|  | Alle andre godtgørelser - end de foran omtalte § 5 d-ydelser - der udbetales 
af arbejdsgiveren for udgifter, lønmodtageren påføres som følge 
af arbejdet, skal som udgangspunkt medregnes til lønmodtagerens personlige 
indkomst, jf. LL § 9, stk. 5. Lønmodtageren kan derefter fradrage udgifterne 
i den skattepligtige indkomst (som ligningsmæssigt fradrag), såfremt de 
er fradragsberettigede efter de almindelige regler. Fradrag kan således kun 
ske i det omfang, de samlede fradragsberettigede udgifter overstiger det i LL § 
9, stk. 1, nævnte bundfradrag på ►4.100 kr. for 1999◄ 
- medmindre der er tale om befordringsudgifter omfattet af LL §§ 9 C-9 
D. Om handelsrejsendes fradrag, se A.F.2.5. 
 Evt. skattefri, jf. LL § 9, stk. 5, 2. pkt.Ovennævnte gælder 
dog ikke godtgørelser for rejse- og befordringsudgifter, såfremt godtgørelsen 
ikke overstiger satser, der fastsættes i LL/af Ligningsrådet. Godtgørelsen 
anses i så fald for skattefri, jf. LL § 9, stk. 5, 2. pkt.
 ►Af TSS-cirk. 1998-35 og 1999-07 fremgår de for 1999 gældende satser og regler for udbetaling af skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse, henv. fra 1. jan. til 31. marts og fra 1. april til 31. dec. 1999, se TfS 1999,22 og 1999,246. Logisatsen for perioden 1.4. - 31.12. 1999 fremgår dog af lov nr. 955 af 20. dec. 1999, § 5, stk. 4. Det regulerede beløb for denne periode er 97 kr.
 ◄
 ModregningsforbudEn godtgørelse kan dog ikke udbetales skattefrit, hvis 
den fragår i en forud aftalt bruttoløn, LL § 9, stk. 5, 6. pkt.
 
 Hvis der udbetales mere end satserne Udbetales beløb, der er større 
end Ligningsrådets satser, skal hele beløbet medregnes til lønmodtagerens 
personlige indkomst, og der skal i så fald indeholdes A-skat og lønmodtagerbidrag 
af hele beløbet.
 Hvis fx en arbejdsgiver► - for en periode inden 1. april 1999 -◄ 
udbetaler rejsegodtgørelse efter Ligningsrådets satser til en ansat under 
udstationering i de første 28 dage af udstationeringsperioden og herefter ikke 
reducerer godtgørelsen med 1/3 ved arbejde samme sted, er hele godtgørelsesbeløbet 
fra og med den 29. dag skattepligtigt for den ansatte.
 Sker der derimod en klar opdeling og specificering af, hvad der skal anses som skattefri 
godtgørelse, og hvad der skal anses som supplerende skattepligtigt løntillæg, 
skal kun det supplerende løntillæg medregnes i modtagerens personlige 
indkomst, og der skal således kun indeholdes A-skat og lønmodtagerbidrag 
af dette beløb, jf. Skat 1987.10.737 (TfS 1987, 477). Der kan ikke efterfølgende 
ske opsplitning af udbetalte godtgørelsesbeløb i en skattefri del og et 
supplerende skattepligtigt løntillæg, se TfS 1994, 495.
 
 Hvis der udbetales mindre end satserne - eller slet ikke udbetales nogen godtgørelse Hvor 
betingelserne for skattefri godtgørelse er opfyldt, men udbetaling heraf ikke 
er sket eller er sket med lavere beløb end Ligningsrådets►/LL ◄satser, 
kan differencen mellem satserne og den faktisk modtagne godtgørelse fradrages 
i den skattepligtige indkomst. Dette gælder dog ikke for det skattefrie beløb, 
der kan udbetales efter LL § 9, stk. 9 og LL § 9 B. Fradraget er betinget 
af, at lønmodtageren kan dokumentere det faktiske antal rejsedage med overnatning 
samt antal efterfølgende timer, hvorimod udgifterne ikke skal dokumenteres. 
►Før 1. april 1999 gjaldt dette også for rejsedage uden overnatning.◄ 
I TfS 1997, 406 havde en musiker haft en række enkeltstående arrangementer 
i Danmark og Tyskland og blev aflønnet af arbejdsgiverne på de enkelte 
spillesteder. LSR fandt, at han var berettiget til fradrag for udgift til fortæring 
og logi efter reglerne i TSS-cirk. 1992-3 i det omfang, arbejdsgiveren ikke havde 
sørget herfor. LSR henviste i sin afgørelse til HD af 30. aug. 1996 vedr. 
Storebæltsagen (TfS 1996, 653) og TSS-cirk. 1996-26. Se også TfS 1998,117 
hvor en ansat ved Storebæltsbyggeriet blev anset for berettiget til fradrag 
for logiudgifter med Ligningsrådets satser ved overnatning i egen campingvogn 
på arbejdsgivernes plads uden udgifter til pladsleje eller lign. Se nærmere 
herom afsnit A.F.1.1.
 
