Parter:
         A A/S
         (C, X-by)
         
         
mod
         Skatteministeriet
         (Kammeradvokaten v/advokat D, X-by)
         
      
 
      
      
      
      Afsagt af dommerne:
      
      3 dommere
      
      
      
      
      
      Den 11. februar 1997 traf Told- og Skatteregion Sønderborg afgørelse om, at sagsøgeren, A A/S,
         skulle indbetale 4.001.610 kr. i landbrugsimportafgift og importmoms til regionen. Sagsøgeren
         påklagede afgørelsen til Told- og Skattestyrelsen, der den 22. december 1998 afviste klagen under
         henvisning til, at afgørelsen ikke var påklaget rettidigt.
     
      
      
      Parternes påstande
      
      Sagsøgeren, der har indbragt styrelsens afgørelse for landsretten den 19. marts 1999 i medfør af
         skattestyrelseslovens § 31, stk. 1 og stk. 3, og § 33, har nedlagt påstand
         om, at sagsøgte, Skatteministeriet, tilpligtes
     
      
      1) at anerkende, at sagsøgeren rettidigt har indbragt Told- og Skatteregion Sønderborgs
         afgørelse i regionens sag nr. 99/88-2176-00028 for Told- og Skattestyrelsen,
     
      
      2) at anerkende, at Told- og Skatteregion Sønderborg har været uberettiget til at afkræve
         sagsøgeren betaling af 4.001.610,10 kr.
     
      
      Sagsøgte har nedlagt påstand om frifindelse over for sagsøgerens påstand 1) og om afvisning
         over for sagsøgerens påstand 2). Sagsøgte har over for begge påstande subsidiært
         påståethjemvisning af sagen til fornyet behandling hos Told- og Skattestyrelsen.
     
      
      
      
      Sagen angår
      
      Under denne sag tages alene stilling til, hvorvidt Told- og Skattestyrelsen - som følge af
         manglende rettidig klage - har været berettiget til at afvise at behandle sagens realitet, og hvorvidt
         landsretten er kompetent til at prøve samme realitet, idet disse spørgsmål er udskilt til særskilt
         behandling og afgørelse i medfør af retsplejelovens § 253, stk. 1 og stk. 2.
     
      
      Sagsøgeren er et speditionsfirma, der i perioden fra marts/ april 1994 til juni/juli 1994 bl.a. udførte
         opgaver for virksomheden B A/S vedrørende seks eksterne fællesskabsforsendelser af smør fra
         Tjekkiet og Polen. Smørforsendelserne blev omlæsset til danske kølebiler og kørt i transit fra
         Padborg til Norditalien, hvorfra varerne blev transporteret med skibsfragt til de endelige modtagere.
         Sagsøgerens opgaver bestod bl.a. i at afslutte tolddokumenterne, såkaldte T1-dokumenter, hos
         Padborg Toldkammer og udstede T1-dokumenter til det norditalienske bestemmelsessted. Ved disse
         ekspeditioner indestod sagsøgeren som hovedforpligtet bl.a. for, at varerne blev frembudt til
         toldbehandling på bestemmelsestoldstedet i intakt stand inden for en fastsat frist og i
         overensstemmelse med T1-dokumenternes indhold.
     
      
      Efter at Told- og Skatteregion Sønderborg i marts 1996 havde foretaget kontrolbesøg hos
         sagsøgeren i anledning af oplysninger fra de italienske toldmyndigheder om, at varerne ikke var
         frembudt for toldmyndighederne i Italien, og at nogle stempler og underskrifter i tolddokumenterne
         var falske, meddelte regionen den 7. oktober 1996 sagsøgeren en frist på 3 måneder til at
         dokumentere, at forsendelserne var gennemført forskriftsmæssigt, eller til at påvise, hvor de
         påståede overtrædelser/uregelmæssigheder faktisk var begået.
     
