|  | Reglerne om skattefri rejsegodtgørelse er ændret dels ved lov nr. 1063 
af 12. dec. 1996, lov nr. 452 af 10. juni 1997, samt ved lov nr. 955 af 20. dec. 
1999. ►Ligningsrådet har udsendt TSS-cirk. 1998-35, der gælder i perioden 1. jan. - 31. marts 1999 og TSS-cirk. 1999-07, der gælder 1. april - 31. dec. 1999.◄ 
Der henvises til oversigten over de nye regler i afsnit A.B.1.7. Hvem kan anvende Ligningsrådets regler og satser?Fra og med 1. jan. 
1997 og indtil 1. april 1999 kan både offentligt 
og privatansatte anvende reglerne i LL § 9, stk. 5 om bl.a. standardfradrag 
efter Ligningsrådets satser og retningslinier. Offentligt ansatte er dog afskåret 
fra at anvende Ligningsrådets satser, i det omfang reglerne i SL § 5, 
litra d, benyttes, jf. afsnit A.F.1.2. 
►Fra og med 1. april 1999 skal såvel offentligt ansatte som privat ansatte anvende reglerne i LL § 9, stk. 5.◄
 Reglerne om skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse i LL § 9, stk. 
5 gælder også for bestyrelsesmedlemmer o.l., jf. LL § 9, stk. 8. 
Udbetales der ikke godtgørelse, kan de foretage standardfradrag med satserne. 
Fradraget skal dog ikke, som ved lønmodtagere, reduceres med bundgrænsen 
i LL § 9, stk. 1.
 
 Nogle persongrupper har indtil 1. april 1999 været 
afskåret fra at foretage standardfradrag med Ligningsrådets almindelige 
satser.
 
 Det gælder følgende persongrupper:
 
 
Se nærmere afsnit A.B.1.7.2ansatte, der i deres hverv transporterer varer eller personer ansatte, der er påmønstret skibe (herunder fiskefartøjer)ansatte, der arbejder på luftfartøjeransatte, der arbejder i fartøjer og installationer, der anvendes i tilknytning 
til efterforskning eller udnyttelse af naturforekomsteransatte, der modtager ydelser efter LL § 7 r eller LL § 7 K eller 
aftjener værnepligt   
 Pr. 1. april 1999 kan følgende persongrupper benytte standardsatserne for fortæringsudgifter 
eller tage fradrag:
 
 
Pr. 1. april 1999 kan følgende persongruppe benytte standardsatserne, men den 
kan ikke tage fradrag med satserne:ansatte, der i deres hverv transporterer varer eller personeransatte, der er påmønstret skibe (herunder fiskefartøjer)ansatte, der arbejder på luftfartøjer ansatte, der arbejder i fartøjer og installationer, der anvendes i tilknytning 
til efterforskning eller udnyttelse af naturforekomster 
 
For nogle lønmodtagergruppers vedkommende har Ligningsrådet dog fastsat 
særlige satser. Disse har kunnet benytte en overgangsordning indtil 31. marts 
1999. Det gælder langturschauffører, turistchauffører og flyselskabernes 
flyvende personel (ansatte, der arbejder på luftfartøjer). Se nærmere 
afsnit A.F.2.værnepligtige og frivilligt personel i den periode, der er fastsat som 
uddannelsestid 
 Ligningsrådet 
har tilsvarende fastsat særlige satser for fagforeningsfunktionærer og 
handelsrejsende, når disse er på endagsrejser. Der var tale om en overgangsordning 
indtil 31. marts 1999, hvor de særlige satser i TSS-cirk. 1995-19, pkt. 5, 
kunne anvendes jf. nærmere afsnit A.F.2.
 
