Resumé

Afsnittet indeholder:

  • Indledning (D.A.1)
  • Momsområdet (D.A.2)
  • Momspligtige personer (D.A.3)
  • Momspligtige transaktioner (D.A.4)
  • Momsfritagelser uden fradragsret (D.A.5)
  • Stedet for momspligtige transaktioner (D.A.6)
  • Momspligtens indtræden (D.A.7)
  • Momsgrundlaget (D.A.8)
  • Momssatsen ML § 33 (D.A.9)
  • Momsfritagelser med fradragsret (D.A.10)
  • Fradrag (D.A.11)
  • Momsgodtgørelse ML § 45 (D.A.12)
  • Betalingspligtige personer (D.A.13)
  • Registrering (D.A.14)
  • Opgørelsen af momstilsvaret ML § 56 (D.A.15)
  • Særordning for elektroniske ydelser ML § 66 (D.A.16)
  • Særordningen for rejsebureauer (D.A.17)
  • Særlige bestemmelser for brugte varer, kunstgenstande, samleobjeketer og antikviteter (D.A.18)
  • Momskompensation for modermælkserstatning ML § 72 (D.A.19)
  • Turistkørsel med udenlandske busser ML § 73 (D.A.20)
  • Moms ved byggeri (D.A.21)
  • Motorkøretøjer (D.A.22).
Tema(er)
Momsområdet Momspligtige personer Momspligtige transaktioner Leveringssted (momsmæssigt beskatningssted) Momsgrundlag Momsfritagelser uden fradragsret Momsfritagelser med fradragsret Momsfradrag Momsregistrering
Hvad er nyt?

Vejledningen er ajourført med seneste vedtagne lovgivning og praksis.

Fra 1. januar 2014 forhøjes fradraget  for hotelovernatning (udgifter af strengt erhvervsmæssig karakter) fra 50 pct. til 75 pct. Se Lov nr. 789 af 28. juni 2013, § 4, og afsnit D.A.11.5.8.

Kroatien blev den 1. juli 2013 medlem af EU. Der er fastsat overgangsordninger i forbindelse med afslutningen af visse toldprocedurer. I den forbindelse er der udstedt en ny samlet momsbekendtgørelse. Se bekendtgørelse nr. 814 af 24. juni 2013, § 12, og afsnit D.A.10.3.3.

EU-domstolen har i dommen i sag C-651/11, X BV, udtalt, at overdragelsen af 30 pct. af aktierne i et selskab, til hvilket overdrageren har leveret momspligtige ydelser, ikke udgør en virksomhedsoverdragelse, uanset at de øvrige aktionærer praktisk talt samtidig overdrager resten af aktierne i dette selskab til den samme person, og uanset at denne overdragelse hænger snævert sammen med de ledelsesopgaver, som er udført for det samme selskab. Ved redaktionens slutning var SKATs overvejelser om dommens evt. betydning for dansk praksis endnu ikke afsluttede.

EU-domstolen har i dommen i sag C-653/11, Paul Newey, udtalt, at kontraktvilkår er - skønt de udgør et forhold, der skal tages i betragtning - ikke afgørende for identifikationen af leverandøren og modtageren i forbindelse med en levering af tjenesteydelser. De kan særligt forkastes, når det viser sig, at de ikke afspejler den økonomiske og forretningsmæssige virkelighed, men udgør et rent kunstigt arrangement, som ikke hænger sammen med den økonomiske virkelighed og alene er gennemført med henblik på at opnå en afgiftsmæssig fordel.

EU-domstolen har i dommen i sag C-62/12, Galin Kostov, udtalt, at begrebet "økonomisk virksomhed" skal forstås sådan, at det tillige omfatter en form for virksomhed, der, selv om den kun udøves lejlighedsvis, falder ind under den generelle definition af begrebet, og som udøves af en afgiftspligtig person, som desuden på en varig måde udøver en anden form for økonomisk virksomhed.

EU-domstolen fandt i dommen i sag C-104/12, Wolfram Becker, at et selskab ikke havde ret til at fradrage momsen på advokatydelser, hvis formål var at afværge strafferetlige sanktioner mod direktøren i selskabet.

Højestret stadfæstede i SKM2013.219.HR landsrettens dom. Sagsøgeren ikke fik medhold i, at et påtænkt "dobbeltsalgskoncept"/"moms-refusions-koncept" indebar to særskilte salg af varer fra henholdsvis danske detailforretninger til sagsøgeren og videre fra sagsøgeren til kunder (privat personer bosiddende uden for EU).

Højesteret fastslog i SKM2013.372.HR, at efter den begrundelse, der gives for nettorenteopgørelsesmetoden i SKM2004.464.TSS (videreført ved SKM2010.446.SKAT) (meddelelsens pkt. 4.1), må meddelelsen forstås således, at modregningsadgangen sigter til renteudgifter i forhold til pengeinstituttets egne indlånskunder, og ikke renteudgifter til andre pengeinstitutter, der stiller likviditet til rådighed for pengeinstituttets udlån.

