►Afsnittet indeholder:

  • Objektive og subjektive krav
  • Krav til medlemmer af direktion, bestyrelse og reelle ejere
  • Spilleverandører etableret udenfor EU- eller EØS-landene
  • Oplysninger om ansøgerselskabet og dennes koncern

Objektive og subjektive krav

Det er alene virksomheder, der kan ansøge om tilladelse som spilleverandør.

Der er to objektive krav og to subjektive krav, som skal opfyldes, før der kan udstedes en tilladelse. 

De objektive krav er: 

  • Ansøger må ikke have indgivet begæring om rekonstruktion, konkurs, gældssanering eller være under rekonstruktionsbehandling, konkursbehandling eller gældssanering. 
  • Ansøger må ikke have forfalden gæld til det offentlige. 
    • At skylde penge til det offentlige, og at gælden er forfalden, betyder, at betalingsfristen er overskredet, og at gælden er overgivet til restanceinddrivelsesmyndigheden, som varetages af Gældsstyrelsen. 
    • Gæld har ikke indflydelse på, om ansøger kan få en tilladelse, hvis 
      • ansøger har indgået en aftale om betaling,
      • der er stillet fuld sikkerhed for gælden, eller 
      • hvis der er strid mellem ansøger og Gældsstyrelsen om gældens eksistens eller størrelse, og Gældsstyrelsen har oplyst ansøger, at gælden ikke vil blive inddrevet, før uoverensstemmelserne er afklaret. 

Ved subjektive krav forstås, at Spillemyndigheden skal vurdere, hvorvidt ansøgeren opfylder kravet. 

De subjektive krav er: 

  • Ansøger må ikke være dømt for en forbrydelse i ind- og/eller udland, der kan betyde, at der er fare for, at ansøgeren vil misbruge adgangen til at arbejde med spil.
  • Ansøger skal kunne udbyde spil på faglig forsvarlig vis.

Krav 

Hvad betyder kravet? 

Ansøger må ikke være dømt for en forbrydelse i ind- og/eller udland, der kan betyde, at der er fare for misbrug af adgangen til at arbejde med spil. 

Spillemyndigheden skal vurdere, om overtrædelser af love m.v. kan medføre, at der er stor sandsynlighed for, at ansøgeren vil misbruge adgangen til at arbejde med spil. Alle domme kan være relevante, men Spillemyndigheden vil altid tage hensyn til typen af overtrædelse, hvornår den er sket i forhold til ansøgningstidspunktet, og om der er tale om gentagelser eller systematiske overtrædelser. Også overtrædelser af skatte- og afgiftslovgivningen kan have betydning ved vurderingen. Vedtagelse af bøder m.v. anses også som domme. 

Ansøgeren skal levere spil på faglig forsvarlig vis. 

Ved vurderingen lægger Spillemyndigheden bl.a. vægt på ansøgers organisatoriske forhold, herunder ansøgers interne regler og procedurer. Ligeledes omfatter undersøgelsen ansøgers koncernforbindelser, herunder koncernens spil-relaterede tilladelser i andre lande. Endelige inddrager Spillemyndigheden ansøger og dennes koncerns omdømme i spilbranchen. 

Se Lov om ændring af lov om spil § 32 b.

Krav til medlemmer af direktion, bestyrelse og reelle ejere 

Medlemmer af selskabets direktion, bestyrelse og reelle ejere skal opfylde de samme betingelser, som ansøgervirksomheden skal opfylde, samtidig med at personen skal være fyldt 21 år og ikke må være under værgemål eller samværgemål. 

Reelle ejere 

Ansøgerselskaber skal identificere virksomhedens reelle ejere. Offentlige tilgængelige registre i mange jurisdiktioner vil indeholde oplysninger om de reelle ejere. 

Begrebet reel ejer defineres i hvidvaskloven, som administreres af Finanstilsynet. Spillemyndigheden henholder sig til denne definition, og henviser således til Finanstilsynets hvidvaskvejledning for yderligere vejledning og fortolkning af begrebet reelle ejere. Yderligere kan Erhvervsstyrelsens vejledning om registrering af reelle ejere ligeledes fungere som fortolkningsbidrag. 

Et ansøgerselskabs reelle ejer er den eller de fysiske personer, der i sidste ende ejer eller kontrollerer ansøgerselskabet. 

Når ansøgerselskabet skal identificere, hvem der er virksomhedens reelle ejere, skal virksomheden vurdere hvilke personer, der har en tilstrækkelig del af ejerandelene eller af kontrollen. En indikator for, hvad der er en tilstrækkelig del, vil som udgangspunkt være, at personen har mere end 25 pct. af ejerandele og/eller kontrollen (indirekte ejerskab). Det er dog vigtigt at fremhæve, at procentgrænsen kun er en indikator for reelt ejerskab eller kontrol. 

Se Lov om ændring af lov om spil § 32 b. 