 Lovændring►Der er ved lov nr. 955 af 20. december 1999 gennemført en række ændringer på området for udbetaling af skattefri rejsegodtgørelse og for fradrag for rejseudgifter med standardsatser. Loven træder i kraft den 1. jan. 2000, men en del af ændringerne har virkning allerede fra og med 1. april 1999. Se afsnit A.B.1.7. Det bemærkes, at visse af ovennævnte persongrupper er blevet omfattet af de generelle regler om skattefri godtgørelse/standardfradrag med virkning fra 1. april 1999. Se afsnit A.B.1.7.
 
 ◄RejseDet 
er en forudsætning for standardfradrag med Ligningsrådets satser, at der 
er tale om udgifter afholdt i forbindelse med en rejse. Fra 1. jan. 1997 er rejsebegrebet 
udvidet og defineret i loven, jf. LL § 9, stk. 5. Se nærmere om rejsebegrebet 
i afsnit A.B.1.7.
 
 RejseudgifterRejseudgifter kan ikke fradrages ved indkomstopgørelsen 
i det omfang, de er dækket af en skattefri godtgørelse efter LL § 
9, stk. 5.
 Hvis betingelserne for skattefri rejsegodtgørelse er opfyldt, men udbetaling 
ikke er sket, kan der uden dokumentation foretages fradrag i den skattepligtige 
indkomst for et beløb svarende til satserne. Tilsvarende kan der foretages 
fradrag for et beløb svarende til differencen, hvis udbetaling er sket med 
et lavere beløb end satserne. Dette følger af LL § 9, stk. 5, sidste 
pkt. ►og pkt. 6.1. i TSS-cirk. 1998-35, samt efter 1. april 1999 pkt. 6.1 i TSS-cirk. 1999-07◄. 
Fradraget er betinget af, at lønmodtageren kan dokumentere det faktiske antal 
rejsetimer eller rejsedage med eller uden overnatning, hvorimod udgifterne ikke 
skal dokumenteres. Fradraget skal reduceres med bundgrænsen på 4.100 
kr. i LL § 9, stk. 1.
 Udbetaler arbejdsgiveren ikke en skattefri godtgørelse efter reglen i LL § 
9, stk. 9, kan den ansatte ikke i stedet fradrage det beløb, der kunne have 
været udbetalt skattefrit (30 pct. af satsen for fortæring). Tilsvarende 
gælder, såfremt udbetaling er sket med et lavere beløb end 30 pct. 
af satsen for fortæring. Se nærmere afsnit A.B.1.7 
om LL § 9, stk. 9.
 
 Ved opgørelsen af fradraget for rejser med overnatning og indtil 1. april 1999 
uden overnatning i Danmark, samt for rejse indtil 1. april 1999 uden overnatning 
i udlandet skal 
der anvendes følgende satser for indkomståret 
1999:
 
 Det bemærkes, at der fra 1. april 1999 ikke som hidtil for endagsrejser kan 
tages fradrag med standardsatser, men alene for de dokumenterede udgifter.
 
 Logi :
 1. jan. - 31. marts 1999 149,50 kr. pr. døgn
 1. april - 31. dec. 1999 97,00 kr. pr. døgn
 
 Fortæring:
 1. jan. - 31. marts 1999 269,75 kr. pr. døgn
 1. april - 31. dec. 1999 271,00 kr. pr. døgn
 
 Tilsluttede rejsedage:
 1. jan. - 31. marts 1999 11,25 kr. pr. påbegyndt time
 1. april - 31. dec. 1999 11,30 kr. pr. påbegyndt time
 
 Rejse uden overnatning:
 1. jan. - 31. marts 1999 11,25 kr. pr. påbegyndt time
 1. april - 31. dec. 1999 Der er ikke mulighed for at få standardgodtgørelse/fradrag 
for merudgifter på endagsrejse.
 
 Ved opgørelsen af fradraget for rejser med overnatning i udlandet i perioden 
1. jan. - 31. marts 1999 anvendes de af Ligningsrådet vedtagne satser, der 
svarer til satserne fastsat for statens ansatte ved rejse i udlandet, se afsnit 
A.B.1.7.
 
