►Herunder fremgår hvilke identifikationsoplysninger konto- og depotfører skal have oplyst om indehaverens identitet. Indehaverens identitet fastlægges i medfør af reglerne i bekendtgørelse om skatteindberetning m.v. § 3.

Identifikationsoplysninger for fysiske personer:

  • navn,
  • adresse - ved udenlandsk adresse tillige hjemland - og 
  • cpr-nr.

Hvis den, der skal indberettes om

  • ikke har cpr-nr., men cvr-nr., oplyses cvr-nr.,
  • hverken har cpr-nr. eller cvr-nr., oplyses se-nr.,
  • heller ikke har se-nr., oplyses i stedet fødselsdato.

Hvis den, der skal indberettes om har bopæl i udlandet, skal der desuden oplyses:

  • identifikationsnummer (Tax Identification Number (TIN)) i bopælsland,
  • hvis bopælslandet ikke har TIN, oplyses fødselsdato, fødselssted og fødselsstat

For konti: Hvis I ikke kender navn på Kontohaver, skal I anvende KontohaverUkendt i indberetningen til Indlån i stedet for strukturen for Valutaudlænding. Læs mere i Indberetningsvejledningen om Indlån, afsnit 0.3.

Identifikationsoplysninger for juridiske personer:

  • Navn og adresse samt hjemland, hvis udenlandsk adresse.
  • Cvr-nr.
  • Se-nr., hvis intet Cvr-nr.
  • Altid TIN, hvis pågældende har sådant et.

For selskaber, fonde, foreninger og lignende, der hverken har et cpr-nr., cvr-nr. eller se-nr. eller eventuelt udenlandsk identifikationssummer, afgives identifikationsoplysninger om formanden eller en anden person, der er berettiget til at handle på vegne af den, der skal indberettes om.

Kan det ved etableringen af et retsforhold ikke afklares, hvem der skal indberettes om, skal I indhente identifikationen på den, retsforholdet er etableret med. Når det er afklaret, hvem der skal indberettes om, indhentes identifikationsoplysningerne om denne.

Se skatteindberetningslovens § 52, stk. 1 og § 3 i skatteindberetningsbekendtgørelsen.

En konto eller et depot må ikke oprettes før der er afgivet identifikationsoplysninger. Det står i skatteindberetningslovens § 52, stk. 2.

Hvis der er ændringer i oplysningerne, skal den, der skal indberettes om underrette den indberetningspligtige herom inden en måned efter, at ændringen er sket. Se § 3, stk. 5 i skatteindberetningsbekendtgørelsen.

Krav til legitimation
Ved afgivelse af identifikationsoplysninger skal der forevises fornøden legitimation. Krav til en kundes legitimation ved afgivelse af identifikationsoplysninger følger reglerne i hvidvasklovens kapitel 3 (lovbekendtgørelse nr. 316 af 11. marts 2022). 

Det er den indberetningspligtige, der skal vurdere, hvor meget og hvilken dokumentation, data eller oplysninger der er behov for, for at kontrollen af en kundes identitetsoplysninger kan være tilstrækkelige.

Oplysning om udenlandsk identifikationsnummer eller oplysninger om fødselsdato, fødselssted og fødselsstat skal gives via en underskrevet egenerklæring. 

Der er ingen formkrav til en egenerklæring, og der er ikke krav om, at der samtidig skal vises dokumentation for oplysningernes rigtighed.

Hvis den indberetningspligtige ligger inde med tidligere fremsendt dokumentation, hvoraf oplysningerne fremgår, og der er uoverensstemmelse mellem disse oplysninger i forhold til, hvad der oplyses i erklæringen, skal det dog give anledning til yderligere undersøgelse.

Vi anbefaler, at I undersøger om et udenlandske identifikationsnummer opfylder det pågældendes lands formatkrav.

I kan på OECDs hjemmeside se en oversigt over hvilke lande, der udsteder TIN. Kontrol af, om det er en gyldig TIN struktur kan ske på EU onlinekontrolmodul (Tin on Europa). Læs mere og find links til hjemmesiderne i Årsbrev under Øvrige hjælpelister til brug for indberetning. 

Nedenfor fremgår det, hvornår der er pligt til at have identifikationsnummer (TIN) på jeres kunde (Valutaudlænding - Person eller Virksomhed):

  • Konti/depoter oprettet før 1. januar 2004: Er identifikationsnummer (TIN) i bopælslandet oplyst, skal det indberettes.
  • Konti/depoter oprettet fra 1. januar 2004 til 1. juli 2016: Er identifikationsnummer (TIN) i bopælslandet oplyst, skal det indberettes, ellers indberet fødselsdato, fødselssted og fødselsstat.  
  • Konti/depoter oprettet eller aftalt fra 1. juli 2016: Indberet identifikationsnummer (TIN) i bopælsland. Hvis bopælslandet ikke har TIN, skal I indberette fødselsdato, fødselssted og fødselsstat.

Hvis den der indberettes om, ikke har oplyst TIN efter reglerne i den pågældendes bopælsland, men har oplyst TIN efter reglerne i det land hvor pågældende er skattepligtig, accepteres dette TIN i indberetningen.

Ændres eller udvides aftaler oprettet eller aftalt før 1. juli 2016, fx ved ændringer i ejerkredsen, skal der indberettes identifikationsnummer (TIN), og hvis bopælslandet ikke har TIN, skal I indberette fødselsdato, fødselssted og fødselsstat.

Konto- og depotindehaver er forpligtet til at afgive korrekte og opdaterede identifikationsoplysninger til konto- og depotføreren, og disse skal kunne dokumenteres i form af fremlæggelse af nødvendig legitimation. Det er således udtrykkeligt fastsat, at det er den, der skal indberettes om, der skal underrette den indberetningspligtige om ændringer i de afgivne identifikationsoplysninger.

Informationsside på skat.dk
På skat.dk kan I finde en informationsside, som henvender sig til kunder, der har en konto, depot eller pensionsordning i et finansielt institut. På denne side kan kunden blandt andet læse om de forpligtelser, et finansielt institut har til at indhente identifikationsoplysninger, til brug for indberetning til Skattestyrelsen. Det er hovedsageligt personer, som bor i udlandet, eller som er skattepligtig til et andet land og har en konto, depot eller pensionsordning i Danmark, informationssiden henvender sig til.◄