|  | Fradrag/ bortseelsesretForsikringspræmier skal fratrækkes i det år, 
hvori de efter forsikringsaftalen forfalder til betaling, uanset om de er betalt, 
jf. PBL § 18, stk. 1, 1. pkt. Hvis det allerede i forfaldsåret er klart, 
at skatteyderen ikke vil være i stand til at betale præmien, må fradraget 
dog nægtes.
 For så vidt angår fradrag for præmier i form af engangsindskud mv., 
se nedenfor under afsnit A.C.1.3.
 I forbindelse med tegning af en forsikring anses det første præmiebeløb 
ikke at være forfaldent, før der foreligger en endelig aftale. Endelig 
aftale foreligger først, når forsikringsselskabet - efter at have modtaget 
forsikringsbegæring - antager forsikringen, jf. lsr. 1964.84, lsr. 1967.164, 
UfR 1974.997 HRD (skd. 32.158) og UfR 1992.482 HRD, TfS 1992, 208.
 I Landsskatterettens 
afgørelse refereret i TfS 1994, 614 underskrev skatteyderen begæring om 
tegning af en kapitalforsikring den 12. dec. 1988. Lægeattest blev først 
udfærdiget jan. 1989, og police oprettet jan. 1989. Den 12. dec. 1988 underskrev 
skatteyderen tillige begæring om livsbetinget livsforsikring; begæringen 
herom blev antaget den 29. dec. 1988. Ifølge aftalen kunne den livsbetingede 
livsforsikring overføres til den primært begærede kapitalforsikring, 
og uanset at tegningen af den livsbetingede livsforsikring i overvejende grad var 
sket med henblik på at opnå fradrag for bidrag til kapitalpension i 1988, 
fandt retten, at tegningen ikke i sig selv kunne anses for udtryk for en sådan 
omgåelse af fradragsbestemmelsen i pensionsbeskatningsloven, 
at fradrag kunne nægtes, idet der var indgået en bindende forsikringsaftale 
i 1988.
 Det er ikke nødvendigt, at forsikringspolicen er oprettet på fradragstidspunktet.
 Er forsikringsaftalen oprettet som led i en aftale med en arbejdsgiver, indebærer 
foranstående, at bortseelsesretten efter PBL § 19 først kan gøres 
gældende i det år, forsikringspræmien er forfalden.
 Er den aftalte præmie tilbageholdt i lønnen af arbejdsgiveren i et år, 
hvor præmien endnu ikke er forfalden, eller svarer det tilbageholdte beløb 
i lønnen ikke til årets forfaldne præmie, skal der dog af praktiske 
grunde ikke ske nogen beskatning hos arbejdstageren af forskelsbeløbet, jf. 
princippet i kildeskattebekendtgørelse nr.  
►729 af 6. juli 2000◄ og afsnit A.B.1.1.
