Efter den skematiske gennemgang vil fremstillingen afsnit A.C.1.2.1-A.C.1.2.5 blive udvidet med mere uddybende oplysninger vedr. de enkelte ordninger.
Fælles fradrags- og bortseelsesregler for præmier, bidrag samt kapitalindskud til ordninger omhandlet under afsnit A.C.1.2.1-A.C.1.2.5 vil blive gennemgået afsnit A.C.1.3.
Beskatnings- og afgiftsreglerne for de samme ordninger vil blive gennemgået under afsnit A.C.1.4.
Beskat-
ningsform
Tegnings-
alder senest
Udbetaling til forsikrings-
tageren
tidligst (note 7)
Udbetaling til forsikrings-
tageren senest
Begunstiget Forsikrings-
tager/
kontohaver
Pensions-
aftale
Udbe-
taling
Intet krav Ved det 60. år eller tidligere invaliditet Ved død (overlevel-
sesrente)
Nærmeste pårørende eller ægtefælle (evt. fraskilt), samlever note 11), livsarvinger, stedbørn eller disses livsarvinger under 24 år   Forsikrede og
forsikrings-
tageren skal være samme person (ejeren). U. overlevelses-
rente note 12)
Kan tegnes efter aftale med arbejds-giver. Arbejds-
tageren skal være ejer af policen
Løbende livsbe-
tingede ydelser (Note 8)
Ratefor-
sikringer i pensions-
øjemed
PBL § 8, Note 1) og 3)
Inden det fyldte 60. år (herefter kun som forhøjelser med max. 50%) Note 5) Ved det 60. år og tidligst 5 år efter at policen er oprettet eller ved tidligere invaliditet note 6)   Sidste rate på policedagen efter det fyldte 85. år note 6) Nærmeste pårørende eller ægtefælle (evt. fraskilt), samlever note 11), livsarvinger, stedbørn eller disses livsarvinger Forsikrede og forsikrings-
tageren skal være samme person  (ejeren)
Kan tegnes efter aftale med arbejds- giver. Arbejds-
tageren skal være ejer af policen
Lige store rater over mindst 10 år
Rateopsparing i pensions-
øjemed PBL § 11 A, Note 2)
Inden det fyldte 60. år (herefter kun som forhøjelser svarende til halvdelen af værdien ved det 60 år samt halvdelen af fremtidig indb. Note 5) Ved det 60 år og tidligst 5 år efter at kontoen er oprettet eller ved tidligere invaliditet note 6) Sidste rate det kalender år, hvori kontohaveren fylder 85 årnote 6) Nærmeste pårørende note 10) eller ægtefælle herunder fraskilt ægtefælle, samlever note 11),  livsarvinger, stedbørn og disses livsarvinger, Kontoen skal ejes af kontohaveren Kan tegnes efter aftale med arbejds- giver. Arbejd´-
tageren skal være ejer af kontoen
Rater over mindst 10 år
Kapitalfor-
sikringer i pensions- øjemed PBL § 10, Note 1) og 4)
Inden det fyldte 60. år (herefter kun som tillæg til tidligere oprettet ordning Note 9). Ved det 60 år eller tidligere invaliditet Policedagen efter det fyldte 70. år Nærmeste pårørende eller ægtefælle (evt. fraskilt), samlever note 11), livsarvinger, stedbørn eller disses livsarvinger Forsikrede og forsikrings-
tageren skal være samme person (ejeren)
Kan tegnes efter aftale med arbejds-
giver. Arbejds-
tageren skal være ejer af policen
Kapitalud-
betaling
Opsparing i pensions-
øjemed PBL § 12, Note 2)
Inden det fyldte 60. år note 9) Ved det 60.år eller tidligere invaliditet Ved det fyldte 70. år Nærmeste pårørende note 10) eller ægtefælle (evt. fraskilt), samlever note 11), livsarvinger, stedbørn og disses livsarvinger) Kontoen skal ejes af konto-
haveren
Kan tegnes efter aftale med arbejds-
giver. Arbejds-
tageren skal være ejer af kontoen
Kapital-
ud-
betaling  
 
