|  | ►Generelt om skatteforbehold Indledningsvis bemærkes, at beskrivelsen 
nedenfor gælder for skatteforbehold, der er taget fra og med den 1. juli 1999, 
jf. § 7, stk. 6 i lov nr. 381 af 2. juni 1999 om ændring af skattestyrelsesloven. 
For så vidt angår skatteforbehold, der er taget inden den 1. juli 1999, 
henvises til beskrivelsen af den tidligere administrative praksis i LV 1998, A.H.2.4.1. 
Et skatteforbehold er en betingelse for en privatretlig disposition, hvorefter dispositionen 
bortfalder eller får et andet indhold (eller kan bortfalde eller få et 
andet indhold), hvis myndighederne tillægger dispositionen en anden skatteretlig 
virkning end forudsat. Et skatteforbehold er i sagens natur ikke kun rettet til 
den eller de borgere, der har disponeret, men også til skattemyndighederne. Et skatteforbehold kan udformes således, at det automatisk bliver virksomt, 
hvis den udløsende skatteretlige virkning indtræder, eller således 
at forbeholdet kun bliver virksomt, hvis det gøres gældende.
 Skatteforbehold vedrører til en vis grad samme problemområde som omgørelse, 
jf. SSL § 37 C, og skatteforbehold giver anledning til tilsvarende administrative 
problemer som omgørelse.
 Kravene til et skatteforbeholds gyldighed Efter SSL § 37 B, stk. 1 tillægges 
et skatteforbehold af bevismæssige grunde kun skatteretlig virkning, "hvis 
det er klart, skriftligt og oplyst over for den skatteansættende myndighed 
senest samtidig med at myndigheden oplyses om dispositionens øvrige indhold". 
Den skatteansættende myndighed oplyses normalt om dispositionens nærmere 
indhold ved at skattemyndigheden som led i ligningsarbejdet rekvirerer dokumentation 
for dispositionens indhold. Det er ikke et krav, at skatteforbehold oplyses i selvangivelsen. 
Det kan ikke kræves, at skattemyndighederne på forhånd tager stilling 
til et skatteforbehold, før skatteforbeholdet er gjort gældende.
 Af Ligningsrådets afgørelse i TfS 1998, 680 LR følger imidlertid, 
at der kan ske en fremrykket stillingtagen til et skatteforbehold i forbindelse 
med en anmodning om bindende forhåndsbesked, idet gyldigheden af skatteforbeholdet 
var en betingelse for at kunne give bindende forhåndsbesked om en allerede 
foretaget disposition.
 Det er forudsat i forarbejderne til bestemmelsen, at et skatteforbehold kun kan 
tillægges skatteretlig virkning, hvis det er taget senest samtidig med den 
disposition, det er knyttet til. Vedrørende spørgsmålet om bevisbyrden 
for, at der er taget et skatteforbehold, kan henvises til TfS 1999, 778 VLD, der 
vedrører perioden inden 1. juli 1999, men må antages at finde tilsvarende 
anvendelse for skatteforbehold taget efter den 1. juli 1999. I denne sag blev bevisbyrden 
ikke anset for løftet vedrørende et skatteforbehold, der første gang 
blev omtalt overfor skattemyndighederne 10 år efter dispositionens foretagelse. 
Det er endvidere forudsat i forarbejderne, at et skatteforbehold utvetydigt skal 
angive, hvilke skatteretlige virkninger, der udløser forbeholdet. Endelig er 
det forudsat i forarbejderne, at det af skatteforbeholdet skal fremgå, hvilke 
privatretlige virkninger det skal tillægges, hvis den skatteretlige forudsætning 
brister. Det kan ikke skatteretligt tillægges betydning, hvis f.eks. et skatteforbehold 
angiver, at parterne i en aftale frit kan indgå en ny aftale med oprindelig 
virkning, hvis skatteforbeholdet bliver aktuelt, eller hvis der i skatteforbeholdet 
er indbygget skatteforbehold vedrørende en alternativ aftale. Sidstnævnte 
forbud er ikke til hinder for, at et skatteforbehold er udformet således, at 
de skattepligtige kan vælge mellem helt at ophæve den privatretlige disposition 
eller foretage det mindre skridt at ændre den privatretlige disposition i overensstemmelse 
med eksempelvis skattemyndighedernes værdiansættelse.