 KorrektionUdover reglen i PBL § 21 A er der ikke i pensionsbeskatningsloven indsat hjemmel til at tillade korrektion af foretagne indbetalinger til en pensionsordning. Udgangspunktet er derfor, at foretagne indbetalinger kun kan udbetales til ejeren af ordningen mod betaling af afgift eller overføres til en anden pensionsordning efter reglerne i PBL § 41. Herfra må der imidlertid gøres nogle undtagelser begrundet i forholdets natur. Oprettes der således en pensionsordning, som det ikke er muligt at oprette efter reglerne i pensionsbeskatningsloven fx. en kapital- eller ratepensionsordning efter ejerens/forsikringstagerens fyldte 60. år, må pensionsaftalen som udgangspunkt erklæres for uden virkning, således at der ikke kan opnås fradrag for indbetalingen, ligesom det indstående beløb kan udbetales uden beregning af afgift. Er der igennem en række år af ejeren foretaget fradrag for indbetaling på en sådan ordning, må det imidlertid konkret afgøres, hvilke skattemæssige konsekvenser, der skal følge deraf. Skatteministeriets departement udgav i sin tid en "Generel vejledning om udbetaling af for høje kapitalpensionsbidrag", jf TfS 1984, 388. Det fremgår bl.a. heraf, at anvendes der større beløb til en kapitalpensionsordning end fastsat i PBL § 16, skal det overskydende beløb medregnes ved ansættelsen af vedkommendes skattepligtige indkomst, jf. lovens § 21. Det fremgår videre, at der ikke er hjemmel til at dispensere fra disse regler. Skyldes overskridelsen af maksimumsgrænserne i PBL § 16 imidlertid en åbenbar fejldisposition, hvorved der til pensionsordningen er indbetalt et beløb, som arbejdstageren ikke har retligt krav på efter pensionsaftalen, fremgik det videre af vejledningen, at lovens regler ikke er til hinder for, at der kan tillades berigtigelse af den stedfundne fejl. Som eksempler på sådanne fejl blev nævnt:
 
Tilladelse til berigtigelse kunne derimod ikke gives i tilfælde, hvor overskridelsen beroede på misforståelse af reglerne.En bogholder i et firma forveksler to cpr. nr. og indbetaler derfor en arbejdstagers kapitalpensionsbidrag til en anden persons konto.En bogholder i et firma, der af et givet beløb skal indbetale 15% i kapitalpensionsbidrag, laver en regnefejl og indbetaler, hvad der viser sig at svare til f.eks. 18%.Et pengeinstitut, der på arbejdsgiverens vegne overfører beløb til kapitalpensionskonti, overfører ved en forveksling af kontonumre for store beløb til en konto. Selv om denne generelle vejledning i en vis udstrækning må anses for afløst 
af reglen i PBL § 21 A, må det fremførte princip imidlertid fortsat 
anses for gældende, også hvor der er tale om indbetaling til andre ordninger 
end en kapitalpensionsordning. Korrektionssituationerne må imidlertid som hovedregel 
være forbeholdt tilfælde, hvor ordningen er oprettet i ansættelsesforhold, 
og hvor den ansatte er uden indflydelse på den opståede fejl. Told- og 
Skattestyrelsen har eksempelvis i flere tilfælde tilkendegivet, at der kan 
foretages korrektion i en situation, hvor en arbejdsgiver, som beskæftiger 
forskellige medarbejdergrupper, ved en fejl har sendt pensionsbidrag til en tværgående 
pensionskasse, der ikke omfatter medlemmer med den pågældende uddannelse. 
For så vidt angår et tilfælde udenfor ansættelsesforhold, har 
Told- og Skattestyrelsen tilkendegivet, at åbenbart fejlagtigt foretagne indbetalinger 
til en pensionsordning kunne tilbageføres uden afgiftsmæssig konsekvenser. 
Der var tale om en situation, hvor banken havde glemt at stoppe intern overførsel 
fra kundens konto til kundens i mellemtiden fraskilte ægtefælles kapitalpensionskonto. 
Told- og Skattestyrelsen udtalte, at i tilfælde, hvor der som i nærværende 
sag, er tale om en fejl, der er så åbenbar, at den ikke giver anledning 
til tvivl, må denne kunne rettes ved, at pengene tilbageføres til kundens 
konto uden afgiftsmæssige konsekvenser, jf. TfS 1999, 738.
 ►I TfS 2000, 798 LSR tillod Landsskatteretten korrektion af en fejlkontering, der skyldtes en registreringsfejl i forbindelse med overgang til et nyt EDB-system. Fejlkonteringen indebar, at forsikringsselskabet i strid med den aftale, der var indgået mellem selskabet, arbejdsgiveren og den ansatte, havde indbetalt for meget på kapitalforsikringen. Arbejdsgiveren betalte et samlet beløb til forsikringsselskabet, der derefter fordelte beløbet i henhold til aftalen. Arbejdsgiveren kunne ikke direkte anses for at have indbetalt for meget på kapitalpensionen, jf. PBL § 21, 1. pkt. der skulle derfor ikke ske beskatning hos den ansatte af det fejlkonterede beløb.