Note 1: Forsikringer skal være oprettet i livs - eller pensionsforsikringsselskaber, der har hjemsted her i landet eller udøver forsikringsvirksomhed her i landet gennem et fast driftssted og som har Finanstilsynets tilladelse til at drive forsikringsvirksomhed her i landet eller i livsforsikringsselskaber, som efter koncession i et land inden for De Europæiske Fællesskber eller et andet land, som har gennemført Rådets 3. skadesforsikringsdirektiv og 3. Livsforsikringsdirektiv, udøver livsforsikringsvirksomhed her i landet gennem en filial, jf. lov om forsikringsvirksomhed § 211. Livsforsikringsselskaber, der er hjemmehørende i udlandet, i Grønland eller på Færøerne, skal foretage en regnskabsmæssig udskillelse af de aktiver, der ligger til sikring af de her i landet tegnede forsikringer,  
Note 2: Opsparingen skal foretages i et pengeinstitut, der af Finanstilsynet er meddelt tilladelse til at drive pengeinstitutvirksomhed her i landet eller i et udenlandsk kreditinstitut, der efter tilladelse i et andet land inden for De Europæiske Fællesskaber udøver virksomhed her i landet gennem en filial, jf. lov om banker og sparekasser mv., § 6 a, stk. 1-4, eller med skatteministerens godkendelse i en anden institution her i landet. Kompetencen til at godkende en anden institution efter PBL § 11 A, stk. 1, nr. 1, 1. pkt. og PBL § 12, stk. 1, nr. 1, 1. pkt. er ved ►bekendtgørelse nr. 303 af 2. maj 2000, § 11, stk. 1, nr. 8, henlagt til Told- og Skattestyrelsen. Afgørelsen kan ikke påklages til anden administrativ myndighed, jf. samme bek. § 21, nr. 3◄. Dispensationsbestemmelsen i PBL § 12, stk. 1, nr. 1, har kun fundet anvendelse i ganske særlige tilfælde og stort set kun på kapitalpensionsfonde oprettet før PBL ikrafttræden. Godkendelse efter PBL § 11 A, stk. 1, nr. 1, er kun indrømmet over for fonde, der i forvejen havde opnået godkendelse efter PBL § 12, stk. 1, nr. 1.
 
Note 3: Efter PBL § 8 skal en rateforsikring i pensionsøjemed indeholde bestemmelse om, at forsikringssummen udbetales i lige store rater over mindst 10 år, og at rater, der kommer til udbetaling, medens forsikrede lever, tilfalder denne. Forsikringen kan også tegnes som en ren risikoforsikring, der kun kommer til udbetaling i tilfælde af forsikredes invaliditet eller død før det aftalte udløbstidspunkt, men må i så fald ikke give ret til udbetaling, hvis forsikrede bliver invalid eller dør senere end første policedag efter det fyldte 70 år.
 
Note 4: Det kan aftales, at forsikringssummen kun kommer til udbetaling, såfremt arbejdstageren lever på det aftalte tidspunkt (livsbetinget). Forsikringen kan også tegnes som en ren dødsfaldsforsikring, men må i så fald ikke give ret til udbetaling, hvis arbejdstageren dør senere end første policedag efter hans fyldte 70. år. Bestemmelsen omfatter bl.a. de såkaldte blandede livs- og kapitalforsikringer (livsforsikring med udbetaling), hvor forsikringssummen udbetales på et forud fastsat tidspunkt eller ved død forinden. Hvis forsikringen ikke er en dødsfaldsforsikring, skal policen indeholde bestemmelse om, at udbetaling til den forsikrede selv tidligst må ske ved det fyldte 60. år, medmindre har godkendt en lavere pensionsalder og det skal senest ske ved det fyldte 70. år eller første policedag herefter.
 
