|  | Afskrivning på biler, der benyttes såvel privat som erhvervsmæssigt, 
foretages efter reglerne i ►AL § 11◄ om driftsmidler 
med blandet benyttelse. I de tilfælde hvor den skattepligtige overgår til fradrag efter regnskab 
efter at have anvendt Ligningsrådets satser,  
opgøres afskrivningsgrundlaget 
►som bilens værdi ved overgangen fra anvendelse af Ligningsrådets satser. Hvis en sådan værdi ikke kan sandsynliggøres eller dokumenteres, opgøres afskrivningsgrundlaget som anskaffelsessummen opgjort efter AL's regler reduceret med afskrivninger på 15 pct. efter saldometoden for hvert af de år, hvor Ligningsrådets satser har været anvendt. Dette fremgår af TfS 1999, 476 (LR).◄
 Eksempel vedrørende lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende, 
der ikke anvender virksomhedsordningen, og hvor den skattepligtige i hele ejerperioden 
har foretaget fradrag for udgifter vedrørende den erhvervsmæssige kørsel 
efter regnskab:
 Bilen er anskaffet den 12. februar år 1 for 200.000 kr. I år 1 fordeler 
kørslen sig således: Privat kørsel: 10.000 km., erhvervsmæssig 
kørsel: 20.000 km.
 I år 2 fordeler kørslen sig således: Privat kørsel: 12.000 km., 
erhvervsmæssig kørsel: 18.000 km.
 Den 20. nov. år 3 sælges bilen for 140.000 kr. Kørslen har i år 
3 fordelt sig således: Privat kørsel: 10.000 km., erhvervsmæssig 
kørsel: 15.000 km.
 Der har i hele perioden været foretaget fradrag efter regnskab.
 Der er foretaget følgende afskrivning:
 
	| År 1: |  |  |  
	| Afskrivningsgrundlag | 200.000 
kr. |  |  
	| Afskrivningsprocent | 30 
pct. |  |  
	| Afskrivning |  |  |  
	| (30 pct. af 200.000 kr.) | 60.000 
kr. |  |  
	| Erhvervsmæssig del (2/3) |  | 40.000 
kr. |  
	| År 2: |  |  |  
	| Nedskrevn værdi | 140.000 
kr. |  |  
	| Afskrivningsprocent | 30 
pct. |  |  
	| Afskrivning |  |  |  
	| (30 pct. af 140.000 kr.) | 42.000 
kr. |  |  
	| Erhvervsmæssig andel (3/5) |  | 25.200 kr. |  
	| I alt skattemæssige afskrivninger |  | 65.200 kr. |  
	| I alt beregnede afskrivninger |  | 102.000 
kr. |  
	| Nedskrevne værdi herefter |  | 98.000 
kr. |  
	| Fortjeneste ved salg beregnes herefter således: |  |  |  
	| Skattepligtige fortjeneste: |  |  |  
	| Afståelsesum, år 3 | 140.000 
kr. |  |  
	| Nedskrevn værdi | 98.000 kr. |  |  
	| Bruttofortjeneste | 42.000 
kr. |  |  
	| Erhvervsmæssige andel af afskrivninger 
(65.200/102.000) | 0,63922 |  |  
	| Skattepligtig fortjeneste | (0,63922 
x 42.000) | 26.847 kr. |  Når der i ejerperioden er skiftet princip, således at der dels er foretaget 
fradrag efter Ligningsrådets satser, dels foretaget fradrag for de faktiske 
udgifter, opgøres avance eller tab alene for de år, hvor fradraget er 
foretaget efter regnskab. Beregningen foretages efter et værdiforringelsesprincip, 
hvorved der udfindes den forholdsmæssige værdiforringelse, der kan henføres 
til den periode, hvori der er foretaget fradrag for de faktiske udgifter.
 Først opgøres den samlede værdiforringelse. Denne opgøres som 
forskellen imellem anskaffelsessummen og salgssummen.
 Denne samlede værdiforringelse fordeles herefter forholdsmæssigt mellem 
de enkelte år, hvor bilen har været anvendt både privat og erhvervsmæssigt. 
År, hvor bilen kun har været blandet benyttet i en del af året, indgår 
ved den forholdsmæssige fordeling med antallet af påbegyndte måneder, 
hvori bilen har været blandet benyttet.
 Den forholdsmæssige andel af værdiforringelsen, der kan henføres 
til de enkelte år, hvor fradrag er foretaget efter regnskab, fordeles mellem 
den erhvervsmæssige kørsel og den samlede kørsel i det pågældende 
år.
 Såfremt de foretagne skattemæssige afskrivninger overstiger den således 
beregnede værdiforringelse for den periode, hvori der har været foretaget 
fradrag efter regnskab, medregnes differencen i den personlige indkomst for salgsåret. 
Hvis den erhvervsmæssige del af værdiforringelsen overstiger de foretagne 
skattemæssige afskrivninger, fradrages differencen for selvstændige erhvervsdrivendes 
vedkommende i den personlige indkomst og for lønmodtageres vedkommende i den 
skattepligtige indkomst for salgsåret.
 
