|  | Efter FVL § 7, stk. 1 har forvaltningsmyndigheder 
pligt til at yde vejledning og bistand til fysiske personer, der retter henvendelse 
om spørgsmål indenfor myndighedens sagsområde. Bestemmelsen omfatter 
også henvendelser på vegne af juridiske personer. Reglerne gælder alene vejledning i forbindelse med konkrete afgørelsessager. 
Vejledning skal efter bestemmelsen gives i fornødent omfang efter en konkret 
vurdering. Vejledningspligten indebærer bl.a., at der i konkrete sager skal 
vejledes om, hvilke retsregler, der finder anvendelse, og reglernes betydning for 
sagens parter, samt om hvilke oplysninger, der skal tilvejebringes som led i sagens 
behandling. Dette indebærer bl.a., at told-, skatte- og afgiftsmyndighederne 
skal vejlede en part med hensyn til at uddybe eller præcisere eventuelle indsigelser 
vedrørende en sags faktum, eller i øvrigt vejlede borgerne/virksomhederne 
om udfyldelse af blanketter eller lignende på myndighedens område. Endvidere 
skal myndighederne give oplysning om, hvor lang tid sagsbehandlingen forventes at 
vare.
 Borgere/virksomheder kan henvende sig til bopælskommunen om skattemæssige 
problemer. Kommunens skatteforvaltning kan i tvivlstilfælde rådføre 
sig med told- og skatteregionen.
 Henvendelse til de statslige myndigheder om told, moms, afgifter, selskabsbeskatning 
mv. skal rettes til den stedlige told- og skatteregion/toldcenter.
 Bindende tariferings- og oprindelsesoplysninger Om vejledning om muligheden 
for indhentelse af bindende tariferingsoplysninger (BTO) kan henvises til TfS 1999, 
951 ØLD vedrørende toldafgifter. Her fandt landsretten, at told- og skatteregionen 
ikke havde tilsidesat vejledningspligten, idet det ikke var godtgjort, at told- 
og skatteregionen havde anledning til at henlede opmærksomheden på adgangen 
til at indhente en BTO.
 Tolkebistand Efter FVL § 7, stk. 1, skal en forvaltningsmyndighed i 
fornødent omfang yde vejledning og bistand til personer, der retter henvendelse 
om spørgsmål inden for myndighedens sagsområde. Det følger af 
denne vejledningspligt og af officialmaksimen, at told- og skattemyndighederne over 
for udlændinge er forpligtet til at skaffe fornøden tolkebistand, når 
den, der retter henvendelse, ikke behersker det danske sprog tilstrækkeligt 
godt. Dette gælder også uden for de tilfælde, hvor der efter en international 
konvention - som fx den nordiske sprogkonvention - er pligt hertil.
 I afgørelsessager indebærer denne forpligtelse, at mundtlige forhandlinger, 
så vidt det er muligt, bør foregå ved hjælp af tolkebistand, 
ligesom der i fornødent omfang bør ydes tolkebistand ved meddelelse af 
afgørelser, hvis det findes påkrævet.
 Når told- og skattemyndighederne har vejledt om eventuelle dokumentationskrav, 
er det derimod den pågældende borgers/virksomheds eget ansvar, at denne 
dokumentation forelægges myndigheden i en umiddelbar forståelig herunder 
sproglig tilgængelig form.
 Videresendelse til rette myndighed Efter FVL § 7, stk. 2 skal en forvaltningsmyndighed, 
der modtager en skriftlig henvendelse, som ikke vedrører dens sagsområde, 
så vidt muligt videresende henvendelsen til rette myndighed, jf. FOB 1998, 
304. Ombudsmanden udtalte, at en skattemyndighed, der havde truffet afgørelse 
i en sag, som ikke vedrørte dens sagsområde, burde have sikret sig, at 
den var kompetent til at behandle sagen, ligesom den burde have videresendt en henvendelse, 
der ikke vedrørte dens sagsområde, til rette myndighed. Da ombudsmanden 
anså afgørelsen for ugyldig på grund af kompetencemangel, burde Told- 
og Skattestyrelsen endvidere efter hans opfattelse have ophævet afgørelsen 
og oversendt sagen til rette myndighed. Se nærmere om den stedlige kompetence 
afsnit A.3 og om konsekvenser af manglende 
eller ufyldestgørende vejledning afsnit F.1.
 OmgørelseSe nærmere om en myndigheds pligt til at vejlede om muligheden 
for omgørelse under afsnit 0.1.
 Særligt for toldområdet 
På toldområdet gælder herudover art. 11 i EF's toldkodeks, 
hvorefter enhver person kan anmode toldmyndighederne om oplysninger om anvendelse 
af toldforskrifterne.
 |