 Større fradrag end satserneØnskes fradrag, der overstiger satserne, 
skal samtlige afholdte udgifter dokumenteres. Der kan herefter foretages fradrag 
i den skattepligtige indkomst for differencen mellem samtlige, afholdte og dokumenterede 
merudgifter og den faktiske modtagne godtgørelse, jf. A.F.1.1.
 
 Faste beløbHvis der udbetales faste månedlige eller årlige 
beløb, er hele beløbet skattepligtigt.
 
 Udlæg efter regningDækker arbejdsgiveren en lønmodtagers rejse- 
og befordringsudgifter i henhold til originale (eksterne) bilag, der indgår 
i arbejdsgiverens regnskabsmateriale, eller afholder arbejdsgiveren udgifterne direkte, 
er beløbet som hidtil ikke skattepligtig indkomst for lønmodtageren. Udgifterne 
er da afholdt som »udlæg efter regning«.
 Arbejdsgiveren kan ikke dække udgifter som udlæg efter regning mod en 
tilsvarende reduktion af lønmodtagerens løn.
 Hvis en lønmodtager ►ikke opfylder betingelserne for udbetaling af◄ 
skattefri rejsegodtgørelse, kan fortæringsudgifter normalt ikke dækkes 
som udlæg efter regning, da der vil være tale om private udgifter. ►Fra og med den 1. april 1999 kan udgifter til fortæring og småfornødenheder på "éndagsrejser" dog dækkes som udlæg efter regning.
 ◄Godtgørelse 
for lønmodtagers kørsel i egen bil i arbejdsgiverens tjeneste kan ikke 
ydes som udlæg efter regning.
 Der kan ikke udbetales skattefri rejsegodtgørelse eller foretages fradrag med 
satserne, når rejseudgifterne er dækket helt eller delvist af arbejdsgiveren 
efter regning eller afholdt direkte af denne som fri kost og/ eller frit logi.
 
 Dansk eller udenlandsk arbejdsgiverRejse- og befordringsgodtgørelse, 
der udbetales efter de af Ligningsrådet►/i LL◄ fastsatte 
satser og regler, er skattefri, uanset om udbetalingen foretages af en dansk eller 
udenlandsk arbejdsgiver/hvervgiver, og uafhængig af om denne er skatte-, indeholdelses- 
eller oplysningspligtig her i landet. Se TOLDSKAT Nyt 1993.8.383 og 394 (TfS 
1993,222 og 231). I TfS 1997,480 udtalte Told- og Skattestyrelsen, at en dansk virksomhed, 
der udlejer medarbejdere til udlandet, kan udbetale skattefri rejsegodtgørelse.
 
 Bestyrelsesmedlemmer mv. Reglerne om skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse 
i LL § 9, stk. 5 og 6, gælder tilsvarende for såvel lønnede 
som ulønnede medlemmer af bestyrelser, udvalg, kommissioner, råd, o.lign. 
samt for personer, der virker som medhjælp for bestyrelser mv., jf. LL § 
9, stk. 8.
 
