Indledning

Den juridiske vejledning er opdelt i områder for hver styrelse, som er ansvarlig for egne afsnit. Dette er en konsekvens af, at Skatteforvaltningen består af en række styrelser.

Afsnit D.A Moms indgår i Skattestyrelsens del af Skatteforvaltningens fælles juridiske vejledning.

Se også

Se også det fælles afsnit Om Den juridiske vejledning.

I afsnittet "Den juridiske vejledning - et bidrag til retssikkerheden" findes en oversigt over vejledningens hovedafsnit fordelt på de enkelte styrelser.

Bemærk

De formelle regler for Skatteforvaltningens - herunder Skattestyrelsens - område er beskrevet i

  • Afsnit A.A Processuelle regler for Skatteforvaltningens opgaver
  • Afsnit A.B Angivelse og afregning
  • Afsnit A.C Kontrol og straf
  • Afsnit A.D Opkrævning.

Forkortelser

I afsnittet "Lovforkortelser mv." findes en liste over

  • lovforkortelser
  • forkortelser for myndigheder, institutioner mv., som er anvendt i forbindelse med henvisninger til domme og andre afgørelser mv.
  • forkortelser for selskabsformer. 
Resumé

Indhold

Afsnit D.A Moms indeholder:

  • Indledning (D.A.1)
  • Momsområdet (D.A.2)
  • Momspligtige personer (D.A.3)
  • Momspligtige transaktioner (D.A.4)
  • Momsfritagelser uden fradragsret (D.A.5)
  • Stedet for momspligtige transaktioner (D.A.6)
  • Momspligtens indtræden (D.A.7)
  • Momsgrundlaget (D.A.8)
  • Momssatsen ML § 33 (D.A.9)
  • Momsfritagelser med fradragsret (D.A.10)
  • Fradrag (D.A.11)
  • Momsgodtgørelse ML § 45 (D.A.12)
  • Betalingspligtige personer (D.A.13)
  • Registrering (D.A.14)
  • Opgørelsen af momstilsvaret ML § 56 (D.A.15)
  • Moms One Stop Shop - Særordninger for ydelser og fjernsalg mv. ML §§ 66-66 u (D.A.16)
  • Særordningen for rejsebureauer (D.A.17)
  • Særlige bestemmelser for brugte varer, kunstgenstande, samleobjeketer og antikviteter (D.A.18)
  • Momskompensation for modermælkserstatning ML § 72 (D.A.19)
  • Moms ved konkursbehandling (D.A.20)
  • Moms ved byggeri (D.A.21)
  • Motorkøretøjer (D.A.22)
  • Momskompensation til velgørende foreninger mv. (D.A.23).
Tema(er)
Momsområdet Momspligtige personer Momspligtige transaktioner Leveringssted (momsmæssigt beskatningssted) Momsgrundlag Momsfritagelser uden fradragsret Momsfritagelser med fradragsret Momsfradrag Momsgodtgørelse Momsregistrering
Hvad er nyt?

Ved lov nr. 1693 af 30. december 2024 blev hjemlen til, at Skatteministeren kan fastsætte regler om tidspunktet for bogføring af købsmoms (periodisering af fradrag), præciseret. Skatteministeren har i forlængelse heraf udstedt bekendtgørelse nr. 518 af 13. maj 2025. Se eventuelt D.A.11.2.2 og D.A.11.4.2.1.

Ved lov nr. 1695 af 30. december 2024 blev momsloven ændret, så det udtrykkeligt fremgår, at levering af licenser til forfatteres og kunstneres ophavsretsbelagte værker er momspligtig. Formuleringen af fritagelsen for kunstnerisk virksomhed er sprogligt tilpasset den bagvedliggende direktivbestemmelse. Som følge af fritagelsen vil kunstnere ikke skulle betale moms af levering af licenser til deres egne ophavsretsbelagte værker. Kollektive forvaltningsorganisationer vil derimod skulle betale moms af levering af licenser til forfatternes og kunstnernes ophavsretsbelagte værker. Forvaltningsorganisationerne skal alene betale moms af licenser, der vedrører udnyttelse af forfatternes og kunstnernes ophavsret fra og med den 1. juli 2025. Se D.A.4.1.2 og D.A.5.7.2.

EU-Domstolen fandt i de forende sager C-639/22 - C-644/22, at momssystemdirektivets artikel 135, stk. 1, litra g), om momsfritagelse af forvaltning af investeringsforeninger skal fortolkes således, at deltagerne i en pensionsfond - der i henhold til en kollektiv pensionsordning gennemfører en pensionsaftale, i hvilken der foreskrives pensionsrettigheder og ‑ydelser, hvis beløb, uanset om det fastsættes på grundlag af en normpension eller i forhold til hver enkelt deltagers løn og antal ansættelsesår, under visse betingelser kan variere som følge af pensionsfondens investeringer - kun kan anses for at bære investeringsrisikoen, såfremt dette beløb hovedsageligt afhænger af resultaterne af disse investeringer. Skattestyrelsen har udstedt SKM2025.397.SKTST om dommens betydning for dansk praksis.

Skatterådet har i styresignalet SKM2025.310.SR på baggrund af EU-Domstolens domme i sag C-420/18, IO, og sag C-288/22, TP, og Skatterådets afgørelse i SKM2025.296.SR ændret praksis for den momsmæssige vurdering af bestyrelseshonorarer.

