|  | I det omfang der eksisterer særlige fristregler for borgernes/virksomhedernes 
adgang til tilbagesøgning af tidligere betalte skatte-, told- og afgiftskrav, 
har de formueretlige forældelsesregler alene sekundær betydning. Sådanne 
særlige fristregler findes fx på toldområdet og for foretagelse af 
skatteansættelser, jf. afsnit G. 
Det skal dog bemærkes, at hjemmelen i SSL § 35 til at nedsætte skatteansættelser 
efter udløbet af 3-årsfristen i SSL § 34, stk. 2, forudsætter, 
at det afledede krav på tilbagesøgning af skat ikke er forældet efter 
de formueretlige forældelsesregler. Dette gælder dog ikke nedsættelse 
begrundet i reglen i SSL § 35, stk. 1, nr. 7. 5-årig eller 20-årig forældelse En borgers/virksomheds krav 
på tilbagesøgning af tidligere betalt skat eller afgift vil som altovervejende 
hovedregel være en følge af, at beløbet har været betalt under 
den urigtige forudsætning, at der var pligt til at betale beløbet. Under 
sådanne omstændigheder vil tilbagesøgningskravet være omfattet 
af 1908-lovens 5-årsfrist, jf. lovens 
§ 1, stk. 1, nr. 6.
 Som eksempel herpå kan nævnes dommen TfS 2000, 606 VLD, hvor et krav på 
tilbagebetaling af realrenteafgift blev anset for omfattet af 1908-lovens § 
1, stk. 1, nr. 6. Som en enkeltstående undtagelse herfra kan alene nævnes 
dommen UfR 1982, 1047 ØLD, hvor et holdingselskabs krav på tilbagesøgning 
af udbytteskat, der var indeholdt i datterselskabet, blev anset for omfattet af 
den 20-årige forældelsesfrist, fordi udbytteskatten ved en forglemmelse 
ikke var godskrevet i holdingselskabets skat, og derfor ikke betalt i urigtig formening 
om skyld.
 Hvis udbytteskatten på sædvanlig måde var blevet modregnet i holdingselskabets 
årsopgørelse, ville tilbagesøgningskravet utvivlsomt være blevet 
anset for omfattet af 1908-lovens 5-årsfrist. I sagen UfR 1981, 349 ØLD 
havde arbejdsgiveren krævet tilbagebetaling af A-skat, idet det blev gjort 
gældende, at der ikke var tale om A-indkomst. Arbejdsgiveren fik medhold heri. 
A-skatten var derfor indeholdt og indbetalt på et urigtigt grundlag, hvorfor 
arbejdsgiverens tilbagesøgningskrav var omfattet af 1908-lovens 5-årsfrist.
 Når en borgers/virksomheds tilbagesøgningskrav er omfattet af 1908-lovens 
5-årsfrist, løber fristen fra forfaldstidspunktet, som er det tidspunkt, 
hvor beløbet tidligere er betalt til myndighederne.
 Afbrydelse Som nærmere beskrevet under N.2.1.4 
kan 1908-lovens 5-årsfrist afbrydes efter lovens § 2 ved myndighedernes 
erkendelse af tilbagesøgningskravet eller ved foretagelse af retslige skridt 
mod myndighederne. Indgivelse af klage eller anmodning til en administrativ myndighed 
om genoptagelse af en tidligere afgørelse eller tilbagebetaling af et tidligere 
betalt beløb er ikke et retsligt skridt. Myndighederne bør derfor i disse 
situationer vejlede borgeren/virksomheden herom, samt om at en afbrydelse af 1908-lovens 
frist alene kan ske ved udtagelse af stævning. Det skal dog tilføjes, 
at selv om indgivelse af klage ikke har afbrydende virkning vedrørende den 
formueretlige forældelsesfrist, vil nævnte frist ikke løbe i det 
tidsrum, hvor myndigheden behandler klagen, jf. TfS 2000, 606 VLD, hvor det er forudsat, 
at tilbagebetalingskravet ikke ville være forældet, hvis det kunne lægges 
til grund, at der foregik en ikke-afsluttet klagebehandling. Der vil normalt ikke 
være tale om en tilsvarende berostillelse af en forældelsesfrist, så 
længe en myndighed behandler en anmodning om genoptagelse/tilbagebetaling, 
medmindre der findes særskilte regler om frister for genoptagelse som fx i 
SSL §§ 34 og 35, jf. afsnit G.