 Befordringsgodtgørelse Der kan udbetales skattefri godtgørelse 
til lønmodtagere for kørsel i egen bil i arbejdsgiverens tjeneste. Det 
bemærkes, at det kun er kørsel omfattet af LL § 9 B, der berettiger 
til udbetaling af skattefri befordringsgodtgørelser, se afsnit A.F.3.2. 
Til belysning af godtgørelsesberettigede kørselssituationer henvises til 
cirkulære om LL, nr. 72 af 17. april 1996, pkt. 17.3. I TfS 1997, 143 fandt 
VL, at et beløb udbetalt til en forretningsfører var udbetalt som kørselsgodtgørelse 
for strækningen mellem bopæl og arbejdsplads. Landsretten fandt herefter, 
at beløbet var skattepligtigt for skatteyderen. ►Højesteret stadfæstede dommen med henvisning til de af landsretten anførte grunde, se TfS 1999, 85 HD.
 ◄En 
deltidsansat fodboldspiller havde fået stillet fri bil til rådighed. Bilen 
blev tillige anvendt til erhvervsmæssig kørsel i skatteyderens andet lønmodtagerjob, 
for hvilken kørsel han modtog kørselsgodtgørelse. Da skatteyderen 
ikke var ejer af den pågældende bil eller havde foretaget en fuldstændig 
betaling til arbejdsgiveren, der havde stillet den fri bil til rådighed, for 
den private kørsel, fandt retten ikke, at skatteyderen havde opfyldt betingelserne 
for at få udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse, jf. TfS 1997, 658.
 Den skattefri befordringsgodtgørelse kan i 1999 ikke overstige følgende 
beløb:
 Kørsel indtil 12.000 km årligt:.... ►2,48◄ kr. 
pr. km
 Kørsel ud over 12.000 km årligt:... ►1,39 ◄kr. 
pr. km
 For benyttelse af egen motorcykel er satsen som for egen bil, jf. TSS-cirk. ►1998-35 og 1999-07◄.
 Der skal ikke ved opgørelsen af den samlede årlige kørsel i arbejdsgiverens 
tjeneste tages hensyn til lønmodtagerens evt. kørsel for en anden arbejdsgiver. 
12.000 km-grænsen gælder kun for den enkelte arbejdsgiver, idet man ikke 
finder at kunne pålægge arbejdsgivere at føre kontrol med hinanden.
 En skatteyder påstod fradrag efter den høje sats ud over 12.000 km og 
henviste til, at han havde to arbejdsgivere. ØL fandt, at der kun kunne foretages 
fradrag med den høje sats indtil 12.000 km, jf. TfS 1996, 300. HR stadfæstede 
dommen og bemærkede, at det daværende TSS-cirk. 1990-48 må forstås 
således, at fradrag med den høje km-sats alene kan ske for kørsel 
indtil 12.000 km, uanset om skatteyderen har flere arbejdsgivere. Reglen om 12.000 
km for hver arbejdsgiver er alene begrundet i, at man ikke har villet pålægge 
den enkelte arbejdsgiver at føre kontrol med, hvad andre arbejdsgivere har 
udbetalt, jf. TfS 1997, 196.
 Det er en forudsætning, at arbejdsgiveren fører kontrol med antallet af 
kørte kilometer. Faste månedlige eller årlige beløb, der udbetales 
uafhængig af det faktiske antal kørte kilometer, kan derfor ikke udbetales 
som skattefri godtgørelser. Se TfS 1998,592 HD hvor en skatteyder blev forhøjet 
med en andel af en modtagen, skattefri kørselsgodtgørelse. Skatteyderen 
havde ikke ført regnskab over den erhvervsmæssige kørsel. ►Se også TfS 1999,779 ØLD, hvor arbejdsgiveren ikke havde ført kontrol med antallet af kørte km, og TfS 1999,928, hvor befordringsgodtgørelse, som blev ácontoudbetalt med lige store månedlige beløb, blev anset for skattepligtig.◄
 Befordringsgodtgørelse for en lønmodtagers anvendelse af egen bil kan 
ikke udbetales som udlæg efter regning. Det samme gælder arbejdsgiverens 
betaling af lønmodtagerens udgifter til benzin, forsikring mv. Reglerne om 
skattefri befordringsgodtgørelse gælder ikke ved anvendelse af offentlig 
transport, knallert og cykel.
 Selvstændige erhvervsdrivende, som benytter virksomhedsordningen, kan også 
anvende reglerne om skattefri befordringsgodtgørelse, hvis bilen holdes uden 
for virksomheden. Godtgørelser, der betales til den erhvervsdrivende, fragår 
i virksomhedens resultat, men beskattes ikke hos den pågældende. Se evt. 
E.G.1.2.2.
 De nærmere betingelser for udbetaling af skattefrie godgørelser fremgår 
af skm. cirk. til LL, nr. 72 af 17. apr. 1996, pkt. 16 og Vejledning om indeholdelse 
af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.
 Hvor betingelserne for skattefri befordringsgodtgørelse er opfyldt, men udbetalingen 
er sket med lavere beløb end Ligningsrådets satser, kan differencen mellem 
satserne eller de dokumenterede faktiske udgifter og den modtagne godtgørelse 
ikke fradrages. Er der ikke ydet skattefri befordringsgodtgørelse, er der mulighed 
for fradrag efter LL § 9 C. Se nærmere A.F.3.
 
 RejsegodtgørelseRejsegodtgørelse, der udbetales efter nedenstående 
regler, kan udbetales som skattefri rejsegodtgørelse, forudsat at godtgørelsen 
udbetales på grundlag af det faktiske antal rejsedage, idet der skal tages 
hensyn til, om der er tale om rejse med eller uden overnatning. ►Fra og med 1. april 1999 kan der ikke mere udbetales skattefri rejsegodtgørelse på rejser uden overnatning (éndagsrejser).
 ◄Beløb, 
der udbetales som skattefri rejsegodtgørelse, skal ikke dække lønmodtagerens 
udgifter til befordring. Befordringsudgifterne forudsættes dækket direkte 
af arbejdsgiveren som »udlæg efter regning« eller ved udbetaling 
af godtgørelse for benyttelse af egen bil/motorcykel til erhvervsmæssig 
kørsel som foran omtalt. Bemærk dog her, at godtgørelse for benyttelse 
af egen bil/motorcykel ikke kan udbetales som udlæg efter regning.
 Hvor betingelserne for skattefri rejsegodtgørelse er opfyldt, men udbetaling 
ikke er sket eller er sket med lavere beløb end Ligningsrådets satser, 
kan differencen mellem satserne eller de dokumenterede faktiske udgifter og den 
modtagne godtgørelse fradrages.
 Er der modtaget skattefri rejsegodtgørelse svarende til Ligningsrådets 
satser, kan differencen mellem de dokumenterede faktiske merudgifter i forbindelse 
med en rejse og den modtagne godtgørelse, fradrages, se endvidere A.F.1.1.
 Det påhviler arbejdsgiveren at sikre, at der ikke udbetales skattefri godtgørelse 
til personer, der ikke opfylder betingelserne.
 Såfremt der udbetales godtgørelser i tilfælde, hvor de ansatte ikke 
opfylder betingelserne for at modtage skattefrie godtgørelser, bliver de pågældende 
lønmodtagere skattepligtige af ydelserne. De udbetalte beløb beskattes 
i så fald som personlig indkomst hos lønmodtagerne, der i stedet har mulighed 
for at opnå fradrag i den skattepligtige indkomst efter de almindelige gældende 
regler.
 