 Der 
kan ikke foretages fradrag for rejseudgifter, som afholdes af arbejdsgiveren. Standardfradraget 
skal derfor reduceres, hvis der på møder/rejser modtages hel eller delvis 
fri fortæring, ►jf. pkt. 4.3. i TSS-cirk. 1998-35 og efter 1. april 1999 jf. pkt. 4.3 i TSS-cirk 1999-07.◄ 
Afholdes udgifterne til kost mv. af en anden end arbejdsgiveren - men i forbindelse 
med arbejde udført i arbejdsgiverens tjeneste - skal standardfradraget tilsvarende 
reduceres, jf. TfS 1996, 697.
 
 ►I perioden 1. jan. - 31. marts 1999 skal der ved rejse i Danmark med/uden overnatning og ved rejse uden overnatning i udlandet ske reduktion for morgenmad/frokost/middag med henholdsvis 40,46 kr./ 80,93 kr./80,93 kr. Ved rejse i udlandet med overnatning reduceres satsen i det pågældende land med 15 pct./30 pct./30 pct.
 Standardfradraget skal tilsvarende reduceres, når der ved rejse med overnatning 
arbejdes samme sted udover 28 dage. Fra og med den 29. dag reduceres satserne med 
1/3 ved rejse i Danmark og 1/4 ved rejse i udlandet, Grønland og Færøerne, 
jf. nærmere afsnit A.B.1.7.
 
 I 
perioden 1. april - 31. dec. 1999 skal der ved rejse i Danmark med overnatning og 
ved rejse i udlandet med overnatning ske reduktion for morgenmad/frokost/middag 
med henholdsvis 15 pct./30 pct./30 pct. af døgnsatsen. 28-dages reglen er ophørt 
med virkning for 1. april 1999.
 ◄
 Øvrige rejseudgifterØvrige rejseudgifter, for hvilke der ikke er 
udbetalt en godtgørelse efter Ligningsrådets satser eller taget et tilsvarende 
fradrag, kan fradrages i den skattepligtige indkomst i det omfang udgifterne er 
fradragsberettigede efter de almindelige regler. Fradraget er begrænset af 
4.100 kr.'s-grænsen, jf. LL § 9, stk. 1.
 
 Told- og Skattestyrelsen har udarbejdet 
nogle retningslinier, som kan anvendes ved 
ligningsmyndighedens bedømmelse af, om der kan indrømmes fradrag for afholdte 
rejseudgifter.
 Spørgsmålet er aktuelt i de tilfælde, hvor der ud over en modtaget 
standardgodtgørelse foretages fradrag for dokumenterede/sandsynliggjorte merudgifter 
ved rejse.
 
 DokumentationskravLigningsmyndigheden 
vil normalt anmode om at se bilag for rejseudgifter, 
fordi der er tale om et område, hvor skillelinien over til privatudgifter er 
meget skarp.
 
 FortæringFor så vidt angår de udgifter, der relaterer sig 
til fortæringen, tages 
der udgangspunkt i de retningslinier og den praksis, der har udviklet sig vedrørende 
fradrag for repræsentationsudgifter. Praksis mv. er beskrevet i afsnit 
A.F.1.14. Heraf fremgår, at det 
normalt vil være et vilkår for adgangen til at fradrage udgifterne, at 
udgifterne kan dokumenteres ved bilag, og at det af bilaget fremgår, hvilke 
ydelser, der er betalt for.
 
 I afsnit A.F.1.14 om repræsentationsudgifter 
er dette beskrevet på denne måde:
 
 Det må normalt kræves, at et sådant bilag er dateret og angiver udstederen 
samt (når dette er sædvanligt) tillige modtageren, at det af bilaget fremgår, 
hvilke ydelser det vedrører og endelig, at det (når dette er sædvanligt) 
er forsynet med kvitteringspåtegning (kasseapparatafstempling). Specielt med 
hensyn til restaurationsbilag som dokumentation for repræsentationsudgifter 
bør yderligere fordres, at det på bilaget er noteret, hvem der har deltaget 
i sammenkomsten og årsagen til denne.......Hvor der ikke foreligger fornøden 
....dokumentation, må fradrag for repræsentationsudgifter fastsættes 
efter et skøn.
 
