|  | Bortseelsesreglen i PBL § 19, jf. lovbek.  
►nr. 530 af 25. juni 1999◄ forudsætter som udgangspunkt, 
at der er tale om et ansættelsesforhold, og at der foretages indbetaling til 
en ordning omfattet af PBL kapitel 1. 
 AnsættelsesforholdAnsættelsesforholdet indebærer, at arbejdsgiveren 
fører tilsyn med og giver instrukser for arbejdets udførelse.
 Kravet om, at ordningen skal være oprettet efter aftale mellem en arbejdstager 
og dennes arbejdsgiver medfører, at der ikke kan oprettes ordninger for borgmestre 
og rådmænd, da der ikke foreligger et ansættelsesforhold.
 Ifølge UfR 1983.239 (ØLD) kan en pensionsordning mellem et kommanditselskab 
og dettes direktør, der tillige var kommanditist, ikke oprettes, idet selskabet 
ikke kunne anses som arbejdsgiver i forhold til en selskabsdeltager. Heller ikke 
mellem et interessentskab og interessenterne kan der etableres pensionsordninger.
 Af praksis fra tiden før en kapitalpensionsordning kunne oprettes udenfor ansættelsesforhold, 
fremgår det, at en skoleinspektør, der i sin fritid dels forestod reklamearbejdet 
for en sportsklub, for hvilket han modtog 15 pct. af reklameindtægterne i honorar, 
og dels var ansat som konsulent med rådgivningsopgaver for et firma, der udarbejdede 
blanketter, arkivplaner mv. for skolevæsenet, ikke i relation til disse erhverv 
kunne anses for arbejdstager.
 
 PBL kapitel 1-ordningDe enkelte bestemmelser i PBL, kapitel 1 forudsætter, 
at pensionsordningen som udgangspunkt er dansk.
 For så vidt angår pensionskasser, skal de være omfattet af loven 
om tilsyn med firmapensionskasser eller af loven om forsikringsvirksomhed.
 For så vidt angår forsikringsordninger, skal disse være oprettet 
i livsforsikringsselskaber, der har hjemsted her i landet eller udøver livsforsikringsvirksomhed 
her i landet gennem et fast driftssted, og som har Finanstilsynets tilladelse til 
at drive livsforsikringsvirksomhed her i landet, ►eller i livsforsikringsselskaber, som efter koncession i et land inden for De Europæiske Fællesskaber eller et andet land, som har gennemført Rådets 3. skadesforsikringsdirektiv og 3. livsforsikringsdirektiv, udøver livsforsikringsvirksomhed her i landet gennem en filial, jf. lov om forsikringsvirksomhed § 211◄.
 For så vidt angår pengeinstitutordninger, skal de oprettes i et pengeinstitut, 
der af Finanstilsynet er meddelt tilladelse til at drive pengeinstitutvirksomhed 
her i landet, eller i et udenlandsk kreditinstitut, der efter tilladelse i et andet 
land inden for De Europæiske Fællesskaber udøver virksomhed her i 
landet gennem en filial, jf. lov om banker og sparekasser mv., § 6 a, stk. 
1-4, eller med skatteministerens godkendelse i en anden institution her i landet.
 