 RejsebegrebetFor at en rejse kan give grundlag for udbetaling af skattefri 
rejsegodtgørelse efter nedenstående satser, skal rejsen være forbundet 
►med overnatning og have varet mindst 24 timer◄. ►For tiden før den 1. april 1999, hvor der tillige kan udbetales skattefri rejsegodtgørelse for rejse uden overnatning, skal en sådan rejse◄ 
have en varighed af mindst 5 sammenhængende timer og strække sig ud over 
8 km fra arbejdsstedet. For så vidt angår rejse med overnatning er dette 
rejsebegreb nu defineret direkte i LL § 9, stk. 5, og denne definition er desuden 
refereret i TSS-cirk. ►1998-35 og 1999-07.◄
 En lønmodtager anses for at være på rejse dels,
 
►Om fortolkning af rejsebegrebet, se TfS 1999, 97 og 668 (krav til rejse om varighed på mindst 1 døgn).når arbejdsgiveren midlertidigt udsender den pågældende til et 
andet arbejdssted end lønmodtagerens sædvanlige arbejdsplads, og dette 
medfører, at lønmodtageren ikke har mulighed for at overnatte på 
sin sædvanlige bopæl, og delsnår lønmodtageren på grund af afstanden mellem bopæl og 
et midlertidigt arbejdssted ikke har mulighed for at overnatte på sin sædvanlige 
bopæl. Der kan ikke udbetales skattefri rejsegodtgørelse, såfremt et udstationeringssted 
antager karakter af fast arbejdssted, se TfS 1999, 94.
 Om rejsebegrebet i relation til fri bolig uden anden (sædvanlig) bopæl, 
se TfS 1999, 235.
 
 Fra og med 1. april 1999: 12-måneders-reglenFra og med den 1. april 
1999 indføres en tidsbegrænsningsregel for udbetaling af skattefri godtgørelse 
for udgifter til kost og småfornødenheder på rejser, hvad enten de 
foregår i Danmark eller i udlandet (tidsbegrænsningen gælder ikke 
for logigodtgørelse). Et arbejdssted kan således højst anses for 
midlertidigt i de første 12 måneder af rejsen, jf. lov nr. 955 af 20. 
dec. 1999, § 5, stk. 4, 1. pkt. Tidsbegrænsningen på 12 måneder 
gælder dog ikke, når arbejdsstedet i takt med arbejdets udførelse 
eller færdiggørelse flyttes over en strækning på mindst 8 km.
 
 En ny 12-måneders-periode påbegyndes, når der foretages et arbejdsstedsskifte. 
Et arbejdsstedsskifte anses for foretaget i følgende 3 situationer:◄
 
►Når der for samme arbejdsgiver i samme arbejdsprojekt skiftes til en ny arbejdsplads mindst 8 km ad normal transportvej fra den tidligere arbejdsplads.◄►Når der for samme arbejdsgiver skiftes til et andet arbejdsprojekt.◄►Ved arbejdsgiverskifte. ◄ ►Der påbegyndes en ny 12-måneders-periode ved tilbagevenden til et tidligere, midlertidigt arbejdssted. Hvis tilbagevenden til det tidligere, midlertidige arbejdssted ikke var upåregnelig, er det dog en betingelse, at der er forløbet 20 arbejdsdage, siden lønmodtageren sidst arbejdede på det tidligere arbejdssted. Se lov nr. 955 af 20. dec. 1999, § 5, stk. 4, 1. pkt. og § 1 nr. 6 (den nye LL § 9 A, stk. 5 og 6).
 
 Om fortolkning af den ved førnævnte lov - nr. 955 af 20. dec. 1999 - ophævede 
3/6 månders-regel, herunder de allerede før loven gældende arbejdsskifteregler 
og -betingelser, se TfS 1999, 97 og 642.
 
 Tilfælde, hvor der ikke kan udbetales skattefri godtgørelse◄Selv 
om der herefter kan siges at foreligge en rejse, kan der ikke udbetales skattefri 
rejsegodtgørelse i følgende tilfælde:
 
 ►I tiden før 1. april 1999:
 ◄
 
For rejse uden overnatning, når den ansatte har mere end ét fast arbejdssted, 
se fx TOLDoSKAT Nyt 1992.6.183 (TfS 1992, 139), og heller ikke, når udearbejdet 
beslaglægger mere end 50 pct. af arbejdstiden. Om udearbejdet for en lønmodtager 
overstiger 50 pct. af arbejdstiden, må afgøres ud fra en opgørelse 
over, hvor mange rejsedage uden overnatning, dvs. rejsedage med en varighed af mindst 
5 sammenhængende timer og hvor rejsen strækker sig over 8 km fra arbejdsstedet, 
lønmodtageren har haft i lønperioden. Evt. feriedage eller sygedage tælles 
ikke med som rejsedage, men tælles med til lønperioden. Rejsedage med 
overnatning og tilsluttende rejsedage indgår heller ikke i opgørelsen 
af udedage, men anses også her for arbejdsdage i lønperioden. Såfremt 
lønmodtageren har flere arbejdsgivere eller arbejder på deltid, anvendes 
50-pct.-reglen på det enkelte konkrete arbejdsforhold. ►Se TfS 1999, 601, om forventningsprincippet i relation til 50-pct.-reglen. ◄ 
Når den ansatte i sit hverv transporterer varer og personer, eller er påmønstret 
skibe (herunder fiskefartøjer), arbejder på luftfartøjer eller i 
fartøjer og installationer, der anvendes i tilknytning til efterforskning og 
udnyttelse af naturforekomster. Sidstnævnte begrænsning gælder alle, 
der arbejder på de nævnte fartøjer og installationer.  
Når den ansatte modtager ydelser efter LL § 7, litra r (div. tillæg 
til udsendte af den danske stat) eller LL § 7 K (studierejselegater) eller 
aftjener værnepligt. ►Pr. 1. april 1999:
 
