Efter den skematiske gennemgang vil fremstillingen  
i afsnit 
A.C.1.2.1-A.C.1.2.5 
blive udvidet med mere uddybende oplysninger vedr. de enkelte ordninger.
Fælles fradrags- og bortseelsesregler for præmier, bidrag samt kapitalindskud 
til ordninger omhandlet under afsnit 
A.C.1.2.1-A.C.1.2.5 
vil blive gennemgået  i afsnit 
A.C.1.3.
Beskatnings- og afgiftsreglerne for de samme ordninger vil blive gennemgået 
under afsnit 
A.C.1.4.
	| Beskat- ningsform
 | Tegnings- alder senest
 | Udbetaling til forsikrings- tageren
 tidligst (note 7)
 | Udbetaling til forsikrings- tageren senest
 | Begunstiget | Forsikrings- tager/
 kontohaver
 | Pensions- aftale
 | Udbe- taling
 | 
	| Pensions- ordning med løbende udbeta-
 linger PBL § 2 Note 1)
 | Intet 
krav | Ved det 60. år eller tidligere invaliditet | Ved død (overlevel- sesrente)
 | Nærmeste pårørende 
eller ægtefælle (evt. fraskilt), samlever note 11), livsarvinger, stedbørn 
eller disses livsarvinger under 24 år | Forsikrede 
og forsikrings-
 tageren skal være samme person (ejeren). U. overlevelses-
 rente note 12)
 | Kan tegnes efter aftale med arbejds-giver. 
Arbejds- tageren skal være ejer af policen
 | Løbende 
livsbe- tingede ydelser (Note 8)
 | 
	| Ratefor- sikringer i pensions-
 øjemed
 PBL § 8, Note 1) og 3)
 | Inden det fyldte 
60. år (herefter kun som forhøjelser med max. 50%) Note 5) | Ved 
det 60. år og tidligst 5 år efter at policen er oprettet eller ved tidligere 
invaliditet note 6) | Sidste rate på 
policedagen efter det fyldte 85. år note 6) | Nærmeste 
pårørende eller ægtefælle (evt. fraskilt), samlever note 11), 
livsarvinger, stedbørn eller disses livsarvinger | Forsikrede 
og forsikrings- tageren skal være samme person  (ejeren)
 | Kan 
tegnes efter aftale med arbejds- giver. Arbejds- tageren skal være ejer af policen
 | Lige 
store rater over mindst 10 år | 
	| Rateopsparing i pensions- øjemed PBL § 11 A, Note 2)
 | Inden det 
fyldte 60. år (herefter kun som forhøjelser svarende til halvdelen af 
værdien ved det 60 år samt halvdelen af fremtidig indb. Note 5) | Ved 
det 60 år og tidligst 5 år efter at kontoen er oprettet eller ved tidligere 
invaliditet note 6) | Sidste rate det kalender 
år, hvori kontohaveren fylder 85 årnote 6) | Nærmeste 
pårørende note 10) eller ægtefælle herunder fraskilt ægtefælle, 
samlever note 11),  livsarvinger, stedbørn og disses livsarvinger, | Kontoen 
skal ejes af kontohaveren | Kan tegnes efter aftale 
med arbejds- giver. Arbejd´- tageren skal være ejer af kontoen
 | Rater 
over mindst 10 år | 
	| Kapitalfor- sikringer i pensions- øjemed PBL § 10, Note 1) og 4)
 | Inden 
det fyldte 60. år (herefter kun som tillæg til tidligere oprettet ordning 
Note 9). | Ved det 60 år eller tidligere invaliditet | Policedagen efter det fyldte 70. år | Nærmeste 
pårørende eller ægtefælle (evt. fraskilt), samlever note 11), 
livsarvinger, stedbørn eller disses livsarvinger | Forsikrede 
og forsikrings- tageren skal være samme person (ejeren)
 | Kan 
tegnes efter aftale med arbejds- giver. Arbejds-
 tageren skal være ejer af policen
 | Kapitalud- betaling
 | 
	| Opsparing i pensions- øjemed PBL § 12, Note 2)
 | Inden det 
fyldte 60. år note 9) | Ved det 60.år 
eller tidligere invaliditet | Ved det fyldte 70. 
år | Nærmeste pårørende note 
10) eller ægtefælle (evt. fraskilt), samlever note 11), livsarvinger, 
stedbørn og disses livsarvinger) | Kontoen 
skal ejes af konto- haveren
 | Kan tegnes efter aftale med arbejds- giver. Arbejds-
 tageren skal være ejer af kontoen
 | Kapital- ud-
 betaling
 | 
 
