1. Skatte-, told- og afgiftslovgivningen indeholder bestemmelser om, at skatteministeren 
i forskelligt omfang kan bestemme, hvilken myndighed, der skal træffe afgørelse 
efter loven, og om adgangen til at klage administrativt over disse afgørelser, 
herunder om at en sådan afgørelse ikke kan påklages.
Bestemmelserne er udmøntet ved bekendtgørelse nr. 1107 af 13. december 
2000 om sagsudlægning i sagsudlægningsbekendtgørelsen).
Der er sket ændring af nærværende cirkulære. Ændringerne 
vedrører hovedsageligt, at pensionsafkastbeskatningsloven efter en overgangsperiode 
erstatter realrenteafgiftsloven og at tinglysningsafgiftsloven erstatter stempelafgiftsloven. 
 
2. Efter sagsudlægningsbekendtgørelsens § 2, stk. 3 og § 7 stk. 
2 kan direktøren for Told- og Skattestyrelsen i de i § 2, stk. 1 og 2 
samt § 7 stk. 1 nævnte tilfælde, dvs. tilfælde, hvor kompetencen 
i 1. instans ligger hos told- og skatteregionerne eller toldcentrene, respektive 
Københavns eller Frederiksberg kommuner, bemyndige en enkelt eller enkelte 
told- og skatteregioner samt et enkelt eller enkelte toldcentre til at træffe 
afgørelse i 1. instans vedrørende alle sager på et bestemt område 
(dekoncentreret opgavevaretagelse).
 
