|  | Der foreligger fuld skattepligt for danske statsborgere, som af den danske stat 
eller af danske kommuner (såvel primærkommuner som amtskommuner), er udsendt 
til tjeneste uden for Riget, og som ikke er omfattet af bestemmelserne i KSL § 
 1, stk. 1, nr. 1-2. Færøerne og Grønland anses ikke i denne 
henseende for at ligge uden for Riget.
 Reglen medfører skattepligt for en række personer, der ellers ofte ville 
være fritaget både for skattepligt til Danmark og til bopælslandet. 
Samtidig med reglens indførelse blev  
bestemmelsen i LL § 7, litra r, indsat, hvorefter udetillæg, hjemflytningstillæg, 
bosættelsespenge og andre lignende ydelser, der tjener til dækning af 
merudgifter som følge af tjenesten i udlandet, er skattefrie.
 Skattepligten for de af staten og kommunerne udsendte omfatter tillige de med sådanne 
personer samlevende ægtefæller og deres  hjemmeværende børn, 
der ikke er fyldt 18 år ved indkomstårets begyndelse. Det er dog en forudsætning 
for, at disse »tilknyttede« personer forbliver fuldt skattepligtige, at 
de er danske statsborgere, og at de ikke er skattepligtige til fremmed stat efter 
reglerne for derboende personer. Fritagelsen for fuld skattepligt omfatter også 
tilfælde, hvor ægtefællen og børnene svarer skat til anden fremmed 
stat end den, hvor de er udsendt til.
 I henhold til Wienerkonventionen om diplomatiske forbindelser er en af den danske 
stat udsendt diplomatisk repræsentant fritaget for beskatning i modtagerstaten 
af (bl.a.) alle former for indkomst hidrørende fra Danmark.
 De skattemæssige begunstigelser, som ansatte ved diplomatiske (eller konsulære) 
repræsentationer nyder, berøres ikke af en mellem Danmark og modtagerstaten 
indgået DBO, jf. afsnit D.D. ad 
OECD Modeloverenskomstens artikel 27. Dette indebærer, at Danmark kan beskatte 
al indkomst her fra landet i henhold til den interne danske skattelovgivning.
 Samme fritagelse for beskatning i modtagerstaten af (bl.a.) alle former for indkomst 
hidrørende fra Danmark (herunder f.eks.  
orlovsydelser) gælder endvidere en diplomatisk repræsentants familiemedlemmer 
tilhørende hans husstand, dog kun såfremt de ikke er statsborgere i modtagerstaten.
 Fritagelsen gælder ligeledes medlemmer af repræsentationens administrative 
og tekniske personale samt de familiemedlemmer, der tilhører deres husstand, 
såfremt de pågældende hverken er statsborgere i modtagerstaten eller 
har fast bopæl i denne. Udtrykket »fast bopæl i modtagerstaten« 
betyder fast bopæl på tidspunktet for den pågældendes ansættelse 
ved repræsentationen, således at en efterfølgende etablering af fast 
bopæl i modtagerstaten ikke udelukker skattefritagelse i denne stat (jf. tilsvarende 
det i afsnit D.A.3 anførte vedrørende 
fremmede staters herværende diplomatiske repræsentanter m.v.).
 De af fritagelsen efter Wienerkonventionen omfattede »tilknyttede« personer 
forbliver således fuldt skattepligtige efter KSL § 1, stk. 1, nr. 4, hvis 
de er danske statsborgere og ikke er skattepligtige til tredjeland efter reglerne 
for derboende personer, og heller ikke forud for flytningen til modtagerstaten var 
skattepligtige til denne efter reglerne for derboende personer, idet de pågældende 
personer ikke i forbindelse med flytningen til modtagerstaten bliver skattepligtige 
til denne efter reglerne for derboende personer.
 
 Udsendt af den danske statSelv om der i første række tages sigte 
på sådanne personer, der i kraft af de folkeretlige immunitetsregler ikke 
er underkastet beskatning i opholdsstaten, omfatter bestemmelsen efter sin ordlyd 
dog en større personkreds og altså også sådanne af den danske 
stat og danske kommuner i deres tjeneste udsendte personer, der ikke nyder skattefrihed 
i opholdslandet.
 Det er ikke en betingelse for reglens anvendelse, at den udsendte er tjenestemandsansat.
 Danske statsborgere, der allerede ved deres ansættelsesforholds begyndelse 
er bosiddende i udlandet, og som på lokalt plan opnår ansættelse 
til f.eks. kontorarbejde 
i den danske ambassade i bopælslandet, bliver ikke skattepligtige efter KSL 
§ 1, stk. 1, nr. 4, idet de pågældende ikke er udsendte. ►I TfS 2000, 727 har Told- og Skattestyrelsen redegjort for arbejdsmarkedsbidragspligt og for skattepligt for ansatte ved danske repræsentationer i udlandet. ◄En 
dansk statsborger, der havde boet 3 år i Japan og var japansk gift, blev ikke 
skattepligtig efter bestemmelsen, da han blev ansat som eksportstipendiat for Danmarks 
Erhvervsfond med virke i Japan, idet han ikke kunne anses for udsendt til tjeneste 
uden for rigetjf. TfS 
1987, 23 LSR.
 ►Danske statsborgere, der har bopæl i udlandet, men som af den danske stat eller af en dansk myndighed udstationeres til tjeneste i et andet land end bopælslandet, omfattes af bestemmelsen, TfS 2000, 735 TSS.
 ◄ 
 Personer i følgende ansættelsesforhold er skattepligtige efter KSL 
§ 1, stk. 1, nr. 4:
 
DANIDA-udsendte, jf. afsnit D.F.2.1Eksportstipendiater udsendt af Erhvervsministeriet (Erhvervsfremme Styrelsen)Personer tjenstgørende ved den danske militære enhed på Cypern, 
selv om enheden kommandomæssigt stod under FN's generalsekretær (LSR 1973, 
93 og LSR 1974, 1)Ph.d.-studerende udsendt til udenlandske uddannelsesinstitutioner, TfS 1999, 
 535 DEP►FN-observatør udsendt af Forsvarsministeriet til tjeneste ved United Nations Military Group in India og Pakistan, TfS 2000, 647 LSR.◄ |