Udgifter til reklame kan fradrages fuldt ud i medfør af LL § 8, stk. 1. 
Repræsentationsudgifter må derfor også afgrænses i forhold til 
reklameudgifter.   
Som nævnt tidligere, er udgifter til sammenkomster med personer, der ikke er 
ansat i virksomheden, almindeligvis repræsentationsudgifter med begrænset 
fradragsret til følge.
Undtagelsesvis kan arrangementet have en sådan reklamemæssig effekt, at 
udgifterne kan fradrages som reklameudgifter. Om det er tilfældet, vil bero 
på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, og det er bl.a. en betingelse, 
at der er åben adgang for offentligheden eller for en større ubestemt 
kreds af personer, og at der er tale om et mindre traktement, der ikke har karakter 
af egentlig bespisning. Reklameudgifter tager endvidere sigte på at opretholde 
en virksomheds almindelige omdømme eller fremme dens interesser ved at gøre 
den kendt og fordelagtigt bemærket. Se i den forbindelse TfS 1999, 138 LSR (appelleret), 
hvor Landsskatteretten under henvisning til traktementets art og omfang og til, 
at der ikke havde været åben adgang for offentligheden, kun anerkendte 
begrænset fradragsret for udgifterne, som blev anset for repræsentation. 
Der foreligger et særligt problem med hensyn til gaver og opmærksomheder. 
Er et firmamærke eller firmanavn påført en gavegenstand, kan udgifterne 
i almindelighed betragtes som fuldt fradragsberettigede reklameudgifter, hvis det 
drejer sig om gaver, der i reklameøjemed er fremstillet i et større antal 
eksemplarer, og som ikke er særligt kostbare. Som eksempel herpå kan nævnes 
askebægre, papirknive, kuglepenne, kalendere, parkeringsskiver, tændstikæsker 
osv. med påtrykt firmanavn.   
Sådanne genstande kan anses for reklameartikler, hvis indkøbsprisen eller 
fremstillingsprisen ikke er højere end 100 kr. ekskl. moms, og genstandene 
på iøjnefaldende måde er forsynet med firmaets navn eller mærke 
(logo). I TfS 1995. 753 LSR fandt Landskatteretten, 
at et selskabs udgifter til indkøb af bolcher var en fuldt fradragsberettiget 
driftudgift. Bolcherne, der kostede ca. 17 øre, var indpakket enkeltvis i papir 
påtrykt selskabets navn og logo og stod frit fremme i selskabets butikker. 
Selskabets sælgere havde endvidere bolcherne med på virksomhedsbesøg. 
Se dog ToldSkat Nyt 1993.13.647 (TfS 1993, 
346 LSR), hvor Landsskatteretten nægtede en 
ejendomsmægler fradragsret som reklameudgifter, selv om gaven, der bestod i 
en stærekasse, påført bomærke, kostede under 100 kr. Landsskatteretten 
lagde vægt på, at gaverne fortrinsvis blev udleveret i forbindelse med 
afslutning af handler og således ikke til en ubestemt kreds af personer. Der 
blev derfor kun anerkendt fradragsret for repræsentation, se E.B. 3.6, hvor 
afgørelsen også er nævnt.    
Der er ikke tale om en reklameartikel, hvis f.eks. en flaske vin har giverens navn 
på etiketten. Her må udgiften anses for en repræsentationsudgift 
med begrænset fradragsret, jf. Skat 1987.5.357. (TfS 1987, 227 DEP) 
Det blev nærmere anført, at gaven var en typisk repræsentationsydelse 
beregnet til konsumption, og at der var tale om en gave til en bestemt person i 
modsætning til en ubestemt kreds af kunder eller potentielle kunder. Se i øvrigt 
også afgørelserne i TfS 1994, 253 VLD 
og 
E.B.3.6.    
Bidrag, som i reklameøjemed ydes til lotterier o.lign., samt sponsorers bidrag 
til sportsfolk, sportsklubber, kulturelle og lignende formål, anses som fuldt 
fradragsberettigede reklameudgifter, når virksomhederne opnår en ret til 
reklame for deres navn eller firmamærke, som står i rimeligt forhold til 
det ydede bidrag, se 
E.B.3.6.   
