Der er ikke nogen forældelsesfrist for, hvor længe I skal rette fejlindberetninger for gamle år.
Hvis I konstaterer en fejlindberetning for et gammelt indkomstår skal I kontakte eKapital 1 på ekapital@sktst.dk eller tlf. 72 38 02 10 for at få en aftale om hvordan der skal/kan rettes.

Undtagelse
Når det gælder berigtigelse af oplysninger vedrørende TIN, navn og adresse på kunder, hvor der tidligere har været indberettet med TINtypekode 3, så skal der som udgangspunkt kun rettes tilbage for de år, hvor indberetningen kan modtages elektronisk.

Rettelser til tidligere godkendte indberetninger skal ske ved nulstilling af den fejlagtige indberetning.
Rettelsen kan ske via en anden indberetningskanal end den oprindelige, fx kan en indberetning via FTPs Gateway senere rettes ved indsendelse af blanketter.
Vær opmærksom på, hvilket fortegn fejlindberetning har.   

Fremgangsmåde for rettelse af fejl på tidligere godkendte indberetninger
Konstaterer I efterfølgende, at der er fejl i en indberetning, korrigeres der på følgende måde:

  • Trin 1:
    "nulstilling" ved at gentage den fejlagtige indberetning med modsat fortegn, og brug rettekode 1.

  • Trin 2:
    Indberet de korrekte data, og brug rettekode 1.

Bemærk, at vi udstiller alle indberettede data i borgerens skatteoplysninger. Se afsnit 8.

Fremgangsmåde for rettelse af ikke godkendte indberetninger (fejl meddelt på fejlliste)
Genindberet de korrekte data, og brug rette-kode 2.

Find fejlkodeliste og rettelsesvejledning i afsnit 10, bilag 5.

Vi kontrollerer indberetning og rettelse
Skattestyrelsen sammenligner antallet af sidste års indberetninger med indeværende års indberetninger for at finde ud af, om det forventede antal indberetninger er modtaget.

Vi laver sammenligningen pr. brugernummer (edb-indberettere) og pr. indberetningspligtig (cvr-nr. eller se-nr. registreret for indberetningspligt). Vi kontrollerer, at alle de, som forventes at skulle indberette, har indberettet, og vi kontrollerer, om antallet af indberetninger er som forventet, for at undgå fx dobbeltindberetning.

Ved uoverensstemmelser som fx større eller gennemgående fejl, kontakter vi jer.