Ordninger oprettet i udenlandske selskaber beliggende i udlandet er ikke omfattet 
af Pensionsbeskatningslovens afsnit I. Præmier 
og bidrag indbetalt til sådanne ordninger, medens forsikringstageren er fuldt 
skattepligtig til Danmark, kan derfor ikke fradrages i den skattepligtige indkomst, 
 jf. PBL § 
53 A, stk. 2 samt § 53 B, stk. 4.  Denne praksis er ikke i strid med Romtraktatens 
bestemmelser, jf. EF-domstolens afgørelse af 28. jan. 1992 i TOLD SKAT Nyt, 
1992.6.168 (TfS 1992, 197). 
Den almindelige regel om, at præmier til sådanne ordninger ikke er fradragsberettiget 
er fraveget ved dobbeltbeskatningsoverenskomsterne med Storbritannien (UK) og Schweiz, 
jf. overenskomsternes artikel 28, stk. 3, samt Holland, jf. overenskomstens artikel 
25, stk. 5 og 6. 
Det fremgår af overenskomsten med Schweiz, at schweiziske statsborgere, der 
er fuldt skattepligtige til Danmark kan fratrække bidraget til den offentlige 
schweiziske forsikring for ældre, efterladte og invalide (AHV).   Ved 
lov nr. 438 af 10. juni 1997, som trådte i kraft den 20. juni 1997 med virkning 
fra den 1. januar 1998 er reglerne i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark 
og UK ændret, jf. overenskomstens artikel 28, stk. 3. Der er en række 
betingelser for at opnå hhv.fradrags- eller bortseelsesret iht. dobbeltbeskatningsoverenskomstens 
§ 28, stk. 3, jf. stk. 4 og 5. 
Dels omfatter regelsættet kun en person, der udfører personligt arbejde 
i tjenesteforhold for en arbejdsgiver, som også var hans arbejdsgiver umiddelbart 
inden påbegyndelsen af arbejdet i Danmark, eller for en arbejdsgiver, som er 
forbundet med denne arbejdsgiver. Ifølge artikel 28, stk. 5, litra c, er arbejdsgivere 
 forbundne, hvor den ene, direkte eller indirekte, har del i ledelsen, kontrollen 
eller kapitalen i den anden, eller de samme personer, direkte eller indirekte, har 
del i ledelsen, kontrollen eller kapitalen i hver af dem. Personen skal endvidere 
være medlem af en pensionsordning, som er etableret og anerkendt i skattemæssig 
henseende i UK. Det er en betingelse, at personen var medlem af pensionsordningen 
i UK inden den pågældende blev hjemmehørende i Danmark. 
Endelig er det en betingelse for fradragsretten, at Danmark kan godkende ordningen, 
fordi den svarer til fradragsberettigede danske ordninger. 
 
Således vil der generelt blive lagt vægt på bl.a.følgende forhold: 
 
- at der er tale om et tjenesteforhold, hvor arbejdsgiveren var den samme før 
udstationeringen, eller en arbejdsgiver, som er forbundet med denne arbejdsgiver 
 
- at pensionsordningerne er godkendte i UK, 
- at skatteyderne har oprettet pensionsordningen forinden flytningen til Danmark, 
 
- at man generelt i UK har mulighed for førtidspensionering, og at ordningen 
iøvrigt som helhed svarer til godkendte danske ordninger.  
I TfS, 1998, 221, fandt Landsskatteretten, at der 
ikke kunne indrømmes fradrag for bidrag til en britisk pensionsordning i medfør 
af artikel 28, stk. 3 i den danske-britiske dobbeltbeskatningsoverenskomst, idet 
ordningen ikke svarede til en skattemæssigt godkendt pensionsordning i Danmark. 
Landsskatteretten udtalte, at idet pensionsordningen 
kunne komme til udbetaling ved pågældendes fyldte 50. år, og da fradragsret 
for bidrag til en tilsvarende dansk pensionsordning forudsatte, at udbetaling fra 
pensionsordningen normalt tidligst kunne finde sted ved det fyldte 60. år, 
og da der ikke var oplyst særlige forhold, der kunne begrunde den valgte pensionsalder 
på 50 år, fandt Landsskatteretten, at pensionsordningen 
ikke svarede til en skattemæssigt godkendt pensionsordning i  Danmark. 
Ved lov nr. 1100 af 29. dec. 1997 er den nye dobbeltbeskatningsoverenskomst 
mellem Danmark og Holland vedtaget. Overenskomsten er kommenteret i TfS 1997,851. 
Endvidere fremgår det af bek. nr. 4 af 22. april 1998, at overenskomsten træder 
i kraft den 6. marts 1998 med virkning fra 1. jan. 1999. Det fremgår af 
overenskomstens artikel 25, stk. 5 og 6, at hollandske personer i et nærmere 
bestemt omfang kan fratrække bidrag til pensionsordninger i Holland. Fradraget 
er betinget af, at indbetalingen til ordningen er afholdt i forbindelse med personligt 
arbejde i tjenesteforhold, samt at pensionsordning er oprettet i og skattemæssig 
anerkendt i Holland. Sådanne indbetalinger til den hollandske pensionsordning 
kan fratrækkes i en periode på højst 60 måneder, på samme 
måde som indbetalinger til pensionsordninger i Danmark. Det er en betingelse 
for fradragsretten, at den fysiske person ikke var hjemmehørende i Danmark 
og betalte bidrag til pensionsordningen, umiddelbart før han påbegyndte 
ansættelsesforholdet i Danmark. Det er endvidere en betingelse, at samme fysiske 
person enten fortsat er ansat af den samme arbejdsgiver som han arbejdede for umiddelbart 
før han begyndte ansættelsesforholdet i Danmark, eller er ansat af en 
arbejdsgiver, der er indbyrdes forbundet med den førstnævnte arbejdsgiver; 
og Told- og Skattestyrelsen tiltræder, at pensionsordningen generelt svarer 
til en pensionsordning, der er skattemæssigt anerkendt i Danmark. Bestemmelsen 
gælder kun obligatoriske ordninger i ansættelsesforhold. Der er således 
tale om personer, der er ansat i internationale koncerner, og udstationeres til 
udenlandske filialer eller koncernforbundne selskaber.