|  | Bortseelsesreglen i PBL § 19, jf. lovbek.nr.   666 af 5. juli 2000 forudsætter som udgangspunkt, at der er tale om et ansættelsesforhold,   og at der foretages indbetaling til en ordning omfattet af PBL kapitel 1. 
 AnsættelsesforholdAnsættelsesforholdet indebærer, at arbejdsgiveren   fører tilsyn med og giver instrukser for arbejdets udførelse.
 Kravet om, at ordningen skal være oprettet efter aftale mellem en arbejdstager   og dennes arbejdsgiver medfører, at der ikke kan oprettes ordninger for borgmestre   og rådmænd, da der ikke foreligger et ansættelsesforhold.
 Ifølge UfR 1983.239 (ØLD) kan en pensionsordning mellem et kommanditselskab   og dettes direktør, der tillige var kommanditist, ikke oprettes, idet selskabet   ikke kunne anses som arbejdsgiver i forhold til en selskabsdeltager. Heller ikke   mellem et interessentskab og interessenterne kan der etableres pensionsordninger.
 Af praksis fra tiden før en kapitalpensionsordning kunne oprettes udenfor ansættelsesforhold,   fremgår det, at en skoleinspektør, der i sin fritid dels forestod reklamearbejdet   for en sportsklub, for hvilket han modtog 15 pct. af reklameindtægterne i honorar,   og dels var ansat som konsulent med rådgivningsopgaver for et firma, der udarbejdede   blanketter, arkivplaner mv. for skolevæsenet, ikke i relation til disse erhverv   kunne anses for arbejdstager.
 
 Vedr. pensionsordninger for ægtefæller tl udsendte medarbejdere se LV   afsnit A.C.1.1.5.
 
 PBL kapitel 1-ordningDe enkelte bestemmelser i PBL, kapitel 1 forudsætter,   at pensionsordningen som udgangspunkt er dansk.
 For så vidt angår pensionskasser, skal de være omfattet af loven   om tilsyn med firmapensionskasser eller af loven om forsikringsvirksomhed.
 For så vidt angår forsikringsordninger, skal disse være oprettet   i livsforsikringsselskaber, der har hjemsted her i landet eller udøver livsforsikringsvirksomhed   her i landet gennem et fast driftssted, og som har Finanstilsynets tilladelse til   at drive livsforsikringsvirksomhed her i landet, eller i livsforsikringsselskaber,   som efter koncession i et land inden for De Europæiske Fællesskaber eller   et andet land, som har gennemført Rådets 3. skadesforsikringsdirektiv   og 3. livsforsikringsdirektiv, udøver livsforsikringsvirksomhed her i landet   gennem en filial, jf. lov om forsikringsvirksomhed § 211.
 For så vidt angår pengeinstitutordninger, skal de oprettes i et pengeinstitut,   der af Finanstilsynet er meddelt tilladelse til at drive pengeinstitutvirksomhed   her i landet, eller i et udenlandsk kreditinstitut, der efter tilladelse i et andet   land inden for De Europæiske Fællesskaber udøver virksomhed her i   landet gennem en filial, jf. lov om banker og sparekasser mv., § 6 a, stk.   1-4, eller med skatteministerens godkendelse i en anden institution her i landet.
 
