Personer, der oppebærer lønindkomst ved tjeneste uden for riget for den danske stat eller anden dansk offentlig myndighed, er som udgangspunkt berettiget til lempelse efter LL § 33 A, stk. 1, forudsat at betingelserne i øvrigt er opfyldt.
Sådanne personer kan dog i henhold til LL § 33 A, stk. 2, ikke få 
skattefritagelse, såfremt der samtidig modtages ydelser efter LL § 7, 
litra r, eller LL § 9, stk. 5. Med virkning fra 1. jan. 1997 er den hidtidige 
henvisning i LL § 33 A, stk. 2, til LL § 9, stk. 8, og SL § 5, litra 
d, ændret til LL § 9, stk. 5. Ændringen er en konsekvens af, at SL 
§ 5, litra d, er ophævet, og LL § 9 er ændret, jf. lov nr. 1063 
af 12. dec. 1996. Overgangsbestemmelserne i ændringslovens § 5, stk. 4, 
betyder dog, at virkningerne for lempelse efter § LL 33 A udskydes, til overgangsperioden 
er udløbet 1. apr. 1999.
Modtager en person, der af den danske stat er udsendt til midlertidig tjeneste ved 
EU-Kommissionen, og som af EU-Kommissionen modtager lignende ydelser til dækning 
af merudgifter i forbindelse med opholdet, der efter LL § 7, litra r, 2. pkt., 
er skattefri, vil der heller ikke kunne opnås skattefritagelse efter § 
33 A.
Dagpenge udbetalt under lokale tjenesterejser foretaget fra eller internt i udstationeringslandet 
medfører ikke, at muligheden for skattefritagelse bortfalder.
Såfremt lønnen er fastsat i henhold til en kollektiv aftale, er det en 
betingelse for skattefritagelse efter LL § 33 A, at det af den kollektivt aftalte 
løn udtrykkeligt fremgår, at lønnen er fastsat under hensyn til, 
at den er skattefri.
I visse tilfælde er offentligt ansattes løn ikke reguleret af kollektive 
aftaler. Lønnen er således fastsat i henhold til en individuel aftale 
indgået mellem den udsendende offentlige myndighed og arbejdstageren. At vilkårene 
i den individuelle lønaftale, herunder størrelsen af lønnen, rent 
teknisk fastsættes på den måde, at der henvises til en kollektiv 
aftale, ændrer ikke ved, at lønnen er fastsat i henhold til en individuel 
lønaftale, jf. pkt. 5.2.14 i skm. cir. nr. 72 af 17. apr. 1996.
Som eksempler på personer, hvis løn ikke er fastsat i henhold til en kollektiv 
aftale, men efter en individuel lønaftale, kan nævnes personer udsendt 
af Danida, DANCED-rådgivere udsendt af Miljøstyrelsen samt FN-vagterne 
i Irak.
Er lønnen fastsat i henhold til en kollektiv aftale, uden at det af denne udtrykkeligt 
fremgår, at lønnen er aftalt under hensyn til, at den er skattefri, kan 
der ikke gives skattefritagelse efter § 33 A. Lempelse for eventuel betalt 
skat i udlandet må derfor ske efter LL § 33, jf. ligeledes pkt. 5.2.14 
i skm. cir. nr. 72 af 17. apr. 1996.
►I TfS 1999, 949 har TSS taget stilling til, hvorvidt politifolk udsendt på kontrakt med Rigspolitichefen til aktiv FN-tjeneste uden for riget (bl.a. i Kosovo), er berettiget til lempelse efter LL § 33 A.
Rigspolitichefen har oplyst, at der indgås kontrakter om udsendelse til aktiv 
FN-tjeneste, aktiv tjeneste i OSCE, om tjeneste som underviser i Det Danske Uddannelsesprojekt 
for den Palæstinensiske Politistyrke, samt om tjeneste som observatør 
ved TIPH-missionen i Hebron.
Det er TSS's opfattelse, at den løn der er aftalt i kontrakterne med Rigspolitichefen, 
i alle tilfælde er en løn aftalt i henhold til en kollektiv aftale, idet 
samtlige kontrakter indeholder bestemmelsen om, at der oppebæres sædvanlig 
løn med diverse tillæg. Der udbetales ligeledes efter samtlige kontrakter 
skattepligtige danske tillæg og skattefri FN-tillæg til lønnen.