 Der kan ikke udbetales fortæringsgodtgørelse:
 ◄
 
►Når den ansatte modtager ydelser efter efter LL § 7, litra r (div. tillæg til udsendte af den danske stat) eller LL § 7 K (studierejselegater).◄ 
►Når den ansatte er påmønstret skibe (herunder fiskerfartøjer), hvis den pågældende kan anvende LL § 9 G ( registrerede erhvervsfiskere) eller LL § 33 C (personer på skibe omfattet af D.I.S.) eller sømandsfradragsloven. ◄ 
►Når den ansatte arbejder i fartøjer og installationer, der anvendes i tilknytning til efterforskning og udnyttelse af naturforkomster, hvis den pågældende kan anvende LL § 9 G (registrerede erhvervsfiskere) eller LL § 33 C (personer på skibe omfattet af D.I.S.) eller sømandsfradragsloven. ◄ ►Der kan ikke udbetales logigodtgørelse:
 ◄
 
►Når den ansatte i sit hverv medvirker til transport af varer eller personer.◄ 
►Når den ansatte gør tjeneste ombord på skibe (herunder fiskefartøjer).◄ 
►Når den ansatte arbejder på luftfartøjer.◄ 
►Når den ansatte arbejder i fartøjer og i installationer, der anvendes i tilknytning til efterforskning og udnyttelse af naturforekomster.◄ 
►Når den ansatte kan anvende LL § 9 G (registrerede erhvervsfiskere) eller LL § 33 C (personer på skibe omfattet af D.I.S.) eller sømandsfradragsloven. ◄ 
►Når den ansatte modtager ydelser efter LL § 7, litra r (div. tillæg til udsendte af den danske stat). ◄ Lønmodtagere, der som følge af deres arbejdes og fags karakter har skiftende 
og for dem midlertidige arbejdssteder, er berettiget til skattefri godtgørelse 
efter Ligningsrådets satser eller et tilsvarende fradrag, når arbejdet 
har været forbundet med overnatning, jf. HRD af 30. aug. 1996, TfS 1996, 653 
og TSS-cirk. 1996-26.
 
 Rejse i Danmark uden overnatning►, kun indtil 1. april 1999◄Der 
kan ►indtil den 1. april 1999 ◄udbetales skattefri godtgørelse 
med indtil ►11,25◄ kr. pr. påbegyndt time.
 Der skal ske reduktion, hvis lønmodtageren under rejsen modtager fri fortæring, 
se nedenfor.
 
 Rejse i Danmark med overnatningTil lønmodtagere på rejse med overnatning 
kan der udbetales skattefri rejsegodtgørelse med følgende beløb:
 
 Til natophold (logi): Dokumenteret udgift eller ►i tiden 1.1. -31.3:◄ 
►149,50◄ kr. pr. døgn►, og i tiden 1.4. - 31.12: 97 kr. pr. døgn.
 
 ◄Til 
fortæring: ►I tiden 1.1. - 31.3.: 269,75 kr. pr. døgn og 11,25 kr. pr. påbegyndt time for tilsluttende rejsedag. I tiden 1.4. - 31.12.: 271 kr. pr. døgn og 11,30 kr. pr. påbegyndt time for tilsluttende rejsedag.
 
 Hvis morgenmad er inkluderet i hoteludgiften nedsættes godtgørelsessatsen 
med 40,46 kr. før 1.4. Pr. 1.4. nedsættes satsen med 15 pct.
 ◄Såfremt 
arbejdsgiveren helt eller delvis vederlagsfrit stiller logi til rådighed, kan 
der ikke udbetales skattefri godtgørelse til logi. ►Såfremt der modtages logigodtgørelse, kan der ikke afskrives på driftsmidler mv., der anvendes i forbindelse med logiet, fx campingvogn.
 ◄Hvis 
lønmodtageren på rejse i Danmark ►før 1. 4. 1999 ◄med 
eller uden overnatning modtager fri fortæring, skal der ske reduktion i fortæringsgodtgørelsen 
med ►40,46 kr., 80,93 kr. og 80,93 kr. for henholdsvis morgenmad, frokost og middag. Hvis lønmodtageren på rejse i Danmark fra og med 1. 4. 1999 modtager fri fortæring, skal der ske reduktion i fortæringsgodtgørelsen med 15 pct., 30 pct. og 30 pct.◄ 
for henholdsvis morgenmad, frokost og middag.
 