 Eksempel 1
 Der skiftes princip fra regnskab til kilometersatser
 Forudsætninger:
 
	| År 1: | Bilen 
købes den 1. maj for 130.000 kr. Der køres 10.000 |  
	| År 2: | Der 
køres 20.000 km erhvervsmæssigt og 10.000 km |  
	| År 3: | Kilometersatser 
anvendes. |  
	| År 4: | Kilometersatser 
anvendes. |  
	| År 5: | Den 
31. august sælges bilen for 50.000 kr. |  Avance/tab opgøres således:
 Skattemæssige afskrivninger:
 
 År  1
 
	| Der afskrives 30 pct. af 130.000 kr. = 39.000 
kr. |  |  
	| Heraf skattemæssig del 2/3 = | 26.000 
kr. |  År  2
 
	| Saldo primo 91.000 kr. |  |  
	| Der afskrives 30 pct. = 27.300 kr. |  |  
	| Heraf skattemæssig del 2/3 = | 18.200 kr. |  
	| I alt afskrevet skattemæssigt | 44.200 kr. |  Værdiforringelse:
 Værdiforringelse i ejerperioden 52 måneder = 130.000 kr.
 - salgssum 50.000 kr. = 80.000 kr.
 
	| Pr. måned 80.000 kr.:52 = 1.538 kr. |  |  
	| Værdiforringelse i år 1 = 1.538 kr. 
x 8 = | 12.304 kr. |  
	| Værdiforringelse i år 2 = 1.538 kr. 
x 12 = | 18.456 kr. |  
	| I alt | 30.760 kr. |  
	| Heraf erhvervsmæssig del 2/3 = | 20.507 
kr. |  
	| Skattemæssige afskrivninger | 44.200 
kr. |  
	| Den erhvervsmæssige del af værdiforringelsen | 20.507 kr. |  
	| Skattemæssig avance ved salg | 23.963 kr. |  Eksempel 2
 Der skiftes princip fra kilometersats til regnskab.
 Forudsætninger:
 
	| År 1: | Bilen 
købes den 1. april for 130.000 kr. Kilometersatser |  
	| År 2: | Kilometersatser 
anvendes. |  
	| År 3: | Fradrag 
efter regnskab. Der køres 20.000 km |  
	| År 4: | Fradrag 
efter regnskab, fordeling som i år 3. |  
	| År 5: | Den 
31. marts sælges bilen for 60.000 kr. Der er kørt |  Bilens værdi ved overgangen til fradrag efter regnskab kan ikke sandsynliggøres eller dokumenteres.
 Avance/tab 
opgøres således:
 Der er foretaget/beregnet følgende afskrivninger:
 
 År 1
 
	| Beregningsmæssig afskrivning 15 pct. af 
130.000 kr. i 9 måneder = | 14.625 kr.
 |  År 2
 
	| Saldo primo 115.375 kr. |  |  
	| Beregningsmæssig afskrivning 15 pct. = | 17.306 
kr. |  År 3
 
	| Saldo primo 98.069 kr. |  |  
	| Foretaget afskrivning 30 pct. = 29.421 |  |  
	| Heraf erhvervsmæssigt 2/3 | 19.614 
kr. |  År 4
 
	| Saldo primo 68.648 kr. |  |  
	| Foretaget afskrivning 30 pct. = 20.594 kr. |  |  
	| Heraf erhvervsmæssigt 2/3 | 13.730 
kr. |  
	| Værdiforringelse i ejerperioden 48 måneder 
= 130.000 kr. - 60.000 kr. = | 70.000 
kr. |  
	| Pr. måned 70.000 : 48 = | 1.458 
kr. |  
	| År 3 = 1.458 kr. x 12 måneder = | 17.496 
kr. |  
	| År 4 = 1.458 kr. x 12 måneder = | 17.496 
kr. |  
	| År 5 = 1.458 kr. x 3 måneder = | 4.374 
kr. |  
	| I alt år 3,4 og 5 = | 39.366 
kr. |  
	| Heraf erhvervsmæssig del 2/3 = | 26.244 kr. |  Avancen opgøres herefter således:
 
