Når det er det korrekte KontoID, I har indberettet til Skattestyrelsen, og det er for den korrekte indberetningstype og periode, vil vi opfordre jer til at lave enten en ny initiel indberetning (når der ingen gældende status er på kontoen) eller en rettelse til dette KontoID.
Kommer I til at bruge et KontoID, der ikke findes i jeres system, skal I lave en invalidering. Det er vigtigt at få invalideret disse, da KontoID er den kontoførendes entydige identificering af en konto og hvis den ikke findes, er der behov for denne oprydning. I skal kun indberette de konti, I har pligt til at indberette om.
I skal også bruge invalidering, når I har indberettet på et KontoID der findes, men det er den forkerte periode eller indberetningstype, I har benyttet.
Hvordan laver I en invalidering?
Status
|
Eksempler
|
Hvordan skal der invalideres?
|
Ikke gældende indberetning
|
- Forkert periode
- Forkert indberetningstype (forkert XML skema)
- KontoID findes ikke
|
XML-fil:
Felter der skal udfyldes:
- Indkomstår
- IndkomstPeriodeTil (kun til kvartal)
- VirksomhedSENummer
- KontoID
- IndberetningID
TastSelv Erhverv enkeltindberetning I skal vælge Invalider, når I har søgt kontoen frem (læs mere i teknisk vejledning, afsnit 7.2)
|
Gældende indberetning
|
- Invalidere en gældende indberetning
- Forkert periode (fx skulle have været til kvartal, men kom til at indberette til årsultimo)
- Forkert indberetningstype (fx skulle have været indlån, men kom til at indberette til udlån)
|
XML-fil:
Felter der skal udfyldes:
- Indkomstår
- IndkomstPeriodeTil (kun til kvartal)
- VirksomhedSENummer
- KontoID
- IndberetningID
- RettelseID - IndberetningID (henvise til den tidligere gældende indberetning)
TastSelv Erhverv enkeltindberetning I skal vælge Invalider, når I har søgt kontoen frem (her vil der ikke være nogen steder, hvor I skal påføre RettelseID, da systemet selv sørger for dette - læs mere i teknisk vejledning, afsnit 7.2)
|
Læs mere i den tekniske vejledning afsnit 7.1 og afsnit 7.2 om rettelser og invalidering i TastSelv Erhverv.