Note 5:  . Med virkning fra 19. marts 1999 aldersbetingelsen ændret fra 55 år til 60 år, således at policen/kontoen nu skal være oprettet inden forsikredes/kontohaverens fyldte 60. år jf. lov nr. 143 af 17. marts 1999. For personer, som ved lovens ikrafttræden er fyldt 55 år, men ikke fyldt 60 år, det beregnede forhøjelsesgrundlag ved det fyldte 55. år for en rateopsparing i pensionsøjemed ikke længere betydning. Ved det fyldte 60. år opgøres et nyt forhøjelsesgrundlag, som gælder som grænse for forhøjelser efter det fyldte 60. år. Det nye forsikringsselskab eller pengeinstitut må sikre sig dokumentation for, at der foreligger en ældre ratepension, der er oprettet i tide, og som ikke er kommet til udbetaling. Den oprindelige forsikring eller konto skal af hensyn til den beløbsmæssige begrænsning påføres oplysninger om, at der er en supplerende ordning. I påtegningen bør det af hensyn til eventuelle yderligere supplementsordninger anføres, hvor stor en del af det maksimalt mulige tillæg, der er udnyttet. Det nye forsikringsselskab eller pengeinstitut skal kontakte det oprindelige forsikringsselskab eller pengeinstitut for at få noteret forhøjelsen. Herved får det nye forsikringsselskab eller pengeinstitut lejlighed til at sikre sig, at der foreligger en ældre ratepension, der er oprettet i tide, og som ikke er kommet til udbetaling.
Når der oprettes en ratepensionsordning efter det fyldte 60. år i et andet pensionsinstitut end det, hvori den oprindelige ordning er oprettet, gælder reglerne om nyoprettelse, herunder reglen for ratepensionsordninger om en bindingsperiode på 5 år fra den nye ordnings oprettelse, jf. nedenfor note 6. Hvis der fx i den oprindelige ordning er aftalt udbetaling fra det fyldte 65. år, kan der således ikke oprettes en ny ordning med samme udbetalingstidspunkt som den oprindelige ordning, fordi bindingsperioden da ikke ville være overholdt. Oprettes den nye ordning fx ved det fyldte 63. år, er det tidligst mulige udbetalingstidspunkt for denne ordning det fyldte 68. år.
Hvis det efter det fyldte 60. år besluttes at videreføre en ratepensionsordning i det samme pensionsinstitut som det, hvori den oprindelige ordning er oprettet, er der derimod to muligheder:
  • Der kan oprettes en ny ratepensionsordning. I så fald gælder reglerne om nyoprettelse, herunder reglen om en 5-årig bindingsperiode regnet fra oprettelsen af den nye ordning.
  • Der kan oprettes et tillæg til den oprindelige ratepensionsordning. I så fald gælder den oprindelige ordnings vilkår med hensyn til udbetalingstidspunkt, udbetalingsperiode og udbetalingsforløb både for den oprindelige ordning og for tillægget.
 
oprettes et arbejdsgiveradministreret tillæg til en privat ratepensionsordning, uden at den oprindelige ordning ændrer status til arbejdsgiveradministreret.
Ud over at aldersgrænsen er forhøjet fra 55 til 60 år, er der ikke ændret på reglerne om beregning af forhøjelsesgrundlaget ved rateopsparing i pensionsøjemed (bankmetoden). Det vil sige, at indbetalinger efter det fyldte 60. år højst må udgøre et beløb svarende til halvdelen af den oprindelige ordnings værdi ved det fyldte 60. år samt et beløb svarende til halvdelen af de på dette tidspunkt aftalte fremtidige indbetalinger. Om forhøjelser/tillæg til en rateopsparing i pensionsøjemed se i øvrigt nedenfor afsnit A.C.1.2.3.2.
For så vidt angår rateforsikring opretholdes den hidtidige opgørelsesmetode (forsikringsmetoden), hvorefter der efter det fyldte 60. år kan oprettes en ny police med en forsikringssum, der ved samme udbetalingstidspunkter som efter den tidligere police ikke ville overstige halvdelen af den tidligere aftalte forsikringssum.
også anvendes ved rateforsikring som alternativ til forsikringsmetoden. Beslutning om, hvilken af de to metoder der skal anvendes, træffes af det forsikringsselskab, hvori den oprindelige rateforsikring er tegnet, eventuelt af det selskab, hvor forsikringen er placeret på opgørelsestidspunktet.
 
Note 6: tidligst påbegyndes rateudbetaling 5 år efter at policen/kontoen er oprettet, jf. PBL §§ 8, nr. 3 og 11 A, stk. 1, nr. 5. Som følge heraf er aftalte sidste rate udskudt til første policedag efter den forsikredes fyldte 85. år henholdsvis det kalenderår hvori kontohaveren fylder 85 år.
 
Note 7: Lavere pensionsalder kan godkendes af Ligningsrådet. Følgende persongrupper har fået godkendt lavere pensionsalder:
  • piloter i Cimber Air A/S, 55 år,
  • piloter i Conair, 55 år,
  • piloter i Falck, 55 år,
  • piloter i Faroe Airways, 55 år,
  • piloter i Flying Enterprise, 55 år,
  • flyvende personel samt flyveledere i flyvevåbnet, 52 år,
  • kontraktansatte piloter i Forsvaret, 55 år,
  • Pilotforeningen for Grønland, 55 år,
  • statsansatte flyveledere under luftfartsvæsen, 55 år,
  • piloter, ►stewarder, stewardesser, pursers◄ i Maersk-air, 55 år,
  • piloter, stewarder, stewardesser, pursers og flight engineers i Premiair A/S, 55 år,
  • piloter, stewarder og stewardesser i SAS, 55 år,
  • piloter og flight engineers i Star Air I/S, 55 år,
  • piloter, stewarder, stewardesser og flight engineers i Sterling Airways,  55 år,
  • stewarder, stewardesser, fligthenglineers og piloter i Sterling European Airlines, 55 år,
  • sergenter i Forsvaret, 45 år,
  • A-officerer, 52 år henholdsvis 55 år,
  • søofficerer af reserven med navigatøruddannelse, 52 år henholdsvis 55 år,
  • balletdansere ved Det kongelige Teater, 40 år,
  • korsangere i Det Kongelige Operakor, 53 år,
  • operasolister under, Dansk Skuespillerforbund, 56 år,
  • hovedagenter i Dansk Folkeforsikringsanstalt, 55 år,
  • inkassoinspektører i forsikringsselskaber Danmark, 55 år,
  • inkasso-inspektører i Dansk Spareselskab, 55 år,
  • assurandører i forsikringsselskabet Alka, 55 år,
  • dykkere i Svitzer, 55 år,
  • overordnet personale i Dansk Unilever A/S, 55 år.
 
