►Afsnittet indeholder:

  • Indretning af spilsystemet
  • Undersøgelser
  • Informationer fra Spillemyndigheden
  • Overtrædelse medfører straf

Indretning af spilsystemet 

Tilladelsesindehaver skal indrette sit spilsystem på en måde, der gør tilladelsesindehaver i stand til at identificere mistænkelig spiladfærd forbundet med aftalt spil.

Se BEK nr. 43/2025 § 9.

Det betyder, at tilladelsesindehavers spilsystem skal understøtte en overvågning af spillernes adfærd i forhold til at identificere mistænkelig spiladfærd forbundet med aftalt spil. Mistænkelig spiladfærd kan være, hvis en spiller kontinuerligt placerer væddemål på begivenheder, der er under mistanke for at være manipuleret. Mistænkelig spiladfærd er ikke nødvendigvis knyttet til en enkelt spillers adfærd, men kan også komme til udtryk ved, at en række spilleres væddemålsadfærd fremstår koordineret eller medfører en usædvanlig oddsudvikling, som ikke kan forklares med nye oplysninger af sportslig karakter, som fx ændringer i holdopstilling eller skader.

Der følger af bestemmelsen en forpligtelse for tilladelsesindehaver til at indrette spilsystemet, så det understøtter tilladelsesindehavers forpligtelser til at undersøge forholdene og eventuelt underrette Spillemyndigheden, hvis tilladelsesindehaveren er vidende om, har mistanke om eller rimelig grund til at formode, at et væddemål eller en begivenhed har eller har haft tilknytning til aftalt spil.

Tilladelsesindehaver skal i sin risikovurdering have forholdt sig til, hvad der kan være relevant mistænkelig spiladfærd i forhold til tilladelsesindehavers forretningsmodel.

Tilladelsesindehavers spilsystem skal ligeledes understøtte, at tilladelsesindehaver kan nægte at modtage indsats i et væddemål, hvis tilladelsesindehaver er vidende om eller har en begrundet mistanke om aftalt spil. Spilsystemet skal også understøtte, at tilladelsesindehaver skal undlade at udbetale en gevinst, hvis et væddemål undersøges for aftalt spil, og hvor det ikke kan udelukkes, at spilleren har haft viden herom.

Særligt vedrørende udbud af væddemål i Grønland

Tilladelsesindehaver skal for væddemål udbudt i Grønland træffe foranstaltninger, som er egnede til at reducere risikoen for aftalt spil.

Se BEK nr. 685/2025 § 26 og BEK nr. 687/2025 § 27.

Tilladelsesindehaver skal træffe foranstaltninger, som er egnede til at reducere risikoen for aftalt spil i væddemål.

Tilladelsesindehaver skal forholde sig til, hvilke risici for aftalt spil, der er forbundet med tilladelsesindehaverens væddemålsudbud i Grønland, når tilladelsesindehaver bestemmer hvilke foranstaltninger, som vil være egnede til at reducere risikoen for aftalt spil.

Tilladelsesindehaver skal se holistisk på væddemålsudbuddet, og ikke kun forholde sig til, hvilke væddemålsmarkeder, der udbydes. Tilladelsesindehaver bør også se på om spillere, betalingsløsninger og leveringskanaler kan udgøre en risiko for aftalt spil, som er nødvendigt at imødegå med egnede foranstaltninger. Yderligere kan det være relevant for tilladelsesindehaver at vurdere, om der er en risiko for, at tilladelsesindehaver kan udnyttes til aftalt spil på grund tilladelsesindehavers organisation. En egnet foranstaltning vil også være at have etableret forretningsgange eller have indgået samarbejdsaftaler om deling af mistænkeligt spil fra Grønland.

Undersøgelser

BEK nr. 43/2025 pålægger tilladelsesindehaver en række forpligtelser, der har til formål at sikre, at tilladelsesindehaver i tilstrækkeligt omfang reagerer på begivenheder, hvor der som minimum er en rimelig grund til at formode, at begivenheden er manipuleret.  

Forpligtelserne følger af BEK nr. 43/2025 kapitel 5.

Nægte at modtage indsats

Hvis tilladelsesindehaver er vidende om eller har rimelig begrundet mistanke om et væddemål er manipuleret til aftalt spil, skal tilladelsesindehaver nægte at modtage indsats på væddemålet.

Se BEK nr. 43/2025 § 10, BEK nr. 685/2025 § 26 og BEK nr. 687/2025 § 27.

Det betyder, at forpligtelsen først indtræder på det tidspunkt, hvor tilladelsesindehaver enten har en viden eller en begrundet mistanke. Forpligtelsen kræver derfor et stærkere mistankegrundlag end forpligtelsen til at undersøge og underrette, der allerede indtræder, på tidspunktet hvor der er en formodning om aftalt spil. Tilladelsesindehaver skal vurdere en eventuel mistanke på baggrund af alle foreliggende oplysninger, og ikke alene forholde sig til mistanke, der kan udledes af transaktioner ved tilladelsesindehaveren. 

