|  | ►Generelt om omgørelse I SSL § 37 C findes hjemmel til at tillade 
omgørelse af rent privatretlige dispositioner i relation til skatteansættelser, 
jf. nærmere nedenfor. En tilsvarende bestemmelse eksisterer ikke vedrørende 
told- og afgiftsområdet. I øvrigt bemærkes, at beskrivelsen nedenfor 
gælder for anmodninger om omgørelser, der er indgivet fra og med den 1. 
juli 1999, jf. § 7, stk. 4, i lov nr. 381 af 2. juni 1999 om ændring af 
skattestyrelsesloven. For så vidt angår anmodninger indgivet inden den 
1. juli 1999 gælder hidtidig administrativ praksis, hvorom henvises til beskrivelsen 
i LV 1998 Almindelig del afsnit A.H.2.4 og LV 1998 Aktionærer og selskaber 
afsnit S.F.1.2.6. Endvidere bemærkes, at reglerne om omgørelse i SSL § 
37 C i praksis ikke vil have betydning i det omfang koncernforbundne parter omfattet 
af kredsen i LL § 2, stk. 1 vælger at påberåbe sig og opfylder 
betingelserne i LL § 2, stk. 4 for at kunne foretage betalingskorrektion. Formålet med omgørelsespraksis er at undgå tilfælde, hvor en 
borger beskattes på grundlag af en privatretlig disposition, der har uforudsete 
skattemæssige virkninger, der er væsentlige og uhensigtsmæssige. 
Under hensyn til karakteren af hidtidig omgørelsespraksis og de alternative 
muligheder, der eksisterer for at sikre sig mod uforudsete skattemæssige virkninger 
af privatretlige dispositioner, er adgangen til at tillade omgørelse begrænset, 
jf nærmere nedenfor om betingelserne for omgørelse. Disse alternative 
muligheder er bl.a. adgang til at få en bindende forhåndsbesked, adgangen 
efter LL § 2 til at berigtige en prisaftale og anerkendelsen efter SSL § 
37 B af retten til at tage et skatteforbehold.
 Det fremgår af SSL § 37 C, stk. 1, at "i det omfang en skatteansættelse 
hviler på en privatretlig disposition, kan skatteministeren tillade, at en 
efterfølgende ændring af dispositionen tilægges virkning for skatteansættelsen 
(omgørelse)", hvis nærmere angivne betingelser er opfyldte. En tilladelse 
til omgørelse indebærer således en accept af, at en efterfølgende 
ændring af en privatretlig disposition tillægges virkning for den oprindeligt 
foretagne skatteansættelse, således at skatteansættelsen "bliver 
forkert" og må ændres.
 Udgangspunktet er, at parternes skatteansættelser skal foretages som om den 
privatretlige disposition aldrig havde fundet sted, dvs. når en disposition 
fuldstændig ophæves, eller som om dispositionen oprindeligt havde fundet 
sted på de nu ændrede vilkår, dvs. når der alene ændres 
vilkår i den oprindelige disposition. Dette er ensbetydende med, at hvis parterne 
ønsker dispositionen helt ophævet, skal der foretages kompensation for 
statusændringer i den mellemliggende periode, eksempelvis forbedringer/forringelser 
på de tilbageførte aktiver. Parterne skal skattemæssigt behandle 
sådanne kompensationsbeløb på samme måde, som det der kompenseres 
for. Som et led i retableringen af status på det oprindelige overdragelsestidspunkt 
skal de foretagne skattemæssige afskrivninger i den mellemliggende periode 
annulleres, således at den oprindelige overdrager bevarer sit oprindelige afskrivningsgrundlag. 
Den oprindelige overdragers adgang til at foretage afskrivning i den mellemliggende 
periode beror på den almindelige praksis om tilladelse til efterfølgende 
af- og nedskrivning. Da hensigten med en fuldstændig ophævelse af den 
privatretlige disposition som nævnt er at retablere status på det oprindelige 
aftaletidspunkt, skal der derimod normalt ikke ske tilbageføring af indtægter 
og udgifter vedrørende løbende underaftaler med tredjemand og personlig 
virksomhed i den mellemliggende periode.
