Oversigten medtager automatisk ny lovgivning, domme, afgørelser, meddelelser mv., der er offentliggjort efter redaktionens afslutning. Vejledningsteksten tager derfor ikke højde for disse juridiske nyheder. Medtagelsen på listen er ikke udtryk for, at der er taget stilling til eventuel præjudikatsværdi eller lignende. Det bemærkes, at der kan være nyheder fra de seneste 2 uger, som endnu ikke vil kunne ses i oversigten. |
--- Afgørelser, domme, kendelser, SKM-meddelelser mv. (offentliggjort efter 31. december 2004) --- |
SKM2005.71.ØLR | Udlæg - ægtefællehæftelse - omgåelse - proforma (28. februar 2005) |
|
Den kommunale pantefoged er, jf. INDL § 2, ansat af kommunen.
Ifølge KSL § 72, stk. 1 er skatteministeren bemyndiget til at fastsætte nærmere regler for opkrævning af skatter. Denne bemyndigelse har skatteministeren udnyttet i kildeskattebekendtgørelsens § 1, stk. 2, der fastsætter, at "Personlige skatter, som ikke indbetales rettidigt, inddrives tillige med tillæg, renter og gebyrer ved Told- og Skattestyrelsens foranstaltning med bistand af kommunerne - - -". Personligt AM-bidrag følger systematikken for opkrævning, betaling og inddrivelse af personskatter.
Inddrivelse af personskatter og arbejdsmarkedsbidrag mv. er således en statslig opgave, men varetages af kommunerne. Udlæg for disse krav foretages af de kommunale pantefogder.
I henhold til en rammeaftale, der er indgået mellem kommunerne og TSS, skal kommunerne følge TSS’s generelle og specielle anvisninger ved inddrivelse af personskatter og arbejdsmarkedsbidrag og dermed også ToldSkats inddrivelsesstrategi.