Skattestyrelsen kan som udgangspunkt ikke fastsætte præcise retningslinjer for, hvorledes den indberetningspligtige skal sikre, at der er sikker viden om konto- og depotindehaveren, herunder fastsætte retningslinjer for at kontrollere og ajourføre identifikationsoplysningerne på eget initiativ.
Der kan dog henvises til henholdsvis § 52 og § 57, stk. 3 i skatteindberetningsloven, hvorefter konto- og depotfører ikke må oprette en konto herunder også depot, hvis kunden ikke afgiver de nødvendige identifikationsoplysninger, ligesom Skattestyrelsen kan pålægge konto- og depotføreren at indhente identifikationsoplysningerne, hvis kontoen og depotet alligevel er oprettet uden de påkrævede oplysninger.
Hvis der sker ændringer i de identifikationsoplysninger, der er afgivet, skal konto- og depotindehaver underrette sit pengeinstitut herom inden 1 måned efter, at ændringen er sket. Det fremgår af § 3 i bekendtgørelse af skatteindberetning mv. og i bekendtgørelse om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til udlandet (CRS) § 106. Hvis pengeinstituttet ikke har de aktuelle identifikationsoplysninger, bør pengeinstituttet således forsøge at indhente identifikationsoplysningerne, dvs. undersøge om der kan skabes sikker viden om konto- eller depotindehaverens identitet.
Der skal således være et grundlag for, at den indberetningspligtige vurderer, at der ikke er sikker viden om indehaveren. Det kan være i form af en gennemgang af kunderegistreringen og efterfølgende forsøg på at indhente identifikationsoplysninger og/eller få bekræftet identifikationsoplysninger. Dette grundlag skal være til stede førend kontoen eller depotet kan spærres og indberettes som uidentificeret. Det forhold, at kunden ikke - som led i pengeinstituttets almindelige forretningsregler - løbende bekræfter sine adresseoplysninger m.v. er ikke i sig selv et tilstrækkeligt grundlag for at anse kunden som uidentificeret efter skatteindberetningslovens regler. Hvis kunden har cpr. nr. og en dansk adresse bekræftet i Det Centrale Personregister, er kunden ikke uidentificeret. Se også eksempel 1.
Skattestyrelsen må ikke videregive oplysninger til brug for identifikation af konto- og depotindehaver. Sådanne oplysninger vil som udgangspunkt være omfattet af Skattestyrelsens tavshedspligt.
►Eksempel 1: Kunden har et cpr-nr. og en dansk adresse bekræftet i Det Centrale Personregister
En konto og/eller et depot anses ikke for uidentificeret, hvis kunden har et cpr-nr. og en dansk adresse bekræftet i Det Centrale Personregister. Det gælder også, selvom pengeinstituttet har oplysninger, der indikerer, at kunden ikke har bopæl på adressen fx. i den situation hvor kunden ikke reagerer på henvendelser fra pengeinstituttet.
Er kunden udrejst på det tidspunkt, pengeinstituttet første gang indmelder kontoen og/eller depotet som uidentificeret, men kunden senere bliver registeret med en dansk bopælsadresse i Det Centrale Personregister, anses kontoen/depotet ikke længere for uidentificeret.
Indberetning i Rente Indlån: For konti skal kontoens spærringsdato i denne situation slettes for alle indkomstår og på samme KontoID, som er brugt i indberetningen, ellers vil kontoen fejlagtigt blive varslet i Statstidende og inddraget.
Eksempel 2: Kunden har et cpr-nr., men ikke en dansk adresse bekræftet i Det Centrale Personregister
Konto- og depotfører har oplysning om kundens cpr-nr., men ikke en dansk adresse bekræftet i Det Centrale Personregister.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at kunden skal anses for uidentificeret, hvis det ikke har været muligt at indhente oplysninger om kundens adresse i udlandet.
Indberetning i Rente Indlån: Har kunden et cpr-nr., men ikke en dansk adresse bekræftet i Det Centrale Personregister, skal kunden indberettes som valutaudlænding. Kundens cpr-nr. status vil i dette tilfælde være ’80 Udrejst’.
I skal i indberetningen udfylde feltet KontohaverIdentifikationMulig med False. Feltet cpr-nr. skal altid være udfyldt. Ingen felter fra TINNummerStruktur, AdresseStruktureret og AdresseUstruktureret skal være udfyldt.
Undtagelse til hovedreglen: Er der tale om en kunde, som står uden fast adresse, fx hjemløse, skal kunden anses som en indlænding og anses dermed ikke som uidentificeret.
Eksempel 3: Ingen kontakt med kunden - Valutaudlænding
Alle relevante identifikationsoplysninger er registreret og dokumenteret, som nævnt ovenfor. Der er en rimelig sikker formodning om, at oplysningerne ikke er aktuelle og kunden reagerer ikke på henvendelser.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at kunden skal anses for uidentificeret, hvis kunden er udlænding og ikke reagerer inden for rimelig tid på gentagne henvendelser. Seneste henvendelse til kunden bør være sket umiddelbart inden kontoen spærres og i henvendelsen bør være oplyst om konsekvenserne af den manglende bekræftelse af identifikationsoplysningerne.
Eksempel 4: Kundeforhold på valutaudlænding oprettet eller aftalt fra 1. juli 2016
Konto- og depotfører har ikke kundens TIN-nr., men har navn, adresse, bopælsland og fødselsdato, fødselssted og fødselsstat. Kundeforholdet er oprettet efter 1. juli 2016.
Fysiske og juridiske personer der fra 1. juli 2016 opretter en konto skal oplyse om identifikationsnummer (TIN) efter reglerne i det pågældende bopælsland. Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at kunden er uidentificeret, hvis hjemlandet udsteder TIN. Udsteder det pågældende bopælsland ikke TIN, vil de nævnte oplysninger være tilstrækkelige.
Eksempel 5: Kundeforhold på valutaudlænding oprettet eller aftalt før 1. juli 2016
Konto- og depotfører har ikke kundens TIN-nr., men har cpr-nr., navn, adresse, bopælsland og fødselsdato, fødselssted og fødselsstat. Kundeforholdet er oprettet før 1. juli 2016 og er ikke ændret eller udvidet efter 1. juli 2016, fx ved ændring af ejerkredsen
Ved oprettelse af konti og depoter før 1. januar 2004, var der ikke krav om oplysning af TIN-nr. Fysiske personer kunne ved oprettelse af en konto i perioden fra 1. januar 2004 til 1. juli 2016 vælge enten at oplyse TIN eller fødselsdato, fødselssted og fødselsland
Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at kunden ikke er uidentificeret i forhold til inddragelse af konti og depoter.
Eksempel 6: Konto/depot med flere ejere
Der er tale om en konto eller et depot med flere ejere. Der er ikke de nødvendige identifikationsoplysninger på den ene ejer.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at kontoen/depotet ikke er omfattet af den statslige inddragelse. Det er kun, hvis der ikke er sikker viden om alle ejerne af kontoen og/eller depotet, at der kan ske spærring og inddragelse.
Indberetning i Rente Indlån: I skal kun udfylde feltet IndlånKontoInddragelseSpærringDato, hvis alle ejerne af kontoen er uidentificerede.◄