|  | Begrænset skattepligt forudsætter, at der er tale om indkomst for personligt 
arbejde i tjenesteforhold, jf. KSL § 43, stk. 1, og at arbejdet er udført 
på dansk område, jf. KSL § 2, stk. 1, litra a. Det er dermed en betingelse for begrænset skattepligt af lønindtægt, 
at der er tale om A-indkomst i henhold til KSL § 43, stk. 1, der omfatter ethvert 
vederlag i penge, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, 
drikkepenge og lignende ydelser, samt værdien af fri kost og logi, jf. KSL 
§ 2, stk.1, litra a.
 Tjenesteforholdet skal være etableret med en arbejdsgiver, der har hjemting 
her i landet eller er skattepligtig af virksomhed med fast driftssted her, jf. KSL 
§ 44, litra b, og KSL § 2, stk.1, litra d, og SEL § 2, stk.1, litra 
a.
 For så vidt angår AM-bidraget, vil betingelserne 
for bidragspligt, jf. AMFL § 7, stk. 1, litra a, være opfyldt, hvis der 
er tale om beskæftigelse her i landet, og hvis de pågældende lønmodtagere 
også er begrænset skattepligtige. Der vil dog kun skulle indeholdes AM-bidrag 
samt betales SP-bidrag, hvis der kan opgøres et bidragsgrundlag, jf. AMFL § 
8, stk. 1, litra a (A-indkomst) og ATP-lovens § 17 f, stk. 1. Dette er også 
baggrunden for afgørelsen i TfS 1996, 258, som 
medførte tilbagebetaling af AM-bidrag til ansatte i ambassader, internationale 
organisationer og udenlandske virksomheder (uden fast driftssted), ►se også TfS 1996, 780.
 ◄HjemtingHjemting 
er et processuelt begreb, som stammer fra retsplejelovens regler om retternes stedlige 
kompetence (værnetingsreglerne).
 Selskaber, foreninger, private institutioner og andre sammenslutninger har hjemting 
i den retskreds, hvor hovedkontoret ligger, eller hvor et af bestyrelsens eller 
direktionens medlemmer har bopæl, jf. retsplejelovens § 238, stk. 1. Bestemmelsen 
omfatter enhver sammenslutning uanset organisationsform og formål.
 Udenlandske selskabers danske afdelinger, der er registreret som filial i Danmark 
(i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen), anses for at have hjemting her i landet, jf. 
retsplejelovens § 238, stk. 1, fordi filialen har hovedkontor her, hvorimod 
dette ikke antages at gælde udenlandske selskaber med hovedkontor i udlandet, 
som ikke har en filial registreret i Danmark.
 Hvis eksempelvis udenlandske og danske selskaber driver virksomhed sammen i interessentskabsform 
med hovedkontor i Danmark, har interessentskabet hjemting her efter retsplejelovens 
§ 238, stk. 1.
 
 Begrænset skattepligt for udenlandske virksomheder og selskaberSkattepligten 
omfatter udøvelse af erhverv med fast driftssted her i landet eller deltagelse 
i en erhvervsvirksomhed med fast driftssted her.
 Skattepligten omfatter endvidere indkomst i form af løbende ydelser hidrørende 
fra en sådan virksomhed eller fra afståelsen af en sådan virksomhed, 
når ydelserne ikke er udbytte, afdrag på et tilgodehavende, renter eller 
royalties.
 Skattepligten omfatter desuden bortforpagtning af en sådan virksomhed.
 Skattepligten omfatter endvidere fortjeneste eller tab ved afhændelse, afståelse 
eller opgivelse af formuegoder, der er knyttet til en sådan virksomhed, jf. 
KSL § 2, stk.1, litra d og SEL § 2, stk.1, litra a.
 
 Fast driftsstedDer vil allerede forud for en udenlandsk virksomheds aktivitet 
her i landet opstå behov for at få afklaret, hvorvidt der vil opstå 
fast driftssted.
 Når der skal tages stilling til, hvorvidt der foreligger fast driftssted, lægges 
der vægt på den præcisering af begrebet, der er sket i tilknytning 
til de DBO'er, som Danmark har indgået med andre lande, herunder i kommentarerne 
til OECD's modelkonvention.
 Om praksis på dette område, se LV D.A.2.4 
og D.D.2 om OECD's modelkonvention artikel 
5.
 Hvis den udenlandske virksomhed får fast driftssted her efter en DBO 
og 
bliver skattepligtig efter KSL § 2, stk. 1, 
litra d eller SEL § 2, stk.1, litra a, vil Danmark efter de fleste DBO'er have 
beskatningsretten til de ansattes løn mv. fra første dag, og lønnen 
mv. vil være begrænset skattepligtig, jf. KSL § 2, stk. 1, litra 
a.
 
 Pligt til at have en befuldmægtigetDen udenlandske virksomhed, som har 
fast driftssted her, har endvidere pligt til at lade lønnen mv. udbetale gennem 
en befuldmægtiget, jf. KSL § 46, stk. 4. Den befuldmægtigede skal 
opkræve skatten og skal ifølge AMFL bek. nr. 1250 af 16. dec. 1996, § 
4, jf. AMFL § 21, stk. 2, opkræve AM-bidrag 
samt SP-bidrag, jf. ATP-lovens § 17 f, stk. 1.
 
