Dette afsnit er en vejledning i, hvordan I danner og overfører en csv-fil via TastSelv Erhverv.

Til dannelse af csv-filen skal I anvende datastrukturen.

Find tekniske krav til de enkelte kolonner i skabelonen i bilag 1 og strukturen for den enkelte andelshavertype i bilag 2.

Når indberetningsskabelonen er udfyldt, skal den gemmes som en CSV UTF-8 (kommasepareret) fil. Hvis I vælger, at filen skal indeholde overskrifter for kolonnerne, er det vigtigt, at overskrifterne indeholder den navngivning, der er i skabelonen. Selvom I ikke har data til alle felter, så skal alle overskrifter være der.

Når I gemmer filen, skal fil-navnet starte med den indberetningspligtiges cvr-nr.

Fil-navnet skal være unikt for den enkelte fil, ellers vil den blive afvist. Det betyder, at I aldrig kan anvende det samme fil-navn igen. Læs en beskrivelse af felternes indhold i datastrukturen i afsnit 4.3. En fil kan maks indeholde 30.000 rækker.

Når filen er dannet, anbefaler vi, at I validerer den. Læs mere i afsnit 5.

Sådan indberetter I via TastSelv Erhverv                 

  1. Gå til skat.dk/tastselverhverv
  2. Log på med MitID certifikat.
  3. Tryk på Øvrige indberetninger i menubjælken 
  4. Vælg Kapitaludlodninger
  5. Vælg Indberet via fil
  6. Vælg kalenderår og den dannede csv-fil.
  7. Tryk Indberet.

 I har nu indberettet til Skattestyrelsen. I skal nu tjekke jeres resultat af filen og det gør I på siden Oversigt over indberetninger.