|  | Forretningsorden for Ligningsrådet (bekendtgørelse nr. 201 af 23. marts 
1990) indeholder nærmere regler 
om rådets sammensætning, tilforordnede, rådets afdelinger og udvalg, 
rådets virksomhedsområde, rådets møder og afgørelser, protokol, 
genoptagelse, delegation, repræsentation og endelig bestemmelser om offentliggørelse 
af rådets afgørelser. Om sagsbehandling ved klage til Ligningsrådet, 
se afsnit H.7.5. Sammensætning 
Ligningsrådet består af 19 medlemmer. Heraf vælger Folketinget 6 
medlemmer, mens 13 medlemmer, herunder formanden, vælges af skatteministeren. 
Blandt de medlemmer skatteministeren vælger skal der være repræsentanter 
for en række interesseorganisationer og for kommunerne. Ligningsrådets 
medlemmer skal opfylde de almindelige habilitetsregler.
 Herudover deltager to repræsentanter fra Skatteministeriets departement som 
tilforordnede i rådets forhandlinger. De har dog ingen stemmeret, jf. forretningsordenens 
§ 1, stk. 3. De tilforordnedes opgave er primært at melde tilbage til 
det politiske system, hvis der fx konstateres lovgivningsmæssige uhensigtsmæssigheder 
under rådets møder.
 Endelig deltager repræsentanter fra Told- og Skattestyrelsen som sekretariat 
for Ligningsrådet for at forelægge de sager, som efter dagsordenen skal 
behandles på mødet. De pågældende medarbejdere har adgang til 
at deltage i rådets drøftelser, men har ingen stemmeret, jf. forretningsordenens 
§ 1, stk. 4.
 Ligningsrådet har mulighed for at nedsætte udvalg til at foretage undersøgelser 
og afgive indstilling til rådet, jf. forretningsordenens § 3.
 Møder Ligningsrådet afholder sine møder i Told- og Skattestyrelsens 
lokaler. Møderne afholdes i praksis ca. hver 4. tirsdag. Ligningsrådet 
kan beslutte, at nogle af møderne skal være skriftlige.
 Til hvert møde skal medlemmerne indkaldes skriftligt og med mindst 7 dages 
varsel, jf. forretningsordenens § 6. Formanden fastsætter mødets 
dagsorden, der så vidt muligt skal udsendes til medlemmerne samtidig med mødeindkaldelsen. 
Dagsordenen skal indeholde en fortegnelse over de sager, der skal behandles på 
mødet, jf. forretningsordenens § 6, stk. 4. Når en sag er optaget 
på dagsordenen, kan medlemmerne kræve sagen fremlagt til gennemsyn i Told- 
og Skattestyrelsen. Ethvert medlem kan kræve, at alt materiale der vedrører 
en sag, der behandles af Ligningsrådet, forelægges på selve rådsmødet, 
jf. forretningsordenens § 7, stk. 3.
 Afstemning Ligningsrådets afgørelser træffes ved afstemning, 
jf. forretningsordenens § 9, stk. 7. Afstemningen afgøres ved stemmeflerhed. 
Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende. Ministeren kan ikke give rådets 
medlemmer tjenestebefaling med hensyn til, hvordan de skal stemme i sagerne.
 Protokol Over forhandlingerne i rådets møder føres en protokol, 
der skal indeholde følgende:
 
Ligningsrådets opgaver Ligningsrådet er sammen med Told- og Skattestyrelsen 
den øverste lignings- og ejendomsvurderingsmyndighed. De pågældende 
myndigheder udgør dermed øverste plan-, tilsyns- og revisionsmyndighed 
og kan som sådan gribe ind direkte eller indirekte i instanserne under disse. 
