Der er fradrag for udgifter til undersøgelse af nye markeder med henblik på 
etablering af en erhvervsvirksomhed eller udvidelse af en bestående virksomhed. 
  
Udgifterne skal være afholdt med henblik på at undersøge de praktiske 
og økonomiske muligheder for at opnå salg af varer eller tjenesteydelser 
her i landet eller i udlandet, f.eks. undersøgelse af afsætningsmuligheder 
og markedsvilkår, særlige lovgivnings- eller handelshindringer, kutymer 
mv. Det er uden betydning for fradragsretten, om det er den skattepligtige selv, 
der foretager disse undersøgelser, eller om der er tale om betaling til et 
lokalt agentbureau eller lign.   
Ved nyetablering af en erhvervsvirksomhed, hvor udgiften er afholdt før etableringen, 
er det en betingelse for fradrag, at udgiften er medvirkende til etablering.   
Udgifterne kan efter eget valg fradrages fuldt ud i det år, hvori de er afholdt, 
dog tidligst i det indkomstår, hvor etableringen finder sted, eller de kan 
afskrives over en femårig periode med lige store årlige beløb.   
Fradrag for repræsentationsudgifter i forbindelse med markedsundersøgelser 
er begrænset i overensstemmelse med reglerne i LL § 8, stk. 4, se 
E.B.3.7. 
  
Se endvidere cirk. nr. 72 af 17. april 1996, pkt. 14.9.