 BortseelsesretForetager arbejdsgiveren i et ansættelsesforhold indbetalinger   til pensions- eller forsikringsordninger omfattet af PBL, kapitel 1 (ATP, pensionsordninger   med løbende udbetalinger i pensionskasser eller forsikringsselskaber, rateforsikringer   og kapitalforsikringer i forsikringsselskaber samt opsparing- og rateopsparing i   pensionsøjemed i pengeinstitutter mv. og indeksordninger i forsikringsselskaber   eller pengeinstitutter), se herom LV A.C.1.2   og LV A.C.1.6, skal den ansatte ikke medregne   arbejdsgiverens indbetaling i den skattepligtige indkomst, jf. bortseelsesreglen   i PBL § 19. Dette gælder uanset om midlerne helt eller delvist indeholdes   i den ansattes løn/vederlag.
 Arbejdsgiveren kan bortse fra indbetalingen ved opgørelsen af den ansattes   A-indkomst og ved beregning af A-skatten. Arbejdsgiveren skal ikke beregne AM-bidrag   eller SP-bidrag af indbetalingen, idet pensionsinstituttet - herunder Arbejdsmarkedets   Tillægspension - opgør bidragsgrundlaget efter AMFL § 8, stk. 1,   litra c, jf. AMFL § 11, stk. 5. Pensionsinstituttet og ATP indeholder dog ikke   SP-bidrag, jf. ATP-lovens § 17 f, stk. 1. Bortseelsesreglen gælder også,   hvis den ansattes arbejdsgiver er udenlandsk.Arbejdsgiverens indbetaling til en   kapitalpensionsordning i et forsikringsselskab eller pengeinstitut med bortseelsesvirkning   er begrænset til 25.000 kr. Beløbet reguleres efter PSL § 20 og er   for 2001 36.500 kr. ekskl. AM-bidrag (39.694 kr. inkl. AM-bidrag).
 Bortseelsesretten efter PBL § 19 kan først gøres gældende i   det år, hvor den ansattes del af præmien/bidraget er tilbageholdt i vedkommendes   løn og præmien/bidraget er enten forfaldent (forsikring) eller indbetalt   (pengeinstitutordning). Den praktiske betydning heraf er dog ikke stor, idet princippet   i KSLbek.,   § 22, stk. 1, bevirker, at beløb, der endnu ikke er udbetalt til lønmodtageren   (herunder indbetalt på dennes pensionsordning), først beskattes i det   år, hvor udbetalingen til den pågældende lønmodtager henholdsvis   indbetalingen til pensionsordningen finder sted, og ikke på det tidspunkt,   hvor lønmodtageren har vundet ret til beløbet. Beskatningstidspunktet   kan dog ikke udskydes mere end 6 måneder.
 Foretager arbejdsgiveren indbetaling til en pensionskasse omfattet af lov om tilsyn   med firmapensionskasser, hvor indbetalingen ikke kan henføres til den enkelte   ansatte, skal arbejdsgiveren og ikke pensionskassen medregne indbetalingen i AM-bidragsgrundlaget,   jf. AMFL § 9, stk. 1 og   § 11,  stk. 2, jf. stk. 1. Nogle ansatte indgår aftale med arbejdsgiveren   om indbetaling til en rateopsparing i pensionsøjemed sidst på året.   Indbetalingen finansieres ved, at den ansatte tilbagebetaler tidligere udbetalt   løn. I sådanne tilfælde skal der ske en regulering af arbejdstagerens   løn for det pågældende år, således at hele den for et år   aftalte indbetaling kan tilbageholdes i lønnen. Dette må forstås   således, at den, som følge af tilbagebetalingen af løn for meget   indeholdte A-skat, også må være reguleret inden udgangen af det år,   hvor indbetalingen til pensionsordningen sker, jf. TfS 1996, 558 (LSR). Det samme   gælder for så vidt angår AM-bidraget og SP-bidraget. Det kan således   ikke accepteres, at der indgives negativ lønangivelse. De opstillede krav må   dog i nogen grad anses for modificeret ved TfS 1998, 544 (LSR), hvor der var indgivet   anmodning om § 55-tilbagebetaling af KSL før indkomstårets udgang.   Opfyldes kravet ikke, anses indbetalingen for at være en privat indbetaling   med fradrag efter PBL § 18. Har pensionsinstituttet indeholdt og indbetalt   AM-bidrag af indbetalingen, fordi ordningen er registreret som en arbejdsgiverordning,   er der ingen grund til at tilbagebetale bidraget. Er der endnu ikke indeholdt og   indbetalt AM-bidrag, må dette efterfølgende opkræves af Told- og   Skattestyrelsen i forbindelse med lønmodtagerens slutbidragsberegning,   idet ordningen yderligere må ændres af pengeinstituttet til at være   en privat ordning i stedet for en arbejdsgiverordning.
 Indbetalinger i henhold til ovenstående kan tidligst påbegyndes i det   indkomstår, hvori aftalen er indgået. Fortsættes denne fremgangsmåde   i de efterfølgende år, finder PBL § 19 ikke anvendelse. Indbetalingen   vil i stedet være omfattet af § 18.
 