Note 1: Forsikringer skal være oprettet i livs - eller pensionsforsikringsselskaber, 
der har hjemsted her i landet eller udøver forsikringsvirksomhed her i landet 
gennem et fast driftssted og som har Finanstilsynets tilladelse til at drive forsikringsvirksomhed 
her i landet eller i livsforsikringsselskaber, som efter koncession i et land inden 
for De Europæiske Fællesskber eller et andet land, som har gennemført 
Rådets 3. skadesforsikringsdirektiv og 3. Livsforsikringsdirektiv, udøver 
livsforsikringsvirksomhed her i landet gennem en filial, jf. lov om forsikringsvirksomhed 
§ 211. Livsforsikringsselskaber, der er hjemmehørende i udlandet, i Grønland 
eller på Færøerne, skal foretage en regnskabsmæssig udskillelse 
af de aktiver, der ligger til sikring af de her i landet tegnede forsikringer, jf. også afsnit 
A.C.1.2.2. 
Note 2: Opsparingen skal foretages i et pengeinstitut, der af Finanstilsynet 
er meddelt tilladelse til at drive pengeinstitutvirksomhed her i landet eller i 
et udenlandsk kreditinstitut, der efter tilladelse i et andet land inden for De 
Europæiske Fællesskaber udøver virksomhed her i landet gennem en 
filial, jf. lov om banker og sparekasser mv., § 6 a, stk. 1-4, eller med skatteministerens 
godkendelse i en anden institution her i landet. Kompetencen til at godkende en 
anden institution efter PBL § 11 A, stk. 1, nr. 1, 1. pkt. og PBL § 12, 
stk. 1, nr. 1, 1. pkt. er ved ►bekendtgørelse nr. 303 af 2. maj 2000, § 11, stk. 1, nr. 8, henlagt til Told- og Skattestyrelsen. Afgørelsen kan ikke påklages til anden administrativ myndighed, jf. samme bek. § 21, nr. 3◄. 
Dispensationsbestemmelsen i PBL § 12, stk. 1, nr. 1, har kun fundet anvendelse 
i ganske særlige tilfælde og stort set kun på kapitalpensionsfonde 
oprettet før PBL ikrafttræden. Godkendelse efter PBL § 11 A, stk. 
1, nr. 1, er kun indrømmet over for fonde, der i forvejen havde opnået 
godkendelse efter PBL § 12, stk. 1, nr. 1.
 
Note 3: Efter PBL § 8 skal en rateforsikring i pensionsøjemed indeholde 
bestemmelse om, at forsikringssummen udbetales i lige store rater over mindst 10 
år, og at rater, der kommer til udbetaling, medens forsikrede lever, tilfalder 
denne. Forsikringen kan også tegnes som en ren risikoforsikring, der kun kommer 
til udbetaling i tilfælde af forsikredes invaliditet eller død før 
det aftalte udløbstidspunkt, men må i så fald ikke give ret til udbetaling, 
hvis forsikrede bliver invalid eller dør senere end første policedag efter 
det fyldte 70 år.
 
