| Beskatningen af investeringsforeninger og deres medlemmer afhænger i første omgang af, om der er udstedt omsættelige beviser (certifikater) for medlemmernes indskud. Er der ikke udstedt certifikater er foreningen kontoførende. Ved en kontoførende investeringsforening forstås en investeringsforening, der er omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6, hvis medlemmer ikke kan afstå deres andel af foreningen til andre end denne, jf § 2 i ►lovbekendtgørelse nr. 827 af 27. juli 2004 om beskatning af medlemmer af kontoførende investeringsforeninger ◄(MKL). Loven har som udgangspunkt virkning for det regnskabsår i foreningen, der begynder i 2003. Ved lov nr. 232 af 2. april 2003 er - med virkning for indkomståret 2003 - indsat stk. 7 og stk. 8 i SEL § 1. Med lovens vedtagelse er kontoførende investeringsforeninger omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6. Loven indebærer, at kontoførende investeringsforeninger og bevisudstedende udloddende investeringsforeninger med få medlemmer - i stedet for at være omfattet af reglerne om beskatning af medlemmerne direkte (ligesom interessentskaber) - omfattes af skattereglerne for investeringsforeninger. Loven indebærer endvidere en præcisering af den almindelige definition på en investeringsforening, således at det almindelige krav til antallet af medlemmer i en kontoførende eller en udloddende forening sættes til mindst 8. Det svarer til hidtidig administrativ praksis. Hvis medlemstallet er under 8, skal der ske en effektiv markedsføring med henblik på at bringe medlemstallet op. Se nærmere afsnit ►S.A.1.8.4.◄ .
Den skattemæssige behandling af udbytte fra kontoførende investeringsforeninger behandles i afsnit S.F.3.1.
Certifikatudstedende investeringsforeninger udsteder omsættelige beviser for medlemmernes indskud - investeringsforeningsbeviser eller certifikater. De certifikatudstedende investeringsforeninger er selvstændigt skattepligtige efter selskabsskatteloven og beskattes efter SEL § 1, stk. 1, nr. 6 SEL § 1, stk. 1, nr. 5a ►eller SEL § 3, stk. 1, nr. 19◄. Se nærmere afsnit S.A.1.8.1, S.A.1.8.2 ►og S.A.1.8.3.◄ Certifikaterne skal fremtræde som særskilte dokumenter med et bestemt pålydende, således at certifikatets ejer bliver lodtagen i foreningens overskud og formue i forhold til certifikatets pålydende.
Den skattemæssige behandling af udbytte fra certifikatudstedende investeringsforeninger behandles i afsnit S.F.3.2.
►SEL § 1, stk. 1, nr. 5a er ændret ved §9, nr. 1. i lov nr. 407 af 1. juni 2005 om ændring af forskellige skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger). Loven er trådt i kraft den 3. juni 2005 og har virkning fra og med indkomståret 2005. I den nye affattelse præciseres, at skattepligten i medfør af SEL omfatter investeringsforeninger, der udsteder omsættelige beviser for medlemmernes indskud, bortset fra investeringsselskaber, jf. ABL § 2a, stk. 7, og bortset fra udloddende investeringsforeninger, jf. LL § 16 C.◄
Ligningsrådet antog efter en konkret vurdering at et irsk investeringsforetagende kunne sidestilles med en dansk certifikatudstedende investeringsforening, se TfS 1994, 815 LR.
Om den objektive skattepligt for investeringsforeninger, se afsnit S.C.4.
SpecialforeningerI lov om investeringsforeninger og specialforeninger, ►lovbekendtgørelse nr. 147 af 9. marts 2005 om investeringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v. som ændret ved lov nr. 411 af 1. juni 2005◄ (investeringsforeningsloven) er der åbnet mulighed for at etablere specialforeninger, der har en række af investeringsforeningernes karakteristika. ►Virksomheder skal godkendes af Finanstilsynet som specialforeninger for at kunne udøve virksomhed, som 1) består i fra en videre kreds eller offentligheden at modtage midler, som under iagttagelse af et princip om risikospredning anbringes i de i kapitel 15 i investeringsforeningsloven nævnte instrumenter, og 2) indløser en deltagers andel af formuen med midler, der hidrører fra denne.◄ Specialforeninger kan være såvel certifikatudstedende som kontoførende.
Efter praksis har den skattemæssige definition af investeringsforeninger ikke været knyttet til Økonomiministeriets lovgivning om investeringsforeninger, se således TfS 1994, 165 LR, hvor en forening skattemæssigt blev kvalificeret som en udloddende investeringsforening, som var skattepligtig efter SEL § 1, stk. 1, nr. 6, selvom foreningen på grund af dels foreningens formål og dels foreningens medlemsregler ikke var omfattet af investeringsforeningsloven.
Se tillige SKM2004.172.LR, hvor Ligningsrådet ud fra en konkret bedømmelse fandt, at en tysk investeringsforening, der ved investering i danske aktiver ville blive skattepligtig til Danmark efter selskabsskattelovens § 2, måtte anses at være et selvstændigt skattesubjekt. Ligningsrådet henså til de kriterier, der opremses i afsnit S.A.1.10.1, og efter Ligningsrådets opfattelse kunne der ikke lægges afgørende vægt på, om investeringsforeningen styres af foreningsorganer i form af generalforsamling og en valgt bestyrelse.
De nævnte specialforeninger adskiller sig fra investeringsforeninger omfattet af investeringsforeningsloven ved bl.a. at have andre placeringsregler og ved at kunne henvende sig til en mere begrænset kreds end investeringsforeninger omfattet af loven. På denne baggrund må det som udgangspunkt antages, at specialforeninger omfattet af investeringsforeningsloven som hovedregel vil være omfattet af begrebet investeringsforening i skattelovgivningen.
I tilfælde, hvor specialforeningen anses for en investeringsforening, finder reglerne for akkumulerende, udloddende og kontoførende foreninger anvendelse. ►Endvidere finder reglerne for investeringsselskaber anvendelse.◄ |