|  | Reglerne om klageadgang er reguleret i de forskellige told- skatte- og afgiftslove 
og via bekendtgørelse nr. 1107 af 13. december 2000 om sagsudlægning, (sagsudlægningsbekendtgørelsen). 
Klagestrukturen på told-, skatte- og afgiftsområdet afhænger i høj 
grad af de enkelte områder og af sagens karakter. Der gælder dog som udgangspunkt 
et to-instansprincip, der medfører, at en afgørelse som hovedregel kun 
kan påklages en gang. (Den vigtigste undtagelse herfra er skatteansættelser 
for fysiske personer og dødsboer.) Hvor Landsskatteretten er sidste administrative klageinstans i de væsentligste 
sagstyper, er Told- og Skattestyrelsen klageinstans for klager over afgørelser 
i sager af mere administrativ karakter, fx sager om registrering, regnskab, kontrol, 
afgiftsbetaling og lignende.
 Nedenfor er sagsudlægningsbekendtgørelsen beskrevet i hovedtræk. 
I bilag 1 findes en oversigt over reglerne 
i sagsudlægningsbekendtgørelsen. I afsnit H.1. til H.6 
er klagevejene på de konkrete områder beskrevet. Klagefrister og sagsbehandling, 
når klage er indgivet, er beskrevet i afsnit H.7.
 Sagsudlægningsbekendtgørelsen i hovedtræk Sagsudlægningsbekendtgørelsen 
omfatter sager på såvel skatteområdet som på told- og afgiftsområdet. 
Bekendtgørelsens anvendelsesområde afgrænses i § 1 til konkrete 
sager, hvor skatteministeren kan træffe afgørelse. Sagsudlægningsbekendtgørelsen 
gælder ikke for afgørelser, der efter lov kan påklages til Landsskatteretten.
 Regioner/toldcentre er 1. instans Bekendtgørelsen er bygget op omkring 
en hovedregel i § 2, stk. 1 og §§ 3-7 om, at told- og skatteregionerne 
og toldcentrene træffer afgørelse i første instans både for 
så vidt angår skat, afgifter og told, medmindre området i medfør 
af de efterfølgende bestemmelser er henlagt til en anden myndighed. Er en sagstype 
således ikke særskilt nævnt i bekendtgørelsen, gælder hovedreglen 
i § 2, stk. 1 eller § 7.
 I København og på Frederiksberg skal de sager, der efter § 2, stk. 
1 normalt skal behandles i regionerne i 1. instans, i stedet behandles af de kommunale 
skatteforvaltninger i henholdsvis København og Frederiksberg, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens 
§ 2, stk. 2. Dette gælder dog ikke sager vedrørende told- og afgiftslovgivningen, 
sager vedrørende arbejdsgiverkontrollen, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven 
og sager vedrørende inddrivelse, henstand og eftergivelse af A-skatter og selskabsskatter.
 Bekendtgørelsens § 2, stk. 3 og § 7, stk. 2 giver direktøren 
for Told- og Skattestyrelsen mulighed for at henlægge alle sager vedrørende 
et bestemt område, der er omfattet af hovedreglen i § 2, stk. 1 og 2 samt 
§ 7, til en enkelt eller enkelte told- og skatteregioner, der således 
bliver landsdækkende. Hvis et sagsområde henlægges til en enkelt 
region, gælder dette også sager, som efter § 2, stk. 2 ellers skulle 
behandles af Københavns eller Frederiksberg kommuner. De opgaver, som direktøren 
for Told- og Skattestyrelsen har udlagt til enkelte told- og skatteregioner, er 
beskrevet i bilag 3.
 Hovedreglen i sagsudlægningsbekendtgørelse for klage over afgørelser, 
som regionerne/toldcentrene har truffet i 1. instans er, at afgørelserne kan 
påklages til Told- og Skattestyrelsen efter bestemmelsen i § 18, stk. 
1, nr. 1. Told- og Skattestyrelsens afgørelse kan ikke indbringes for anden 
administrativ myndighed, jf. bekendtgørelsens § 21, stk. 1, nr. 3. Det 
skal præciseres, at klagereglerne også gælder for de afgørelser, 
der træffes af Københavns og Frederiksberg kommuner efter § 2, stk. 
2.
 Kommunerne er 1. instans I § 8 og § 9 er opregnet de sager, hvor 
de kommunale skattemyndigheder er bemyndiget til at træffe afgørelse i 
1. instans. Kommunernes afgørelser kan normalt påklages til told- og skatteregionerne, 
jf. § 17, og regionernes afgørelser som klageinstans i disse sager kan 
ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. § 21, stk. 1, nr. 2.
 Den selskabslignende myndighed er 1. instans Bekendtgørelsens § 
10 opregner de sager, hvor den skatteansættende myndighed, der efter SSL § 
12 A foretager skatteansættelsen af juridiske personer bortset fra dødsboer, 
træffer afgørelse i 1. instans. Klagevejen afhænger af om den skatteansættende 
myndighed er en kommune, en region eller Told- og Skattestyrelsen, se også 
afsnit H.1.1.
 Told- og Skattestyrelsen er 1. instans 
Bekendtgørelsens § 11 opregner de sager, hvor Told- og Skattestyrelsen 
er bemyndiget til at træffe afgørelse i 1. instans - herunder når 
Told- og Skattestyrelsen er skatteansættende myndighed for juridiske personer 
bortset fra dødsboer (selskaber). Told- og Skattestyrelsens afgørelse 
kan enten påklages til Landsskatteretten eller Ligningsrådet, jf. § 
19 og § 20 og visse afgørelser kan ikke påklages, jf. § 21, 
stk. 1, nr. 3.
 Ligningsrådet er 1. instans Bekendtgørelsens § 12 opregner 
de sager, hvor Ligningsrådet er bemyndiget til at træffe afgørelse 
i 1. instans. Ligningsrådets afgørelser efter denne bestemmelse kan ikke 
påklages administrativt, jf. § 21, stk. 1, nr. 4.
 Skatteministeren er 1. instans Bekendtgørelsens § 13 opregner de 
tilfælde, hvor skatteministeren selv træffer afgørelse i 1. instans. 
Skatteministerens afgørelse i disse sager kan ikke påklages, jf. § 
21, stk. 1, nr. 6.
 Klagefrist Bekendtgørelsens § 16 angiver en generel klagefrist 
på 3 måneder. Klagefristen gælder for alle afgørelser, der kan 
påklages efter sagsudlægningsbekendtgørelsen.
 Klageinstanser Bekendtgørelsens §§ 17-20 angiver klageadgangen 
til henholdsvis en told- og skatteregion, Told- og Skattestyrelsen, Ligningsrådet 
og Landsskatteretten, og § 21 angiver hvilke afgørelser, der ikke kan 
påklages administrativt.
 
 
 
 
 
 
 |