 De retningslinier, der er skitseret, kan være 
vejledende ved ligningsmyndighedens bedømmelse af, om der skal indrømmes 
fradrag for fortæringsudgifter. Dog kan det formentlig ikke forlanges, at bilaget 
skal angive modtageren eller modtagerens ledsager. Vedrører regningen flere 
personer, bør der skønnes over, hvilke udgifter, der kan henføres 
til den skatteyder, der er på rejse.
 Er der tale om skatteydere, som bor det samme sted under en udstationeringsperiode 
eller tilsvarende længerevarende ophold, vil det formentlig være meget 
almindeligt, at der fremvises dokumentation i form af regninger fra supermarkeder 
mv., fordi maden da laves selv. Sådanne regninger vil alt andet lige være 
kvitterede (kasseapparatstemplede).
 For så vidt angår regninger, der ikke umiddelbart lader sig tyde, enten 
fordi de er håndskrevne eller udfærdiget på et fremmedsprog, vil 
ligningsmyndigheden i de fleste tilfælde være i stand til at vurdere, 
om der er tale om et eksternt bilag (der er udsteder på), og om de udgifter, 
der er afholdt ifølge bilaget, er berettigede udgifter (bl.a. på grundlag 
af beløbets størrelse). I denne forbindelse må det antages, at der 
normalt ikke vil være behov for, at skatteyderen fremviser udgiftsbilag, der 
er oversat til dansk.
 
 LogiudgifterRejseudgifter i form af logiudgifter vil typisk være nemme 
at dokumentere ved regninger mv. Som altovervejende hovedregel kræver fradrag 
for logiudgifter, at skatteyderen kan fremvise et eksternt bilag herpå. Det 
samme vil være tilfældet for rejseudgifter i form af transportudgifter. 
Bygningshåndværkere mv., der selv er ejer af en skurvogn, som anvendes 
til logi, kan ikke fremvise eksterne bilag vedrørende logiet, men der kan i 
stedet, som et ligningsmæssigt fradrag, foretages årlige afskrivninger 
(driftsmiddel).
 
 En lønmodtager kan ikke opnå fradrag for udgifter, som samtidig afholdes 
af arbejdsgiveren - enten som fri fortæring/fri logi eller ved udlæg efter 
regning. Ligningsmyndigheden skal derfor tage højde herfor, hvor dette er muligt.
 
 MeromkostningerUnder dette punkt behandles spørgsmålet om, hvori 
merudgifterne består. Der er kun fradrag forde 
udgifter, som overstiger grundbeløbet på 4.100 kr., 
jf. ligningslovens § 9, stk. 1.
 
 Der må, på sædvanlig vis, foretages en afgrænsning af de udgifter, 
der hører under begrebet rejse. Dernæst må der skønnes over 
udgifternes størrelse.
 
 FortæringFortæring. Herunder hører morgenmad, frokost og aftensmad 
og småfornødenheder.
 Der kan ikke på forhånd lægges et loft for et rimeligt merudgiftsniveau. 
Det vil dog være nærliggende at se på 
den fastsatte døgnsats på 269,75 kr. pr. døgn (1. jan. - 31. marts 
1999) og 271 kr. pr. døgn (1. april - 31. dec. 1999), jf. LL § 9, stk. 
6. Denne sats er fastsat på baggrund af den nuværende danske dagsats, 
som ikke er baseret på priserne for 2 retters frokost og 3 retters aftensmad, 
men som er fastsat ud fra en rimelig omkostningsvurdering ved rejse i Danmark. Det 
må antages, at skattemyndighederne vil acceptere fortæringsudgifter af 
denne størrelse, hvis dokumentationen i øvrigt er i orden.
 Hvorvidt det er muligt at opnå fradrag for fortæringsudgifter, der overstiger 
dette niveau, må afgøres konkret. Der kan være lande, som generelt 
er dyrere at rejse i end Danmark, hvilket LL § 9, stk. 6 også tager højde 
for ved at bemyndige Ligningsrådet til at fastsætte højere satser 
for særlige lande.
 