 BortseelsesretForetager arbejdsgiveren i et ansættelsesforhold indbetalinger 
til pensions- eller forsikringsordninger omfattet af PBL, kapitel 1 (ATP, pensionsordninger 
med løbende udbetalinger i pensionskasser eller forsikringsselskaber, rateforsikringer 
og kapitalforsikringer i forsikringsselskaber samt opsparing- og rateopsparing i 
pensionsøjemed i pengeinstitutter mv. og indeksordninger i forsikringsselskaber 
eller pengeinstitutter), se herom LV A.C.1.2 
og LV A.C.1.6, skal den ansatte ikke medregne 
arbejdsgiverens indbetaling i den skattepligtige indkomst, jf. bortseelsesreglen 
i PBL § 19. Dette gælder uanset om midlerne helt eller delvist indeholdes 
i den ansattes løn/vederlag.
 Arbejdsgiveren kan bortse fra indbetalingen ved opgørelsen af den ansattes 
A-indkomst og ved beregning af A-skatten. Arbejdsgiveren skal ikke 
beregne AM-bidrag eller SP-bidrag af indbetalingen, 
idet pensionsinstituttet - herunder Arbejdsmarkedets Tillægspension - opgør 
bidragsgrundlaget efter AMFL § 8, stk. 1, litra c, jf. AMFL § 11, stk. 
5. ►Pensionsinstituttet og ATP indeholder dog ikke SP-bidrag, jf. ATP-lovens § 17 f, stk. 1.◄Bortseelsesreglen 
gælder også, hvis den ansattes arbejdsgiver er udenlandsk.Arbejdsgiverens 
indbetaling til en kapitalpensionsordning i et forsikringsselskab 
eller pengeinstitut med bortseelsesvirkning er begrænset til 25.000 kr. Beløbet 
reguleres efter PSL § 20 og er for 2000 35.200 kr. ekskl. AM-bidrag (38.261 kr. inkl. AM-bidrag).
 Bortseelsesretten efter PBL § 19 kan først gøres gældende i 
det år, hvor den ansattes del af præmien/bidraget er tilbageholdt i vedkommendes 
løn og præmien/bidraget er enten forfaldent (forsikring) eller indbetalt 
(pengeinstitutordning). Den praktiske betydning heraf er dog ikke stor, idet princippet 
i KSLbek. nr. 734 af 10. okt. 1998, § 22, stk. 1, bevirker, at beløb, 
der endnu ikke er udbetalt til lønmodtageren (herunder indbetalt på dennes 
pensionsordning), først beskattes i det år, hvor udbetalingen til den 
pågældende lønmodtager henholdsvis indbetalingen til pensionsordningen 
finder sted, og ikke på det tidspunkt, hvor lønmodtageren har vundet ret 
til beløbet. Beskatningstidspunktet kan dog ikke udskydes mere end 6 måneder.
 Foretager arbejdsgiveren indbetaling til en pensionskasse omfattet af lov om tilsyn 
med firmapensionskasser, hvor indbetalingen ikke kan henføres til den enkelte 
ansatte, skal arbejdsgiveren og ikke pensionskassen medregne indbetalingen 
i AM-bidragsgrundlaget, jf. AMFL § 9, stk. 1 
►(ændret ved lov nr. 1033 af 23. dec. 1998)◄ og § 
11,  stk. 2, jf. stk. 1. Nogle 
ansatte indgår aftale med arbejdsgiveren om indbetaling til en rateopsparing 
i pensionsøjemed sidst på året. Indbetalingen finansieres ved, at 
den ansatte tilbagebetaler tidligere udbetalt løn. 
I sådanne tilfælde skal der ske en regulering 
af arbejdstagerens løn for det pågældende år, således at 
hele den for et år aftalte indbetaling kan tilbageholdes i lønnen. Dette 
må forstås således, at den, som følge af tilbagebetalingen af 
løn for meget indeholdte A-skat, også må være reguleret inden 
udgangen af det år, hvor indbetalingen til pensionsordningen sker, jf. TfS 
1996, 558 (LSR). Det samme gælder 
for så vidt angår AM-bidraget og SP-bidraget. 
Det kan således ikke accepteres, at der indgives negativ lønangivelse. 
►De opstillede krav må dog i nogen grad anses for modificeret ved TfS 1998, 544 (LSR), hvor der var indgivet anmodning om § 55-tilbagebetaling af KSL før indkomstårets udgang.◄ 
Opfyldes kravet ikke, anses indbetalingen for at være en privat indbetaling 
med fradrag efter PBL § 18. Har pensionsinstituttet indeholdt og indbetalt 
AM-bidrag af indbetalingen, fordi ordningen er registreret 
som en arbejdsgiverordning, er der ingen grund til at tilbagebetale bidraget. Er 
der endnu ikke indeholdt og indbetalt AM-bidrag, 
må dette efterfølgende opkræves af Told- og Skattestyrelsen i forbindelse 
med lønmodtagerens slutbidragsberegningen, idet 
ordningen yderligere må ændres af pengeinstituttet til at være en 
privat ordning i stedet for en arbejdsgiverordning.
 ►Indbetalinger i henhold til ovenstående kan tidligst påbegyndes i det indkomstår, hvori aftalen er indgået. Fortsættes denne fremgangsmåde i de efterfølgende år, finder PBL § 19 ikke anvendelse. Indbetalingen vil i stedet være omfattet af § 18.◄
 