 Hvad angår forrentning af beløb, der betales mellem parterne som led i 
gennemførelsen af omgørelsen gælder, at manglende forrentning ikke 
vil have skattemæssige konsekvenser, medmindre der eksisterer særskilt 
hjemmel til at kræve forrentning, jf. LL § 2, stk. 1, eller den manglende 
forrentning er udtryk for skattemæssig omgåelse, jf. dommen i TfS 1998, 
199 HRD. Der skal i anmodningen om tilladelse til omgørelse være en specificeret 
redegørelse for, hvorledes der reguleres mellem parterne i den mellemliggende 
periode, jf. TSS-cirkulære 2000-28, hvor Ligningsrådet har udnyttet bemyndigelsen 
i § 19, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 1107 af 13. december 2000 om sagsudlægning 
til at fastsætte generelle retningslinjer. Af disse retningslinjer fremgår, 
at der i anmodningen bl.a. skal oplyses om indbyrdes kompensation for forbedringer, 
forringelser og afdrag på lån samt i hvilket omfang, der skal ske forrentning 
af beløb, der betales som led i omgørelsen. Endvidere skal parterne i 
anmodningen dokumentere, at der er enighed om omgørelsen samt hvorledes omgørelsen 
skal gennemføres.
 Afgrænsning af omgørelsesbegrebet De skattemæssige reguleringer 
som følge af oprindelig ændring af en privatretlig disposition kræver 
ikke altid tilladelse til skattemæssig omgørelse. I TSS-cirkulære 
2000-28, hvor Ligningsrådet har udnyttet bemyndigelsen i § 19, stk. 2, 
i sagsudlægningsbekendtgørelsen, til at fastsætte generelle retningslinjer 
for administrationen af omgørelse, er anført eksempler på tilfælde, 
hvor annullering af de skattemæssige virkninger ikke er betinget af en tilladelse 
til omgørelse. Der er nævnt tilfælde, hvor en privatretlig disposition 
viser sig at være ugyldig eller uvirksom eller i øvrigt efterfølgende 
reguleres som følge af omstændigheder, der var taget højde for allerede 
på det oprindelige dispositionstidspunkt. De skattemæssige reguleringer 
vil i sådanne tilfælde være en konsekvens af de privatretlige virkninger, 
således at der kan anmodes om genoptagelse af skatteansættelsen uden indhentelse 
af tilladelse til omgørelse. Tilsvarende gælder, hvis parterne kan godtgøre, 
at den privatretlige disposition er udtryk for en ren fejlekspedition. Endelig skal 
der ikke ske behandling efter omgørelsesreglerne, hvis de skattemæssige 
virkninger ved indgåelse og ændring af en privatretlig disposition er 
særskilt reguleret i skattelovgivningen, eksempelvis skattebegunstigede pensionsordninger 
eller etableringskonti. I sådanne tilfælde vil muligheden for ændringer 
og udbetalinger uden den særlige efterbeskatning afhænge af, om den oprindelige 
disposition som ovenfor anført kan anses for ugyldig, uvirksom eller som en 
ren fejlekspedition, jf. f.eks. TfS 2000, 798 LSR, hvor en fejlagtig indbetaling 
på en kapitalpensionsordning blev skattemæssigt annulleret uden anvendelse 
af omgørelsesinstituttet.
 Betingelser for omgørelse Efter SSL § 37 C, stk. 1, nr. 1 må 
dispositionen "ikke i overvejende grad have være båret af hensyn 
til at spare eller udskyde skatter eller afgifter". Omgørelse vil således 
normalt ikke kunne tillades af dispositioner i form af f.eks. overdragelse af aktiver 
til en åbenbar over- eller underkurs. På den anden side vil omgørelse 
normalt kunne tillades af dispositioner, der indebærer succession, selvom successionen 
indebærer en skatteudskydelse. Dette skyldes, at en sådan dispositionen 
må antages i overvejende grad at være båret af andre hensyn end at 
udskyde skatten.
