►Afsnittet indeholder:
- Generelt
- Overtrædelse medfører straf
Generelt
Tilladelsesindehaver skal etablere en whistleblowerordning, hvor deres ansatte via en særlig, uafhængig og selvstændig kanal kan indberette overtrædelser eller potentielle overtrædelser af BEK nr. 43/2025 begået af tilladelsesindehaveren, herunder af ansatte, reelle ejere, medlemmer af bestyrelsen, direktionen og personer, der er involveret i at fastsætte væddemål (oddssættere). Alle indberetninger skal kunne foretages anonymt. Det er derfor et krav, at der kan garanteres fuldstændig anonymitet, så det ikke er muligt at spore afsenderen. Indberetningerne bør desuden kun være tilgængelige for den afdeling eller medarbejder, der behandler dem. Ansatte, som behandler indberetningerne, skal være underlagt tavshedspligt.
Tilladelsesindehaver skal følge op på indberetninger til ordningen og skriftligt kunne dokumentere, hvordan tilladelsesindehaver har fulgt op på indberetningerne.
Spillemyndigheden vil som tilsynsmyndighed kunne anmode om at se den skriftlige dokumentation, der er opbevaret. Dokumentationen skal dokumentere, at tilladelsesindehaver på betryggende vis har fulgt op på de modtagne indberetninger. Det betyder, at dokumentationen som minimum skal indeholde oplysningerne om, hvad indberetningen går ud på, dokumentation for, hvordan indberetningen er blevet behandlet, og hvilke beslutninger der er blevet truffet som følge af behandlingen af indberetningen.
Se BEK nr. 43/2025 §§15, stk. 1 og 18.
At ordningen skal være uafhængig og selvstændig, betyder, at den skal være uafhængig af den daglige ledelse, og at indberetningerne skal kunne foretages udenom normale procedurer.
Kravet om en whistleblowerordning gælder for alle virksomheder, der beskæftiger flere end fem ansatte. Ordningen skal være etableret senest tre måneder efter, at tilladelsesindehaver har ansat den sjette medarbejder. Alle ansatte, der har en ansættelseskontrakt med tilladelsesindehaveren, skal tælles med i opgørelsen af antal ansatte.
Se BEK nr. 43/2025 § 15, stk. 3.
Hvis tilladelsesindehaveren allerede har en whistleblowerordning som følge af anden lovgivning, kan denne ordning også omfatte indberetninger efter BEK nr. 43/2025. Det skal dog være muligt for den ansatte at foretage indberetningen anonymt, uanset om dette kræves af den lovgivning, som den eksisterende ordning er etableret som følge af.
Spillemyndigheden kan i særlige tilfælde, hvor myndigheden vurderer, at det vil være formålsløst, at der oprettes en ordning, dispensere fra kravet om en whistleblowerordning efter BEK nr. 43/2025 § 15, stk. 1.
Se BEK nr. 43/2025 § 15, stk. 4.
En whistleblowerordning kan også outsources til en ekstern leverandør eller etableres via kollektiv overenskomst, fx ved etablering i et fagforbund, hvortil ansatte hos spiludbyderen kan foretage indberetninger.
Se BEK nr. 43/2025 § 15, stk. 2.
Tilladelsesindehaver må ikke udsætte den ansatte eller den tidligere ansatte for ufordelagtig behandling eller ufordelagtige følger som følge af, at den ansatte eller den tidligere ansatte har foretaget en intern indberetning om mistanke om aftalt spil eller en indberetning til Spillemyndigheden. Det samme gælder ved fastansættelse og tildeling og udbetaling af variabel løn til ansatte eller tidligere ansatte.
Ansatte eller tidligere ansatte kan tilkendes godtgørelse i overensstemmelse med principperne i lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v., hvis deres rettigheder er blevet krænket ved overtrædelse af stk. 1. Godtgørelsen fastsættes under hensyn til den ansattes ansættelsestid og sagens omstændigheder i øvrigt.
Se BEK nr. 43/2025 § 16.
Indgår en tilladelsesindehaver og en ansat eller en tidligere ansat en aftale om en tavshedsklausul, skal det fremgå af aftalen, at den ansatte eller tidligere ansatte ikke er afskåret fra at indberette oplysninger om overtrædelser eller potentielle overtrædelser af BEK nr. 43/2025.
Den ansatte eller tidligere ansatte er uagtet ikke afskåret fra at indberette oplysninger om overtrædelser eller potentielle overtrædelser af BEK nr. 43/2025 til offentlige myndigheder, selv om et sådant forbud indgår i en aftale mellem den ansatte eller tidligere ansatte og tilladelsesindehaver.
Se BEK nr. 43/2025 § 17.
Overtrædelse medfører straf
Forsætlig eller groft uagtsom overtrædelse af BEK nr. 43/2025 § 15, stk. 1 og stk. 3, 2. pkt., § 16, stk. 1, § 17, stk. 1, og § 18 kan straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.
Se BEK nr. 43/2025 § 19.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Se BEK nr. 43/2025 § 19, stk. 2.◄