I styresignal SKM2013.23.SKAT er det bestemt, at husstandsvindmøller og solcelleanlæg, der efter Skatterådets praksisændring i SKM2012.392.SR m.fl. ikke længere opfylder betingelserne for at være momsregistreret, skal afmeldes fra registrering senest den 9. juli 2013. Som følge af EU-domstolens dom af 20. juni 2013 i sag C-219/12, Fuchs, har SKAT i SKM2013.439.SKAT udskudt fristen for afmeldelse indtil videre.

SKAT har i SKM2013.197.SKAT fastsat skærpede krav til dokumentationen for, at sælger er berettiget til momsfritagelse efter momslovens § 34, stk. 1, nr. 1, i tilfælde, hvor køber eller en 3. mand på vegne af køber afhenter varerne med henblik på forsendelse eller transport til et andet EU-land. SKAT revurderer p.t. behovet for at skærpe reglerne på området, herunder overvejer, om der bør fastsættes lempeligere krav til dokumentationen for forsendelsen eller transporten til det andet EU-land af varer i samhandlen med kendte samhandelsparter, herunder koncernforbundne selskaber. SKAT har derfor i SKM2013.445.SKAT udskudt ikrafttrædelsen af de skærpede dokumentationskrav til den 1. november 2013.

SKAT har i SKM2013.208.SKAT ændret praksis for den momsmæssige behandling af visse stationære husbåde og udlejning af havneplads til stationære husbåde.

Der er indarbejdet et større antal afgørelser mv. i vejledningen. Se evt. oversigt over indarbejdede afgørelser.

Oversigt over indarbejdede afgørelser

C- eller SKM-nr.

Afsnit

C-480/10

D.A.14.1.7

C-85/11

D.A.14.1.7

C-95/11

D.A.14.1.7

C-224/11

D.A.4.1.6.2 og D.A.5.10.2

C-275/11

D.A.5.11.9.3

C-424/11

D.A.5.11.9.2

C-527/11

D.A.14.1.2

C-543/11

D.A.5.9.5

C-642/11

D.A.11.1.4.2

C-643/11

D.A.11.1.4.2

C-651/11

D.A.4.5.3 og D.A.11.1.3.2.4

C-653/11

D.A.3.4, D.A.4.1.2 og D.A.11.1.2.3

C-18/12

D.A.5.5.2

C-62/12

D.A.3.1.4.1

C-91/12

D.A.5.1.2

C-104/12

D.A.11.1.3.1.3

C-155/12

D.A.4.1.6.2 og D.A.6.2.7.1

C-219/12

D.A.3.1.4.2.1

SKM2013.13.SR

D.A.8.1.1.7.5.2

SKM2013.15.SR

D.A.5.22.2

SKM2013.16.SR

D.A.5.11.6.3

SKM2013.17.SR

D.A.4.2.3 og D.A.6.2.8.12

SKM2013.23.SKAT

D.A.3.1.4.2.1

SKM2013.26.SR

D.A.3.1

SKM2013.43.LSR

D.A.5.1.6

SKM2013.48.LSR

D.A.5.3.4

SKM2013.49.SR

D.A.5.9.5

SKM2013.50.SR

D.A.4.1.3

SKM2013.51.SR

D.A.11.1.3.1.3

SKM2013.52.VLR

D.A.4.8.1

SKM2013.59.SR

D.A.4.5.3 og D.A.5.9.3

SKM2013.60.SR

D.A.5.2.2.2 og D.A.5.2.2.4

SKM2013.65.SR

D.A.5.9.5

SKM2013.67.SR

D.A.5.21.3

SKM2013.81.SR

D.A.4.1.2

SKM2013.89.BR

D.A.14.5.2

SKM2013.160.SR

D.A.4.5.3

SKM2013.165.SR

D.A.13.2.2.7

SKM2013.167.SR

D.A.5.9.5

SKM2013.169.SR

D.A.3.1.4.2.1 og D.A.5.22.2

SKM2013.188.SR

D.A.5.9.5

SKM2013.197.SKAT

D.A.10.1.1.3

SKM2013.204.SR

D.A.5.19.2

SKM2013.205.SR

D.A.17.7

SKM2013.207.SR

D.A.5.1.6

SKM2013.208.SKAT

D.A.5.8.12

SKM2013.214.SR

D.A.3.1.4.2.1

SKM2013.215.SR

D.A.5.9.5 og D.A.5.22.2

SKM2013.219.HR

D.A.4.1.4 og D.A.10.1.2.2

SKM2013.231.SR

D.A.5.9.5

SKM2013.232.SR

D.A.3.1.2.2

SKM2013.237.LSR

D.A.13.2.2.3

SKM2013.257.BR

D.A.4.1.4

SKM2013.271.SR

D.A.5.22.2

SKM2013.290.SR

D.A.5.3.6

SKM2013.303.SR

D.A.5.11.9.3

SKM2013.309.SR

D.A.5.9.5

SKM2013.347.SKAT

D.A.10.1.4.4

SKM2013.352.ØLR

D.A.3.1.4.1

SKM2013.359.SR

D.A.5.8.8 og D.A.5.9.4.1

SKM2013.372.HR

D.A.11.4.2.2.3

SKM2013.439.SKAT

D.A.3.1.4.2.1

SKM2013.445.SKAT

D.A.10.1.1.3

åben Vis afgørelser, domme, kendelser og meddelelser mv. til "D.A Moms" udsendt efter offentliggørelsen af denne version af vejledningen.