 År 3
 År 4
 
	| Afskrivning | 13.730 
kr. |  
	| I alt afskrevet skattemæssigt | 33.344 kr. |  
	| Skattemæssige afskrivninger | 33.344 
kr. |  
	| Den erhvervsmæssige del af værdiforringelsen | 26.244 kr. |  
	| Skattemæssig avance ved salg | 7.100 
kr. |  Om selvstændige erhvervsdrivende, der anvender virksomhedsordningen, se E.G.2.1.6.3.
 Afskrivning foretages på grundlag af det beløb, der henstår uafskrevet 
ved indkomstårets begyndelse, jf. ►AL § 11 stk. 2◄.
 Afskrivning skal  foretages med hele procenter. I anskaffelsesåret og 
for hvert af de følgende indkomstår kan afskrivning beregnes med indtil 
30 pct.
 
 Øvrige reglerAfskrivning skal ved blandede driftsmidler ske på 
hvert aktiv for sig af hensyn til fordelingen mellem den erhvervsmæssige og 
den private benyttelse, jf. ►AL § 11◄.
 De afskrivninger, der beregnes, fordeles herefter på sædvanlig måde 
efter forholdet mellem den private og den erhvervsmæssige kørsel i det 
pågældende indkomstår, se også VLD i TfS 1997, 331 (appelleret).
 Såfremt en bil udskiftes kort før regnskabsårets udløb, eller 
hvis en skatteyder, der ikke tidligere har haft bil, køber bil i slutningen 
af et regnskabsår, skal fordelingen mellem privat og erhvervsmæssig anvendelse 
ske efter et skøn over hvorledes forholdene, må antages at blive i det 
kommende år, selv om skatteyderen i anskaffelsesåret evt. kun har kørt 
erhvervsmæssigt i bilen. Se dog TfS 1997, 566 (LSR).
 Det er en forudsætning for afskrivning, at bilen har været anvendt erhvervsmæssigt 
i indkomståret, jf. Skat 1989.3.244 (TfS 1989, 166), hvor en repræsentant, 
der den 23. dec. 1985 fik leveret en bil, der skulle anvendes både erhvervsmæssigt 
og privat, blev nægtet fradrag for afskrivning i medfør af den dagældende 
AL § 8, idet LSR lagde til grund, at bilen ikke havde været anvendt erhvervsmæssigt 
i 1985, da det fremgik af hans kørselsregnskab, at den erhvervsmæssige 
kørsel i hele 1985 havde fundet sted i den hidtidige bil, der var solgt den 
30. dec. 1985.
 En bil, anskaffet af en jordemoder den 30. dec. 1983, blev anset for afskrivningsberettiget 
i 1983, idet hun havde tilkaldevagt 30.-31. dec. 1983, uanset at hun ikke blev kaldt 
ud under denne vagt, Skat 1987.11.797 (TfS 1987, 548).
 Om varebiler, se afsnit A.F.3.3.1.
 
 Anskaffelsestidspunkt  
►Det er en forudsætning for påbegyndelse af afskrivning på biler (og andre driftsmidler), at disse er anskaffet inden indkomstårets udgang, jf. AL §§ 3, 5 og 11.◄
 ►Der henvises til E.G.2.2.
 
 ◄Forbedringsudgifter 
►Forbedringsudgifter behandles som anskaffelsessummer og afskrives på samme måde og sammen med det driftsmiddel, som udgiften vedrører◄.
 
 Avance eller tab ved afhændelse af driftsmidler med blandet benyttelseFortjenesten 
eller tabet opgøres som forskellen mellem på den ene side afståelsessummen 
og på den anden side summen af de uafskrevne beløb ved afståelsesårets 
begyndelse, forhøjet med evt. forbedringsudgifter, der er afholdt i afståelsesåret.
 Ved opgørelsen af summen af de uafskrevne beløb, er det de afskrivninger, 
som er beregnet for de enkelte indkomstår, der skal fragå i afskrivningsgrundlaget. 
Den del af afskrivningen, der vedrører den private benyttelse, og som derfor 
ikke kan fratrækkes ved indkomstopgørelsen, indgår således også 
i opgørelsen af fortjenesten eller tabet.
 
