Ved handel med danske værdipapirer medgår der sædvanligvis 3 afviklingsdage. 
Sådanne forretninger anses som udgangspunkt for omfattet af § 29, stk. 
1. Efter § 29, stk. 2. anses aftaler, hvor afviklingstidspunktet nok ligger 
senere end aftaletidspunktet, men hvor afvikling finder sted inden for den afviklingsfrist, 
der på området anses for at være sædvanlig, ikke som terminskontrakter. 
Sådanne aftaler anses således fortsat for spotforretninger, og er dermed 
undtaget beskatning efter §§ 29-33.
Tilsvarende er handel med udenlandske værdipapirer, hvor der sædvanligvis 
medgår mere end de ovenfor nævnte to afviklingsdage, undtaget beskatning 
efter KGL § 29. Det er dog en forudsætning, at afvikling finder sted inden 
for den afviklingsfrist, der på området anses for at være sædvanlig.
Ved køb og salg af udenlandske værdipapirer, bliver der ofte foretaget 
valutakurssikring i afviklingsperioden. Efter de indtil 1997 gældende regler 
blev valutakurssikring af det beløb, der i henhold til aftalen skulle betales 
på tidspunktet, hvor afviklingen rent faktisk fandt sted, skattemæssigt 
anset for omfattet af den tidligere gældende KGL's § 8 C, nu KGL § 
29, stk. 1.
Gevinst/tab på sådanne valutakurskontrakter er nu undtaget beskatning 
efter § 29, jf. § 30, stk. 1, nr. 6.
Undtagelsesreglen tilstræber, at handler med værdipapirer i fremmed valuta, 
i afviklingsperioden skattemæssigt ligestilles med handler i egen valuta.
Reglen omfatter således valutakurssikring i afviklingsperioden, ved køb 
og salg af såvel dansk- som fremmedmøntede værdipapirer. Kurssikring 
ved køb/salg af danskmøntede værdipapirer kan fx ske i situationer, 
hvor virksomhedens regnskab føres i fremmed valuta.
Efter § 30, stk. 1. nr. 6, er det en betingelse, at valutakontraktens løbetid 
svarer til sædvanlig afviklingstid for handel med de værdipapirer, som 
valutakontrakten vedrører.
 
►Undtagelsen fra beskatning efter reglerne om finansieller kontrakter er betinget af, at kontrakten eller aftalen kun kan opfyldes ved levering.◄ 
Hvis kontrakten afvikles ved differenceafregning anses det for 
godtgjort, at kontrakten faktisk kunne opfyldes på anden måde end ved 
levering, uanset aftalegrundlagets formelle indhold. Kontrakten omfattes dermed 
af § 29. ►Kravet om, at der rent faktisk sker levering i henhold til kontrakten, er ophævet ved lov nr. 286 af 12. maj 1999 med den konsekvens, at aftaler, der indgås i indkomståret 1998 eller senere, ikke beskattes efter reglerne om finansielle kontrakter, såfremt kontrakten udløber uudnyttet. 
Det er ligeledes for hver af parterne en betingelse, at kontrakten eller aftalen 
ikke afstås. ◄Overdrages 
en kontrakt er konsekvensen, at kontrakten omfattes af § 29, for den kontraktspart, 
der har foretaget overdragelsen.
Endelig er undtagelsen betinget af, at der ikke er indgået modgående kontrakter 
eller forretninger, jf. § 30, stk. 4. Modgående kontrakter er to (eller 
flere) kontrakter, hvor et givent aktiv købes på én (eller flere) 
kontrakt(er) og af samme deltager sælges på en anden eller flere kontrakter.
Som modgående kontrakter eller forretninger anses også modgående 
kontrakter eller forretninger, der er indgået af den skattepligtiges ægtefælle 
eller af et koncernforbundet  selskab, jf. KGL § 4, stk. 2, og modgående 
kontrakter eller forretninger, der er indgået af et selskab, hvori den skattepligtige 
er hovedaktionær, jf. ABL § 11, stk. 2-4 eller omvendt.
Undtagelsen fra beskatning efter reglerne om finansielle kontrakter betyder, at 
valutakontrakter indgået i forbindelse med køb og salg af værdipapirer 
skal behandles efter skattelovgivningens almindelige regler, dvs. sammen med det 
underliggende aktiv, jf. § 30, stk. 6. Gevinst og tab på en valutakontrakt 
i forbindelse med køb og salg af værdipapirer vil dermed indgå i 
opgørelsen af gevinst og tab på de værdipapirer, der købes henholdsvis 
sælges. Værdipapirerne anses for købt eller solgt på kontraktstidspunktet. 
Den aftalte kontraktspris anses for værdipapirernes skattemæssige anskaffelsessum 
eller afståelsessum.
Er de ovenfor nævnte betingelser for at være omfattet af undtagelsen ikke 
opfyldt, vil der kunne blive tale om efterreguleringer af den skattepligtige indkomst. 
Betyder efterreguleringen, at der i et eller flere år skal ske en forhøjelse 
af skatteansættelsen, kan der ske ordinær genoptagelse i henhold til 
►SSL § 34, stk. 1, ◄hvis varsling af forhøjelsen 
kan ske inden for 3-års fristen. 
►Da kravet om efterregulering af den skattepligtige indkomst vil være udløst af, at der efter indkomstårets udløb er indtrådt en ændring i grundlaget for opgørelsen af den indkomst, der skal lægges til grund for skatteansættelsen - nemlig at kontrakten skal behandles som en finansiel kontrakt - vil der, hvor afregningen sker efter udløbet af 3-års fristen, fx 7 år efter kontraktens indgåelse, kunne ske genoptagelse efter SSL § 35, stk. 1, nr. 1, jf lov nr. 381 af 2. juni 1999, der har virkning for skatteansættelser, der foretages vedrørende indkomståret 1997 og følgende år. For skatteansættelser, der foretages vedrørende indkomstår forud for 1997 gælder den tidligere SSL § 35, stk. 2, jf. lovbkg. nr. 526 af 3. juli 1998.◄