Identitetstyveri
Når nogen ulovligt tilegner sig en andens oplysninger, og misbruger disse oplysninger til at optage lån, skal der ikke ske indberetning af disse lån.
Er der sket indberetning, skal I efterfølgende invalidere indberetningen, når domstolen har konstateret, at der er tale om et identitetstyveri.
Det krav som efterfølgende opstår mellem virksomheden der har ydet lånet og den dømte er et fakturakrav, hvor der ikke skal ske indberetning, da der ikke foreligger en låneaftale.
Indberetning ved fusion
Vi anbefaler, at I deler indberetningerne således, at det ophørende institut indberetter frem til fusionsdatoen, og det fortsættende institut indberetter fra fusionsdatoen samt hele året.
Det ophørende institut skal indberette for kvartalerne frem til fusionsdatoen. Der skal foretages nulindberetning for de efterfølgende kvartaler samt til årsultimo. Når det ophørende institut er fuldstændigt ophørt, vil det være muligt at foretage nulindberetningerne til rentesystemet via TastSelv Erhverv med det samme.
Det fortsættende institut indberetter fra det kvartal fordringerne overtages, samt til hele årsultimo indberetningen. Det fortsættende institut skal have oplysninger om hele årets renter.
►Spaltning af et selskab
Når et eksisterende selskab opdeles i to eller flere separate enheder, skal I for det år hvor spaltningen sker, lave 2 kontoperioder. En kontoperiode der indeholder selskabet frem til spaltningen, og en kontoperiode der indeholder de nye selskaber efter spaltningen.
Eksempel:
Kontoperiode 1: Det eksisterende selskab skal indberettes med en KontoPeriodeOphørdato, som indeholder datoen, der ligger dagen før spaltningen sker. Denne kontoperiode skal indeholde de forfaldne renter for perioden frem til spaltningen.
Kontoperiode 2: De nye selskaber skal indberettes med en KontoPeriodeOpstartdato, som indeholder datoen for spaltningen. Denne kontoperiode skal indeholde de forfaldne renter, fra datoen for spaltningen, frem til den 31.12
Fremadrettet vil indberetningen kun skulle foretages på de nye selskaber.◄
►Skattefri virksomhedsomdannelse
Hvis der sker en skattefri virksomhedsomdannelse med tilbagevirkende kraft til den 01.01.20xx, skal I indberette på det nye cvr.nr. for hele året. Det er vigtigt at indsætte KontoperiodeStartDato med den 01.01.20xx, ellers vil indberetningen fejle med fejlkode 54.
I skal bibeholde den oprindelige KontoStartDato på lånet.
Se vores xml-eksempel 32, som viser en indberetning hvor lånet er oprettet 01.10.2019. Der sker ejerskifte pr. 01.01.2024. Eksemplerne finder I på skat.dk/rente under Eksempler - hjælp til indberetningen.◄
►Overdragelse af fordringer til inkasso
Hvis I overdrager en nødlidende fordring til et inkassoselskab, men fortsat selv er kreditor på lånet, er der ikke tale om et salg af fordringen fordi der ikke sker kreditorskift.
Det er vigtigt at inkassoselskabet anvender det samme KontoID.
I må ikke indsætte KontoOphørDato ved overgangen til inkasso.
I overgangsåret må indberetningen ikke både foretages af jer som kreditor og af inkassoselskabet. Det vil typisk være inkassoselskabet, der foretager indberetning for hele året på den pågældende fordring.◄
Indberetning i de situationer, hvor en ejendom er solgt, og der fortsat er en restgæld, og restgælden overgår til Udlån
Udlånsindberetningen:
I skal indberette den oprindelige KontoStartDato fra prioritetslånet i udlånsindberetningen. Hvis lånet er restancemarkeret i prioritetslån, og der fortsat er ubetalte forfaldne renter for tidligere indkomstår, skal I fortsat restancemarkere lånet i udlånsindberetningen. I må ikke ændre KontoID.
