Udover normalfradraget er der i bekendtgørelse nr. 873 af 17. okt. 1994, der har hjemmel i LL § 9 C, stk. 4, nu LL§ 9 C, stk. 5, givet mulighed for fradrag for faktiske udgifter til færgetransport o.l.     
Baggrunden for denne regel er, at fx øboere, der arbejder på fastlandet, 
dels ikke kan fastlægge den normale transportvej ved bilkørsel, dels afholder 
udgift til færgetransport. Denne udgift står ikke altid i rimeligt forhold 
til den tilbagelagte strækning ved beregning af befordringsfradrag efter reglerne 
i LL § 9 C, stk. 1-3.     
Ved fastlæggelsen af den normale transportvej ved bilkørsel kan de geografiske 
forhold m.v. ligeledes betinge, at der sejles over fx en fjord eller en vig for 
således at undgå at skulle køre en længere omvej. Også 
i disse tilfælde foretages der fradrag for udgift til færgetransport e.l. 
    
Denne gruppe af skattepligtige kan mod dokumentation fratrække udgiften til 
færge m.v. Fradrag for udgiften til færgetransport o.l. kan foretages 
for befordring fx i bil, på cykel, knallert, motorcykel o.l. ►Se TfS 2000, 563 om skærpede krav til dokumentation for bl.a. tog- og flybilletter på grund af stor afstand mellem hjem og arbejdsplads. ◄   
Fradraget begrænses som for alle andre med et beløb svarende til det beregnede 
befordringsfradrag for 24 km daglig befordring.  
 
Eksempel 1. 
Den 
skattepligtige bor i havnebyen på øen X og  arbejder i havnebyen 
Y, hvor færgen fra X lægger  til. Da den skattepligtige i begge havnebyer 
kun skal gå en kort strækning, er der ikke yderligere transport. 
Den daglige billetudgift er 60,00 kr. Herfra trækkes den del af befordringen 
pr. arbejdsdag, den skattepligtige ikke har fradrag for: 24 km x 1,54 kr. = 36,96  kr. Fradrag pr. arbejdsdag er i alt 23,04 kr.
	| Billetudgift | 60,00 
kr. | 
	| Reduktion med et beløb svarende til 24 
km | - 36,96 kr. | 
	| Fradrag pr. arbejdsdag er i alt | 23,04 kr. | 
    
Fradraget beregnes altså uden hensyn til det antal kilometer, færgen tilbagelægger. 
    
Hvis transporten med færge m.v. er kombineret med yderligere transport, kan 
normalfradraget benyttes for denne yderligere befordring. I disse tilfælde 
foretages begrænsningen i fradraget fortrinsvis i fradraget for yderligere 
transport.  
 
Eksempel 2. 
Den 
skattepligtige bor i havnebyen på øen X og arbejder på fastlandet 
i en afstand af 8 km fra havnebyen Y. Den skattepligtige medbringer eget transportmiddel 
fx bil med færgen, hvilket dagligt inkl. personbilletten koster 120,00 kr. 
Herfra trækkes den del af befordringen pr. arbejdsdag, den skattepligtige ikke 
har fradrag for. Landtransporten på (2 x 8) 16 km giver ikke fradrag og den 
daglige udgift til færgetransporten skal reduceres med 16 km - 24 km = - 8 km x 1,54 kr.= - 12,32 kr. Fradrag i alt pr. dag 107,68 kr.
	| Billetudgift | 120,00 
kr. | 
	| Reduktion med et beløb svarende til (16-24) 
- 8 km | - 12,32 kr.
 | 
	| Fradrag pr. arbejdsdag er i alt | 107,68 kr. | 
 
Eksempel 3. 
Hvis eksempel 2 ændres, således at der ud over  færgetransporten 
køres (2 x 16) 32 km i bilen, udgør fradraget  pr. arbejdsdag: 
	| Billetudgift | 120,00 
kr. | 
	| Fradrag for (32-24) 8 km | 12,32 kr. | 
	| Fradrag pr. arbejdsdag er i alt | 132,32 kr. | 
 
 
Der kan som udgangspunkt ikke foretages fradrag for udgifter til flytransport, men 
i det omfang det er mere hensigtsmæssigt og billigere at benytte fly, kan der 
foretages fradrag herfor.