 Suspension Som nærmere beskrevet under N.2.1.3 
kan 1908-lovens frist endvidere være suspenderet, hvis borgeren/virksomheden 
har været i utilregnelig uvidenhed om tilbagesøgningskravet. Som det ligeledes 
fremgår af beskrivelsen under N.2.1.3 vil retlig vildfarelse normalt ikke suspendere 
1908-lovens frist for så vidt angår myndighedernes krav mod borgerne/virksomhederne. 
Det tilsvarende vil normalt gælde for borgernes/virksomhedernes tilbagesøgningskrav 
mod myndighederne. Uden for Skatteministeriets område kan især henvises 
til dommen TfS 2000, 583 HD, hvor Højesteret fastslog, at retlig uvidenhed 
om, at der ikke var grundlag for opkrævning af såkaldte promillegebyrer 
ved anmeldelse af selskaber, ikke suspenderede 1908-lovens frist vedrørende 
kravet på tilbagesøgning af promillegebyrer. På Skatteministeriets 
område kan henvises til TfS 2000, 744 HD, hvor kravet om tilbagebetaling af 
skat som følge af en ændret skattemæssig behandling af ambi var forældet, 
fordi fristen ikke blev anset for suspenderet. Endvidere kan henvises til TfS 2000, 
606 VLD, hvor Told- og Skattestyrelsen ændrede sin hidtidige retlige vurdering 
af realrenteafgiftspligten. Den skattepligtige fik ikke medhold i, at 1908-lovens 
frist havde været suspenderet for tilbagebetaling af tidligere betalt realrenteafgift. 
I overensstemmelse hermed gælder, at hvis myndighedernes hidtidige praksis 
underkendes ved Landsskatteretten eller domstolene, vil 1908-lovens frist ikke være 
suspenderet for andre med tilsvarende sager, jf UfR 1927, 585 HD og UfR 1936, 763 
VLD. Forældelsesfristen for sådanne tilbagesøgningskrav vil derfor 
på sædvanlig måde løbe fra det tidspunkt, hvor beløbet 
er indbetalt til myndighederne, medmindre Told- og Skattestyrelsen af procesbesparende 
hensyn udsender en meddelelse om, at forældelsesfristen vedrørende tilbagesøgningskravet 
indtil videre sættes i stå, jf. eksempelvis TfS 2000, 581 TSS om moms 
af bowlingbaner. Vedrørende genoptagelse af skatteansættelser som følge 
af underkendelse af myndighedernes hidtidige praksis gælder dog særligt, 
at der efter reglen i SSL § 35, stk. 1, nr. 7, kan ske tilbagebetaling af skat 
fra og med det første indkomstår, der har været til prøvelse 
i den underkendende afgørelse, uanset formueretlig forældelse.
 Særligt retsgrundlag Endelig bemærkes, at borgerens/virksomhedernes 
tilbagesøgningskrav vil være omfattet af den 20-årige forældelsefrist, 
hvis der er etableret et særligt retsgrundlag, jf. nærmere under N.2.2.
 Særligt for told Toldkodeksens 
art. 221 indeholder særlige regler om adgangen til at opnå toldgodtgørelse 
indenfor den særlige 3-årsfrist. Adgangen til toldgodtgørelse omfatter 
godtgørelse for tolden og for heraf afledt moms og evt. punktafgift, jf. Toldkodeksens 
art. 236 og toldlovens § 31. For godtgørelse gælder, at en forlængelse 
af fristen kun kan ske, hvis indgivelse af en anmodning om godtgørelse har 
været forhindret på grund af hændelige omstændigheder eller 
force majeure, jf. Toldkodeksens art. 236.
 |