Hvis indberetningen ikke foretages indenfor de fastsatte tidsfrister, har I efter skatteindberetningslovens § 54, stk. 7 pligt til at orientere jeres kunder om de oplysninger, som I indberetter til Skattestyrelsen. Læs om tidsfrister i afsnit 2.
Skattestyrelsen har fastsat fristen for, hvornår der indtræder underretningspligt til den 1. marts i året efter kalenderårets udløb.
Det betyder, at I skal orientere jeres kunder om indberetninger I foretager efter 1. marts i året efter kalenderårets udløb. Dette gælder både nye indberetninger, rettelser og korrektioner.
Fristen er sat til den 1. marts, fordi oplysningerne så vil nå at komme med på kundens første årsopgørelse.
Formkrav til underretning
Der er ikke særlige formkrav til, hvordan underretning skal ske. Vi anbefaler, at underretningen sker skriftligt eller elektronisk af hensyn til senere dokumentation.
Indberetning uden korrekt identifikation
Der skal altid ske underretning til jeres kunde, når I indberetter uden korrekte og fyldestgørende identifikationsoplysninger. Læs mere om identifikationsoplysninger i afsnit 1.4.
Vi anbefaler, at I altid underretter personer, der bor i udlandet, og ikke har dansk cpr-nr., cvr-nr. eller se-nr., om de oplysninger der indberettes til Skattestyrelsen, da oplysningerne ikke bliver vist på TastSelv - Borger/Erhverv.