|  | Når A-skat, AM-bidrag og SP-bidrag ikke er indeholdt som påbudt, hæfter   indkomstmodtageren og den indeholdelsespligtige solidarisk for den ikke indeholdte   A-skat og de ikke indeholdte bidrag, dvs. at beløbene kan opkræves enten   hos indkomstmodtageren, jf. KSL § 68 og AMFL § 15, stk. 1, eller hos den   indeholdelsespligtige, jf. KSL § 69, stk. 1 og AMFL § 15, stk. 3, 1. pkt.   Kravet kan altid rettes mod indkomstmodtageren, mens den indeholdelsespligtige alene   hæfter ved udvist forsømmelighed. Der foreligger ikke nogen fast administrativ praksis for, hvornår henholdsvis   KSL § 69, stk. 1 og AMFL § 15, stk. 3, 1. pkt. (den indeholdelsespligtiges   hæftelse), samt KSL § 68 og AMFL § 15, stk. 1 (indkomstmodtagerens   hæftelse), skal anvendes. Som udgangspunkt kan anvendelsen af KSL § 69,   stk. 1, og AMFL § 15, stk. 3, 1. pkt. begrænses til tiden forud for det   tidspunkt, hvor A-skat, AM- og SP-bidraget er blevet endeligt pålignet indkomstmodtageren.
 Der må ikke samtidig med opkrævning hos indkomstmodtageren foretages opkrævning   af beløbene hos den indeholdelsespligtige.
 KSL § 69, stk. 1 forudsætter at kravet kan opgøres konkret. Hvis   det ikke er muligt på grund af arbejdsgiverens forhold, skal bestemmelsen i   KSL § 69, stk. 3 anvendes. Se også afsnit K.3   om opkrævning.
 Lønmodtagerens hæftelseLønmodtageren hæfter umiddelbart   i henhold til KSL og AMFL for ikke indeholdt A-skat, AM-bidrag og SP-bidrag.
 Ikke indeholdte beløb skal som hovedregel opkræves hos lønmodtageren   og reguleres over dennes årsopgørelse og opkræves som restskat og   restbidrag.
 Selv om den indeholdelsespligtige har udvist forsømmelighed, kan det besluttes   at berigtige løbende og senest afsluttet indkomstår over den ansattes   årsopgørelse. I givet fald må det ske på grundlag af en vurdering   af, hvad der findes mest hensigtsmæssigt. Det skal naturligvis tillægges   betydning, om der ved en sådan udskydelse af  bidragenes/skatternes opkrævning   er reel risiko for, at beløbene ikke vil blive betalt. Hvis det ikke er tilfældet,   kan situationer, hvor
 
 det for lidt indeholdte beløb ikke med rimelighed kan rummes i den ansattes   løn for resten af året,lønmodtageren ikke længere er ansat hos den indeholdelsespligtige,   ellertidspunktet for indgivelse af oplysningsseddel er nært forestående
 tale for berigtigelse over den ansattes årsopgørelse, uden at told- og   skatteregionen forinden gør hæftelse gældende hos den indeholdelsespligtige.
 Regionen kan yderligere pålægge en lønmodtager hæftelse for   påståede allerede indeholdte A-skatter mv., i tilfælde hvor dennes   arbejdsgiver har undladt at angive og lønoplyse de omstridte beløb, hvis   lønmodtageren ikke ved fremvisning af lønsedler eller på anden   måde kan sandsynliggøre, at der er sket indeholdelse.
 Både lønmodtager og arbejdsgiver bør derfor ved enhver lønudbetaling   være opmærksom på bestemmelserne i KSL § 84 og AMFL § 11,   stk. 6, 2. pkt., hvorefter arbejdsgiveren har pligt til skriftligt at holde lønmodtageren   underrettet om indeholdelserne, og lønmodtagerne omvendt kan fremtvinge underretningen   ved skattemyndighedernes mellemkomst.
 
 Den indeholdelsespligtiges hæftelseBetingelserne for at opkræve   den ikke indeholdte A-skat, AM-bidrag og SP-bidrag hos den indeholdelsespligtige   er, at denne har udvist forsømmelighed i forbindelse med den manglende eller   for lave indeholdelse, og at indkomstmodtageren ikke allerede har betalt A-skat,   AM-bidrag og SP-bidrag af indkomsten.
 Uanset at bestemmelserne har omvendt bevisbyrde, har det i retspraksis vist sig,   at det er Told?Skat, der skal bevise, at den indeholdelsespligtige har handlet   forsømmeligt.
 Den indeholdelsespligtige anses for at have udvist forsømmelig adfærd   i tilfælde, hvor denne undlader at indeholde A-skat, AM-bidrag og SP-bidrag   i udbetalinger, der klart er omfattet af KSL §   43, stk. 1 og 2, ►jf. HRD af 8. dec. 2000 i sag nr. II 117/2000.◄   Det tillægges ikke i den forbindelse betydning, at personen, der udfører   arbejdet, er momsregistreret og tillægger moms på regningen for det udførte   arbejde. Det tillægges heller ikke betydning, at arbejdstageren kan forevise   giroindbetalingskort lydende på betaling af B-skat, idet prøvelsen af,   om udbetalinger er A- eller B-indkomst og bidragspligtige, finder sted i arbejdsgiverkontrollen   og ikke i den forskudsregistrerende myndighed. Den   indeholdelsespligtige anses endvidere for at have handlet forsømmeligt, hvis   denne mod bedre viden eller på trods af et påbud herom fra told- og skatteregionen   undlader at indeholde A-skat mv., jf. TfS 1999. 377 (HRD). Klage over et sådant   pålæg har ikke opsættende virkning.
 Hvis den indeholdelsespligtige har været i undskyldelig uvidenhed om, at udbetalingen   er A-indkomst og bidragspligtig, bør man undlade at pålægge hæftelse   for manglende indeholdelse i allerede foretagne udbetalinger.
 I tilfælde af manglende indeholdelse af A-skat, AM-bidrag og SP-bidrag, som   følge af den indeholdelsespligtiges indkodningsfejl el. lign. i virksomhedens   lønsystem, pålægges ikke hæftelse, hvis virksomheden i øvrigt   administrerer kildeskatte- og bidragsordningen korrekt.
 Den indeholdelsespligtige har regreskrav mod de berørte indkomstmodtagere.   Afstår den indeholdelsespligtige fra at gøre sit krav gældende, skal   indkomstmodtagerens ligningsmyndighed underrettes med henblik på en eventuel   ændring af indkomstmodtagerens skatteansættelse.
 
 Fiskale repræsentanterEn person, der i henhold til KSL § 46, stk.   4 eller 5 er befuldmægtiget til at foretage indeholdelse for en arbejdsgiver,   der ikke har hjemting her i landet, hæfter som udgangspunkt på samme måde   som indeholdelsespligtige efter KSL § 46, stk. 1.
 |