Forpligtelsen er begrænset til det væddemålsmarked, der er viden eller rimelig begrundet mistanke om er manipuleret. Det betyder, at hvis der er en begrundet mistanke omkring fx en fodboldspiller forsætlig vil få et gult kort, skal tilladelsesindehaver nægte at modtage indsats på, hvorvidt fodboldspilleren modtager et gult kort eller andre markeder, der er direkte påvirket af denne handling, fx over/under antal kort eller udvisning af den pågældende fodboldspiller.

Tilladelsesindehaver er derimod ikke forpligtet til at nægte indsats på andre væddemålsmarkeder, der ikke umiddelbart påvirkes af mistanken om et gult kort, fx væddemål på resultatet af kampen. Tilladelsesindehaver skal dog overveje om et fortsat udbud er i overensstemmelse med tilladelsesindehavers risikovurdering og forretningsgange.

Forpligtelsen indebærer ikke, at tilladelsesindehaveren er forpligtet til at afvise/annullere allerede indgåede væddemål på det pågældende væddemålsmarked. Det udelukker dog ikke, at tilladelsesindehaveren på baggrund af en risikovurdering, enten generelt gældende eller for den pågældende begivenhed, vælger at afvise/annullere allerede indgået væddemål.

I tilfælde, hvor tilladelsesindehaver ikke afviser/annullerer allerede indgået væddemål skal tilladelsesindehaveren være opmærksom på, at tilladelsesindehaver kan være forpligtet til at undlade at udbetale en gevinst. Se BEK nr. 43/2025 § 12.

Undersøgelsesforpligtelse

Tilladelsesindehaver skal straks undersøge forhold, hvor tilladelsesindehaver er vidende om, har mistanke om eller rimelig grund til at formode aftalt spil.

Se BEK nr. 43/2025 § 11, stk. 1.

Undersøgelserne skal gøre det klart for tilladelsesindehaver, om det er nødvendigt at iværksætte andre tiltag for at forebygge og bekæmpe aftalt spil. Det kan fx være tilladelsesindehavers forpligtelse til at nægte modtagelse af indsats ved en begrundet mistanke, eller at underrette Spillemyndigheden eller berige en underretning, der allerede er delt med Spillemyndigheden.

Tilladelsesindehaveren skal have forretningsgange, som nærmere beskriver, hvornår en undersøgelse iværksættes og hvordan undersøgelserne nærmere skal foregå.

Tilladelsesindehaver skal i perioden, hvor forholdene undersøges, være opmærksom på, at tilladelsesindehaver skal undlade at udbetale en gevinst, hvis det ikke kan udelukkes, at spilleren har haft viden om aftalt spil.

Tilladelsesindehaver er forpligtet til at notere og opbevare resultaterne af undersøgelser i 5 år.

Se BEK nr. 43/2025 § 11, stk. 2.

Pligten til at notere omfatter faktuelle oplysninger om forholdene samt en konklusion af, hvad undersøgelsen er mundet ud i. Notatet skal være tilstrækkeligt til at genopfriske hukommelsen og give andre en forståelse af sagen og dennes omfang. Kravet omfatter også undersøgelser, som resulterer i at mistanke om aftalt spil afvises.

Noteringspligten omfatter ikke tilfælde af automatisk generet alarmer/flag, hvor det med rimelighed kan lægges til grund, at disse ikke giver indikationer om konkret mistænkelige forhold.

Hvornår skal en undersøgelse iværksættes?

Tilladelsesindehaver skal straks undersøge forhold, hvor tilladelsesindehaver er vidende om, har mistanke om eller rimelig grund til at formode aftalt spil.

Tilladelsesindehaver skal have forholdt sig til hvilke indikationer på aftalt spil, der er relevante i forhold til tilladelsesindehavers forretningsgang. Indikationerne kan være knyttet både til spilleradfærd og begivenheden, som fx oddsudvikling. Undersøgelser kan også iværksættes på baggrund af alarmer, som tilladelsesindehaver har modtaget fra en samarbejdspartner eller i tilfælde, hvor Spillemyndigheden har delt oplysninger om, at der er observeret mistænkelige forhold omkring en begivenhed.

Hvad skal undersøges?

Tilladelsesindehavers undersøgelse skal tage udgangspunkt i de oplysninger, som tilladelsesindehaver har til rådighed. Det kan være oplysninger om spilleren, som fx vedkommendes tidligere spilhistorik. Det kan også være om begivenhedsdeltagere, hvis tilladelsesindehaver fx har kendskab til at deltagere eller turneringen tidligere har været i søgelyset for aftalt spil.