Note 4: Det kan aftales, at forsikringssummen kun kommer til udbetaling, 
såfremt arbejdstageren lever på det aftalte tidspunkt (livsbetinget). 
Forsikringen kan også tegnes som en ren dødsfaldsforsikring, men må 
i så fald ikke give ret til udbetaling, hvis arbejdstageren dør senere 
end første policedag efter hans fyldte 70. år. Bestemmelsen omfatter bl.a. 
de såkaldte blandede livs- og kapitalforsikringer (livsforsikring med udbetaling), 
hvor forsikringssummen udbetales på et forud fastsat tidspunkt eller ved død 
forinden. Hvis forsikringen ikke er en dødsfaldsforsikring, skal policen indeholde 
bestemmelse om, at udbetaling til den forsikrede selv tidligst må ske ved det 
fyldte 60. år, medmindre Ligningsrådet har 
godkendt en lavere pensionsalder og det skal senest ske ved det fyldte 70. år 
eller første policedag herefter.
 
Note 5:  . Med virkning fra 19. marts 1999 blev 
aldersbetingelsen ændret fra 55 år til 60 år, således at policen/kontoen 
nu skal være oprettet inden forsikredes/kontohaverens fyldte 60. år jf. 
lov nr. 143 af 17. marts 1999. For personer, som ved lovens ikrafttræden er 
fyldt 55 år, men ikke fyldt 60 år, har 
det beregnede forhøjelsesgrundlag ved det fyldte 55. år for en rateopsparing 
i pensionsøjemed ikke længere  betydning. 
 
Ved det fyldte 60. år opgøres et nyt forhøjelsesgrundlag, som gælder 
som grænse for forhøjelser efter det fyldte 60. år. Det er ikke længere noget krav, at indbetalinger til ratepension efter det fyldte 60. år skal fortsætte i det pensionsinstitut, hvori den oprindelige ordning er oprettet.. Dette gælder både private ordninger og arbejdsgiveradministrerede ordninger. 
Det 
nye forsikringsselskab eller pengeinstitut må sikre sig dokumentation for, 
at der foreligger en ældre ratepension, der er oprettet i tide, og som ikke 
er kommet til udbetaling. Den oprindelige forsikring eller konto skal af hensyn 
til den beløbsmæssige begrænsning påføres oplysninger om, 
at der er en supplerende ordning. I påtegningen bør det af hensyn til 
eventuelle yderligere supplementsordninger anføres, hvor stor en del af det 
maksimalt mulige tillæg, der er udnyttet. Det nye forsikringsselskab eller 
pengeinstitut skal kontakte det oprindelige forsikringsselskab eller pengeinstitut 
for at få noteret forhøjelsen. Herved får det nye forsikringsselskab 
eller pengeinstitut lejlighed til at sikre sig, at der foreligger en ældre 
ratepension, der er oprettet i tide, og som ikke er kommet til udbetaling.
Når der oprettes en ratepensionsordning efter det fyldte 60. år i et andet 
pensionsinstitut end det, hvori den oprindelige ordning er oprettet, gælder 
reglerne om nyoprettelse, herunder reglen for ratepensionsordninger om en bindingsperiode 
på 5 år fra den nye ordnings oprettelse, jf. nedenfor note 6. Hvis der 
fx i den oprindelige ordning er aftalt udbetaling fra det fyldte 65. år, kan 
der således ikke oprettes en ny ordning med samme udbetalingstidspunkt som 
den oprindelige ordning, fordi bindingsperioden da ikke ville være overholdt. 
Oprettes den nye ordning fx ved det fyldte 63. år, er det tidligst mulige udbetalingstidspunkt 
for denne ordning det fyldte 68. år.
Hvis det efter det fyldte 60. år besluttes at videreføre en ratepensionsordning 
i det samme pensionsinstitut som det, hvori den oprindelige ordning er oprettet, 
er der derimod to muligheder:
- Der kan oprettes en ny ratepensionsordning. I så fald gælder reglerne 
om nyoprettelse, herunder reglen om en 5-årig bindingsperiode regnet fra oprettelsen 
af den nye ordning. 
- Der kan oprettes et tillæg til den oprindelige ratepensionsordning. I så 
fald gælder den oprindelige ordnings vilkår med hensyn til udbetalingstidspunkt, 
udbetalingsperiode og udbetalingsforløb både for den oprindelige ordning 
og for tillægget.
 