Den lavere pensionsalder gælder kun arbejdsgiverordninger, som en arbejdstager har indgået, mens han havde et ansættelsesforhold inden for et af de ovennævnte områder. Private ordninger må derfor oprettes med sædvanligt udbetalingstidspunkt. Ved fratræden før den nedsatte pensionsalder bevares denne,  
Note 8: Alderspensionen skal udbetales over mindst 10 år. Bestemmelserne i PBL §§ 5 A og 5 B medfører, at udbetalingsperioden i visse tilfælde kan være mindre end 10 år. Se nedenfor under A.C.1.2.1.
 
Note 9: Et tillæg skal ikke nødvendigvis oprettes i samme pensionsinstitut som den kapitalpensionsordning, tillægget er knyttet til ,Dette gælder både private ordninger og arbejdsgiveradministrerede ordninger.
Det nye forsikringsselskab eller pengeinstitut må sikre sig dokumentation for, at der foreligger en ældre kapitalpension, der er oprettet i tide, og som ikke er kommet til udbetaling. Reglen kan anvendes uanset om den oprindelige pensionsordning er oprettet før eller efter lovens ikrafttræden. I øvrigt gælder de sædvanlige regler om nyoprettelse.
 
Note 10: Fortolkningen af nærmeste pårørende findes i lov om visse civilretlige forhold mv. ved pensionsopsparing i pengeinstitutter, jf. lov nr. 293 af 24. april 1996, § 5, stk. 5. Herefter anses den pågældende ægtefælle for indsat som begunstiget eller, hvis ægtefælle ikke efterlades, kontohaverens børn, eller hvis børn heller ikke efterlades, kontohaverens arvinger.
 
Note 11: 1. juli 1999indsættes en navngiven person, har fælles bopæl med forsikrede/kontohaver på indsættelsestidspunktet, jf. PBL §§ 5, stk. 2, 8, nr. 4, 10, nr. 4, 11 A, stk. 1, nr. 6 og 12, stk. 1, nr. 4. Bopælskravet svarer grundlæggende til bopælskravet efter boafgiftslovens § 1, stk. 2, litra d. Det vil sige, at fælles bopæl i de fleste tilfælde kan dokumenteres ved folkeregisterattester. At parterne ikke har fælles folkeregisteradresse på indsættelsestidspunktet, udelukker imidlertid ikke, at der kan foreligge fælles bopæl. Dokumentationen kan i disse tilfælde tilvejebringes ved mindst to uvildige personers erklæringer om forholdet, når erklæringerne underbygges af omstændighederne i øvrigt. Da dokumentationen vedrører bopælsforholdene på indsættelsestidspunktet, kan den enten tilvejebringes i forbindelse med indsættelsen af samleveren eller når pension til samleveren bliver aktuel. Derimod skal skattemyndigheder og pensionsinstitutter ikke foretage nogen vurdering af samlivsforholdets nærmere karakter. Det kræves ikke, at der er tale om et egentligt parforhold, ligesom bopælskriteriet ikke udelukker, at samleveren kan være en slægtning til afdøde. I modsætning til de øvrige personer, der kan begunstiges, skal samleveren indsættes med navns nævnelse, og der kan kun indsættes én samlever, selv om bopælskravet måtte være opfyldt af flere.
 
Note 12: En overlevelsesrente kan tegnes med ejerens ægtefælle, fraskilte ægtefælle eller en navngiven person, som har fælles bopæl med ejeren, som forsikret, jf. PBL § 4, stk. 2. For så vidt angår den navngivne person kan dette ske med virkning fra 1. juli 1999. For så vidt angår bopælskravet mv. se under note 11.