 Ligningsmyndigheden må konkret tage stilling til, om et udgiftsniveau er rimeligt. 
Ved denne vurdering kan myndighederne eventuelt lade sig vejlede af ECA´s prisoplysninger 
om fortæringsudgifter, jf. Arbejderbevægelsens Erhvervsråds redegørelse, 
som er gengivet i Skatteministeriets rapport fra maj 1997. Employment Conditions 
Abroad Ltd. (ECA) er et firma, som yder rådgivning om leveomkostnings-, pris- 
og rejseomkostningsundersøgelser til virksomheder. Det har personale, som er 
stationeret i udlandet eller som rejser i tjenesten. En sammenligning med ECA´s 
prisoplysninger er dog ikke ensbetydende med, at der ikke konkret vil kunne indrømmes 
et fradrag for fortæringsudgifter, der overstiger ECA´s prisniveau. I 
alle tilfælde er det en forudsætning for fradrag, at der kan fremvises 
regninger mv., hvoraf det fulde fortæringsbeløb fremgår.
 
 Det må endvidere forventes, at ligningsmyndigheden også vil se på, 
hvilke forhold, den pågældende skatteyder bor under:
 Bor en skatteyder under forhold, hvor der ikke er adgang til at lave mad 
selv, således at maden må spises ude, må det antages, at skatteyderen 
normalt kan få fradrag for det dokumenterede beløb.
 Bor man derimod under forhold, hvor man selv kan lave mad, fx fordi man har 
en egentlig bolig med køkkenfaciliteter, vil der normalt kunne indrømmes 
fradrag for de udgifter, der medgår til at lave maden. Derudover vil der kunne 
indrømmes et skønnet fradrag for dokumenterede restaurationsudgifter.
 Dette gælder tilsvarende for ansatte, der bor i en campingvogn eller en skurvogn 
med køkkenfaciliteter. Da køkkenfaciliteterne kan være sparsomme, 
bør det i videre omfang accepteres, at der spises ude.
 
 Finansministeriet har opereret med en overgrænse for logiudgifter, der maksimalt 
kunne godtgøres ved udlæg efter regning. En sådan tilsvarende grænse 
kendes ikke på privatsiden.
 Det må antages, at der normalt ikke nægtes fradrag for logiudgifter uanset 
beløbsstørrelse, medmindre der er tale om helt ekstraordinært høje 
beløb.
 På logiregningen kan endvidere være påført andre udgifter - 
eksempelvis benyttelsesafgifter til sauna, swimmingpool samt andre fritidsaktiviteter, 
telefon mv. Der må foretages et skøn over, om det fulde beløb kan 
fradrages.
 
 SmåfornødenhederDet kan fx være udgifter til brusebad, telefon 
og toiletbesøg. I det omfang sådanne udgifter kan dokumenteres eller sandsynliggøres, 
kan der indrømmes fradrag herfor.
 
 TransportTaxiregninger, der vedrører mødeaktiviteter, fly- og togbilletter 
i forbindelse med møder mv., vil kunne fratrækkes som et ligningsmæssigt 
fradrag efter reglerne i LL § 9 B, jf. § 9 C.
 
 
 Selvstændigt erhvervsdrivendeSelvstændigt 
erhvervsdrivende kan ved rejse med overnatning i 
udlandet også foretage standardfradrag i stedet for at fradrage de faktiske 
merudgifter, jf. LL § 9, stk. 7 og pkt. 6.1.3. i TSS-cirk. 1998-35, samt efter 1. april 1999 pkt. 6.1.5 i TSS-cirk. 1999-07. 
Se også LV afsnit E.B.3.2. Ved rejse 
i Danmark kan der kun fradrages rejseudgifter mod dokumentation.
 |