Der kan ikke oprettes et arbejdsgiveradministreret 
tillæg til en privat ratepensionsordning, uden at den oprindelige ordning ændrer 
status til arbejdsgiveradministreret.
Ud over at aldersgrænsen er forhøjet fra 55 til 60 år, er der ikke 
ændret på reglerne om beregning af forhøjelsesgrundlaget ved rateopsparing 
i pensionsøjemed (bankmetoden). Det vil sige, at indbetalinger efter det fyldte 
60. år højst må udgøre et beløb svarende til halvdelen 
af den oprindelige ordnings værdi ved det fyldte 60. år samt et beløb 
svarende til halvdelen af de på dette tidspunkt aftalte fremtidige indbetalinger. 
Om forhøjelser/tillæg til en rateopsparing i pensionsøjemed se i 
øvrigt nedenfor afsnit 
A.C.1.2.3.2.
For så vidt angår rateforsikring opretholdes den hidtidige opgørelsesmetode 
(forsikringsmetoden), hvorefter der efter det fyldte 60. år kan oprettes en 
ny police med en forsikringssum, der ved samme udbetalingstidspunkter som efter 
den tidligere police ikke ville overstige halvdelen af den tidligere aftalte forsikringssum.
 Bankmetoden kan 
også  anvendes ved rateforsikring som alternativ 
til forsikringsmetoden. Beslutning om, hvilken af de to metoder der skal anvendes, 
træffes af det forsikringsselskab, hvori den oprindelige rateforsikring er 
tegnet, eventuelt af det selskab, hvor forsikringen er placeret på opgørelsestidspunktet.
 
Note 6: Der kan tidligst 
 påbegyndes rateudbetaling 5 år efter 
at policen/kontoen er oprettet, jf. PBL §§ 8, nr. 3 og 11 A, stk. 1, nr. 
5. Som følge heraf er aftalte sidste rate udskudt til første policedag 
efter den forsikredes fyldte 85. år henholdsvis det kalenderår hvori kontohaveren 
fylder 85 år.
 
Note 7: Lavere pensionsalder kan godkendes af Ligningsrådet. Følgende 
persongrupper har fået godkendt lavere pensionsalder:
- piloter i Cimber Air A/S, 55 år,
- piloter i Conair, 55 år,
- piloter i Falck, 55 år,
- piloter i Faroe Airways, 55 år,
- piloter i Flying Enterprise, 55 år,
- flyvende personel samt flyveledere i flyvevåbnet, 52 år,
- kontraktansatte piloter i Forsvaret, 55 år,
- Pilotforeningen for Grønland, 55 år,
- statsansatte flyveledere under luftfartsvæsen, 55 år,
- piloter, ►stewarder, stewardesser, pursers◄ i Maersk-air, 
55 år,
- piloter, stewarder, stewardesser, pursers og flight engineers i Premiair A/S, 
55 år,
- piloter, stewarder og stewardesser i SAS, 55 år,
- piloter og flight engineers i Star Air I/S, 55 år,
- piloter, stewarder, stewardesser og flight engineers i Sterling Airways,  55 
år,
- stewarder, stewardesser, fligthenglineers og piloter i Sterling European Airlines, 
55 år,
- sergenter i Forsvaret, 45 år, 
- A-officerer, 52 år henholdsvis 55 år, 
- søofficerer af reserven med navigatøruddannelse, 52 år henholdsvis 
55 år,
- balletdansere ved Det kongelige Teater, 40 år,
- korsangere i Det Kongelige Operakor, 53 år,
- operasolister under, Dansk Skuespillerforbund, 56 år,
- hovedagenter i Dansk Folkeforsikringsanstalt, 55 år,
- inkassoinspektører i forsikringsselskaber Danmark, 55 år,
- inkasso-inspektører i Dansk Spareselskab, 55 år,
- assurandører i forsikringsselskabet Alka, 55 år,
- dykkere i Svitzer, 55 år,
- overordnet personale i Dansk Unilever A/S, 55 år.
Den lavere pensionsalder gælder kun arbejdsgiverordninger, som en arbejdstager 
har indgået, mens han havde et ansættelsesforhold inden for et af de ovennævnte 
områder. Private ordninger må derfor oprettes med sædvanligt udbetalingstidspunkt. 
Ved fratræden før den nedsatte pensionsalder bevares denne, uanset ejeren fortsætter indbetalingerne til ordningen. Videreføres ordningen med en ny arbejdsgiver i et nyt ansættelsesforhold, må ordningen dog anses for en ny kapitalpensionsordning. For den gælder de almindelige vilkår, medmindre den også omfattes af godkendelsen.
 