 Fratrædelsesgodtgørelse JubilæumsgratialeDet ovenfor gennemgåede 
gælder typisk, hvor arbejdsgiveren indeholder pensionsbidraget i vederlag, 
der traditionelt henføres til løn, men gælder også, hvor arbejdsgiveren 
indeholder pensionsbidraget i et jubilæumsgratiale eller en fratrædelsesgodtgørelse 
omfattet af LL § 7 O. Om beregning af A-skat og AM-bidrag 
i disse tilfælde, se nedenfor under afsnit B.1.11.2.
 
 KonkurrenceklausulDa vederlag for en konkurrenceklausul omfattet af ►AL § 40, stk. 3◄ 
ikke er vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold, vil arbejdsgiveren ikke 
kunne indeholde pensionsbidrag med bortseelsesvirkning efter PBL § 19 i dette 
vederlag.
 
 Maskeret udbytte/udlodningAnses arbejdsgiverens indbetaling til en pensionsordning 
som hel eller delvis udlodning af udbytte til modtageren, fordi denne er hovedaktionær 
i selskabet, og det samlede vederlag (løn + pensionsbidrag) ikke står 
i rimeligt forhold til arbejdsindsatsen, skal en forholdsmæssig del af pensionsindbetalingen 
svarende til den procentdel af det samlede vederlag, der er anset for maskeret udlodning, 
medregnes til aktieindkomsten, idet PBL § 19 er uanvendelig. Har pensionsinstituttet 
indeholdt og indbetalt AM-bidrag af denne del, skal 
den forholdsmæssige del af bidraget tilbagebetales og medregnes i aktieindkomsten.
 
 FraflytningI PBL §§ 19 A-E er indsat 
de såkaldte skatteflugtsregler. Reglerne er nærmere beskrevet i cirk. 
af 30. dec. 1987, kap. 7, afsnit D samt i LV A.C.1.10. 
Efter reglerne efterbeskattes fraflyttere i visse situationer.
 Efterbeskatningsreglerne gælder for pensionsordninger med løbende udbetalinger 
samt rateforsikring- og rateopsparing i pensionsøjemed, når indbetalingerne 
foretages af en arbejdsgiver.
 Reglerne gælder i tilfælde, hvor arbejdsgiveren i en vis periode inden 
skattepligtsophøret har foretaget ekstraordinært store indbetalinger til 
en arbejdstagers pensionsordning, eller hvor et pensionstilsagn i samme periode 
er forhøjet ekstraordinært, i begge situationer med den virkning, at A-indkomsten 
er nedbragt ekstraordinært.
 Efterbeskatningen sker ligningsmæssigt ved en forhøjelse af den skattepligtige 
personlige indkomst for arbejdstageren i de år, hvor A-indkomsten er nedbragt 
ekstraordinært gennem bortseelsesretten. Arbejdsgiverens fradragsret berøres 
ikke af disse regler.
 Til brug ved den ligningsmæssige behandling af efterbeskatningsspørgsmålet 
er det vigtigt, at arbejdsgiverkontrollen er opmærksom på eventuelle ekstraordinære 
indbetalinger og underretter lønmodtagerens slutligningskommune om størrelsen 
af disse.
 Arbejdsgivere er ved bek. nr. 1251 af 13. dec. 1996, § 21, pålagt pligt 
til efter anmodning at give Told- og Skattestyrelsen meddelelse om pensionsindbetalinger 
for den ansatte i disse situationer. Efter samme bekendtgørelses § 19 
skal forsikringsselskaber og pensionskasser efter anmodning fra Told- og Skattestyrelsen 
beregne den kapitaliserede værdi af forhøjelsen af pensionstilsagn, jf. 
PBL § 19 C, stk. 1, 3. pkt. og stk. 3.
 
 |