Indberetning ved fusion
Vi anbefaler at I deler indberetningerne således, at det ophørende institut indberetter frem til fusionsdatoen, og det fortsættende institut indberetter fra fusionsdatoen samt hele året.
Det ophørende institut skal indberette for kvartalerne frem til fusionsdatoen. Der skal foretages nulindberetning for de efterfølgende kvartaler samt til årsultimo. Når det ophørende institut er fuldstændigt ophørt, vil det være muligt at foretage nulindberetningerne til rentesystemet via TastSelv Erhverv med det samme.
Det fortsættende institut indberetter fra det kvartal fordringerne overtages, samt til hele årsultimo indberetningen. Det fortsættende institut skal have oplysninger om hele årets renter.
Spaltning af et selskab
►Når et eksisterende selskab opdeles i to eller flere separate enheder, skal I for det år hvor spaltningen sker, lave 2 kontoperioder. En kontoperiode der indeholder selskabet frem til spaltningen, og en kontoperiode der indeholder de nye selskaber efter spaltningen.
Eksempel:
Kontoperiode 1: Det eksisterende selskab skal indberettes med en KontoPeriodeOphørdato, som indeholder datoen, der ligger dagen før spaltningen sker. Denne kontoperiode skal indeholde de forfaldne renter for perioden frem til spaltningen.
Kontoperiode 2: De nye selskaber skal indberettes med en KontoPeriodeOpstartdato, som indeholder datoen for spaltningen. Denne kontoperiode skal indeholde de forfaldne renter, fra datoen for spaltningen, frem til den 31.12
Fremadrettet vil indberetningen kun skulle foretages på de nye selskaber.◄
Skattefri virksomhedsomdannelse
►Hvis der sker en skattefri virksomhedsomdannelse med tilbagevirkende kraft til den 01.01.20xx, skal I indberette på det nye cvr.nr. for hele året. Det er vigtigt at indsætte KontoperiodeStartDato med den 01.01.20xx, ellers vil indberetningen fejle med fejlkode 54.
I skal bibeholde den oprindelige KontoStartDato på lånet.
Se vores xml-eksempel 27, som viser en indberetning hvor lånet er oprettet 01.10.2019. Der sker ejerskifte pr. 01.01.2024. Eksemplerne finder I på skat.dk/rente under Eksempler - hjælp til indberetningen.◄
Overdragelse af fordringer til inkasso
►Hvis I overdrager en nødlidende fordring til et inkassoselskab, men fortsat selv har pantebrevet i depot til forvaltning, er der ikke tale om et salg.
Det er vigtigt at inkassoselskabet anvender det samme KontoID.
I må ikke indsætte DeponeringOphørDato ved overgangen til inkasso.
I overgangsåret må indberetningen ikke både foretages af jer som kreditor og af inkassoselskabet. Det vil typisk være inkassoselskabet, der foretager indberetning for hele året på det pågældende pantebrev.◄
Pengeinstitutters egenbeholdning af pantebreve
Pengeinstitutters egenbeholdning af pantebreve, skal ikke indberettes til Pantebreves-systemet. Det vil sige når pengeinstituttet selv er kreditor på pantebrevet. Pengeinstitutters egenbeholdning af pantebreve skal indberettes til Udlåns-systemet.
Pantebreve med pant i fast ejendom som overgår til at være et almindeligt gældsbrev
Skattestyrelsen har konstateret, at pengeinstitutter/depotførere i nogle tilfælde fortsætter med at indberette oplysninger om pantebrevet i depot, selvom det er overgået til at være et almindeligt gældsbrev, fx i forbindelse med salg af en ejendom, hvor salgssummen er lavere end gælden i ejendommen.
Vi skal derfor præcisere, at pligten i skatteindberetningslovens § 14 kun vedrører pantebreve i depot til forvaltning med pant i fast ejendom.
Gældsbrevet kan i stedet være omfattet af indberetningspligten i skatteindberetningslovens § 13, hvis udlåner har ydet eller formidlet lånet som led i sin virksomhed og skal indberettes til indberetningstype Udlån. Fx vil et privat gældsbrev ikke være omfattet af indberetningspligten.
Hvis lånet/gældsbrevet ikke er omfattet af indberetningspligten, er det låntager, der skal oplyse identiteten af långiveren af lån, hvoraf personen betaler renter, hvis de vil have fradrag for renterne. Det står i skatteindberetningslovens § 41 stk. 1.
Borgeren skal selv indberette via årsopgørelsen.