      
      Sagsøgte gjorde bl.a. i en skrivelse af 10. oktober 1996 til regionen gældende, at der var indtrådt
         forældelse. Told- og Skatteregionen delte imidlertid ikke denne opfattelse, og ved regionens
         skrivelse af 11. februar 1997 blev sagsøgeren afkrævet det omhandlede beløb på i alt 4.001.610 kr.
         under henvisning til, at sagsøgeren som hovedforpligtet hæftede for betaling af told- og afgifter i
         henhold til toldlovens § 2, jf. EF-toldkodeks artikel 96, 204, 215 og 220-222 samt artikel
         378-380 i gennemførelsesbestemmelserne til EF-toldkodeks. Skrivelsen indeholdt endvidere en
         klagevejledning, hvorefter afgørelsen kunne "ankes" til Told- og Skattestyrelsen ved indsendelse
         gennem regionen inden 3 måneder fra modtagelsen af skrivelsen.
     
      
      Den 20. marts 1997 begærede sagsøgerens advokat aktindsigt i sagen under henvisning bl.a. til
         regionens skrivelse af 11. februar 1997. Den 2. april 1997 imødekom regionen begæringen for den
         konkrete sag og henviste i øvrigt sagsøgerens advokat til at fremsætte begæringen om aktindsigt
         over for Politimesteren i Aalborg, der foretog efterforskning i sagen.
     
      
      Efter bl.a. at have modtaget bekræftelse af 5. maj 1997 fra Politimesteren i Aalborg på, at alle
         foreliggende oplysninger pegede på, at smørret var havnet i Italien, fastholdt sagsøgerens advokat i
         en skrivelse af 6. maj 1997 til regionen indsigelsen om, at betalingskravet var forældet. Advokaten
         bestred endvidere de danske toldmyndigheders kompetence til at rejse krav i sagen og gjorde
         gældende, at kompetencen til at træffe beslutning i sagen måtte ligge hos de italienske
         toldmyndigheder. Under henvisning til denne indvending afsluttedes skrivelsen, der henviste til
         regionens skrivelse af 11. februar 1997, med en opfordring til at frafalde det rejste krav.
     
      
      I en besvarelse af 17. juni 1997 meddelte told- og skatteregionen, at afgørelsen af 11. februar
         1997 blev fastholdt. Regionen oplyste samtidig, at man efter henvisning fra Politimesteren i Aalborg
         havde anmodet Told- og Skatteregion Aalborg om kopi af det materiale, som lå til grund for
         udtalelsen af 5. maj 1997 fra Politimesteren i Aalborg.
     
      
      Sagsøgerens advokat rettede på ny henvendelse i sagen den 24. juni 1997. Advokaten stillede
         sig uforstående over for, at regionen havde fastholdt afgørelsen af 11. februar 1997 uden at afvente
         svar fra Told- og Skatteregion Aalborg. Advokaten anførte endvidere, at der var fornøden
         dokumentation for, at overtrædelserne var foregået i Italien, og at han fandt det naturligt, såfremt
         regionen nu sendte sagen til afgørelse hos de italienske myndigheder.
     
      
      Told- og Skatteregionen fastholdt på ny den tidligere trufne afgørelse i en skrivelse af 7. august
         1997. Regionen meddelte samtidig, at det også efter modtagelse af oplysninger fra regionen i
         Aalborg fortsat var udokumenteret, hvor overtrædelserne eller uregelmæssighederne var begået, og
         at sagen ikke ville blive overført til de italienske myndigheder.
     
      
      Den 2. juni 1998 indkaldte Told- og Skatteregionen sagsøgeren til en udlægsforretning, idet
         sagsøgeren ikke havde betalt det afkrævede beløb. Sagsøgerens advokat gav i en skrivelse af 9.
         juni 1998 udtryk for, at det var sagsøgerens opfattelse, at regionen havde opgivet forfølgning i sagen
         efter skrivelsen af 7. august 1997, og anmodede i modsat fald bl.a. om orientering om, hvad der
         efterforskningsmæssigt var passeret i sagen siden denne dato. Regionen oplyste den 11. juni 1998,
         at der ikke fra regionens side efterforskningsmæssigt var foretaget noget i sagen efter afgørelsen af
         11. februar 1997, og at det alene beroede på en ekspeditionsmæssig fejl, at der ikke var taget skridt
         til inddrivelse af kravet før den 2. juni 1998.
     