Prioritetslånsindberetningen:
I skal indsætte en KontoOphørDato i prioritetslånsindberetningen med datoen for salget af ejendommen. I skal indberette restgælden med 0 kr.
Ovenstående gælder kun i de situationer, hvor der ikke foreligger et nyt lånedokument
Indberetning af NemKonti som ejes af ophørt virksomhed
Ved en virksomheds ophør lukkes virksomhedens NemKonto efter 360 dage.
En konto med kontotype 13 (Indlån) og kontotype 56 (Udlån) afvises først i det andet år efter virksomheden er ophørt. Der gives et advis om, at virksomheden er afmeldt det år, virksomheden er ophørt og i det efterfølgende år.
Indberetning af konto som bliver genåbnet
Når en konto bliver genåbnet, efter at den fejlagtigt har været lukket, er det vigtigt, at den bliver indberettet med samme KontoID, UdlånKontoNummer og KontoStartDato.
I skal ikke oprette en kontoperiode for den lukkede periode, hvis der i øvrigt ikke er nogen ændringer i ejerforholdet. Kontoen skal I indberette som om den aldrig har været lukket.
Indberetning af børneopsparing i det år bindingsperioden ophører
Saldoen pr. 31.12 i det år, hvor bindingsperioden udløber, afgør hvordan I skal indberette kontoen. Se bilag 3 i Indlåns-vejledningen.
Indberetning på flygtninge, hvor der er overtræk på indlånskontoen
Hvis en indlånskonto har overtræk, kan indberetning ske på 2 måder:
- Den negative rente indberettes i Indlån og hvis negativ saldo på kontoen pr. 31/12 indberettes den med 0 kr.
- I skal indberette kontoen i Udlån, som UkendtKontohaver.
Det er valgfrit hvilken metode I anvender.
Læs yderligere i afsnit 4.7.1. Indlænding person
Udbetalte beløb som led i kunde- eller medlemsprogrammer eller lignende generelle ordninger.
Fra 1. januar 2021, er der indført pligt for finansielle virksomheder til at indberette beløb, som er betalt som led i kunde- eller medlemsprogrammer eller lignende generelle ordninger til den enkelte kunde.
Pligten fremgår af skatteindberetningslovens §19 A. Af paragraffen fremgår det at alle skattepligtige beløb, som er udbetalt som led i kunde- eller medlemsprogrammer eller lignende generelle ordninger til de enkelte kunder i det forudgående kalenderår, skal indberettes jf. denne paragraf, når det skattepligtige beløb ikke er omfattet af andre indberetningspligter i kapitel 2 i skatteindberetningsloven.
Kunde- eller medlemsprogrammer eller lignende generelle ordninger skal i denne bestemmelse forstås som ordninger, hvor finansielle virksomheder betaler kunder beløb som led i en generel ordning, der ud fra markedsføringsmæssige eller lignende hensyn tilbydes en større gruppe af kunde, fx kompensation til udvalgte kunder for forhøjet bidragssats.
Læs yderligere i afsnit 4.5 og 4.5.3.
Hvis I er usikre på den skattemæssige kvalifikation af udbetalte beløb til jeres kunder, er der mulighed for at søge om bindende svar. I kan også kontakte eKapital for nærmere vejledning.
Afstemning af restancemarkerede konti før I indberetter
Det er vigtigt, at feltet er anvendt korrekt. En forkert indberetning vil betyde, at jeres kunde får en forkert årsopgørelse. Vi anbefaler derfor, at I validerer filen, inden I indberetter.
Når valideringen af jeres fil er gennemført, vil I efterfølgende se en behandlingsrapport. I behandlingsrapporten er der en optælling på, hvor mange indberetninger i filen, der er markeret med true i feltet LånForholdRestanceMarkering.
Vi anbefaler derfor, at I foretager en afstemning af, om antal indberetninger med true stemmer med det antal konti, som opfylder kravene for en restancemarkering, inden I indberetter filen.
Læs mere i afsnit 5.2 i den tekniske vejledning rente.