Note 8:  
Alderspensionen skal  udbetales over mindst 
10 år. Bestemmelserne i PBL §§ 5 A og 5 B medfører, at udbetalingsperioden 
i visse tilfælde kan være mindre end 10 år. Se nedenfor under 
A.C.1.2.1.
 
Note 9: Et tillæg skal  
ikke  nødvendigvis oprettes i samme 
pensionsinstitut som den kapitalpensionsordning, tillægget er knyttet til 
, jf. PBL § § 10, stk. 1, nr. 1 og 12, stk. 1, nr. 1. Dette 
gælder både private ordninger og arbejdsgiveradministrerede ordninger.
Det nye forsikringsselskab eller pengeinstitut må sikre sig dokumentation for, 
at der foreligger en ældre kapitalpension, der er oprettet i tide, og som ikke 
er kommet til udbetaling. Reglen kan anvendes uanset om den oprindelige pensionsordning 
er oprettet før eller efter lovens ikrafttræden. I øvrigt gælder 
de sædvanlige regler om nyoprettelse.
 
Note 10: Fortolkningen af nærmeste pårørende findes i lov 
om visse civilretlige forhold mv. ved pensionsopsparing i pengeinstitutter, jf. 
lov nr. 293 af 24. april 1996, § 5, stk. 5. Herefter anses den pågældende 
ægtefælle for indsat som begunstiget eller, hvis ægtefælle ikke 
efterlades, kontohaverens børn, eller hvis børn heller ikke efterlades, 
kontohaverens arvinger.
 
Note 11:  Fra 1. 
juli 1999 kan der indsættes en navngiven person, 
som har fælles 
bopæl med forsikrede/kontohaver på indsættelsestidspunktet, jf. PBL 
§§ 5, stk. 2, 8, nr. 4, 10, nr. 4, 11 A, stk. 1, nr. 6 og 12, stk. 1, 
nr. 4. 
Bopælskravet svarer grundlæggende til bopælskravet efter boafgiftslovens 
§ 1, stk. 2, litra d. Det vil sige, at fælles bopæl i de fleste tilfælde 
kan dokumenteres ved folkeregisterattester. At parterne ikke har fælles folkeregisteradresse 
på indsættelsestidspunktet, udelukker imidlertid ikke, at der kan foreligge 
fælles bopæl. Dokumentationen kan i disse tilfælde tilvejebringes 
ved mindst to uvildige personers erklæringer om forholdet, når erklæringerne 
underbygges af omstændighederne i øvrigt. Da dokumentationen vedrører 
bopælsforholdene på indsættelsestidspunktet, kan den enten tilvejebringes 
i forbindelse med indsættelsen af samleveren eller når pension til samleveren 
bliver aktuel. Derimod skal skattemyndigheder og pensionsinstitutter ikke foretage 
nogen vurdering af samlivsforholdets nærmere karakter. Det kræves ikke, 
at der er tale om et egentligt parforhold, ligesom bopælskriteriet ikke udelukker, 
at samleveren kan være en slægtning til afdøde. I modsætning 
til de øvrige personer, der kan begunstiges, skal samleveren indsættes 
med navns nævnelse, og der kan kun indsættes én samlever, selv om 
bopælskravet måtte være opfyldt af flere.
 
Note 12: En overlevelsesrente kan tegnes med ejerens ægtefælle, 
fraskilte ægtefælle eller en navngiven person, som har fælles bopæl 
med ejeren, som forsikret, jf. PBL § 4, stk. 2. For så vidt angår 
den navngivne person kan dette ske med virkning fra 1. juli 1999. 
For så vidt angår bopælskravet mv. se  
under note 11.