►Pensionsbeskatningsloven er ændret ved. lov nr. 170 af 15. marts 2000 vedrørende 
pensionsordninger for ægtefæller til udsendte medarbejdere mv.
Lovændringen indeholder en række bestemmelser om pensionsordninger, som 
arbejdsgivere opretter til fordel for medfølgende ægtefæller, registrerede 
partnere og samlevere til udsendtemedarbejdere. Der er intet ansættelsesforhold 
direkte imellem arbejdsgiveren og den pågældende person, men der er indført 
en skattemæssig ligestilling mellem disse pensionsordninger og tilsvarende 
pensionsordninger, som arbejdsgivere kan oprette til fordel for medarbejdere.
Der har ikke hidtil været særlige regler for pensionsordninger oprettet 
af arbejdsgivere til udsendte medarbejderes medfølgende ægtefæller, 
samlevere m.fl., som ikke selv er ansat af den pågældende arbejdsgiver. 
Hvis en arbejdsgiver efter de hidtil gældende regler foretager indbetalinger 
til en pensionsordning omfattet af pensionsbeskatningslovens afsnit I for en medarbejders 
ægtefælle, vil indbetalingerne derfor blive anset for et supplerende skattepligtigt 
vederlag til medarbejderen. Beløbet anses derefter for overført til den 
anden ægtefælle m.fl. ved en gavedisposition. En sådan gave
kan gives uden skatte- og afgiftsmæssige konsekvenser mellem ægtefæller 
og mellem registrerede partnere, jf. BAL §§ 22, stk. 3. Er der tale om 
samlivsforhold af mere end to års varighed, er gaven gaveafgiftspligtig, i 
det omfang den overstiger et årligt reguleret beløb, der i 2000 udgør 
45.200 kr., jf. BAL §§ 22, stk. 1, litra d. Ved samlivsforhold af mindre 
end to års varighed er gaven indkomstskattepligtig for modtageren, og giveren 
har ikke fradragsret.
Ovenstående gælder fortsat i tilfælde, hvor de nedennævnte kriterier 
for, at pensionsordningen kan
omfattes af de nye regler, ikke er opfyldt.
Pensionsordninger til medfølgende ægtefæller m.fl. skal grundlæggende 
opfylde de samme betingelser for at være omfattet af pensionsbeskatningslovens 
afsnit I som andre pensionsordninger. De nye regler gælder for alle de typer 
af pensionsordninger, der kan oprettes i dag, dvs. bl.a. for pensionsordninger med 
løbende udbetalinger, rate- og kapitalforsikringer, rateopsparing og opsparing 
i pensionsøjemed. Der er således ikke tale om, at der ved loven er indført 
en ny grundtype blandt de pensionsordninger, der omfattes af pensionsbeskatningslovens 
afsnit I.
De nye regler gælder både for pensionsordninger, som nyoprettes til formålet, 
og for pensionsordninger, som pensionsopspareren havde i forvejen. Er den allerede 
oprettede pensionsordning oprettet uden for ansættelsesforhold, skal der ske 
indberetning om, at status for pensionsordningen er ændret, jf. § 5, stk. 
2 i bekendtgørelse nr. 827 af 31. marts 2000 om beskatning af pensionsordninger. 
Er den allerede oprettede pensionsordning oprettet i ansættelsesforhold, vil 
videreførelse af denne under udsendelsen typisk kræve samtykke fra den 
oprettende arbejdsgiver. Hvis pensionsopsparerens egen arbejdsgiver viderefører 
indbetalingerne i udsendelsesperioden, er betingelserne for at anvende de særlige 
beskatningsregler ikke opfyldt, jf. nedenfor ad betingelse 2. 
Loven stiller følgende krav til ægtefællens m.fl.s situation som 
betingelse for, at de særlige regler gælder:
 1) Ægtefællen m.fl. skal være »»medfølgende«« 
under en udsendelse af mindst 1 måneds
 varighed.
 2) Ægtefællen m.fl. og/eller dennes egen arbejdsgiver må ikke foretage 
indbetalinger til en
 pensionsordning i ansættelsesforhold under udsendelsen.
 
Ad 1:
Kravet indebærer, at den medfølgende person skal have fælles bopæl 
med den udsendte medarbejder i udlandet under udsendelsen. Kravet er således 
ikke opfyldt, hvis den udsendte medarbejders ægtefælle m.fl. forbliver 
boende i Danmark under udsendelsen. Kravet er heller ikke opfyldt, hvis begge personer 
udrejser fra Danmark, men tager ophold hver sit sted. Endelig er kravet ikke opfyldt, 
hvis udsendelsen har en varighed på mindre end en måned.
Fælles bopæl indebærer ikke, at ægtefællerne m.fl. skal 
opholde sig samme sted konstant. Der er således mulighed for, at den medfølgende 
ægtefælle m.fl. periodevis opholder sig i Danmark uden ledsagelse af den 
udsendte. Hvorvidt kravet om fælles bopæl er opfyldt i det enkelte tilfælde, 
afhænger af en individuel vurdering. Hvis den pågældende konkret 
er i beskæftigelse i Danmark i den aktuelle periode, kan kravet om ophold i 
udlandet ikke anses for opfyldt, medmindre der er tale om beskæftigelse, der 
efter sin art kan udføres som distancearbejde el.lign. Vurderes det på 
grundlag af oplysninger om varigheden af den medfølgende persons opholdsperioder 
i Danmark, at det må anses for muligt for den pågældende at opretholde 
en tilknytning til arbejdsmarkedet i Danmark, er kravet heller ikke opfyldt.