Tilladelsesindehaver kan fx undersøge nyhedsmedier, sociale medier og lignende, om der er offentliggjort nyheder, der kan forklare forholdene. Endvidere kan tilladelsesindehaver, såfremt den indgår i et alarmnetværk, anvende netværket til at afdække om andre aktører ligeledes har modtaget mistænkelige spil. Tilladelsesindehaver er i forbindelse med sin undersøgelse ikke forpligtet til at kontakte spilleren. Såfremt tilladelsesindehaver i henhold til hvidvaskloven eller efterlevelse af øvrig lovgivning vil kontakte spilleren, er BEK nr. 43/2025 ikke til hinder herfor.

Tilladelsesindehaver skal undersøge i hvilket omfang tilladelsesindehaver er påvirket af forholdene. Dette betyder, at tilladelsesindehaver bør undersøge hvor mange spillere, der har placeret væddemål på det resultat, som er under mistanke, og eventuelt i hvilket omfang spillerne har afveget fra sædvanlig adfærd i forbindelse med væddemålene. Det kan fx være, at en spiller, som aldrig før har væddet på badminton, pludselig vædder på en mistænkelig badmintonkamp.

Tilladelsesindehavers skal i forbindelse med undersøgelse være opmærksom på deres forpligtelse til at underrette Spillemyndigheden.

Tilbageholdelse af udbetaling

I de tilfælde, hvor tilladelsesindehaver har modtaget indsats i et væddemål, der efterfølgende skal undersøges på grund af mistanke om aftalt spil, skal tilladelsesindehaveren undlade at udbetale gevinsten til spilleren, hvis det ikke kan udelukkes, at spilleren har haft viden om væddemålet er manipuleret.

Se BEK nr. 43/2025 § 12.

Tilladelsesindehaver kan i sin vurdering bl.a. inddrage spillerens tidligere adfærd, oplysninger fremkommet i forbindelse med mistanken er opstået, offentlig tilgængelige oplysning samt hvorvidt spilleren er omfattet af Udøverlisten.

Tilladelsesindehaveren kan overveje i deres risikostyring, om det er formålstjenstligt ved store gevinster at indføre et vilkår om, at spilleren ikke må have adgang til gevinsten (indskyde gevinsten i andre væddemål) i perioden, hvor en mistanke undersøges.

Tilladelsesindehaver kan dog udbetale gevinsten, hvis tilladelsesindehaver vurderer, at tilbageholdelse vil være til skade for en efterforskning.

Se BEK nr. 43/2025 § 12, 2. pkt..

Et eksempel på hvor tilladelsesindehaver kan antage, at der sker en efterforskningen, kan være ved personer, som de tidligere har underrettet om til Spillemyndigheden eller Hvidvasksekretariatet, og hvor tilladelsesindehaver vurderer, at en tilbageholdelse vil gøre spilleren opmærksom på, at vedkommende er genstand for en efterforskning. Tilladelsesindehaver kan udbetale gevinsten, når tilladelsesindehaver har færdiggjort sin undersøgelse og enten har underrettet Spillemyndigheden om en mistanke, eller hvis mistanken er afkræftet.

Tilladelsesindehaver skal notere sin vurdering sammen med resultaterne af undersøgelsen efter BEK nr. 43/2025 § 11, stk. 2.

Informationer fra Spillemyndigheden

Hvis tilladelsesindehaver modtager oplysninger fra Spillemyndigheden om, at der er observeret mistænkelige forhold i forbindelse med et væddemålsmarked eller begivenhed, skal tilladelsesindehaver straks undersøge om oplysningerne giver anledning til, at tilladelsesindehaveren skal nægte at modtage indsats på væddemålet.

Se BEK nr. 43/2025 § 13, stk. 1.

Hvis tilladelsesindehaver allerede har modtaget indsatser på væddemålet, skal tilladelsesindehaver overveje at undlade at udbetale gevinsten efter BEK nr. 43/2025 § 12.

Tilladelsesindehaver skal notere sig resultaterne af de undersøgelser, som iværksættes på baggrund af oplysninger modtaget fra Spillemyndigheden. Noterne skal opbevares i 5 år.

BEK nr. 43/2025 § 13, stk. 2.

Pligten til at notere omfatter faktuelle oplysninger om forholdene samt en konklusion af, hvad undersøgelsen er mundet ud i. Notatet skal være tilstrækkeligt til at genopfriske hukommelsen og give andre en forståelse af sagen og dennes omfang. Kravet omfatter også undersøgelser, som resulterer i, at mistanke om aftalt spil afvises.

Noteringspligten omfatter ikke tilfælde af automatisk generet alarmer/flag, hvor det med rimelighed kan lægges til grund, at disse ikke giver indikationer om konkret mistænkelige forhold.

Overtrædelse medfører straf

Forsætlig eller groft uagtsom overtrædelse af BEK nr. 43/2025 §§ 9-13 kan straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.

Se BEK nr. 43/2025 § 19.

Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.

Se BEK nr. 43/2025 § 19, stk. 2.◄