Dato for udgivelse
16 Jan 2010 16:12
Resumé

Torsdag den 14. januar blev der i tv-programmet Operation X sået tvivl om SKATs håndtering af sine it-leverandører. Læs SKATs reaktion her.


Programmet handler i høj grad om en SKAT-medarbejder, som har haft den daglige kontakt med visse af vores it-leverandører. Det er i den sammenhæng vigtigt at understrege, at han ikke har kunnet indgå kontrakter eller prisaftaler.

Men som SKAT-ansat er man underlagt krav om at opføre sig på en måde, så der ikke kan skabes tvivl om SKATs troværdighed.

- Med sin ageren har den pågældende medarbejder sået tvivl om, hvorvidt der er andre forhold end de saglige, der ligger til grund for vores valg af it-leverandører. Alene det, at tvivlen kan opstå er problematisk, da det stiller spørgsmålstegn ved, om vi selv lever op til reglerne, siger koncerndirektør Jesper Skovhus Poulsen.

Da SKAT blev bekendt med problematikken, blev en intern undersøgelse af, om medarbejderen har handlet i strid med habilitetsreglerne iværksat. Mens denne undersøgelse foregår, har medarbejderen fået andre arbejdsopgaver. Om det får yderligere konsekvenser, undersøges i øjeblikket. SKAT kan dog som offentlig ansættelsesmyndighed ikke afgøre eller kommentere konkrete personalesager i offentligheden. 

- Når nogen anklager os for ikke at gøre tingene efter bogen, så tager vi det alvorligt. Som myndighed sørger vi for, at andre efterlever reglerne. Det går ud over vores troværdighed, hvis der stilles spørgsmålstegn ved, om vi selv følger reglerne, når vi løser vores opgaver, forklarer Jesper Skovhus Poulsen, der tilføjer:

- Derfor vender vi også hver en sten i denne sag.

Programmet efterlader derudover det indtryk, at SKAT er blevet snydt, fordi der er sket overfakturering.

Overfaktureringen skulle blandt andet være sket ved, at it-leverandøren Venzo har faktureret timer til SKAT, som leverandøren reelt har brugt på håndboldklubben HØJ Håndbold.

SKAT har bedt en uafhængig statsautoriseret revisor (Ernst & Young) om at undersøge påstandene. De har både haft Operation X og Venzos version af det omtalte interne timeregnskab. Konklusionen på Ernst & Youngs undersøgelser er, at der er sammenhæng mellem det, der er bestilt af SKAT, og det vi har betalt for, selv om virksomhedens interne timeregnskab kan give indtryk af noget andet. Ernst & Young slår fast, at vi ikke er blevet faktureret for timer, der vedrører HØJ Håndbold.

Der er ifølge tv-programmet fem af SKATs it-leverandører, der har givet et sponsorat til håndboldklubben. De fem omtalte kontrakter er indgået på følgende måde:

  • To af leverandørerne leverer efter aftaler indgået af Finansministeriet.
  • Én leverer efter en afholdt udbudsforretning
  • To leverer efter standardaftaler indgået med Statens og Kommunernes Indkøbsservice (SKI).

Efter SKI-reglerne er der mulighed for, at leverandøren anvender underleverandører til at levere den aftalte ydelse.

I programmet stilles der dog spørgsmålstegn ved vores fremgangsmåde. Derfor vil vi nu endnu en gang sikre os, at vores fremgangsmåde er korrekt.

- Vi må medgive, at der er en række sammenhænge, der ser underlige ud. Når vi skal vurdere sagen, så gør vi det på grundlag af grundige undersøgelser foretaget af os selv, Intern Revision og en uafhængig revisor. Vi skal til bunds i denne sag, inden vi træffer afgørelser, pointerer Jesper Skovhus Poulsen.

Det er blevet indskærpet over for alle ansatte i SKAT, at hvis de er i tvivl om, om de er i konflikt med habilitetsreglerne, skal de drøfte det med deres nærmeste leder.

Som en opfølgning på programmet bragte TV 2 Nyhederne fredag et indslag om, at medarbejdere i SKATs it-afdeling har modtaget fodboldbilletter fra en it-leverandør. Det drejer sig i alt om omkring 50 billetter gennem tre år.

Det er ligeledes blevet indskærpet, at man som ansat i SKAT ikke må tage i mod fodboldbilletter fra en leverandør.