 ◄Told- 
og skattestyrelsen har endvidere  tilkendegivet, 
at såfremt et forsikringsselskab og en forsikringstager har indgået en 
aftale om kapitalforsikring henholdsvis rateforsikring, hvor præmien på 
forhånd er fastsat til et bestemt beløb, og den lovede forsikringsydelse 
er fastsat ud fra disse fremtidige aftalte præmieindbetalinger, vil den omstændighed, 
at forsikringsselskabet indberetter en præmie som tilgået kapitalforsikringen, 
der afviger fra den aftalte præmie, ikke have nogen skattemæssig indflydelse 
på selskabets mulighed for at rette indberetningen og 
flytte denne overskydende præmie til rateforsikringen i overenstemmelse med 
den oprindelige aftale, forudsat at den overskydende præmie ikke allerede har 
ført til en ændring af aftalen mellem parterne om 
kapitalforsikringen, jf. TfS 1999, 788.
 Indbetalinger til en pensionsordning i et pengeinstitut eller kapitalpensionsfond 
fradrages i indbetalingsåret, jf. PBL § 18, stk. 1, 2. pkt. Indbetaling 
på posthus den 31. dec. i året anses for at være rettidig.
 I tilfælde hvor der mellem pengeinstituttet og kontohaveren er truffet aftale 
om indbetaling til ordningen, men hvor indbetalingen først sker det efterfølgende 
år fx. på grund af fejl hos pengeinstituttet, vil der ikke kunne indrømmes 
fradrag fra et tidligere tidspunkt end det faktiske indbetalingstidspunkt.
 I 
tilfælde hvor pengeinstitutordningen er led i en pensionsaftale med en arbejdsgiver, 
der tilbageholder bidragene til ordningen i den ansattes løn, har  
Told- og Skattestyrelsen dog godkendt disse bidrag 
som vedrørende det indkomstår, hvori de tilbageholdes, uanset om arbejdsgiveren 
først foretager indbetalingen til pengeinstituttet det efterfølgende år. 
Det er dog en forudsætning, at indbetalingen foretages af arbejdsgiveren inden 
en rimelig tid efter indkomstårets udløb.
 Told- og Skattestyrelsen 
er endvidere blevet spurgt om den skattemæssige 
behandling af et beløb, der ved en fejl af ejeren er 
blevet indsat på en arbejdsgiveradministreret ordning i stedet for på en privat ordning hhv. ved en fejl fra arbejdsgiverens side er blevet indbetalt på en 
privat kapitalpensionsordningi stedet for på en arbejdsgiveradministreret ordning. Styrelsen 
svarede, at fradrag henholdsvis bortseelsesret ikke 
kan nægtes under henvisning til, at ordensbestemmelserne i bek. og cir. under 
PBL ikke er overholdt. Betingelserne herfor er dog, at indbetalingen er sket ihht. 
PBL. Dette indebærer dels, at der er tale om en efter loven lovlig ordning, 
dels at indbetalingen er foretaget rettidigt. For kapitalpensionsordninger er det 
yderligere et krav, at indbetalingsmaksimum ikke er overskredet. Det kan derfor tillades, at indbetalingen flyttes til den relevante ordning med virkning fra tidspunktet for indbetaling til den forkerte pensionsordning. 
Nævnte praksis vedrører kun ordninger af samme type, hvorved forstås 
flytninger fra en arbejdsgiveradministreret kapitalpension til privat kapitalpension 
eller omvendt. Ligeledes med hensyn til ratepensionsordninger samt ordninger med 
løbende udbetalinger, hvorimod det ikke gælder flytning af midler fra 
en type pensionsordning til en anden, eksempelvis flytning mellem  
arbejdsgiveradministreret kapitalpension og arbejdsgiveradministreret 
ratepension, jf. TfS 1998, 682.