      
      Den 1. juli 1998 anmodede sagsøgerens advokat på ny regionen om at genoverveje sagen og i
         modsat fald at betragte skrivelsen som "en egentlig klageskrivelse". Told- og Skatteregionen
         videresendte herefter skrivelsen til Told- og Skattestyrelsen, der den 22. december 1998 traf
         afgørelse om, at klagen af 1. juli 1998 ikke var indbragt for regionen inden 3 måneder fra
         sagsøgerens modtagelse af regionens afgørelse af 11. februar 1997.
     
      
      
      
      Forklaringer
      
      Direktør hos sagsøgeren A har forklaret, at B A/S havde været kunde hos sagsøgeren siden ca.
         1972 og nød sagsøgerens absolutte tillid. Han blev først bekendt med, at der var problemer med
         smørforsendelserne, i marts 1996 under toldkontrollør E besøg i virksomheden. Ingen af
         forsendelserne var blevet efterlyst inden for 11-måneders-fristen i henhold til artikel 379, stk. 1, i
         gennemførelsesbestemmelserne til EF-toldkodeks. Sagsøgeren havde derfor ikke anledning til at
         anmelde noget krav over for Dansk Speditør Forening, hos hvem sagsøgeren havde tegnet
         kautionsforsikring for sin hæftelse i forbindelse med smørforsendelserne. Kautionsforsikringen udløb
         efter 12 måneder, idet forsikringen var afpasset efter 11-måneders- fristen for efterlysning.
         Sagsøgeren har holdt B A/S ansvarlig for det rejste krav og har for en sikkerheds skyld anmeldt
         kravet over for Dansk Speditør Forening. Efter modtagelsen af told- og skatteregionens skrivelse af
         11. februar 1997 anmodede han advokat F om at tage sig af sagen.
     
      
      E, der er inspektør i Told- og Skatteregion Sønderborg, har forklaret, at han i 1994 behandlede
         toldsager i Told- og Skatteregion Sønderborg. Regionen modtog vist nok et brev fra sagsøgerens
         advokat efter regionens skrivelse af 7. oktober 1996, men da brevet ikke indeholdt nye oplysninger,
         traf regionen afgørelse i sagen den 11. februar 1997. Han førte en telefonsamtale den 19. marts
         1997 med sagsøgerens advokat, men han erindrer ikke indholdet af samtalen. Han overvejede ikke
         på noget tidspunkt at betragte skrivelsen af 6. maj 1997 fra sagsøgerens advokat som en klage over
         afgørelsen af 11. februar 1997. Han undersøgte de oplysninger, som advokaten var fremkommet
         med i skrivelsen af 6. maj 1997, og indhentede selv oplysninger. Det gav imidlertid ikke anledning til
         at frafalde kravet, og afgørelsen af 11. februar 1997 blev derfor fastholdt i besvarelsen af 17. juni
         1997.
     
      
      Han tænkte ikke på, at besvarelsen først skete efter klagefristens udløb. Der var ikke nye
         oplysninger i sagen, der kunne føre til, at sagen skulle sendes til de italienske myndigheder, og
         derfor fastholdt regionen også afgørelsen i skrivelsen af 7. august 1997. Efter denne dato
         beskæftigede han sig ikke med sagen. Han gav besked til inddrivelsesafdelingen om sagen
         umiddelbart efter den 11. februar 1997. Han ville have orienteret inddrivelsesafdelingen, såfremt han
         havde modtaget en klage inden for klagefristen. Inddrivelsesafdelingen orienterer ham, når en
         inddrivelse er tilendebragt. Ham bekendt er der ikke fastsat retningslinier for regionens
         klagebehandling.
     
      
      
      
      Parternes argumenter
      
      Sagsøgeren har gjort gældende, at sagsøgeren har påklaget told- og skatteregionens afgørelse
         af 11. februar 1997 rettidigt, at regionen væsentligt og gentagent har tilsidesat god forvaltningsskik,
         og at landsretten er kompetent til at prøve sagens realitet.
     