 Efter SSL § 37 C, stk. 1, nr. 2 skal dispositionen "utvivlsomt have haft 
utilsigtede skattemæssige virkninger, der er væsentlige". Dispositionen 
skal således have haft væsentlige utilsigtede virkninger for den skattepligtige.I 
kravet om væsentlighed ligger ikke et krav om væsentlighed i relation 
til den pågældende disposition, men et generelt krav om, at de uforudsete 
skattemæssige virkninger er væsentlige.
 Efter SSL § 37 C, stk. 1, nr. 3 skal dispositionen "have været lagt 
klart frem for myndighederne". Dispositionen skal således oprindeligt 
have været lagt klart frem for den skatteansættende myndighed. Efter SSL 
§ 37 C, stk. 1, nr. 4 er det en betingelse, at "de privatretlige virkninger 
af den ændring af dispositionen, der ønskes tillagt skattemæssig 
virkning, skal være enkle og overskuelige".
 En tilladelse til omgørelse kan således afslås, hvis en imødekommelse 
af omgørelsesanmodningen vil resultere i en sådan uklarhed om de privatretlige 
virkninger heraf, at det vil være nødvendigt at foretage væsentlige 
skønsmæssige skatteansættelser.
 Bestemmelsen er parallel til SSL § 37 B, stk. 2, jf. omtalen afsnit A.H.3.2. 
Efter SSL § 37 C, stk. 1, nr. 5 er adgangen til omgørelse betinget af, 
"at alle, der vil blive berørt af en tilladelse til omgørelse, tiltræder 
omgørelsesanmodningen". I det omfang en skattepligtig bor i en anden kommune 
end den, hvor ansøgeren bor, må også denne anden kommune have erklæret 
sig enig i omgørelsen, før en tilladelse kan gives. Det påhviler 
den skattepligtige at dokumentere, at betingelserne for omgørelse er opfyldt.
 Frister Hvis anmodningen om omgørelse er indgivet mere end 3 år 
efter udløbet af det pågældende indkomstår og vedrører 
indkomstår inden 1997, er tilladelse til omgørelse og genoptagelse yderligere 
betinget af, at de almindelige betingelser for genoptagelse efter den tidligere 
bestemmelse i SSL § 4, stk. 2, er opfyldt, dvs. de vejledende krav om en minimumsbeløbsgrænse 
på 3.000 kr. og en reaktionsfrist på 3 måneder, jf. nærmere 
herom under afsnit A.H.2.2.2.
 Hvis anmodningen om omgørelse er indgivet mere end 3 år efter udløbet 
af det pågældende indkomstår og vedrører indkomstår fra 
og med 1997, vil tilladelse til omgørelse og genoptagelse yderligere være 
betinget af opfyldelse af kravene i SSL § 35, stk. 2 og 3 om en minimumsbeløbsgrænse 
på 5.000 kr. og en reaktionsfrist på vejledende 6 måneder., jf. nærmere 
herom under afsnit A.H.2.2.1.
 Hvis anmodningen om omgørelse er indgivet inden 3 år fra udløbet 
af det pågældende indkomstår, og betingelserne i SSL § 37 C 
er opfyldt, gælder ingen yderligere betingelser for at kunne tillade omgørelse 
og dermed genoptagelse efter SSL § 34, stk. 2, henholdsvis den tidligere bestemmelse 
i SSL § 4, stk. 1 for så vidt angår indkomstår inden 1997.
 Gebyr Efter SSL § 37 C, stk. 2 er omgørelse betinget af, at der 
betales et gebyr svarende til gebyret for at få en bindende forhåndsbesked 
om egne forhold. Gebyret er i år 2001 på 1.700 kr. med tillæg af 
1.700 kr. for hver 5 timers tidsforbrug udover 45 timer ved sagsbehandlingen. Tidsforbruget 
opgøres på grundlag af tidsforbruget ved behandlingen af såvel omgørelsesanmodningen 
som de afledte skatteansættelser. Der medregnes kun tidsforbrug hos den myndighed, 
som afgør omgørelsesanmodningen i første instans. Beløbet reguleres 
efter PSL § 20. Gebyret skal betales, før behandlingen af omgørelsesanmodningen 
påbegyndes. Et eventuelt tillægsgebyr skal være betalt, før 
anmodningen besvares. Gebyret tilfalder staten, medmindre afgørelseskompetencen 
er henlagt til kommunerne, i hvilket tilfælde gebyret tilfalder den pågældende 
kommune. Tilbagekaldes en anmodning om omgørelse, tilbagebetales gebyrer, der 
er betalt. Gebyret tilbagebetales ikke, hvis omgørelse nægtes.
