Ved afgivelse af identifikationsoplysninger skal der forevises fornøden legitimation. Krav til en kundes legitimation ved afgivelse af identifikationsoplysninger følger reglerne i hvidvasklovens kapitel 3 (lovbekendtgørelse nr. 316 af 11. marts 2022). 

Det er den indberetningspligtige, der skal vurdere, hvor meget og hvilken dokumentation, data eller oplysninger der er behov for, for at kontrollen af en kundes identitetsoplysninger kan være tilstrækkelige.

Oplysning om udenlandsk identifikationsnummer eller oplysninger om fødselsdato, fødselssted og fødselsstat skal gives via en underskrevet egenerklæring.

Der er ingen formkrav til en egenerklæring, og der er ikke krav om, at der samtidig skal vises dokumentation for oplysningernes rigtighed.

Hvis den indberetningspligtige ligger inde med tidligere fremsendt dokumentation, hvoraf oplysningerne fremgår, og der er uoverensstemmelse mellem disse oplysninger i forhold til, hvad der oplyses i erklæringen, skal det dog give anledning til yderligere undersøgelse.

Vi anbefaler, at I undersøger om et udenlandske identifikationsnummer opfylder det pågældendes lands formatkrav.

I kan på OECDs hjemmeside se en oversigt over hvilke lande, der udsteder TIN. Kontrol af, om det er en gyldig TIN struktur kan ske på EU onlinekontrolmodul (Tin on Europa). Læs mere og find links til hjemmesiderne i Årsbrev under Øvrige hjælpelister til brug for indberetning. 

Informationsside på skat.dk
På skat.dk kan I finde en informationsside, som henvender sig til kunder, der har en konto, depot eller pensionsordning i et finansielt institut. På denne side kan kunden blandt andet læse om de forpligtelser, et finansielt institut har til at indhente identifikationsoplysninger, til brug for indberetning til Skattestyrelsen. Det er hovedsageligt personer, som bor i udlandet, eller som er skattepligtig til et andet land og har en konto, depot eller pensionsordning i Danmark, informationssiden henvender sig til.