|  | HonorarerHonorarer, der er B-indkomst, er ikke omfattet af begrænset 
skattepligt, med mindre den indtægtsgivende virksomhed udøves fra en lokalitet 
her i landet, som personen selv disponerer over, ►se TfS 1998, 556 om en person, der ikke ansås for at have fast sted i Danmark.◄ 
Se også afsnit B.2 og afsnit C.1.1.3. Efter DBO'erne vil det normalt gælde, at beskatningsretten til honorarer for 
udøvelse af selvstændig virksomhed er tillagt personens hjemland, selv 
om virksomheden udføres i et andet land. Kun hvis der i det andet land disponeres 
over en egen lokalitet (fast sted), hvorfra virksomheden udøves, vil dette 
land have ret til at beskatte. Se LV D.D.2 
om OECD's modelkonvention artikel 5 og 14 samt de enkelte DBO'er.
 
 BestyrelseshonorarBestyrelseshonorarer er omfattet af begrænset skattepligt, 
jf. KSL § 2, stk. 1, litra b, jf. § 43, stk. 2, litra a, og § 20 
i KSLbek. nr. 734 af 10. okt. 1998. Se også afsnit B.2.2 
og LV D.A.2.2. Det betyder ikke noget 
for den begrænsede skattepligt, hvor bestyrelsesmøderne holdes. Der skal 
ikke betales AM-bidrag eller 
SP-bidrag.
 Efter DBO'erne er beskatningsretten tillagt det land, hvor et selskab er hjemmehørende, 
idet bestyrelsesarbejdet formodes udført i det land, hvor selskabet er hjemmehørende. 
Se LV D.D.2 om OECD's modelkonvention 
artikel 16 samt de enkelte DBO'er.
 
 KonsulenthonorarFor så vidt angår vederlag til en rådgiver, 
konsulent eller lignende medhjælp for en virksomhed her i landet, kan dette 
vederlag i visse tilfælde, når vederlaget ikke er omfattet af KSL § 
43, stk. 2, litra a, blive omfattet af begrænset skattepligt, jf. KSL § 
2, stk.1, litra b, jf. § 43, stk. 2, litra i. Konsulenter er ikke bidragspligtige 
af honorarne, jf. AMFL § 7, stk. 1, litra c.
 Reglen gælder kun for personer, der tidligere har været fuldt skattepligtige 
til Danmark på grund af bopæl. Det er desuden en betingelse, at personen 
har eller på noget tidspunkt inden for de seneste 5 år forud for ophøret 
af den fulde skattepligt har haft direkte eller indirekte del i ledelsen af, kontrollen 
med eller kapitalen i den virksomhed, der udreder vederlaget. Når den udbetalende 
virksomhed er et selskab mv., lægges der ved afgørelsen heraf vægt 
på, om personen ejer eller har ejet 25 pct. eller mere af aktiekapitalen eller 
råder eller har rådet over mere end 50 pct. af stemmeværdien i selskabet. 
Bestemmelserne i PSL § 19 a, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse. Er den 
udbetalende virksomhed personligt ejet, lægges der vægt på, om den 
pågældende person ejer eller har ejet 25 pct. eller mere af egenkapitalen 
eller har haft afgørende indflydelse i virksomheden. De for aktionærer 
gældende kriterier finder tilsvarende anvendelse.
 Som eksempel kan nævnes TfS 1998, 354 (HD). Skatteyderens skattepligt var ophørt 
ved udrejse til England. Skatteyderen ejede halvdelen af aktiekapitalen i et dansk 
selskab. Efter fraflytningen udførte klageren fortsat arbejde for dette selskab 
i England, ligesom han blev ansat som administrerende direktør i det engelske 
datterselskab. Vederlaget fra det danske selskab ansås for omfattet af bestemmelsen 
i KSL § 43, stk. 2, litra i, om vederlag, der modtages som rådgiver, konsulent 
mv.
 
 |