 Fratrædelsesgodtgørelse JubilæumsgratialeDet ovenfor gennemgåede   gælder typisk, hvor arbejdsgiveren indeholder pensionsbidraget i vederlag,   der traditionelt henføres til løn, men gælder også, hvor arbejdsgiveren   indeholder pensionsbidraget i et jubilæumsgratiale eller en fratrædelsesgodtgørelse   omfattet af ►LL § 7 U.◄   Om beregning af A-skat og AM-bidrag i disse tilfælde, se nedenfor under afsnit   B.1.11.2.
 
 KonkurrenceklausulDa vederlag for en konkurrenceklausul omfattet af AL §   40, stk. 3 ikke er vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold, vil arbejdsgiveren   ikke kunne indeholde pensionsbidrag med bortseelsesvirkning efter PBL § 19   i dette vederlag.
 
 Maskeret udbytte/udlodningAnses arbejdsgiverens indbetaling til en pensionsordning   som hel eller delvis udlodning af udbytte til modtageren, fordi denne er hovedaktionær   i selskabet, og det samlede vederlag (løn + pensionsbidrag) ikke står   i rimeligt forhold til arbejdsindsatsen, skal en forholdsmæssig del af pensionsindbetalingen   svarende til den procentdel af det samlede vederlag, der er anset for maskeret udlodning,   medregnes til aktieindkomsten, idet PBL § 19 er uanvendelig. Har pensionsinstituttet   indeholdt og indbetalt AM-bidrag af denne del, skal den forholdsmæssige del   af bidraget tilbagebetales og medregnes i aktieindkomsten.
 
 FraflytningI PBL §§ 19 A-E er indsat de såkaldte skatteflugtsregler.   Reglerne er nærmere beskrevet i cirk. nr. 237 af   30. dec. 1987, kap. 7, afsnit D samt i LV A.C.1.10.   Efter reglerne efterbeskattes fraflyttere i visse situationer.
 Efterbeskatningsreglerne gælder for pensionsordninger med løbende udbetalinger   samt rateforsikring- og rateopsparing i pensionsøjemed, når indbetalingerne   foretages af en arbejdsgiver.
 Reglerne gælder i tilfælde, hvor arbejdsgiveren i en vis periode inden   skattepligtsophøret har foretaget ekstraordinært store indbetalinger til   en arbejdstagers pensionsordning, eller hvor et pensionstilsagn i samme periode   er forhøjet ekstraordinært, i begge situationer med den virkning, at A-indkomsten   er nedbragt ekstraordinært.
 Efterbeskatningen sker ligningsmæssigt ved en forhøjelse af den skattepligtige   personlige indkomst for arbejdstageren i de år, hvor A-indkomsten er nedbragt   ekstraordinært gennem bortseelsesretten. Arbejdsgiverens fradragsret berøres   ikke af disse regler.
 Til brug ved den ligningsmæssige behandling af efterbeskatningsspørgsmålet   er det vigtigt, at arbejdsgiverkontrollen er opmærksom på eventuelle ekstraordinære   indbetalinger og underretter lønmodtagerens slutligningskommune om størrelsen   af disse.
 Arbejdsgivere er ved bek. nr.►1069 af 17. december 1999, § 22, ◄pålagt   pligt til efter anmodning at give Told- og Skattestyrelsen meddelelse om pensionsindbetalinger   for den ansatte i disse situationer. Efter samme bekendtgørelses ►§ 20◄   skal forsikringsselskaber og pensionskasser efter anmodning fra Told- og Skattestyrelsen   beregne den kapitaliserede værdi af forhøjelsen af pensionstilsagn, jf.   PBL § 19 C, stk. 1, 3. pkt. og stk. 3.
 
 |