I særlige tilfælde kan arrangementer som f.eks. forretningsjubilæer, 
receptioner o.lign. have et sådant reklamemæssigt islæt, at udgifterne 
kan fradrages som reklameudgifter. Det er dog en betingelse, at der er åben 
adgang for offentligheden eller for en større og ubestemt kreds af personer, 
og at der alene er tale om mindre serveringer, der ikke har karakter af bespisning, 
se ToldSkat Nyt 1993.3.103.(TfS 1993, 34 LSR) 
og TfS 1996, 161 VLD. Se endvidere TfS 1998, 412 
VLD.   
Tilsvarende har Landsretten anset udgiften til øl, som en depotejer gav til 
kunder, som var i restaurationer og hos købmænd, når han afleverede 
øl, for en reklameudgift. Landsretten lagde ved sin afgørelse til grund, 
at hovedparten af drikkevarerne blev uddelt til personer, der tilfældigt befandt 
sig hos depotejerens kunder, således at uddelingen skete til en ubestemt kreds. 
Herudover blev det lagt til grund, at uddelingen havde et ubetydeligt omfang  i 
forhold til depotejerens samlede omsætning, ToldSkat Nyt 
1993.16.765 (TfS 1993, 244 VLD).  Se derimod 
TfS 1997, 67 VLD, hvor landsretten fandt, at udgifter 
til gratis mad til faste kunder i en slags åbent hus arrangementer samt gratis 
øl til særlig gode kunder alene kunne fratrækkes indkomstopgørelsen 
som repræsentationsudgifter med begrænset fradragsret til følge. 
Arrangementet, havde ikke  været annonceret og kunne derfor ikke anses 
for at været åbent for offentligheden. Se også TfS 1999, 254 VLD, 
hvor en revisor blev nægtet fuld fradragsret for udgifterne til et kundeinformationsmøde 
med en luftkaptajn som foredragsholder ud fra lignende begrundelser.     
Et selskab, hvis produkter var dyner og sengetøj mv., fik alene fradrag for 
afholdte kroarrangementer efter LL § 8, stk. 4, om repræsentationsudgifter 
med begrænset fradrag. Landsretten lagde vægt på, at traktementet 
måtte anses for bespisning, se TfS 1992., 332 ØLD. 
Se også Skat 1990.5.343 (TfS 1990, 160 HRD), 
hvor Højesteret anså udgifter til arbejdsfrokost for journalister for 
repræsentationsomkostninger. Frokosten fandt sted i forbindelse med en modemesse 
for fagfolk, der blev arrangeret hvert halve år.    
Udgifter til genstande af ubetydelig værdi, som uddeles til gæster og 
kunder ved sådanne arrangementer, kan dog anses for reklameudgifter, selv om 
genstandene ikke er forsynet med firmamærke eller firmanavn.   
Som eksempel kan nævnes udgifter til en reception, som en virksomhed afholder 
i forbindelse med sin fødselsdag, hvor der bydes på forfriskninger og 
uddeles balloner, flag og lign.   
Endvidere kan udgifter, som en forretning afholder til kaffe og brød eller 
lignende, som serveres for kunderne på udsalgets første dag, betragtes 
som fuldt fradragsberettigede driftsomkostninger. Se også ToldSkat Nyt 1993. 
4.152 (TfS 1993, 52 LSR), hvor Landsskatteretten 
anerkendte en damekonfektionsforretnings udgifter til kaffe og småkager til 
kunderne som en fradragsberettiget driftsomkostning.   
Udgifter til mindre traktementer, der afholdes i forbindelse med messer og udstillinger 
eller pressemøder, der har åben adgang for pressen og andre interesserede, 
kan ligeledes betragtes som reklameudgifter.   
Er der derimod tale om afholdelse af etableringsudgifter og ikke reklameudgifter 
er der ikke fradragsret for udgiften. Udgifter afholdt i forbindelse med et selskabs 
børsintroduktion, såsom udarbejdelse af prospekt, blev af Landsretten 
ikke anset for fradragsberettigede reklameudgifter, da udgifterne hertil ikke fandtes 
at være afholdt væsentligst med henblik på afsætning af selskabets 
produkter, men derimod med henblik på afsætning af selskabets aktier. 
Ved Højesteret indgik parterne forlig, således at selskabet blev indrømmet 
fradrag for en skønsmæssigt fastsat del af de afholdte udgifter som reklame. 
Det fandtes dokumenteret, at en del af det materiale, der blev fremstillet til børsintroduktionen, 
senere var blevet genanvendt i reklameøjemed, se TfS 1998, 325 HRK 
og TfS 1998, 346 DEP. 
►Se også TfS 2000, 821 LSR.◄