      
      Sagsøgeren har nærmere gjort gældende, at skrivelsen af 6. maj 1997, der er kommet frem
         inden for klagefristen i henhold til afgørelsen af 11. februar 1997, indeholder en sådan indvending
         mod den trufne afgørelse, at den må anses som en klage med deraf følgende pligt for told- og
         skatteregionen til at fremsende sagen til Told- og Skattestyrelsen. Det må have stået regionen klart,
         at sagsøgerens anmodning om, at regionen ændrede afgørelsen, skulle betragtes som en påklage af
         afgørelsen. Told- og Skatteregionen har endvidere haft pligt til klart og utvetydigt at meddele
         sagsøgeren, at regionen ikke anså skrivelsen af 6. maj 1997 som en klage, og regionen har derfor
         ikke været berettiget til ved skrivelsen af 17. juni 1997 i stedet blot at meddele, at man fastholdt
         afgørelsen.
     
      
      Det er subsidiært gjort gældende, at regionens skrivelse af 17. juni 1997, der indeholder en
         afgørelse om ikke at genoptage sagen, burde have indeholdt en klagevejledning, og at
         forsømmelsen heraf indebærer, at der ikke knytter sig en 3-måneders-frist for sagens påklage.
         Afgørelsen af 17. juni 1997 burde således bl.a. have indeholdt oplysning om beregningen af
         klagefristen efter forvaltningslovens § 20, stk. 3. Sagsøgerens skrivelse af 24. juni 1997
         er endvidere en gentagen klage, der er fremkommet rettidigt i forhold til afgørelsen af 17. juni 1997.
         Told- og Skatteregionens afgørelse af 7. august 1997, hvorved sagen på ny blev nægtet genoptaget,
         burde tilsvarende have indeholdt en klagevejledning. Forsømmelsen heraf indebærer ligeledes, at
         der ikke knytter sig en frist for sagens påklage.
     
      
      Sagsøgeren har vedrørende spørgsmålet om landsrettens kompetence til at prøve sagens
         realitet nærmere gjort gældende, at stillingtagen hertil alene bliver aktuel, såfremt sagen ikke
         hjemvises til fornyet behandling ved Told- og Skattestyrelsen. Det forhold, at de danske
         toldmyndigheder ikke har haft kompetence til at træffe afgørelse i sagen, og at myndighederne såvel
         formelt som sagligt har handlet i strid med bl.a. gennemførelsesbestemmelserne til EF-toldkodeksen,
         må indebære, at landsretten er kompetent til at prøve sagens realitet. En myndighedsafgørelse, der
         ligger uden for myndighedens kompetence, kan ikke unddrages domstolsprøvelse ved
         myndighedens fastsættelse af en klagefrist.
     
      
      Sagsøgte har til støtte for påstanden om frifindelse over for sagsøgerens påstand 1 gjort
         gældende, at sagsøgeren ikke rettidigt har påklaget Told- og Skatteregionens afgørelse af 11.
         februar 1997 til Told- og Skattestyrelsen.
     
      
      Sagsøgte har nærmere gjort gældende, at ingen af skrivelserne fra sagsøgerens advokat forud
         for den 1. juli 1998 kan anses for at være en klage over regionens afgørelse. Det må tillægges
         betydning, at sagsøgeren var repræsenteret af, og at de pågældende skrivelser hidrørte fra en
         advokat. Told- og Skatteregionen imødegik i besvarelserne af 17. juni 1997 og 7. august 1997
         indsigelserne og gjorde udtrykkeligt opmærksom på, at den tidligere trufne afgørelse blev fastholdt.
         Efter modtagelsen af disse skrivelser har sagsøgeren haft al tilskyndelse til at anmode om en
         klagebehandling.
     