3. Direktøren for Told- og Skattestyrelsen har efter § 2, stk. 3 og § 
7 stk. 2 i sagsudlægningsbekendtgørelsen henlagt afgørelsen i følgende 
sagstyper til følgende told- og skatteregioner og toldcentre:
- Afgørelser om fritagelse for boafgift for almenvelgørende institutioner 
mv. efter boafgiftsloven, § 3, stk. 2, træffes af Told- og Skatteregion 
Nærum. Region Nærum træffer endvidere afgørelse i sager om optagelse 
i kommende cirkulærer om almengørende eller på anden måde almennyttige 
fonde, foreninger, stiftelser, institutioner mv. samt religiøse samfund som 
er godkendt i henhold til boafgiftslovens § 3, stk. 2, ligesom regionen foretager 
den løbende kontrol med, at betingelserne for optagelse på listen fortsat 
er til stede. 
- Afgørelser i forbindelse med administrationen af kulbrinteopkrævningsloven, 
§ 2, stk. 3, træffes af Told- og Skatteregion Esbjerg. Bemyndigelsen omfatter 
registrering af de skattepligtige, information og vejledning, arbejdsgiverkontrolfunktioner 
samt forberedelse af Ligningsrådssager. Endvidere opkrævning af indeholdt 
skat i henhold til kulbrinteskattelovens § 21, stk. 2 og stk. 4. For så 
vidt angår indkomstansættelse bemyndiges region Esbjerg til at træffe 
afgørelse i 1. instans. Denne bemyndigelse gælder ikke sager, der vedrører 
principielle spørgsmål og sager, hvor der ikke er skabt fast praksis. 
- Afgørelser i forbindelse med opkrævning af afgift af udbyttedeling 
(medarbejderobligationer), jf. ligningsloven, § 7 A, stk. 1 nr. 3 og og stk. 
5, træffes af Told- og Skatteregion Maribo.
- Afgørelser om godkendelse af foreninger, fonde, stiftelser, institutioner 
mv. efter ligningsloven, § 8 A, stk. 2, 1. pkt. og § 12, stk. 3, træffes 
af Told- og Skatteregion Nærum. Region Nærum forestår ligeledes kontrollen 
med de godkendte foreninger mv. 
- Afgørelser i forbindelse med opkrævning af afgift af frigivne lejeforhøjelsesbeløb 
fra Grundejernes Investeringsfond, jf. ligningsloven, § 14 C, træffes 
af Told- og Skatteregion Maribo.
- Afgørelser om tilbagebetaling af afgift i henhold til 8. og 13. momsdirektiv 
efter momsloven, § 45, stk. 1 og stk. 3-4, træffes af Told- og Skatteregion 
Sønderborg.
- Afgørelser i forbindelse med opkrævning af afgift efter reglerne i 
pen sionsbeskatningslovens afsnit I og II, jf. lovens § 38 (afgiftsafregningen)* 
træffes af Told- og Skatteregion Maribo. Region Maribo træffer endvidere 
afgørelser efter pensionsbeskatningslovens § 40 A og § 41, stk. 5-6, 
jf. bek. nr. 827 af 31. august 2000, §§ 37-42. 
- Afgørelser i forbindelse med opkrævning af afgift efter realrenteafgiftsloven 
træffes af Told- og Skatteregion Maribo. 
- Afgørelser i forbindelse med opkrævning af skat efter pensionsafkastbeskatningsloven, 
jf. lovens § 30, træffes af Told- og Skatteregion Maribo. 
- Afgørelser i forbindelse med administrationen af skattekontrolloven, § 
11 A, stk. 6-7, § 11 B, stk. 6-7 og § 11 C, stk. 5-6, træffes af 
Told- og Skatteregion Sønderborg.
- Afgørelser om afgiftsgodtgørelser efter tinglysningsafgiftslovens 
§ 24, træffes af Told- og Skatteregion Høje Taastrup.
- Afgørelser om dispensation efter sømandsfradragsloven, § 5, stk. 
1, træffes af Told- og Skatteregion Frederiksberg.
- Afgørelser om told- og afgiftsfrihed for varer til internationale organisationer, 
institutioner og de dertil knyttede personer, jf. toldloven, § 2, stk. 1, jf. 
Rådsforordning nr. 918/83 af 28. marts 1983 om fritagelse for import- og eksportafgifter, 
i henhold til konkrete aftaler med de pågældende internationale organisationer 
og institutioner og toldloven, § 4, nr. 3 samt moms-, punktafgifts- og miljøafgiftslovgivningen, 
træffes af Toldcenter København. Undtaget herfra er afgørelser om 
told- og afgiftsfrihed for varer til NATO-hovedkvarterer og -personel, udenlandske 
militære NATO-styrker på øvelser samt til udenlandske officerer på 
udveksling, herunder personel ved det multinationale hovedkvarter i Nordsjælland 
(SHIR-BRIG), der træffes af Toldcenter Østjylland.
- Afgørelser om told- og afgiftsfrihed for motorkøretøjer til internationale 
organisationer, institutioner og de dertil knyttede personer, jf. toldloven, § 
2, stk. 1, jf. Rådsforordning nr. 918/83 af 28. marts 1983 om fritagelse for 
import- og eksportafgifter, i henhold til konkrete aftaler med de pågældende 
internationale organisationer og institutioner og toldloven, § 4, nr. 3 samt 
moms-, punktafgifts- og miljøafgiftslovgivningen, træffes af Told- og 
Skatteregion Høje-Taastrup. Undtaget herfra er afgørelser om told- og 
afgiftsfrihed for motorkøretøjer til NATO-hovedkvarterer og -personel 
samt til udenlandske officerer på udveksling, herunder personel ved det multinationale 
hovedkvarter i Nordsjælland (SHIRBRIG), der træffes af Toldcenter Østjylland.
- Afgørelser om told- og afgiftsfrihed for motorkøretøjer til diplomatiske 
og konsulære repræsentationer og de dertil knyttede personer, jf. toldloven, 
§ 2, stk. 1, jf. Rådsforordning nr. 918/83 af 28. marts 1983 om fritagelse 
for import- og eksportafgifter, lov om diplomatiske forbindelser, lov om konsulære 
forbindelser, og toldloven, § 4, nr 1. og 2., samt moms-, punktafgifts- og 
miljøafgiftslovgivningen, træffes af Told- og Skatteregion Høje-Taastrup.
- Afgørelser om depositum for registreringsafgift af udenlandske køretøjer, 
jf. registreringsafgiftsloven, jf. cirkulære nr. 139 af 19. juni 1991 om vurdering 
af motorkøretøjer mv., hvor henvendelsen fra udlandet ikke kan henføres 
til én bestemt region, træffes af Told- og Skatteregion Høje-Taastrup.
- Afgørelser i forbindelse med administration af standardpriser for fabriksnye 
køretøjer, jf. registreringsafgiftsloven, træffes af told- og skatteregion 
Høje-Taastrup.
- Afgørelser om optagelse af køretøjer på last- og varevognsfortegnelsen, 
herunder fortegnelsen over autocampere, jf. registreringsafgiftsloven, træffes 
af told- og skatteregion Høje-Taastrup.
- Afgørelser i forbindelse med administrationen af lov nr. 956 af 25. november 
1994 om vejbenyttelsesafgift træffes af Told- og Skatteregion Frederikshavn.
*Afgørelser i første instans efter pensionsbeskatningslovens § 14 
A, § 18 A, stk. 3, § 25, § 28, § 29, § 29 A, § 29 
B, § 29 C, § 30, § 31, § 42, stk. 2, § 49 A, stk. 2 og 
5 som led i tilsynet med pensionsinstitutternes afgiftsberegning efter pensionsbeskatningslovens 
§ 38 træffes af den lokale told- og skatteregion, jf. bilag til cir. nr. 
42 af 25/3 1998 (ændret klagestruktur). Afgørelsen træffes af den 
region, hvor den afgiftspligtige har bopæl på tidspunktet for afgiftspligtens 
indtræden eller, hvis bopælen her i landet var opgivet på dette tidspunkt, 
af den told- og skatteregion, hvor den, der har indbetalt afgiften, har forretningssted. 
Samme told- og skatteregion påkender ligeledes klager over pensionsinstituttets 
afgiftsberegning efter pensionsbeskatningslovens § 38, jf. lovens § 39, 
stk. 2. Såfremt told- og skatteregion Maribo finder, at der i forbindelse med 
pensionsinstitutternes m.v. afregning af afgift efter pensionsbeskatningslovens 
§ 38 til regionen skal foretages korrektioner, der kræver en egentlig 
ændring af afgiftsgrundlaget eller den anvendte afgiftssats, orienteres den 
kompetente Told- og skatteregion (jf. ovenfor) herom. Told- og skatteregion Maribo 
orienterer endvidere den kompetente told- og skatteregion, (jf. ovenfor) om indbetaling 
af afgift, efter pensionsbeskatningslovens § 18 A, stk. 3, der skal bruges 
til dækning af ældre års skatter, jf. bek. nr. 827 af 31. august 
2000, §§ 17 og 18. 
 
4. Cirkulæret træder i kraft den 15. januar 2001. Samtidig bortfalder 
TSS-cirkulære nr. 2000-25 (ikke optrykt i Ministerialtidende) og cirkulære 
nr. 104 af 6. juli 1999 (TSS-cirkulære 1999-27) om dekoncentreret sagsudlægning.
 
5. Regionernes og toldcentrenes afgørelse kan, for så vidt der ikke er 
klageadgang til Landsskatteretten, påklages til Told- og Skattestyrelsen, jf. 
§ 18 i sagsudlægningsbekendtgørelsen. 
 
Fristen for klage er, for så vidt andet ikke er bestemt, 3 måneder, jf. 
§ 16 i sagsudlægningsbekendtgørelsen.
 
 
Frantz Howitz
 / Lone Folmer Berthelsen