Samarbejde om skatteforvaltning I medfør af SSL § 1 A, stk. 1 kan to eller flere kommunalbestyrelser i fællesskab udpege en person, der er ansat i en af kommunerne, til at have det øverste ansvar for den kommunale skattemyndigheds arbejde vedrørende alle eller grupper af skattepligtige i de pågældende kommuner.

Etablering af et sådant samarbejde om skatteforvaltningen kan kun ske fra en 1. januar eller 1. juli. Det samme gælder ophævelse og ændring af et sådant samarbejde, jf. SSL § 1 A, stk. 2.

Told- og Skattestyrelsen skal skriftligt orienteres om samarbejdsaftalen senest 1 måned før samarbejdet etableres. Det samme gælder, hvis kredsen af deltagere i samarbejdet, eller kredsen af skattepligtige, der er henført til samarbejdet, ændres, eller hvis samarbejdet ophæves, jf. SSL § 1 A, stk. 3. 

Kommunalbestyrelser, der samarbejder om ligningen, kan lade udarbejde en fælles ligningsplan, jf. SSL § 1 A, stk. 4

Ligningscentre I medfør af SSL § 1 B kan to eller flere kommunalbestyrelser overføre den kompetence, der tilkommer kommunalbestyrelsen som skattemyndighed, til bestyrelsen for et kommunalt fællesskab, der er oprettet efter § 60 i lov om kommunernes styrelsen.

Etablering, ophævelse og ændring af et kommunalt fællesskab kan kun ske fra en 1. januar eller 1. juli, jf. SSL § 1 B, stk. 2.

Told- og Skattestyrelsen skal skriftligt orienteres om samarbejdsaftalen senest 1 måned før, det kommunale fællesskab begynder sit virke. Det samme gælde ændringer i samarbejdsaftalen, herunder opsigelse af aftalen, jf. SSL § 1 B, stk. 3.

Det kommunale fællesskabs overordnede ledelse varetages af en bestyrelse, der sammensættes af mindst én repræsentant for hver af de deltagende kommunalbestyrelser, jf. SSL § 1 B, stk. 5. Bestyrelsen er ansvarlig for, at der udarbejdes en ligningsplan. Planen skal udarbejdes som en fælles plan for det kommunale fællesskabs ligningsarbejde, jf. SSL § 1 B, stk. 5. Bestyrelsen skal endvidere udpege en person, der er ansat i det kommunale fællesskab eller i en af de samarbejdende kommuner til at have det øverste ansvar for det arbejde, som fællesskabet udøver som kommunal skattemyndighed. Bestyrelsen kan ikke behandle de kommunale skattemyndigheds afgørelser, jf. SSL § 1 B, stk. 6.

Grænsegængercentre  Der er i medfør af SSL § 1 C skabt mulighed for at etablere grænsegængercentre, der skal foretage ligning af personer med dobbeltbeskatningsproblemer, samt disses ægtefæller.

Bestemmelsen om oprettelse af grænsegængercentre træffes af skatteministeren efter forhandling med Kommunernes Landsforening og de berørte kommuner.

Centret kan organiseres statsligt eller kommunalt, og hvis det resulterer i et statsligt center, er der hjemmel til, at skatteministeren kan indgå aftale med kommunalbestyrelser eller § 60 - fællesskaber om udførelse af opgaven mod vederlag.  Skatteministeren kan desuden bestemme, hvilket skatteankenævn, der skal behandle klager over grænsegængercentrets afgørelser, ligesom ministeren kan bestemme, at de berørte kommuner danner et fælles skatteankenævn med henblik på behandling af klager over centrets afgørelser.

Øresundsgrænsecentret er etableret med virkning fra 1. januar 2004, jf. bekendtgørelse nr. 915 af 18. november 2003. Centret har kontorer i Helsingør og København. Centret forvalter de skattemæssige forhold vedrørende personer, der arbejder i Danmark, men bor i Sverige. Afgørelser fra såvel kontoret i Helsingør og København kan indbringes for Københavns Skatteankenævn.