 Samme dækningsprincipDer skal vælges samme dækningsprincip 
for samme udgiftstype på den enkelte rejse. Overnatningsudgiften kan fx refunderes 
som udlæg efter regning, mens fortæringsudgifterne dækkes ved skattefri 
godtgørelse eller omvendt.
 
 MorgenmadsreglenSåfremt morgenmad er inkluderet i logiudgiften, der 
dækkes som udlæg efter regning, betragtes udgiften til morgenmaden dog 
ikke også for dækket efter regning. I denne situation anses lønmodtageren 
for at have modtaget fri morgenmad, jf. ovenfor.
 
 28-dages-reglen►, kun indtil 1. april 1999◄►Indtil den 1. april 1999 gælder, at ◄ved 
tjenstligt ophold samme sted ud over 28 dage nedsættes godtgørelsen med 
1/3 fra den 29. dag (regnet i kalenderdage fra den første dag). Fravær 
på grund af fridage og sygdom afbryder ikke 28-dages-reglen, se TfS 1994, 495. 
Fravær ved overførsel til andet arbejde, der nødvendiggør logiskifte 
på grund af arbejdets geografiske beliggenhed, afbryder som hovedregel 28-dages-reglen. 
28-dages-reglen afbrydes dog ikke ved fravær på grund af arbejde andetsteds 
af under 5 dages varighed.
 En skatteyder var ansat i et entreprenørfirma, der udførte arbejde i forbindelse 
med anlæggelse og vedligeholdelse af veje. Han havde i perioder med arbejde 
forskellige steder i Jylland og på Fyn, fået udbetalt rejsegodtgørelse, 
der ikke oversteg Ligningsrådets satser. I disse perioder havde han boet i 
en skurvogn, der var stillet til rådighed af arbejdsgiveren. Da han ikke havde 
arbejdet samme sted eller inden for et afgrænset område ud over 28 dage, 
fandt LSR ikke, at der skulle foretages reduktion af satserne. Den omstændighed, 
at han havde boet i skurvogn, kunne ikke i sig selv medføre reduktion, jf. 
TfS 1996, 878.
 Told- og Skattestyrelsen udsendte på baggrund af denne landsskatteretskendelse 
et genoptagelsescirkulære.
 Genoptagelse af skatteansættelserne kunne ske vedrørende indkomstårene 
1993, 1994 og 1995. Ansøgning om genoptagelse skulle indgives inden udgangen 
af 1997, hvor cirkulæret bortfaldt, jf. TSS-cirk. 1997-12 og TfS 1997, 321.
 Den nævnte landsskatteretskendelse omhandlede godtgørelse for udgifter 
til fortæring og ikke godtgørelse for logiudgifter. Genoptagelsescirkulæret 
fandt dog tilsvarende anvendelse i tilfælde, hvor der var sket reduktion af 
den skattefri godtgørelse, eller hvor der ikke var udbetalt skattefri godtgørelse 
til dækning af logiudgifter, men hvor betingelserne herfor var opfyldt, jf. 
cirkulærets pkt. 5. Endvidere fremgik det af cirkulærets pkt. 6, at der 
fortsat skulle foretages reduktion efter 28-dages-reglen i tilfælde, hvor der 
var tale om langsomt skridende arbejde, fx i forbindelse med bygning af veje, hvor 
skurvogne eller campingvogne var etableret på eller i umiddelbar tilslutning 
til den pågældende arbejdsplads, idet de forskellige arbejdspladsers geografiske 
beliggenhed i et afgrænset område ikke kunne anses at nødvendiggøre 
logiskifte.
 En salgs- og eksportkonsulent, der bl.a. arbejdede i det sydlige Tyskland, ansås 
af LSR for at have arbejdet samme sted, jf. LL § 9, stk. 5, med tilhørende 
TSS-cirkulærer, og reduktion efter 28-dages-reglen blev således fundet 
berettiget. Det blev endvidere antaget, at der i princippet ikke skulle ske reduktion 
af satserne, hvis den skattepligtige af erhvervsmæssige årsager var forhindret 
i at spise morgenmad det sted, hvor han havde overnattet. Efter en konkret vurdering 
fandtes dette ikke at være tilfældet i denne sag, jf. TfS 1997, 659. Om 
baggrunden for 28-dages-reglen se TfS 1995, 352.
 
 Rejse - Færøerne og GrønlandVed rejse til, i og fra Færøerne 
og Grønland kan der til lønmodtagere, som modtager løn fra Danmark, 
udbetales skattefri rejsegodtgørelse efter tilsvarende regler, som gælder 
ved rejse i udlandet. Det er dog en forudsætning, at der p.gr.a. skattepligt 
til Danmark skal betales dansk kildeskat og lønmodtagerbidrag af lønnen. 
►Se også TfS 1999, 607 om beskatningsretten til rejsegodtgørelser i forhold til Færøerne.◄
 Ved rejse uden overnatning ►før 1.4.◄ er satserne 
som ved rejse uden overnatning i Danmark.► Fra og med 1. april kan der ikke mere udbetales godtgørelse for éndagsrejser.◄
 Ved rejse med overnatning er satserne for Færøerne som ved rejse med overnatning 
i Danmark. Satserne er for Grønland ►før 1.4.: de danske satser for rejse med overnatning med tillæg af 50 pct. Pr. 1.4.: 360 kr. pr. døgn og 15 kr. pr. påbegyndt time for tilsluttende rejsedag.
 ◄
 Rejse i udlandet uden overnatning,► kun indtil 1. april 1999◄Ved 
rejse uden overnatning i udlandet (andre lande end Færøerne og Grønland) 
kan der ►indtil den 1. april 1999 ◄udbetales skattefri 
godtgørelse med timesatserne for rejse i Danmark uden overnatning. Hvis lønmodtageren 
under rejsen modtager fri fortæring, gælder samme regler som ved rejse 
i Danmark.
 