Ligningsrådets (og Told- og Skattestyrelsens) virke i egenskab af øverste 
lignings- og ejendomsvurderingsmyndighed er reguleret i skattestyrelsesloven. Styrelsen 
står for den daglige administration, mens Ligningsrådet udsteder retningslinier 
herfor, jf. SSL § 17, stk. 1. Ligningsrådets 
opgave er at fastlægge retningslinjer for Told- og Skattestyrelsens administration 
af personligningen, ligningen af dødsboer og ejendomsvurderingen. Endvidere 
fører Ligningsrådet tilsyn med de lokale skattemyndigheders virksomhed, 
jf. SSL § 17, stk. 1. Til brug for ligningen udsendes den årlige ligningsplan, 
og til brug for tilsynet udsendes den årlige tilsynsplan. Herudover skal Ligningsrådet 
godkende de cirkulærer og anvisninger, som Told- og Skattestyrelsen udarbejder, 
jf. SSL § 13, stk. 3.Dato for mødets afholdelseKlokkeslet for mødets begyndelse og slutningFortegnelse over mødedeltagerneReferat af forelæggelserne. Sagerne angives med fornøden identifikation 
og emneHovedpunkterne i sagerne, rådets bemærkninger til disse samt afgørelserneHar en borger/virksomhed eller en skattemyndighed haft foretræde for rådet 
ved mødet, skal de pågældendes indlæg refereresSåfremt rådets afgørelse afviger fra styrelsens indstilling, 
skal begrundelsen herfor fremgå af protokollenBemærkninger, som et medlem har krævet tilført protokollenOplysning om, hvorvidt en sag er afgjort ved afstemning, og i så fald de 
enkelte medlemmers stemmeafgivelseOplysning om, hvorvidt et medlem er anset for inhabilt i en sagEventuelle bemærkninger, som et medlem, der er blevet udelukket fra at 
deltage i en forhandling på grund af mulig inhabilitet, kræver tilført 
til protokollen.  Rådet kan efter § SSL 18, stk. 3, give en kommune bindende direktiver 
for ligningsarbejdet vedrørende personer og dødsboer. Direktivet udstedes 
efter en indstilling herom fra Told- og Skattestyrelsen, efter at det er konstateret, 
at en kommune gentagne gange ikke har opnået de forventede resultater af ligningsarbejdet. 
Direktivet rettes direkte til kommunalbestyrelsen for den pågældende kommune. 
Det kan eksempelvis pålægges kommunen at lade ligningsarbejdet udføre 
ved ekstern sagkyndig bistand. Ligningsrådet kan dog ikke bestemme, hvem kommunen 
skal engagere som ekstern sagkyndig.
 Efter SSL § 19 kan Ligningsrådet efter indstilling fra Told- og Skattestyrelsen 
optage ansættelser og ejendomsvurderinger til påkendelse og foretage ændringer 
deri. Ligningsrådet fører ikke tilsyn med ligningen af juridiske personer, 
ligesom rådet ikke kan udstede retningslinier herfor.
 Ligningsrådet kan endvidere ændre en skatteansættelse, som skatteankenævnet 
har afgjort. Det er Ligningsrådets praksis, at rådet kun ændrer skatteankenævnets 
kendelser, hvis de er urigtige og rækker ud over den konkrete sag eller har 
stor provenumæssig betydning. Ligningsrådet har været meget tilbageholdende 
med at tilsidesætte skatteankenævnenes afgørelser, fordi rådet 
ikke vil fremstå som en alternativ klageinstans i strid med intentionerne i 
skattestyrelsesloven. Dette gælder naturligvis især i de tilfælde, 
hvor skatteyderen kan påklage skatteankenævnets kendelse til Landsskatteretten.
 De særlige regler om skatteydernes adgang til at opnå bindende forhåndsbesked 
ved Ligningsrådet er omtalt nærmere i afsnit C.1.
 Endelig 
er Ligningsrådet ved forskellige lovbestemmelser og via sagsudlægningsbekendtgørelsen 
tillagt en række andre opgaver og beføjelser, såvel vedrørende 
fysiske som juridiske personer. Bla. er Ligningsrådet klageinstans for en række 
afgørelser, se nærmere herom i afsnit H.7.5.
 Ligningsrådet 
kan bemyndige Told- og Skattestyrelsen til at træffe afgørelse på 
rådets vegne i nærmere afgrænsede grupper af sager, hvor rådet 
har fastlagt en praksis ved afgørelsen eller har fastlagt retningslinier for 
sagernes behandling og afgørelse, jf. forretningsordenens § 13.
 |