Ifølge LL § 8 J kan udgifter til advokat og revisor, som er afholdt i 
forbindelse med etablering eller udvidelse af en erhvervsvirksomhed fradrages. Det 
samme gælder gebyrer til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Der vil typisk være 
tale om udgifter til rådgivningshonorarer, honorarer for udfærdigelse 
af kontrakter eller gebyrer i forbindelse med stiftelse af et selskab. Opregningen 
i bestemmelsen er udtømmende, og der vil således ikke være fradrag 
for udgifter til øvrige honorarer eller gebyrer end de udtrykkeligt nævnte. 
  
I TfS 1996, 556 (LSR) blev der afholdt udgifter til revisor og advokat i forbindelse 
med udarbejdelse af ny interessentskabskontrakt, som følge af optagelse af 
en ny medinteressent. Landsskatteretten fandt, at fradraget var berettiget, da omkostningerne 
var afholdt i forbindelse med udvidelse af en bestående virksomhed.   
Udtrykket revisor i LL § 8 J omfatter statsautoriserede revisorer, registrerede 
revisorer og medlemmer af Foreningen Danske Revisorer og personer, der efter en 
konkret vurdering kan sidestilles med medlemmer af foreningen. Normalt vil en person, 
der udøver erhverv som revisor, kunne sidestilles med medlemmer af nævnte 
forening.   
I det omfang, udgifterne må anses for et tillæg til købesummen eller 
som fradrag i salgssummen ved køb og salg af erhvervsvirksomheder, er der med 
virkning fra 1.1.95 ikke fradrag herfor, jf.►cirk. nr. 72 af 17. april 1996, pkt. 14.10◄.
Advokat- og revisorudgifter, der er afholdt inden etablering eller udvidelse af 
erhvervsvirksomheden, kan først fradrages i det indkomstår, hvor etableringen 
eller udvidelsen faktisk finder sted. Øvrige advokat- eller revisorudgifter, 
der er afholdt efter etableringen af virksomheden, og som hidtil har været 
fradragsberettigede, vil stadig kunne fradrages efter de almindelige regler. Der 
er ikke mulighed for i stedet af afskrive disse udgifter. Se endvidere cirk. nr. 
72 af 17. april 1996, pkt. 14.10.