 Rejse i udlandet med overnatningGodtgørelse for merudgifter til måltider 
og småfornødenheder samt lokaltransport ved rejse med overnatning i udlandet 
(andre lande end Færøerne og Grønland) kan udbetales skattefrit, 
hvis godtgørelsen ikke overstiger de af Ligningsrådet►/i LL◄ 
fastsatte satser. Godtgørelsen beregnes for hver påbegyndt time af rejsens 
varighed.
 
 ►Før 1. april 1999◄Satserne for skattefri 
rejsegodtgørelse ►for tiden 1.1. - 31.3.1999◄ fremgår 
af Finansministeriets cirkulære nr. ►204 af 10. dec., se TfS 1999, 73◄ 
og LV bilag. Hvis lønmodtageren på rejsen modtager delvis fri fortæring, 
reduceres satsen for det pågældende land med 15 pct., 30 pct. og 30 pct. 
for henholdsvis morgenmad, frokost og middag.
 
 Ved siden af den faste skattefri daglige godtgørelse til fortæring og 
småfornødenheder kan arbejdsgiveren uden skattepligt for den ansatte afholde 
dokumenterede udgifter til overnatning på hotel og lign. (udlæg efter 
regning).
 Arbejdsgiveren kan i stedet vælge også at udbetale en skattefri logigodtgørelse. 
Der kan som godtgørelse af udgifter til overnatning på hotel mv. uden 
dokumentation ydes en skattefri godtgørelse på 1/3 af det af Staten fastsatte 
hoteldispositionsbeløb for det pågældende land. For lande, for hvilke 
der ikke er fastsat hoteldispositionsbeløb, kan der udbetales 1/3 af den faste 
godtgørelse for det pågældende land. Godtgørelse kan ikke udbetales, 
hvis arbejdsgiveren stiller logi til rådighed helt eller delvis vederlagsfrit.
 
 ►Pr. 1. april 1999Satserne for skattefri godtgørelse til fortæring og småfornødenheder pr. 1. april 1999 fremgår af TSS-cirk. 1999-07, bilag 1. Hvis lønmodtageren på rejsen modtager delvis fri fortæring, reduceres satsen for det pågældende land med 15 pct., 30 pct. og 30 pct. for henholdsvis morgenmad, frokost og middag.
 
 Ved siden af den skattefri godtgørelse til fortæring mv. kan arbejdsgiveren 
uden skattepligt for den ansatte enten udbetale en skattefri logigodtgørelse 
på 97 kr. pr. døgn eller afholde den ansattes dokumenterede udgifter til 
overnatning på hotel eller lign. (udlæg efter regning).
 Både før og efter den 1. april 1999 gælder, at lønmodtagere, 
der modtager skattefri logigodtgørelse, ikke kan afskrive på driftsmidler 
mv., der anvendes i forbindelse med logiet fx campingvogn.
 ◄
 Samme dækningsprincipDer skal vælges samme dækningsprincip 
for samme udgiftstype på den enkelte rejse. Overnatningsudgiften kan fx refunderes 
som udlæg efter regning, mens fortæringsudgifterne dækkes ved skattefri 
godtgørelse eller omvendt.
 Hvis udgifterne til fortæring og småfornødenheder på rejse i 
udlandet dækkes som udlæg efter regning, kan arbejdsgiveren dog udbetale 
et skattefrit beløb på indtil 30 pct. af fortæringssatsen. Se om 
LL § 9, stk. 9 nedenfor.
 
 MorgenmadsreglenSåfremt morgenmad er inkluderet i logiudgiften, der 
refunderes som udlæg efter regning, betragtes udgiften til morgenmaden dog 
ikke som dækket efter regning. I denne situation anses lønmodtageren for 
at have modtaget fri morgenmad, jf. ovenfor.
 
 28-dages-reglen►, kun indtil 1. april 1999◄Ved 
tjenstligt ophold samme sted ud over 28 dage ►i tiden før 1. april◄ 
nedsættes godtgørelsen med 1/4 fra den 29. dag (regnet i kalenderdage 
fra den første dag). Fravær på grund af fridage og sygdom afbryder 
ikke 28-dages-reglen. Fravær ved overførsel til andet arbejde, der nødvendiggør 
logiskifte på grund af arbejdets geografiske beliggenhed, afbryder som hovedregel 
28-dages-reglen. 28-dages-reglen afbrydes dog ikke ved fravær på grund 
af arbejde andetsteds af under 5 dages varighed. Om baggrunden for 28-dages-reglen, 
se TfS 1995, 352.
 
