Hvis I konstaterer en fejlindberetning for indberetninger 2019 og tidligere kalenderår skal I kontakte eKapital for at få en aftale om hvordan der skal og kan rettes. Se kontaktoplysninger i afsnit 0.3.
Undtagelse
Når det gælder berigtigelse af oplysninger vedrørende TIN, navn og adresse på kunder, hvor der tidligere har været indberettet med TINtypekode 3, så skal der som udgangspunkt kun rettes tilbage for de år, hvor indberetningen kan modtages elektronisk.
Ved indberetning af rettelser efter 1. årsopgørelse er dannet (ultimo marts)
Hvis I indberetter rettelser efter 1. marts i året efter det kalenderår indberetningen vedrører, kan oplysningerne ikke med sikkerhed komme automatisk med på borgerens årsopgørelse.
Hvis en sådan indberetning omfatter et større antal rettelser, opfordrer vi til, at I giver Skattestyrelsen besked før I foretager indberetningen. Se kontaktoplysninger i afsnit 0.3.
Vi vil underrette vores kundecenter om, at der er indberetninger på vej, som kan medføre henvendelser fra dem I indberetter om.
Rettelser/korrektioner til tidligere godkendte indberetninger skal ske straks efter konstateringen.
Konstaterer I, at der er sket en ændring af de faktiske forhold mv., som har betydning for de indberettede oplysninger, skal korrektion af disse indberetninger ske straks efter, at I er blevet bekendt med de ændrede forhold, og der er korrigeret overfor kunden.
Rettelsen/korrektionen kan ske via en anden indberetningskanal end den oprindelige, fx kan en indberetning via FTPs Gateway senere rettes ved indberetning i SF-Tele.
Vær opmærksom på, hvilket fortegn fejlindberetning har.
Fremgangsmåde for rettelse/korrektion af fejl på tidligere godkendte indberetninger
- Nulstilling af den tidligere godkendte indberetning foretager I således:
Indberet den tidligere godkendte indberetning med
nøjagtig samme indhold, men med modsat fortegn i alle beløbsfelter og i antal styk samt rettekode 1. - Ny korrekt indberetning foretager I således:
Foretag en ny indberetning med de korrekte data samt rettekode 1.
Nulstilling af den fejlagtige indberetning og indberetning af den korrekte indberetning skal ske samtidig (samme produktionskørsel hos Skattestyrelsen). Det er for at sikre at en borger fx ikke får 2 årsopgørelser vedrørende samme rettelse.
Bemærk, at vi udstiller alle indberettede data i TastSelv under skatteoplysninger.
Se afsnit 8.
Fremgangsmåde for rettelse af afviste indberetninger (fejl meddelt på fejlliste)
Genindberetning skal ske senest 14 dage efter Skattestyrelsen har leveret en svarfil med fejlliste.
Genindberet de korrekte data, og brug rettekode 2.
Find fejlnumre og rettelsesvejledning i afsnit 10, bilag 4.
►Rettelser i data, som også kan have betydning for indberetninger til CRS eller FATCA
Vær opmærksom på, hvis jeres rettelse af indberetninger til obligationer også har betydning for de indberetninger I har foretaget til CRS eller FATCA, så skal I også rette indberetningerne hertil.◄