 I langt de fleste tilfælde vil det være et ligningsmæssigt spørgsmål, hvorvidt der i den konkrete situation kan foretages korrektion af en foretagen disposition uden skattemæssige konsekvenser. Denne afgørelse må træffes af de lokale ligningsmyndigheder i første instans med klageadgang i sædvanlig instansfølge. ►Omgørelsesinstituttet i SSL § 37 C finder ikke anvendelse, jf. TSS-cirk. 2000-28 samt TfS 2000, 740.
 ◄Helårsindkomst/
 delårsindkomstHvor 
der er tale om fradrag for pensionsbidrag i forbindelse med indkomstens omregning 
til helårsindkomst i anledning af fraflytning, tilflytning eller omlæggelse 
af regnskabsår, indgår pensionsbidraget som en engangsydelse, jf. KSL 
§ 95.Pensionsbidraget indgår således ikke i omregningen efter PSL § 14 og KSL § 94, når der er tale om ordninger udenfor ansættelsesforhold og engangsindbetalinger i ansættelsesforhold, jf. Told Skat Nyt 1991.16.904 (TfS 1991, 402). Er der tale om løbende bidrag mv., der forfalder, tilbageholdes og betales fx månedligt, indgår fradraget dog i omregningen efter PSL § 14 og KSL § 94.
 IndberetningForsikringsselskaber, 
pensionskasser eller pengeinstitutter skal bl.a. til brug for den skattemæssige 
godkendelse af fradrag efter PBL § 18 indberette samtlige bidrag, præmier 
mv., der forfaldt/blev indbetalt i det forudgående kalenderår til Told- og Skattestyrelsen, 
jf. 
►§§ 13, 14 og 23 i bekendtgørelse nr. 1069 af 17. december 1999 ◄om 
indberetningspligter mv. efter skattekontrolloven.
 Foretager pensionskasser og forsikringsselskaber indbetalinger til ikke-fradragsberettigede 
gruppelivsforsikringer for medlemmerne/forsikrede, skal de til brug for beskatningen 
foretage indberetning af forfalden præmier/bidrag, jf. indberetningsbekendtgørelsens 
►§ 18.
 ◄Forsikringsselskaber 
skal foretage årlige indberetning om tilbagebetaling af præmier til forsikringer, 
der er omfattet af PBL § 2, § 5 eller §§ 7-11 i tilfælde 
hvor tilbagebetalingen skyldes præmiefritagelse. Selskaberne skal endvidere 
foretage indberetning om udbetalinger til arbejdsgiveren, jf. PBL § 24 og om 
kapitalværdistigninger, jf. PBL § § 53 og 53 A, og SKL § 8 B 
samt  indberetningsbek. ►.nr. 1069 af 17. december 1999, §§ 17 og 19
 ◄PræmiefritagelseRetten 
til præmiefritagelse anses for erhvervet på det tidspunkt, hvor den kompetente 
myndighed konstaterer, at betingelsen for præmiefritagelse er opfyldt. Præmiefritagelsesbeløbet 
medregnes i den skattepligtige indkomst i erhvervelsesåret, uanset beløbet 
måtte vedrøre indbetalt præmie for tidligere år. Anmodning om 
evt. tilbagefordeling af beløbet til de år tilbagebetalingen vedrører, 
rettes af forsikringstageren til de lokale myndigheder. Tilbagefordelingen sker 
med respekt af genoptagelsesreglen i SSL §§ 34 og 35.
 Sker der tilbagebetaling af tidligere indbetalt præmie (forudbetalt præmie) 
uden, at der foreligger arbejdsgiverforbehold  efter PBL § 17, jf. nedenfor 
afsnit A.C.1.1.3 eller uden, at betingelserne 
for præmiefritagelse iflg. forsikringsbetingelserne er til stede, f.eks. fordi 
forsikringstageren ønsker forsikringen omskrevet til en fripolice med virkning 
fra en tidligere dato end næste forfaldsdato, må tilbagebetalingen opfattes 
som en delvis udbetaling fra pensionsordningen, der på udbetalingstidspunktet 
udløser de normale skattemæssige virkninger ved ophævelse i utide 
(indeholdelse og indbetaling af afgift på 60 pct.).
 |