 LL § 9, stk. 9: 30 pct.'s-godtgørelsenIfølge LL § 9, 
stk. 9 kan arbejdsgiveren, såfremt denne afholder lønmodtagerens udgifter 
til fortæring og småfornødenheder ved rejse i udlandet efter regning, 
udbetale et skattefrit beløb på indtil 30 pct. af Ligningsrådets►/LL's◄ 
satser for skattefri rejsegodtgørelse (28-dages-reglen gælder også 
her ►indtil 1.4.1999◄). Reglen er alene gældende 
for lønmodtagere og ikke for bestyrelsesmedlemmer mv. Reglen gælder også 
ved rejse til Færøerne og Grønland. Arbejdsgiveren kan udbetale skattefri 
godtgørelse efter Ligningsrådets►/LL's◄ satser 
for udgifter til fortæring mv. og logi uden yderligere refusion af de udgifter, 
som den udbetalte godtgørelse tilsigter at dække. Arbejdsgiveren kan i 
stedet vælge at dække alle lønmodtagerens udgifter ved refusion efter 
regning i det omfang, det er muligt, og herudover udbetale en skattefri godtgørelse 
på op til 30 pct. af satsen for skattefri fortæringsgodtgørelse. 
Såfremt kun en del af lønmodtagerens regninger refunderes, kan der udbetales 
en skattefri godtgørelse på 30 pct. af fortæringssatsen, men lønmodtageren 
vil i så fald kunne opnå fradrag i den skattepligtige indkomst for de 
dokumenterede merudgifter, som arbejdsgiveren ikke har dækket som udlæg 
efter regning, i det omfang de overstiger det refunderede beløb samt det skattefrie 
beløb efter LL § 9, stk. 9.
 Udbetaler arbejdsgiveren ikke godtgørelse ved siden af de udgifter, der er 
refunderet efter regning, kan lønmodtageren ikke fradrage det beløb, der 
kunne have været udbetalt skattefrit. Tilsvarende gælder, såfremt 
udbetaling sker med et lavere beløb end 30 pct. af Ligningsrådets►/LL's◄ 
satser.
 Udbetaler arbejdsgiveren godtgørelse efter LL § 9, stk. 9 med beløb, 
der overstiger 30 pct. af Ligningsrådets►/LL's◄ satser, 
skal der kun ske beskatning af det overskydende beløb, se TfS 1995, 342. Godtgørelser, 
der udbetales efter LL § 9, stk. 9 er skattefrie, selv om de helt eller delvis 
modsvares af en reduktion af lønindtægten.
 ►Pr. 1. april 1999 kan der ikke udbetales 30 pct's-godtgørelse på éndagsrejser og heller ikke på rejser med overnatning, når tidsgrænsen for udbetaling af godtgørelse for fortæringsudgifter mv. (pr. 1.4.1999: 12-månedersgrænsen) er overskredet på den pågældende rejse. Se TfS 1999, 789.
 ◄En 
skatteyder, der var direktør for et hotel og senere administrerende direktør 
for et hoteladministrationsselskab, havde bl.a. modtaget rejsegørelser for 
1988 og 1989. ØL fandt, at det ikke fremgik af LL § 9, stk. 7, eller af 
bestemmelsens forarbejder, at der er knyttet vilkår som de af skattemyndighederne 
fastsatte, til udnyttelsen af muligheden for at lade den skattefri godtgørelse 
modsvare en del af lønindtægten.
 Retten fandt herefter, at der ikke var hjemmel til at nægte vedkommende skatteyder 
at foretage modregning med fradragsret efter udløbet af de pågældende 
indkomstår, jf. TfS 1997, 160. Som en konsekvens af dommen udsendte Told- og 
Skattestyrelsen et genoptagelsescirkulære, TSS 1997-26, jf. TfS 1997, 699. 
Skatteydere, der er omfattet af den dagældende bestemmelse i LL § 9, stk. 
7, kunne herefter foretage en modregning også efter udløbet af vedkommendes 
indkomstår.
 I tilfælde som nævnt i dommen, kunne der ske genoptagelse af skatteansættelserne 
for indkomstårene 1994, 1995 og 1996. Ansøgning skulle indgives inden 
udgangen af 1998, hvor cirkulæret bortfaldt.
 
 ►Efterregulering for perioden 1. april - 31. dec. 1999Som følge af at der ved lov nr. 955 af 20. dec. 1999 er sket ændringer i rejsereglerne med virkning tilbage til 1. april 1999, se oversigten først i A.B.1.7., er der i den nævnte lovs § 5, stk. 4 opstillet særlige betingelser for efterregulering/udbetaling af skattefri fortærings-/ og eller logigodtgørelse for perioden 1. april - 31. dec. 1999. Der kan ikke foretages efterregulering mv. f.s.v. angår de særlige godtgørelser til lægdommere, vidner m.fl. Se herom A.B.2.18.
 Efterreguleringerne/udbetalingerne vedrørende denne periode skal være 
sket senest d. 31. marts 2000, og de skal indberettes særskilt til told- og 
skatteregionerne senest d. 1. juni 2000.◄
 |