      
      Når henses til, at sagsøgeren tilsyneladende selv har været af den opfattelse, at sagen ikke
         længere var under behandling i det administrative system, jf. det i advokatens skrivelse af 9. juni
         1998 anførte, og til, at sagsøgeren først ved skrivelsen af 1. juli 1998 gør opmærksom på, at
         sagsøgeren klager over sagen og ønsker den videresendt til Told- og Skattestyrelsen, bestrides det,
         at skrivelsen af 6. maj 1997 burde og skulle være opfattet som en klage over regionens afgørelse.
         Det bestrides endvidere, at skrivelsen af 6. maj 1997 skulle have været betragtet som en begæring
         om genoptagelse, og at regionens skrivelse af 17. juni 1997 i konsekvens heraf skulle have indeholdt
         en klagevejledning for så vidt angår afslaget på at genoptage sagen.
     
      
      Selv om skrivelsen af 6. maj 1997 burde have været opfattet som en begæring om genoptagelse,
         bestrides det, at manglende klagevejledning i forbindelse med nægtelsen af genoptagelsen kan føre
         til, at sagens realitet skal behandles. Det bestrides endelig, at der i medfør af forvaltningslovens § 20, stk. 3, skulle
         have været meddelt en ny klagefrist i forbindelse med regionens
         afvisninger af at genoptage sagsbehandlingen. Såfremt dette var tilfældet, ville enhver klage gøre
         den oprindelige klagefrist illusorisk.
     
      
      Sagsøgte har til støtte for sin subsidiære påstand om hjemvisning gjort gældende, at sagen bør
         hjemvises til fornyet behandling hos Told- og Skattestyrelsen, såfremt landsretten finder, at
         sagsøgeren har påklaget regionens afgørelse rettidigt, således at styrelsen som øverste
         administrative myndighed kan træffe afgørelse om sagens realitet.
     
      
      Sagsøgte har vedrørende spørgsmålet om landsrettens kompetence til at prøve sagens realitet
         nærmere gjort gældende, at landsretten ikke kan prøve sagens realitet, uanset om klagefristen findes
         at være overholdt eller ej. Betingelserne efter skattestyrelseslovens § 31 for at indbringe
         sagens realitet for domstolene er ikke opfyldt, idet der ikke foreligger en endelig administrativ
         afgørelse om sagens realitet.
     
      
      
      
      Begrundelse og konklusion
      
      Klagefristen i henhold til Told- og Skatteregionens afgørelse af 11. februar 1997 udløb den 12.
         maj 1997. Skrivelsen af 6. maj 1997, der er udarbejdet af sagsøgerens advokat, og hvori regionen
         opfordres til at frafalde kravet, har efter sit indhold ikke en sådan karakter, at regionen burde have
         betragtet skrivelsen som en klage over regionens afgørelse af 11. februar 1997. Skrivelsen måtte
         derimod betragtes som en begæring om at genoptage sagsbehandlingen.
     
      
      I forbindelse med, at regionen i skrivelsen af 17. juni 1997 implicit traf afgørelse om ikke at
         genoptage sagsbehandlingen, burde regionen have vejledt sagsøgeren om adgangen til at påklage
         denne afgørelse. Regionen burde i den forbindelse samtidig have vejledt sagsøgeren om, at
         adgangen til at påklage afgørelsen af 11. februar 1997 uanset udløbet af 3-måneders-fristen fortsat
         stod åben, jf. forvaltningslovens § 20, stk. 3. Regionens undladelse af at vejlede
         sagsøgeren herom indebærer, at klagen af 1. juli 1998 må anses for rettidig.
     
      
      Sagsøgtes subsidiære påstand om, at sagen hjemvises til fornyet behandling hos Told- og
         Skattestyrelsen, tages herefter til følge.
     
      
      Da der ikke foreligger en endelig administrativ afgørelse om sagens realitet, har landsretten ikke
         kompetence til at prøve sagens realitet, jf. skattestyrelseslovens § 31. Sagsøgtes
         påstand om afvisning over for sagsøgerens påstand 2 tages derfor til følge.
     
      
      
      Thi kendes for ret:
      
      Told- og Skattestyrelsens sag j.nr. 99/98-2176-00028 hjemvises til fornyet behandling hos Told-
         og Skattestyrelsen.
     
      
      Sagsøgerens påstand 2 afvises.
      
      Inden 14 dage skal sagsøgte, Skatteministeriet, betale sagens omkostninger til sagsøgeren, A
         A/S, med 85.000 kr.