Ovenstående gælder både for ægtefæller og registrerede 
partnere og for samlevere. Med hensyn til samlevere stilles der ikke krav til varigheden 
af samliv forud for udsendelsen. Kan samliv forud for udsendelsen ikke dokumenteres, 
f.eks. ved folkeregisterattest, medfører dette skærpede krav til dokumentationen 
for, at der foreligger samliv under udsendelsen. 
 
Ad 2:
Kravet indebærer, at indbetalinger til en pensionsordning i ansættelsesforhold 
for den periode, som den særlige pensionsordning tilsigter at dække, afskærer 
den medfølgende ægtefælle m.fl. fra at benytte de særlige regler. 
Dette gælder, hvadenten den pensionsordning, der indbetales til, er omfattet 
af pensionsbeskatningslovens afsnit I eller af afsnit II A, f.eks. en pensionsordning 
oprettet som led i et ansættelsesforhold, som den pågældende person 
er i under udlandsopholdet.
Kravet er alene knyttet til faktiske indbetalinger til en pensionsordning i ansættelsesforhold. 
Hvis der ikke foretages indbetalinger til en sådan pensionsordning, gælder 
de særlige regler for alt, hvad den udsendte medarbejders arbejdsgiver indbetaler 
til pensionsordningen. Der stilles således ikke krav om, at den medfølgende 
ægtefælle m.fl. skal have haft en pensionsordning i ansættelsesforhold 
umiddelbart forud for udsendelsen. Der skal heller ikke foretages nogen vurdering 
af, hvorvidt disse indbetalinger eventuelt overstiger, hvad den medfølgende 
ægtefælle m.fl. må antages at ville have indbetalt/fået indbetalt 
til en pensionsordning i ansættelsesforhold, hvis han eller hun ikke havde 
ledsaget den udsendte medarbejder til udlandet. Endelig indebærer kravet, at 
den medfølgende ægtefælle m.fl. i princippet kan bevare sit ansættelsesforhold 
under udsendelsen, men efter aftale med arbejdsgiveren fravælge indbetalinger 
til en pensionsordning i dette ansættelsesforhold til fordel for indbetalinger 
til en pensionsordning oprettet af den udsendte medarbejders arbejdsgiver og omfattet 
af de særlige regler.
Er der sket indbetalinger til en pensionsordning i ansættelsesforhold for den 
medfølgende ægtefælle m.fl. for den periode, som den særlige 
pensionsordning tilsigter at dække, bortfalder adgangen til at anvende de særlige 
regler på en pensionsordning oprettet af den udsendte medarbejders arbejdsgiver. 
Det er således ikke relevant at foretage en opgørelse af, hvorvidt indbetalingerne 
til den medfølgende ægtefælles m.fl.s pensionsordning i eget ansættelsesforhold 
er større eller mindre end indbetalingerne fra den udsendte medarbejders arbejdsgiver.
Den medfølgende ægtefælles m.fl.s egne indbetalinger til en pensionsordning 
uden for ansættelsesforhold under udsendelsen påvirker ikke adgangen til 
at benytte de særlige regler.
Er de nævnte betingelser opfyldt, henføres pensionsordningen fra den udsendte 
medarbejders arbejdsgiver i enhver skattemæssig henseende til den medfølgende 
ægtefælle m.fl. og behandles som indbetalinger fra den medfølgende 
ægtefælles m.fl.s egen arbejdsgiver.
Dette indebærer bl.a., at den medfølgende ægtefælle m.fl. har 
ret til at bortse fra indbetalingerne ved opgørelsen af sin skattepligtige 
indkomst, jf. PBL § 19, stk. 3, og at indbetalingerne til en kapitalpensionsordning 
indgår under beløbsgrænsen i PBL § 16, stk. 1, for den medfølgende 
ægtefælle m.fl. De i afsnit 
A.C.1.2.1 
beskrevne virkninger af, at en arbejdsgiver indbetaler større beløb end 
beløbsgrænsen i § 16, stk. 1, til en arbejdstagers kapitalpensionsordning, 
gælder tilsvarende for disse indbetalinger.
Der skal ikke betales arbejdsmarkedsbidrag eller særligt pensionsbidrag af 
indbetalingerne. Endvidere henføres pensionsordningen fra den udsendte medarbejders 
arbejdsgiver til den udsendte medarbejders medfølgende ægtefælle 
m.fl. i enhver skattemæssig henseende til den medfølgende ægtefælle 
m.fl., forudsat at de ovennævnte betingelser er opfyldt.
Medarbejderen beskattes ikke af arbejdsgiverens pensionsindbetalinger som et supplerende 
vederlag. Er der tale om en kapitalpensionsordning, påvirker indbetalingerne 
heller ikke beløbsgrænsen for den udsendte medarbejders egne indbetalinger 
til kapitalpension efter PBL § 16, stk. 1.
Er den medfølgende ægtefælle skattemæssigt hjemmehørende 
i udlandet, og er den udsendte medarbejders arbejdsgiver dansk, anses pensionsbidraget 
fra dansk side for værende indkomst omfattet af OECD-modeloverenskomstens artikel 
15 eller 19 for den udsendte medarbejder. Hvorvidt bopælslandet anser pensionsbidraget 
for skattepligtigt, og i givet fald hos hvilken ægtefælle, afhænger 
af bopælslandets lovgivning. 
Disse særlige skattemæssige konsekvenser af en pensionsordning for ægtefællen 
m.fl. til en udsendt medarbejder har virkning fra og med indkomståret 1999.
◄