Skattestyrelsens praksis om såkaldt berigtigelse (samlet tilbagebetaling) af tidligere foretagne fradrag blev underkendt ved dommen i SKM2024.335.BR. Skattestyrelsen har på den baggrund i SKM2025.48.SKTST ændret praksis, så der fremover ikke skal ske berigtigelse (samlet tilbagebetaling) af det foretagne fradrag ved ændret anvendelse i forbindelse med ibrugtagning af fast ejendom, der er omfattet at reguleringsreglerne i ML §§ 43-44. Når en afgiftspligtig person har opført en fast ejendom med henblik på en momspligtig aktivitet (f.eks. momspligtigt salg) og ændrer anvendelse til en udelukkende momsfri aktivitet (f.eks. momsfri udlejning) , skal der fremadrettet ske udtagningsbeskatning.

Skattestyrelsen har udstedt SKM2025.272.SKTST om ændring af praksis vedrørende Skatteforvaltningens behandling af negative angivelser vedrørende moms på revisor- og advokatomkostninger, herunder salæret til kurator, der modtages efter konkursboets afslutning.

Skattestyrelsen har udstedt SKM2025.288.SKTST om ændring af praksis vedrørende berigtigelse af fejlagtigt faktureret salgsmoms.

Skattestyrelsen har indarbejdet en retningslinje fra det momsudvalg, der er etableret i medfør af momssystemdirektivets artikel 398, i vejledningen. Se evt. afsnit D.A.4.1.2.

Om Momsudvalget og retningslinjer, se D.A.1.4. Retningslinjerne kan downloades fra udvalgets hjemmeside.

Der er indarbejdet et større antal afgørelser mv. i vejledningen. Se evt. oversigt over indarbejdede afgørelser.

Oversigt over indarbejdede afgørelser mv.

C- eller SKM-nr.

Afsnit

 

C-615/23

D.A.8.1.1.7.5.1

C-640/23

D.A.11.1.4.2 og D.A.11.1.4.3.2

C-785/23

D.A.5.13

C-125/24

D.A.10.3.2

C-213/24

D.A.3.1.4.2.1

C-405/24

D.A.10.3.3

SKM2025.10.SR

D.A.4.1.8 og D.A.5.1.8

SKM2025.11.SR

D.A.4.1.8

SKM2025.27.ØLR

D.A.3.1.4.4

SKM2025.35.BR

D.A.11.4.2.3

SKM2025.48.SKTST

D.A.4.3.4, D.A.11.7.4.5.3 og D.A.11.7.4.7

SKM2025.57.SR

D.A.3.1.3, D.A.3.1.4.1 og D.A.3.1.4.2.2

SKM2025.58.SR

D.A.3.1.3 og D.A.3.1.4.1

SKM2025.60.LSR

D.A.23

SKM2025.67.SR

D.A.5.19.2

SKM2025.80.LSR

D.A.5.24.2

SKM2025.111.SR

D.A.4.1.8

SKM2025.112.SR

D.A.4.1.8

SKM2025.135.SR

D.A.5.4.2, D.A.5.4.3, D.A.5.5.2, D.A.5.5.4 og D.A.5.21.3

SKM2025.138.BR

D.A.11.1.7

SKM2025.162.SR

D.A.5.11.9.2

SKM2025.163.SR

D.A.5.11.9.2

SKM2025.164.SR

D.A.5.11.9.2

SKM2025.165.SR

D.A.5.11.9.2

SKM2025.180.BR

D.A.11.1.3.1.3, D.A.11.6.2 og D.A.13.6

SKM2025.208.SR

D.A.3.1.4.1

SKM2025.220.LSR

D.A.23

SKM2025.221.LSR

D.A.3.1.4.2.1, D.A.3.1.4.2.4 og D.A.11.1.3.1.3

SKM2025.226.ØLR

D.A.4.9.3 og D.A.13.5

SKM2025.236.SR

D.A.3.2.4 og D.A.5.24.2

SKM2025.237.SR

D.A.4.1.4, D.A.4.1.6.2, D.A.4.1.6.3, D.A.4.1.7, D.A.4.2.1 og D.A.5.11.4.2

SKM2025.249.SR

D.A.5.3.4 og D.A.5.6.2.

SKM2025.272.SKTST

D.A.20.2.2

SKM2025.288.SKTST

D.A.11.1.4.3.1 og D.A.11.1.4.3.2

SKM2025.291.SR

D.A.3.1.2.2, D.A.5.4.2, D.A.5.19.2 og D.A.5.21.2

SKM2025.296.SR

D.A.3.1.3

SKM2025.297.LSR

D.A.3.1.4.1

SKM2025.310.SR

D.A.3.1.3

SKM2025.321.SR

D.A.4.8.1 og D.A.6.1.4

SKM2025.334.SR

D.A.4.1.2

SKM2025.336.SR

D.A.5.1.2 og D.A.5.1.5

SKM2025.338.SR

D.A.4.1.2 og D.A.5.7.2

SKM2025.341.SR

D.A.8.1.1.3.2.3

SKM2025.345.SR

D.A.3.1.4.1, D.A.4.1.2 og D.A.5.11.7.2

SKM2025.358.SR

D.A.4.2.3, D.A.4.2.5 og D.A.6.2.8.12

SKM2025.359.SR

D.A.4.2.3, D.A.4.2.5 og D.A.6.2.8.12

SKM2025.391.SKTST

D.A.10.1.4.4

SKM2025.397.SKTST

D.A.5.9.2

åben Vis afgørelser, domme, kendelser og meddelelser mv. til "D.A Moms" udsendt efter offentliggørelsen af denne version af vejledningen.