 Kompetence og frister Hvis anmodningen indgives inden 3 år fra udløbet 
af det pågældende indkomstår ligger kompetencen hos den skatteansættende 
myndighed med klageadgang til skatteankenævnet og/eller Landsskatteretten. 
Hvis skatteforbeholdet opfylder betingelserne i SSL § 37 B vil der kunne tillades 
genoptagelse efter SSL § 34, stk. 2, henholdsvis efter den tidligere bestemmelse 
i SSL § 4, stk. 1 i det omfang, der er tale om indkomstår inden 1997.
 Hvis anmodningen indgives mere end 3 år efter udløbet af det pågældende 
indkomstår, og vedrører indkomstår inden 1997 ligger kompetencen 
hos told- og skatteregionerne, der i henhold til den tidligere bestemmelse i SSL 
§ 4, stk. 2 kan tillade genoptagelse, når skatteforbeholdet opfylder betingelserne 
i SSL § 37 B. For så vidt angår de yderligere betingelser om minimumsbeløbsgrænse 
(vejledende 3.000 kr.) og reaktionsfrist (vejledende 3 måneder), der skal være 
opfyldt for at tillade genoptagelse efter den tidligere regel i SSL § 4, stk. 
2, henvises til afsnit A.H.2.2.2.
 Klagemyndighed i disse tilfælde er Told- og Skattestyrelsen. Hvis anmodningen 
indgives mere end 3 år efter udløbet af det pågældende indkomstår 
og vedrører indkomstår fra og med 1997, vil kompetencen i henhold til 
SSL § 35, stk. 1, nr. 1 ligge hos den skatteansættende myndighed, uanset 
om skatteankenævnet, Landsskatteretten eller Ligningsrådet tildligere 
har taget stilling til ansættelsen, jf. SSL § 35, stk. 4. Klage sker i 
disse tilfælde til skatteankenævnet og/eller Landsskatteretten. Tilladelse 
til genoptagelse er, bortset fra opfyldelse af kravene i SSL § 37 B, betinget 
af, at kravene i SSL § 35, stk. 2 og 3 om en minimumsbeløbsgrænse 
på 5.000 kr. og en reaktionsfrist på vejledende 6 måneder er opfyldt, 
jf. nærmere herom under afsnit A.H.2.2.1.
 Afvisning af gyldigt skatteforbehold Efter SSL § 37 B, stk. 2 kan en 
skatteansættende myndighed "afvise at tillægge et skatteforbehold 
virkning for en skatteansættelse, hvis de privatretlige virkninger af skatteforbeholdet 
ikke er klare og overskuelige".
 Formålet hermed er at imødegå, at skattemyndighederne bringes i en 
situation, hvor de på grund af uklarhed om de privatretlige virkninger af skatteforbeholdet 
bliver nødt til at foretage væsentlige skønsmæssige ansættelser. 
Anvendelsesområdet for SSL § 37 B, stk. 2 er derfor begrænset til 
situationer, hvor det ikke vil være muligt i tilstrækkelig grad at afklare 
det privatretlige grundlag for en ny skatteansættelse. I forarbejderne til 
bestemmelsen er som eksempel på bestemmelsens anvendelse nævnt den situation, 
hvor dispositionen vedrører overdragelse af en virksomhed, og skatteforbeholdet 
først bliver udløst adskillige år efter overdragelsen og med den 
virkning, at virksomhedsoverdragelsen med den efterfølgende drift skal tilbageføres. 
Det vil således kunne have betydning, hvor lang tid der går fra dispositionens 
foretagelse til skatteforbeholdet bliver aktuelt. En afvisning af at tillægge 
et skatteforbehold skattemæssig virkning indebærer, at den privatretlige 
disposition skatteretligt består, indtil skattemyndighederne modtager meddelelse 
om, at dispositionen er ændret med fremtidig virkning.
 Kompetence Afgørelsen af om et skatteforbehold skal tillægges skatteretlig 
virkning træffes som led i den almindelige ligning, og afgørelser herom 
påklages administrativt som andre afgørelser om de skatteretlige virkninger 
af en privatretlig disposition. Det vil normalt sige til skatteankenævnet og 
Landsskatteretten. Et skatteforbehold, der f.eks. først gøres gældende 
under Landsskatterettens behandling af en klage, skal ikke behandles af Landsskatteretten 
i første instans, men af den skatteansættende myndighed i form af en anmodning 
om genoptagelse af skatteansættelsen. ◄
 |