Generelt om fristerRegler om frister for fastsættelse (ændring) af afgiftstilsvar og godtgørelse af afgift findes i SSL § 35 B og § 35 C.

Af SSL § 35 B, fremgår den ordinære frist på 3 år for såvel de statslige told- og skattemyndigheders som de afgiftspligtiges og godtgørelsesberettigedes ændringer af afgiftstilsvar og godtgørelse af afgift. I SSL § 35 C, er der fastsat en række undtagelser til den ordinære 3-års frist.

Reglerne har virkning fra den 12. marts 2003. Se nærmere afsnit G.1.2.12 om ikrafttrædelsesbestemmelserne.

Formålet med disse fristregler på afgiftsområdet er, at forbedre retssikkerheden for de afgiftspligtige. Dette sker ved, at foretage en harmonisering af fristreglerne på afgiftsområdet i forhold til fristreglerne på skatteområdet, samt - så vidt muligt det er muligt - at stille alle afgiftspligtige ens med hensyn til tilbagebetaling af afgifter i forbindelse med underkendelse af praksis.

Der fandtes ikke tidligere særlige frister på afgiftsområdet. I stedet fandt 1908-lovens regler om forældelse af visse fordringer anvendelse.

Udtrykket fristregel bruges her i den betydning, at fristreglen fastsætter den tidsmæssige grænse for, hvor længe der kan ske ændringer af selve opgørelsen af afgiftstilsvaret for en afgiftsperiode og for ændring af godtgørelse af en afgift. Det er uden betydning for begrebsanvendelsen om ændringen af opgørelsen af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er foranlediget af den afgiftspligtige, den godtgørelsesberettigede eller af de statslige told- og skattemyndigheder.

Der vil ikke efter fristens udløb være adgang for de statslige told- og skattemyndigheder til at udstede en forvaltningsakt. Det sikres herved, at opgørelsen af afgiftstilsvaret for en bestemt periode ved fristudløbet er endelig, og at den afgiftspligtige normalt ikke vil blive mødt med yderligere afgiftskrav vedrørende den pågældende afgiftsperiode.

Retsvirkningerne af fastsættelsen af den ovenfor nævnte kortere frist er tilsvarende, at den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede efter fristudløbet må indstille sig på, at opgørelsen af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgiften er endelig. Den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede kan således ikke efter fristens udløb rejse krav om ændring af afgiftstilsvaret eller af godtgørelsen af afgiften.

Heroverfor står så forældelsesregler, der regulerer, hvor længe de statslige told- og skattemyndigheder kan inddrive selve afgiftskravet, og som udgangspunkt, hvor længe en afgiftspligtige eller en godtgørelsesberettiget kan tilbagesøge en betalt afgift. Der henvises nærmere til afsnit N om forældelse.

BegrebsanvendelseUdtrykket "fastsættelse" af afgiftstilsvar og godtgørelse af afgift bruges i SSL primært som betegnelsen for ændring og/eller regulering af et opgjort afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift. Udtrykket dækker dog også over myndighedernes adgang til at foretage en foreløbig fastsættelse af et afgiftstilsvar.

Udtrykket "fastsættelse" i SSL anvendes ikke i betydningen den afgiftspligtiges eller godtgørelsesberettigedes angivelse af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift.