Vælg menupunkt Enkeltindberetning

Trin 1: Type og periode

 

  • Vælg den indberetningstype I vil indberette for, fx udlån.
  • Vælg hvilket indkomstår og evt. hvilken indberetningsperiode (gælder kun for Udlån, Prioritetslån og Pantebreve), I vil indberette for.
  • Klik på Næste.

Trin 2: Kontoperiode 

 

  • Udfyld alle aktuelle felter i afsnittet Kontoperiode og tilføj eventuelt flere kontoperioder via knappen Tilføj kontoperiode i bunden af siden. Udfyld som minimum felterne markeret med *.
  • Klik på Næste.

Trin 3: Kontooplysninger

  • Udfyld felterne for Kontooplysninger. Udfyld som minimum felterne markeret med *.
  • Klik på Næste.

Trin 4: Kundeoplysninger

 

  • Vælg kontohavertype for den aktuelle indberetning. Tilføj det antal kontohavere, I har brug for ved at klikke på Tilføj kontohaver nederst på siden.
  • Udfyld felterne for hver kontohaver. Udfyld som minimum felterne markeret med *.
  • Marker kontoperiode(r) for hver kontohaver.
  • Klik på Næste.

Trin 5: Beløb

  • Skriv den akkumulerede renteudgift for indberetningsperioden i feltet Rente.
  • Skriv restgæld og kursværdi pr. 31. december.
  • Lav eventuelle noter til eget brug. Bemærk at I ikke kan benytte til kommunikation med Skattestyrelsen.
  • Klik på Næste, hvor indberetning vil blive valideret.

Trin 6: Se oversigt over indtastede data

  • Siden viser en oversigt over de data, som er indtastet i trin 1-5 (ved klik på Vis/skjul oversigten).
  • Udskriv eventuelt oversigten via link øverst til højre på siden.
  • Klik på Indberet for at indlevere indberetningen.

Trin 7: Oversigt for indberetning med valideringsfejl

  • Oversigten indeholder fejlnumre og fejlbeskrivelser i en rød boks øverst på siden.
  • Indberetning kan indleveres med fejl eller rettes med det samme. Det er vigtigt at sørge for at rette fejlen inden 14 dage, hvis I vælger at indberette med fejl.
  • Det er muligt at navigere frem og tilbage i løsningen.

Trin 8: Kvittering for gyldig indberetning 

 

 

  • Kvittering vises med eventuelle valideringsfejl eller advis.
  • I forbindelse med indberetningen danner systemet et indberetnings-ID. Det vises nederst på oversigten. 
  • Klik på Ny indberetning, hvis I ønsker at foretage en ny enkeltindberetning, eller gå til forsiden ved at klikke på Til forsiden.
  • Bemærk at når I forlader kvitteringssiden, kan I altid finde jeres indberetning igen under punktet Tidligere indberetninger se mere under afsnit 6.2.
  • I kan søge en rapport frem, hvor I kan få et overblik over, hvad I har indberettet til dags dato for en given indberetningsperiode pr. indberetningstype. Rapporten kan bruges som en samlet kvittering for indberetningerne. Bemærk rapporten opdateres en gang i døgnet. Se mere under afsnit 6.3.