 Udenlandske virksomheders bygge-, anlægs- eller monteringsarbejdeFor 
udenlandske virksomheders bygge-, anlægs- eller monteringsarbejde opstår 
der ifølge KSL § 2, stk.1, litra d og SEL § 2, stk.1, litra a fast 
driftssted fra første dag.
 For de bygge-/anlægsvirksomheder, der er hjemmehørende i et land, hvormed 
Danmark har indgået en DBO, kan beskatning af den udenlandske virksomhed dog 
ikke gennemføres, medmindre der foreligger fast driftssted efter DBO'en. Der 
gælder i mange aftaler en 12-måneders-regel for, hvornår der opstår 
fast driftssted. Om beskatningen af de ansatte ifølge DBO, se nedenfor i afsnit 
C.1.1.4. Sammenhængen mellem beskatningsretten 
til virksomhedens og de ansattes indkomst er illustreret med et skema i afsnit C.3.1.1.
 
 Ansatte hos udenlandske virksomheder, der hverken har hjemting eller fast driftssted her i landetLøn 
mv. til ansatte i udenlandske virksomheder, der hverken har hjemting eller fast 
driftssted her i landet, er som udgangspunkt ikke A-indkomst, jf. KSL § 44, 
litra b. Der indtræder derfor ikke begrænset skattepligt for de ansatte. 
Disse personer bliver heller ikke bidragspligtige, jf. AMFL § 7, stk. 1, litra 
a.
 Derimod vil der være tale om A-indkomst samt begrænset skattepligt ifølge 
KSL § 2, stk. 1, litra a, og (principielt) bidragspligt ifølge AMFL § 
7, stk. 1, litra a, og bidragsgrundlag ifølge AMFL § 8, stk. 1, litra 
a, hvis lønnen mv. til disse ansatte bliver udbetalt gennem en befuldmægtiget, 
jf. KSL § 46, stk. 5. Der er imidlertid ikke fastsat regler om, at den befuldmægtigede 
skal opkræve AM-bidrag 
eller SP-bidrag. 
Der er heller ikke hjemmel til, at Told·Skat kan opkræve bidrag af løn, 
der udbetales som A-indkomst efter KSL § 46, stk. 5. Dette fremgår også 
af afgørelsen i TfS 1996,780 (TSS). Se endvidere afsnit D.5 
om indeholdelse af skat gennem en befuldmægtiget.
 Foretager 
den udenlandske arbejdsgiver indbetaling til en fradragsberettiget pensionsordning 
►omfattet af PBL § 19◄, er der hjemmel i AMFL § 
8, stk. 1, litra c og § 11, stk. 5 til, at pensionsinstituttet skal indeholde 
AM-bidrag, se afsnit B.1.10.1.
 Dansk beskatningsret til lønindkomsten (for privat ansatte) ifølge DBO'erne, 
er afhængig af, hvor længe lønmodtageren arbejder her i landet (i 
de fleste DBO'er er der en 183-dages regel).
 
 Tilfælde, hvor der er tvivl om arbejde i tjenesteforholdDer kan i nogle 
tilfælde og særlig i forbindelse med midlertidige ophold være tvivl 
om, hvorvidt der foreligger personligt arbejde i tjenesteforhold.
 Her er det de almindelige kriterier for, hvornår et tjenesteforhold består, 
der er afgørende, jf. afsnit B.1.1.1 
om lønmodtagerbegrebet.
 
 Udenlandske traineesUdenlandske trainees, dvs. personer der opholder sig 
midlertidigt i Danmark med henblik på erfaringsudveksling, og som fortsat har 
arbejde i hjemlandet, er i visse tilfælde ikke omfattet af den begrænsede 
skattepligt.
 Der skal foretages en konkret vurdering af kriterierne for, hvorvidt der foreligger 
et tjenesteforhold, som nævnt ovenfor.
 Som eksempel kan nævnes TfS 
1993, 67 (TSS). I dette tilfælde blev stipendier 
og lommepenge til udenlandske trainees, der kom her til landet for en periode på 
2 måneder som en del af et industrielt aktionsprogram, og som fortsat var ansat 
hos deres arbejdsgiver i hjemlandet, ikke anset for omfattet af den begrænsede 
skattepligt, jf. KSL § 2, stk. 1, litra a, idet der ikke var tale om personligt 
arbejde i et tjenesteforhold og altså ikke A-indkomst.
 
 Gæsteforskere fra udlandetFor udenlandske gæsteforskere ved danske 
forskningsinstitutter gælder den særlige praksis, at hvis opholdet i Danmark 
ikke overstiger 3 måneder, anses der ikke at foreligge et tjenesteforhold, 
hvis gæsteforskeren ikke modtager andet vederlag end beløb, der ikke overstiger 
ligningslovens satser, jf. LL § 9, stk. 5, samt 
beløb til dækning af rejseudgiften til og fra Danmark. Det er samtidig 
en betingelse, at gæsteforskeren under opholdet i Danmark fortsat er i et ansættelsesforhold 
i hjemlandet og modtager vederlag herfor. Ved længere ophold finder de almindelige 
regler anvendelse, jf. nedenfor afsnit C.1.1.4.
 |