 Kompetence I henhold til SSL § 37 C, stk. 1 er omgørelseskompetencen 
henlagt til skatteministeren, der i sagsudlægningsbekendtgørelsens § 
8, nr. 13 har delegeret kompetencen til de kommunale skattemyndigheder for så 
vidt angår fysiske personer og dødsboer, og efter samme bekendtgørelses 
§ 10, nr. 1 har delegeret kompetencen til den skatteansættende myndighed 
for så vidt angår juridiske personer, bortset fra dødsboer. Af sagsudlægningsbekendtgørelsens 
§ 19, stk. 1, nr. 3 fremgår, at klage i alle tilfælde skal ske til 
Ligningsrådet, der endvidere i bekendtgørelsens § 19, stk. 2 er tillagt 
kompetence til at fastsætte generelle bestemmelser for administrationen af 
omgørelse. Sådanne generelle bestemmelser er fastsat i TSS-cirkulære 
2000-28, der er indarbejdet i denne vejledning.
 Pligt til vejledning om muligheden for omgørelse 
I forbindelse med varsling af en ansættelsesændring, der udspringer af 
en privatretlig disposition, skal den skatteansættende myndighed give vejledning 
om muligheden for omgørelse efter SSL § 37 C, såfremt omgørelse 
efter en konkret vurdering må anses for et nærliggende og relevant alternativ 
for den skattepligtige, jf. TSS-cirkulære 2000-28, hvor Ligningsrådet 
har udnyttet bemyndigelsen i § 19, stk. 2, i sagsudlægningsbekendtgørelsen, 
til at fastsætte nærmere retningslinjer for administrationen af omgørelse. 
Det fremgår endvidere af TSS-cirkulære 2000-28, at vejledningspligten 
navnlig vil gælde, hvor den privatretlige disposition er indgået mellem 
interesseforbundne parter og dette er myndigheden bekendt. Der skal dog ikke gives 
en sådan vejledning i tilfælde, hvor det må anses for åbenbart, 
at betingelserne for at tillade omgørelse ikke er opfyldt, jf. nærmere 
ovenfor om disse betingelser. I nævnte TSS-cirkulære 2000-28 har Ligningsrådet 
foreslået følgende ordlyd til vejledning: "Som et alternativ til 
at påklage den foreslåede ændring af skatteansættelsen henledes 
opmærksomheden på muligheden for at anmode om tilladelse til skattemæssig 
omgørelse, såfremt betingelserne i SSL § 37 C er opfyldt. Hvis der 
anmodes om tilladelse til omgørelse, skal der ved anmodningen betales et gebyr 
i henhold til SSL § 37 C, stk. 2. Nærmere oplysninger om reglerne for 
omgørelse kan fås ved henvendelse hertil".
 Omgørelse contra klage over ansættelse (dobbelt sagsbehandling) 
I TSS-cirkulære 2000-28, hvor Ligningsrådet har udnyttet bemyndigelsen 
i § 19, stk. 2 i sagsudlægningsbekendtgørelsen til at fastsætte 
nærmere retningslinjer for administrationen af omgørelse, er fastsat følgende: 
Hvis en anmodning om omgørelse indgives sideløbende med en verserende 
klagesag vedrørende den skatteansættelse, der ønskes omgjort, skal 
anmodningen om omgørelse som udgangspunkt sættes i bero. Hvis den skattepligtige 
ikke er enig i berostillelse af behandlingen af anmodningen om omgørelse, således 
at der bliver truffet afgørelse om omgørelse inden afslutningen af klagesagen 
vedrørende skatteansættelsen, skal en eventuel tilladelse til omgørelse 
betinges af, at tilladelsen udnyttes inden 3 måneder. Ved udnyttelse af tilladelsen 
bortfalder grundlaget for den verserende klagesag.◄
 |