 Forbedringsudgifter, der er afholdt i årene inden afståelsesåret, 
er indeholdt i det uafskrevne beløb ved afståelsesårets begyndelse. 
Hertil lægges derfor alene forbedringsudgifter, der er afholdt i afståelsesåret.
 Af fortjenesten eller tabet skal en så stor del, som svarer til forholdet mellem 
de i alt foretagne skattemæssige afskrivninger og de i alt beregnede afskrivninger 
medregnes henholdsvis fradrages i indkomsten for salgsåret.
 Fortjeneste skal medregnes i den personlige indkomst, også selv om salget sker 
i forbindelse med virksomhedsophør.
 Tab fradrages for selvstændigt erhvervsdrivendes vedkommende i den personlige 
indkomst og for lønmodtageres vedkommende i den skattepligtige indkomst.
 Selv om der ikke er foretaget afskrivning på blandede driftsmidler (biler), 
skal tab eller gevinst ved salg alligevel beskattes efter forholdet mellem den erhvervsmæssige 
kørsel og den samlede kørsel, jf. lsr. 1962.110.
 Der er ikke adgang til at overføre en negativ saldo til en til erstatning indkøbt 
ny  bil, se lsr. 1960.124.
 
 Udbedring af skader
 ►I AL § 13, stk. 2, er fastsat, at hvis reparationsudgifterne på et blandet benyttet driftsmiddel, der ikke udgår af driften, er større end en udbetalt forsikrings- eller erstatningssum, kan den del af det overskydende beløb, der svarer til den erhvervsmæssige andel i driftsmidlets benyttelse i det pågældende indkomstår, fradrages i den skattepligtige indkomst, jf. AL § 13, stk. 2, 1. pkt. Fradraget kan foretages, uanset at skaden er sket under anden end erhvervsmæssig benyttelse.
 Overstiger forsikrings- eller erstatningssummen reparationsudgifterne, skal en stor 
del af det overskydende beløb, som svarer til forholdet mellem de for tidligere 
indkomstår foretagne afskrivninger og de samlede beregnede afskrivninger på 
driftsmidlet for disse indkomstår, medregnes i den skattepligtige indkomst, 
jf. AL § 13, stk. 2, 2.pkt.
 Det beror på en konkret bedømmelse, om der er tale om en skade eller almindelig 
vedligeholdelse.
 
 ◄Totalskade ►Udgår et delvis erhvervsmæssigt benyttet driftsmiddel af driften på grund af en skade, kan der ikke afskrives på driftsmidlet i det indkomstår, hvori skaden er indtruffet, jf. AL § 13, stk. 1. For dette indkomstår behandles driftsmidlet, som om det er solgt. Fortjeneste eller tab opgøres efter reglerne i AL § 12, jf. E.C.2.5.7. Det betyder, at forsikrings- og erstatningssummer 
behandles som salgssummer. Beløb, der eventuelt opnås ved salg af det 
skadelidte driftsmiddel, indgår ligeledes ved opgørelsen af salgssummen.
 ◄VL 
har nægtet fradrag for tab som følge af totalskade af blandet bil, idet 
skaden var forårsaget af skatteyderens egen spirituskørsel, Skat 1988.9. 
536 (TfS 1988, 465).
 
 Ændret anvendelse På samme måde som ved egentlige køb 
og salg forholdes der, hvis en skatteyder overfører en blandet benyttet bil 
til udelukkende erhvervsmæssig anvendelse eller til ren privat anvendelse, 
jf. ►AL § 4◄.  
Som salgssum betragtes handelsværdien på overførselstidspunktet.
 Overdragelse 
eller overførsel af en blandet benyttet bil til samme anvendelse hos en samlevende 
ægtefælle medfører ikke, at der konstateres skattemæssigt tab 
eller fortjeneste. Den overtagende ægtefælle fortsætter afskrivninger 
på det hidtidige grundlag, jf. KSL § 26 A.
 En bil, tilhørende en repræsentant, som ophørte med at arbejde 1. 
okt., men dog først var opsagt til 1. april året efter, og som hele tiden 
havde søgt nyt arbejde som repræsentant, blev ikke anset for overgået 
til privat anvendelse, og der kunne derfor afskrives på denne, jf. lsr. 1980.123.
 Med bortfaldet af adgangen for lønmodtagere til at fradrage faktiske erhvervsmæssige 
udgifter til befordring bortfalder også adgangen til at foretage skattemæssige 
afskrivninger på biler, også i tilfælde, hvor bilen anvendes til 
kørsel omfattet af LL § 9 B.
 Er der tale om en lønmodtagers bil, der til og med 1993 har været anvendt 
dels privat og dels erhvervsmæssigt, kan denne dog ikke umiddelbart anses for 
overgået til udelukkende privat benyttelse, jf. nærmere TfS 1994, 35.
 Se endvidere skm. cirk. nr. 72 af 17. apr. 1996, pkt. 17. 3.4.3 og TfS 1997, 788 
(LSR).
 |