TSS er ikke bekendt med, at den kollektive aftale, der er gældende for politifolk, 
indeholder bestemmelser om, at den løn, der udbetales under arbejde i udlandet 
som nævnt i kontrakten, er skattefri.
TSS udtalte derfor, at politifolk udsendt til tjeneste uden for riget på kontrakt 
med Rigspolitichefen efter styrelsens opfattelse ikke er berettiget til lempelse 
efter LL § 33 A (og således heller ikke er berettiget til fritagelse for 
A-skattetræk).
◄Modtager 
en person, der af den danske stat m.v. fx er udlånt til en international organisation, 
af denne organisation et løntillæg oveni den løn, der modtages af 
den danske stat m.v., vil et sådant løntillæg være omfattet 
af LL § 33 A, forudsat at betingelserne i øvrigt er opfyldt. Dette gælder 
uanset, om lønnen fra den danske stat m.v. er omfattet af LL § 33 A.
 
Følgende kategorier af personer er ikke anset for at oppebære lønindkomst 
ved tjeneste for den danske stat eller anden dansk offentlig myndighed:
- Personer, der har et egentligt ansættelsesforhold ved IFU (Industrialiseringsfonden 
for Udviklingslandene), jf. skat 1986.9.563 (TfS 1986,500).
- Præster udsendt af dansk sømandskirke i fremmede havne (jf. skd. 39.291) 
eller af Dansk Kirke i udlandet samt velfærdssekretærer udsendt af handelsflådens 
velfærdsråd.
- En kok ansat af en dansk ambassadør eller en husbestyrerinde ansat af en 
dansk generalkonsul, jf. skat 1990.12.991 (TfS 1990,549).
- Udsendte fra Dansk Flygtningehjælp, jf. ToldSkat Nyt 1993.20.875 
(TfS 1993,489).
- ►En udstationeret medarbejder i Danmarks Radio, jf. TfS 1999, 733 (LSR). (Danmarks Radio blev dog anset for en offentlig institution, hvorfor medarbejderen var omfattet af den for klageåret (1994) gældende bestemmelse i SL § 5 d)◄. 
Følgende kategorier af personer er derimod anset for at oppebære lønindkomst 
ved tjeneste for den danske stat eller anden dansk offentlig myndighed: 
- Medarbejdere ved offentlige styrelser mv., der udlånes uden tjenestefrihed 
eller stilles til rådighed for private foretagender, jf. bl.a. skd. 76.740 
om offentlig ansatte, stillet til rådighed for Danmarks Erhvervsfond og Skat 
1989.1.72 (TfS 1989,5) om en laboratorietekniker ansat i Sundhedsstyrelsen, der 
var stillet til rådighed for Danmarks Erhvervsfond. 
- Medarbejdere ved offentlige styrelser mv., der udlånes eller stilles til 
rådighed for IFU, jf. skat 1986.9.563 (TfS 1986,500). 
- En ansat i forsvaret, der efter aftale mellem Forsvaret og Dansk Røde Kors 
blev udsendt som repræsentant for Røde Kors til et afrikansk land, jf. 
skat 1989.11.871 (TfS 1989,623). 
- Medarbejdere ved AMU-centre, TfS 1994,890. 
- ►En af Transportrådet udsendt medarbejder, jf. TfS 1999,750 (LSR). LSR lagde vægt på, at institutionen i forvaltningsretlig henseende ansås for at være en del af den offentlige forvaltning, og endvidere at klageren ansås for udstationeret af et af Trafikministeriet og Miljøministeriet sammensat organ◄.
Ved afgørelsen af, hvorvidt en virksomhed skal betragtes som den danske stat 
eller anden offentlig myndighed, kan vejledning findes i Juridisk Grundbog, afsnittet 
vedrørende forvaltningsmyndigheder.
►Se TfS 1999, 535 (BF) vedrørende spørgsmålet, hvorvidt visse ydelser udbetalt af Rektorkollegiet, Forskerakademiet og forskningsrådene er omfattet af LL § 7, litra r, med den konsekvens, at lempelse efter LL § 33 A ikke er mulig for ph.d.-studerende ved en udenlandsk uddannelsesinstitution, der aflønnes af den danske stat.
◄Med 
hensyn til personer, der er udsendt til udførelse af systemeksport for den 
danske stat eller en anden dansk myndighed, henvises til afsnit D.C.2.7.