Spilleverandører etableret udenfor EU- eller EØS-landene 

Hvis spilleverandøren er etableret uden for EU- eller EØS-landene, er det et krav, at man som spilleverandør har en repræsentant i Danmark. Repræsentanten kan både være en person eller et selskab og skal godkendes af Spillemyndigheden. 

www.skat.dk kan du finde en oversigt over EU- og EØS-lande. 

Repræsentanten skal kunne repræsentere en spilleverandør i forvaltningsretlige, processuelle og strafferetlige forhold, da repræsentanten bl.a. skal stå for den daglige kommunikation med Spillemyndigheden. 

Repræsentanten hæfter som udgangspunkt ikke økonomisk for spilleverandøren, medmindre denne indgår i den selskabsretlige konstruktion hos ansøger med fx en støtteerklæring eller som økonomisk bærende selskab overfor ansøger. 

Repræsentanten kan godt være et datterselskab eller søsterselskab af spilleverandøren. Selskabet skal være etableret i Danmark for at kunne opfylde kravene som repræsentant. 

Hvis repræsentanten er en virksomhed, skal repræsentanten opfylde de samme betingelser som spilleverandøren, se krav til virksomheder i J.A.4.2. Repræsentanten skal desuden have bopæl i Danmark. Hvis repræsentanten er en person, gælder derudover de samme krav som for ledelsesmedlemmer og reelle ejere, se kravene hertil ovenfor.

Se Lov om ændring af lov om spil § 32 a.

Oplysninger om ansøgerselskabet og dennes koncern 

Følgende oplysninger om ansøgerselskabet og dennes koncern skal vedlægges ansøgningsblanketten. 

Stiftelsesdokument eller registreringsbevis for ansøgerselskab

Der skal indsendes en bekræftet kopi af ansøgerselskabets registreringsbevis fra registreringsmyndigheden i ansøgerselskabets hjemland. 

Ansøgerselskabets seneste vedtægter 

Seneste vedtægter for ansøgerselskabet, som er underskrevet af selskabets ledelse. 

Koncerndiagram 

Koncerndiagram, som giver et komplet billede af den koncern, som ansøger indgår i. Alle ansøgers moderselskaber, datterselskaber og søsterselskaber skal derfor fremgå af diagrammet.  

Ansøgerselskabet skal være tydeligt fremhævet i diagrammet. Koncerndiagrammet skal indeholde alle relationer op til de fysiske personer, som ejer mindst 10 % af stemmerettighederne eller kapitalandelene af koncernen. 

Desuden skal det angives, hvis ansøgerselskabet, datter- eller søsterselskaber har ejere, der ikke umiddelbart er en del af koncernen, og som har ejerandele på mindst 10 %. 

Det skal angives i koncerndiagrammet, hvor store ejerandele de enkelte selskaber og personer har. 

Koncerndiagrammet skal indeholde navn og CVR-nr. på samtlige selskaber/enheder, der indgår i koncernen. Hvis et selskab/enhed ikke har et CVR-nr., skal et tilsvarende registreringsnummer fra hjemlandet påføres sammen med en angivelse af hjemlandet. 

Hvis der indgår et børsnoteret selskab i koncernen, behøver dette selskabs ejerkreds ikke at fremgå af koncerndiagrammet, men der skal være en markering af at selskabet er børsnoteret. 

Hvis det i sidste ende er en fond eller anden selvejende retligt arrangement, der ejer koncernen, skal diagrammet vise alle ejerrelationer herop til.  

Organisationsdiagram 

Organisationsdiagram, der indeholder en hierarkisk opbygning af de enkelte afdelinger og underafdelinger hos ansøgerselskabet. Diagrammet skal også angive hvilke personer, der har ansvaret for de funktioner, som afdelingerne udfører, fx compliance, tekniske forhold eller kundeforhold mv. Hvis funktionerne varetages andre steder i koncernen, skal dette angives. Funktioner, der varetages andre steder i koncernen, kan enten angives i organisationsdiagrammet eller i et selvstændigt dokument.

Oversigt over koncernens spilrelaterede tilladelser i andre lande 

Oversigt over spilrelaterede tilladelser, ansøgerselskabet eller øvrige selskaber i koncernen har. Oversigten skal angive hvad tilladelserne dækker over, hvilken jurisdiktion tilladelsen er udstedt i og hvilken myndighed, der har udstedt tilladelsen. 

Oversigt over eventuelle tilbagekaldte tilladelser, der relaterer sig til spil 

Oversigt over eventuelle spilrelaterede tilladelser, som ansøgerselskabet eller øvrige selskaber i koncernen har fået tilbagekaldt. For ansøgerselskabet skal kopi af afgørelsen om tilbagekaldelse vedlægges ansøgningen. 

Oversigt over eventuelle afslag på ansøgte tilladelser, der relaterer sig til spil 

Hvis ansøgerselskabet eller øvrige selskaber i koncernen har fået afslag på ansøgning om tilladelse relateret til spil i Danmark eller andre jurisdiktioner, skal årsagen hertil oplyses. For ansøgerselskabet skal afslagsbrevene vedlægges ansøgningen. 

Se Lov om ændring af lov om spil § 32 c.