Sagens faktiske forhold
Med nedlæggelsen af X kommune ligger landbrugsejendommen A nu i både Y og Z kommuner, idet et areal på i alt 38,5514 ha, ligger i Z kommune, mens resten af ejendommen ligger i Y kommune.
SKAT har vurderet hele ejendommen under den nye Y kommune.
Ejendommen skal i 2007 betale grundskyld af arealet på 38,5514 ha til Z kommune, mens resten af ejendommen skal betale grundskyld til Y kommune
Da grundskylden i 2007 betales på baggrund af grundværdien ved årsreguleringen i 2005, er der behov for at foretage en fordeling af grundværdien ved vurderingen pr. 1. oktober 2004, da den danner grundlag for årsreguleringen pr. 1. oktober 2005.
SKATs indstilling og begrundelse
SKAT indstiller, at der foretages en fordeling af grundværdien pr. 1. oktober 2004 for ejendommen A på den del af ejendommen, som ligger i Z kommune, og den del som ligger i Y kommune:
Den samlede ejendomsværdi og grundværdi ændres ikke.
Ændringerne har skattemæssig virkning fra 2007.
Skatterådets afgørelse
Skatterådet tiltrådte SKATS indstilling og begrundelse.
Anmodning om bemyndigelse i henhold til Skatteforvaltningsloven § 33, stk. 4.
Samtidig blev Skatterådet anmodet om en bemyndigelse til at genoptage ejendomsvurderingen pr. 1. oktober 2004 for ca. 200 ejendomme med henblik på at fordele grundværdierne på de kommuner, hvor ejendommene efter kommunalreformen pr. 1. januar 2007 nu ligger i flere kommuner.
Som følge af de nye kommunegrænser efter kommunalreformen er ca. 200 ejendomme blevet delt, således at de enkelte ejendomme nu ligger i 2 eller flere kommuner.
Fordelingen på kommuner skal foretages for at give kommunerne grundlag for at opkræve korrekt grundskyld i 2007. Grundskyld skal betales på baggrund af grundværdien ved årsreguleringen i 2005.
2005-ansættelserne er årsreguleringer, så det er den foregående 2004-vurdering, der skal genoptages.
Efter 1. juli 2006 har SKAT ikke længere hjemmel til af egen drift at genoptage 2004-vurderingen.
I forbindelse med genoptagelsen vil der alene blive foretaget en fordeling af grundværdien ved vurderingen pr. 1. oktober 2004. Ingen af de allerede foretagne ansættelser ved 2004-vurderingen vil blive efterprøvet.
På grundlag af den samlede grundværdi og fordelingen af grundværdien kan de pågældende kommuner fremover opkræve grundskyld af den del af ejendommen som ligger i den respektive kommune.
Ændringen har skattemæssig virkning fra 2007.
Følgende kommuner er omfattet at kommunesammenlægningen, hvor ejendomme kan være blevet delt:
Gamle kommuner |
Nye kommuner |
233 Slangerup |
219 Hillerød |
509 Christiansfeld |
250 Frederikssund |
525 Nørre Rangstrup |
510 Haderslev |
567 Helle |
530 Billund |
601 Brædstrup |
550 Tønder |
605 Egtved |
561 Esbjerg |
611 Give |
573 Varde |
627 Tørring Uldum |
615 Horsens |
717 Langå |
621 Kolding |
719 Mariager |
630 Vejle |
747 Sønderhald |
707 Norddjurs |
793 Ålestrup |
710 Faurskov |
833 Nørager |
730 Randers |
|
746 Skanderborg |
|
766 Hedensted |
|
791 Viborg |
|
820 Vesthimmerland |
|
840 Rebild |
|
846 Mariager fjord |
SKATs indstilling til bemyndigelse
Skatterådet bemyndiger SKAT til at genoptage ejendomsvurderingen 2004 for ca. 200 ejendomme med henblik på at fordele grundværdien på de kommuner, hvor ejendommene nu er delt mellem 2 eller flere kommuner efter kommunesammenlægningerne pr. 1. januar 2007. Fordelingen skal ske på grundlag af ansættelsen pr. 1. oktober 2004, som efterfølgende automatisk reguleres i 2005.
Grundskyld i 2007 skal opkræves af årsreguleringen i 2005.
Ændringen har skattemæssig virkning fra 2007.
Skatterådets afgørelse:
Skatterådet tiltrådte SKATS indstilling til bemyndigelse.